Roccat Kave XTD Stereo Review

melek-taus 31 december 2014, laatste update op 2 januari 2015, 644 views

Roccat Kave XTD Stereo

Kort maar krachtig kan ik alleen zeggen dat de ROCCAT Kave XTD Stereo een fantastische headset is. De headset ziet er geweldig uit, is licht, stevig, zit perfect en het geluid is fenomenaal. ROCCAT maakt letterlijk hun slagzin "HEAR THEM FALL" waar aangezien je duidelijk je tegenstanders kunt horen vallen.

Pluspunten

• Uitstekend geluid
  • Stevig maar ook licht
  • Mooi materiaal en design
  • Heerlijke pasvorm zelfs na uren in gebruik
  • Hele nette prijs
  • Goede opnamekwaliteit
  • Verstelbaar

Minpunten

• Geen

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5

Review: ROCCAT Kave XTD Stereo

Specificaties
Verpakking
Uiterlijk
Gebruik

================================================================================

Inleiding:

Aangezien ik onlangs ben overgestapt op een nieuw gamers toetsenbord en muis van ROCCAT vond ik het ook hoog tijd om mijn headset te gaan vervangen. De headset die ik gebruikte heb ik ook al enige tijd en na 3 jaar was deze ook wel aan vervanging toe, ondanks dat deze er nog als nieuw uitziet. Als je toch al bezig bent met alles te vervangen moet je ook niet zomaar stoppen en het gelijk goed doen.

In de wereld der headsets is de keuze groot, merken zijn en genoeg en ook zit er aanzienlijk veel verschil in de beschikbare headsets. Ik zocht iets dat over mijn oren valt, met de benodigde gamer bling en gewoon goed geluid. Om mijn gaming set compleet te maken was de keuze eigenlijk wel makkelijk aangezien er niets anders bij zou passen dan een ROCCAT headset, maar welke?

Na het lezen van enkele positieve reviews over de Kave XTD Stereo besloot ik toch om de knoop door te hakken en dit zelf te ervaren en beoordelen. De Kave XTD Stereo bevat namelijk alle functies die ik zoek, grote oorschelpen, gamerbling, uitstekend geluid en niet te vergeten dat het past bij mijn ROCCAT set.
Ik heb dus onlangs een mooi pakketje in ontvangst mogen nemen.

Met deze review zal ik de ROCCAT Kave XTD Stereo zo objectief mogelijk met gebruik van veel foto’s beoordelen.

Specificaties:

Hier volgen de specificaties zoals deze op de website van ROCCAT te vinden zijn.

ROCCAT Kave XTD Stereo product pagina

De headset is voorzien van twee vrij grote 50 mm speakers/drivers gemaakt van een Neodymium magneet waardoor het geluid duidelijk beter zou zijn dan bij een menig andere headset.
De speakers zijn voorzien van een impedantie van 32 Ohm. De impedantie is de weerstand van de speakers, des te hoger de impedantie des te meer vermogen de speaker nodig is en dus de versterker moet geven.
Voor een gaming headset is 32 Ohm meer dan genoeg en vrij standaard, alleen DJ headsets en headsets die in een studio worden gebruik zijn voorzien van een veel hogere impedantie (25 – 75 Ohm). Er wordt ook gezegd dat een hogere impedantie zorgt voor een gelijkere frequentierespons waardoor het geluid zeer nauwkeurig is aan het oorspronkelijke signaal.

Met een frequentierespons/frequentiebereik van 20 Hz ~20 kHz zit de headset ook goed. Het betreft hier de onderste en bovenste frequentie die de headset kan weergeven. Het menselijke oor kan geluiden weer nemen tussen de 20 Hz en 20 kHz, dus voor een gaming headset hoeven deze waardes ook niet hoger te zitten.

De maximale SPL/gevoeligheid is het maximale niveau dat de headset aankan zonder het signaal te gaan vervormen. Dit zegt hoe sterk het geluid is dat de headset levert en met de 115 dB van de Kave XTD Stereo is dit erg efficiŽnt. Bij de meeste headsets zien we toch lagere waardes (96 – 105 dB) waardoor je meestal geen hoge volumes hoeft te verwachten en snel vervormingen krijgt.

Met een maximale belastbaarheid van 400mW kan de speaker aardig wat vermogen verdragen. Het betreft hier het maximale vermogen dat de speakers voor een bepaalde periode kunnen verdragen voordat deze het begeven en dus defect raken. Alleen bij DJ headsets is de maximale belastbaarheid echt van toepassing, omdat deze door de mix console flink worden aangepakt door veel decibels. De Kave XTD Stereo kan dus aardig wat hebben.

Losstaand zeggen deze specificaties niets, maar alles bij elkaar laat toch duidelijk zien dat de speakers van Kave XTD Stereo technisch gezien erg goed in elkaar steken en binnen de rubriek van de betere gaming headsets valt.

De gebruikte microfoon kan het geluid van alle richtingen ontvangen en kan frequenties van 10~10.000 Hz registreren.
De gevoeligheid van de microfoon is -32 dB wat getest is op 1 kHz, des te dichter deze waarde bij de nul zit des te gevoeliger de microfoon. Hier is sprake van de spanning die de microfoon bij een bepaalde geluidsdruk afgeeft.
Met een SNR van 50 dB is de verhouding tussen het signaal en ruis erg netjes voor een gaming headset. De signaal-ruisverhouding/Signal to noise ratio staat voor de kwaliteit van het signaal waarin een storende ruis aanwezig is. Dit geeft de kwaliteit van een signaal weer. Een goede microfoon heeft tegenwoordig een vrij hoge signaal-ruisverhouding. Des te lager het ruisniveau van de microfoon des te beter deze geschikt is voor het opnemen van zachte geluidsbronnen.
De microfoon kan verder 360 graden draaien en is ook afneembaar.
Ook dit zijn een erg nette waardes voor een microfoon van een gaming headset.

De headset zelf weegt 305 gram wat in wezen erg licht is voor een gaming headset. Een gaming headset met veel gamerbling en grote oorschelpen weegt al snel zwaarder dan een simpele headset. ROCCAT vermeld ook expliciet op de website over het licht gewicht en duurzaamheid van de headset.

Gezien de specificaties heb ik wel hoge verwachten van de headset, al met al ziet dit er namelijk veelbelovend uit.

Verpakking:

Net als bij alle andere producten heeft ROCCAT ook dit keer gekozen voor een zwarte verpakking met op alle hoeken informatie over de inhoud. en de belangrijkste punten van de headset zijn op de doos duidelijk uitgelicht. Zelf vind ik het erg redelijk belangrijk dat een doos genoeg informatie over de inhoud bevat, zo weet je immers wat je koopt.

Het betreft hier verder een rechthoekige verpakking met een schuine kant, de tekst op de verpakking is in verschillende kleuren gedrukt en de ROCCAT logo's zijn groots aanwezig. De verpakking valt duidelijk op als je deze in een winkel ziet liggen.

Het meest opvallende van de ROCCAT verpakking is de blauwe binnenkant waar de headset in vast zit.

Als we de verpakking eenmaal hebben geopend zien we allereerst de audio aansluitingen zitten.

Halen we de binnenzijde waar de headset in vast zit uit de doos vinden we verder alleen nog een handleiding. Een handleiding die menig mens waarschijnlijk nooit zal lezen, desalniettemin is het erg netjes dat er een bij zit.

Nadat de binnenzijde uit de doos is gehaald valt de headset nog niet los, deze zit erg stevig vast zodat er werkelijk niets kan gebeuren. De afstandsbediening ligt ook in de verpakking vast.

Zelfs de binnenzijde bevat bescherm rubbers zodat de headset niet kan beschadigen of kan verschuiven. De headset zit erg goed vast en er moet zelfs een klein beetje worden gewrikt om deze los te krijgen zonder de verpakking te beschadigen.

Ook de audio kabels zijn ingesloten in een plastic zakje zodat deze ook niet kunnen beschadigen. De kabels zijn verder ook opgerold met een ROCCAT kabel binder.

De zijde waar de headset tegen de verpakking aanzit is zelfs voorzien van een plastic beschermlaag. De plastic beschermlaag beschermt het glanzende gedeelte van de headset tegen krasjes die veroorzaakt zouden kunnen worden door de verpakking.

De microfoon is voor de zekerheid zelfs middels een klittenband kabel binder vastgezet zodat deze niet kan los raken tijdens het vervoer.

Kijkend naar de verpakking heeft ROCCAT er alles om gedaan dat je de headset zonder schade in ontvangst zou kunnen nemen.

Uiterlijk:

Het betreft hier een vrij grote en stevig ogende headset voorzien van erg dikke kussentjes. De headset is gemaakt van een mat zwart met grijs materiaal waarbij enkele onderdelen een glimmende zwarte kleur hebben. Het gebruikte materiaal voelt erg stevig en robuust aan, dit is ook een van de punten waar ROCCAT op de website mee adverteert.
Zelf vind ik de headset er echt geweldig uitzien en tijdens het uitpakken voelde ik die ROCCAT kwaliteit die ik ook in mijn andere ROCCAT producten heb gevoeld. Ik heb al enkele ROCCAT producten beoordeeld en een punt waar ik erg goed over te spreken ben, maar weinig over kan vertellen is het gebruikte materiaal. Wat valt er immers over het gebruikte materiaal te vertellen, behalve dat het stevig en robuust is. Het gebruikte materiaal is echt erg licht, maar voelt daarentegen toch ook stevig aan. Er zitten nergens scherpe randjes wat je wel vaak aan randjes voelt. Elk deel van de headset wat je kan aanraken is goed afgewerkt en voelt stevig aan.
Ik heb meerdere headsets hier liggen, maar deze van ROCCAT oogt niet alleen het meest stevige maar deze voelt ook echt stevig. Het materiaal is buigbaar maar toch ook weer stevig.

De audio kabel is niet zoals bij andere headsets zwart maar deze is licht blauw waardoor de kabel erg goed opvalt. Alleen al door de kabel zou je deze headset in de menigte kunnen terug vinden. Voor sommigen kan ik begrijpen dat de blauwe kleur misschien te opvallend is. maar persoonlijk vind ik het er erg mooi uitzien en er ook goed bijpassen. Het gebruikte blauw is immers kenmerkend voor ROCCAT en de headset schreeuwt ook de naam ROCCAT uit.

Op de beugel is het ROCCAT logo groots en glimmende in het mat zwarte materiaal gedrukt.

De erg grote ronde oorschelpen zijn voorzien van een blauw ROCCAT logo en naam. Dit is ook weer groots op de oorschelpen aangebracht. Mensen mogen immers zien dat je ROCCAT gebruikt.

De kussentjes van de headset zijn erg dik en gemaakt van textiel. Persoonlijk vind ik dit een zeer groot pluspunt aangezien leerachtig materiaal snel scheurtjes vertoont en suŤde na enige tijd los begint te laten. Ook worden dergelijke kussentjes heel warm nadat deze enkele uren zijn gedragen. Dit alles is bij textiel niet van toepassing. Het oogt niet alleen goed, voelt goed, maar is ook echt functioneel.

De kussentjes zijn erg dik en geven ook genoeg mee. Vaak voelen dit soort dikke kussentjes aardig hard aan of juist te zacht echter ROCCAT is er in mijn ogen in geslaagd om een headset te voorzien van de perfecte kussentjes

De kussentjes zijn net zo dik als mijn vingers en zijn dus ruim 1.5 cm dik.

Het kussentje op de beugel is iets steviger als die van de oorschelpen, maar wel net zo zacht.

De poten van de headset kunnen in 8 stappen worden verlengd, zelf heb ik deze op stap 1 staan. Het uitrekken gaat geleidelijk met een klik geluid en is niet te zwaar of te licht. Ik verwacht niet dat dit mechanisme ooit lam zal worden.

Ook in de uitgetrokken stand voelt de headset nog goed stevig aan. Bij veel headsets zorgt het uittrekken van de poten ervoor dat de headset minder stevig is, maar dit is dus niet het geval bij de Kave XTD Stereo.

De oorschelpen zitten met een kantelbaar gewricht vast aan de poten. Dit zorgt er natuurlijk voor dat de headset op elk hoofd zou kunnen worden gebruikt ongeacht vorm.

Ook het gewricht voelt erg solide en stevig aan, dit is verder dus geen zwak punt van de headset wat je wel vaak ziet bij andere merken.
Door het gewricht is het natuurlijk ook mogelijk om de headset hoger te dragen als je bijvoorbeeld met iemand aan het praten bent. De gewrichten kantelen dermate dat de oorschelp goed aangesloten op je hoofd blijft zitten.

Niet alleen is er een gewricht zodat de oorschelpen kunnen kantelen maar ook zit er in de poten een draai mechanisme zodat de oorschelpen een klein stukje kunnen draaien. De oorschelpen draaien geen heel rondje, maar liggend aan de vorm van je hoofd zorgt dit ervoor dat de oorschelpen goed over je oren vallen.

De microfoon kan 360 graden worden gedraaid en zal dus als deze niet wordt gebruikt niet in de weg zitten.

Door een beetje aan de microfoon te trekken kan deze worden losgehaald, zodat je de headset ook zonder microfoon kan gebruiken.
Voor de meeste gamers zal dit natuurlijk geen toegevoegde waarde hebben, echter zou je de headset op deze wijze ook in de trein, bus of op de fiets kunnen gebruiken. Het ziet er immers erg vreemd uit als je een headset met microfoon onderweg gebruikt.
Ik zal dus de komende tijd lekker warme oren hebben als ik op de fiets naar men werk ga, nog een pluspunt dus.

De microfoon bevat standaard een kleine knik in het midden, het materiaal is buigbaar waardoor je deze ook een beetje kunt stellen.

Het betreft hier geen standaard microfoon aansluiting waardoor je geen willekeurige microfoon kunt aansluiten. De aansluiting lijkt op een soort tulp stekker.

De headset wordt middels een audio en microfoon aansluiting op de computer aangesloten. Er zit verder geen USB adapter of dergelijke bij.

Op de afstandsbediening is op de voorzijde het ROCCAT logo gedrukt. Middels de afstandsbediening kan het geluid worden geregeld en ook kan de microfoon in en uit worden geschakeld.

De achterzijde van de afstandsbediening bevat een clipje zodat je deze aan je kleding kan vast zetten. Hierdoor zal de afstandsbediening dus nooit in je weg zitten.

Over smaak valt te twisten, maar persoonlijk vind ik dit echt een hele mooie headset om te zien. De blauwe kabel maakt het geheel af net als de grote logo's op de grote oorschelpen. Naar mijn idee is er goed over het design nagedacht en ook de uitwerking hiervan is nagenoeg perfect. Nergens heb ik zwakke plekken kunnen vinden nog waren er scherpe naadjes/ randjes aanwezig. Zoals bij alle ROCCAT producten die ik de afgelopen tijd heb beoordeeld is de kwaliteit van de producten en materialen erg hoog zonder dat dit veel consequenties heeft voor het gewicht of comfort.

Gebruik:

Toen ik de headset voor het eerst opzette was ik gelijk verkocht, nog nooit heb ik een headset op gehad die zo comfortabel zit. Voor mijn werk draag ik dagelijks een headset en als getrouwde gamer heb ik thuis ook veelal mijn headset op. Mijn computer staat in de woonkamer en mijn vrouw moet natuurlijk geen last hebben van het geluid als zij haar series kijkt en ik aan het schieten ben. Ik kan dus wel zeggen dat ik al enkele headsets heb uitgeprobeerd en het belangrijkste aspect is toch comfort.

Overdag heb ik lenzen in en in de avond draag ik een bril wat bij veel headset nogal een probleem kan zijn aangezien hierdoor de poten van mijn bril kunnen knellen.
In het geval van de ROCCAT Kave XTD Stereo is dit totaal niet van toepassing. De kussentjes zijn dermate zacht dat mijn bril niet wordt aangedrukt maar de kussentjes vormen ernaar. Mijn vorige headset heeft langwerpige oorschelpen welke niet erg lekker achter mijn oren zaten vooral bij het dragen van een bril. Door de grote ronde vorm van de Kave XTD Stereo heb ik hier nu totaal geen last van. De headset zit niet alleen lekker, je merkt nauwelijks dat je eentje op hebt.

Doorgaans als mijn vrouw tegen mij begint te praten verzet ik mijn headset naar boven op mijn hoofd, dan hoef ik deze niet geheel af te doen. Veel headsets glijden naar naar beneden omdat de oorschelpen niet kantelen of niet stevig genoeg zijn om de headset op zijn plek te houden. Ook dit is een punt waar de Kave XTD Stereo geen last van heeft. Door de grote oorschelpen met dikke kussentjes en het gewricht sluit deze perfect op je hoofd aan zonder dat er druk op men hoofd wordt gezet. Ik zou haast zeggen dat ze mijn hoofd hebben gebruikt als pasvorm, maar ik verwacht dat deze headset bij de meesten wel net zo goed zal zitten omdat het gebruikte materiaal flexibel genoeg is om elke pasvorm aan te nemen.
Na uren gamen heb ik nog geen last van de headset en zijn mijn oren ook niet veel warmer dan zonder de headset. Ik heb dus geen last van zweet of dat men oren moe worden, de headset zit na enkele uren nog zo lekker als deze zit toen ik hem net opzette.

Het comfort is een punt waar ROCCAT zich duidelijk op heeft gestort, dit vermelden zij ook uitgebreid op de website. Ik moet hierbij echt zeggen dat hier veel aandacht aan is besteed vooral op het gebied van langdurig gebruik. Bij veel headsets had ik toch na een half uur zoiets van ik moet hem verzetten of ik doe hem even af, maar bij de Kave XTD Stereo heb ik dit totaal niet.

Hoe geluid klinkt is voor iedereen altijd anders, niemand heeft immers hetzelfde gehoor en de een vind dit beter klinken dan dat. Wel kan iedereen horen of iets goed klinkt of juist niet.

De headset heb ik door meerdere mensen laten testen op verschillende apparaten. Over een paar dingen waren wij het allen eens en dat was dat de headset absoluut goed geluid af gaf en heerlijk op je hoofd zit. De headset is natuurlijk bedoelt voor gamen dus moet je niet verwachten dat muziek net zo klinkt als bij een headset specifiek bedoelt voor het luisteren van muziek, maar daarmee heeft deze headset zelfs geen moeite. Ik luister veel verschillende soorten muziek, van pop en rock tot hiphop aan toe als het maar goed klinkt. De headset heeft totaal geen problemen met zware harde bas geluiden of hoge snaren, zelfs piano spel komt heerlijk over. De overgang van hoge naar lage tonen is perfect en naadloos te noemen.
Tijdens het typen van mijn reviews heb ik altijd muziek opstaan en met deze headset op kan ik er nog meer van genieten. Alle tonen worden perfect overgebracht en alles klinkt mooi helder en natuurlijk.

Een headset zit natuurlijk vast aan de gebruikte audio apparatuur en in mijn geval heb ik de headset op een MSI moederbord met een Realtekģ ALC892 audio chip, Sony Xperia SP smartphone en een HP notebook met Realtek High-Definition-audio getest. Op alle gebruikte apparaten klonk de headset heerlijk. Natuurlijk zit er verschil in de kwaliteit, maar dit komt door de gebruikte audio chip van het afspeel apparaat, echter dit heeft er nooit voor gezorgd dat het geluid niet niet goed overkwam. In vergelijking met andere headset die ik hier heb liggen, onder andere ook duurdere klassen klinkt de ROCCAT toch wel het mooist en komt dit goed in de buurt van een professionele headset.

Het geluid tijdens het gamen is ook onvoorstelbaar. Tijdens de lange potjes Call of Duty AW of BF 4 heb ik het geluid goed kunnen ervaren en alles klinkt zo duidelijk en geweldig. Van het reloaden van je wapen tot aan het gebruiken van het EXO pak in Advanced Warfare klinkt perfect. Tussen games is de kwaliteit van het geluid goed waar te nemen, de ene game legt meer nadruk op waarheidsgetrouw en een andere game juist meer op futuristische of mechanische geluiden. In alle gevallen klinkt de game geweldig en hoor je dingen die je voorheen niet hoorde.
Ik speel schiet spellen met best wel hard geluid, maar nog nooit heb ik zo duidelijk kogelschoten of voetstappen gehoord en je hoort ook erg goed waar het vandaan komt. De kogels vliegen letterlijk om je oren. Zelfs de reload van een sniper is duidelijk te horen als je in de buurt bent, maar ook als je iemand neerhaalt hoor je dit duidelijk.
Het geluid is niet overdreven, maar de details zijn erg goed uitgewerkt waardoor je meer op geluid kunt gaan spelen dan de focus voornamelijk op het beeld te hebben.

Omgevingsgeluid is vrijwel niet aanwezig, dit wil niet zeggen dat je door de headset niet hoort wat er om je heen gebeurt echter het wordt flink gedempt. Als je de headset op hebt heeft de omgeving ook geen last van het geluid tenzij je het volume opschroeft. Als je de headset echter afdoet hoor je duidelijk dat het geluid flink wordt gedempt als je deze op hebt aangezien je er dan echt van mee kan genieten.

De microfoon is een lastige aangezien je niet zelf direct kan horen hoe dit klinkt. Je moet dan een geluidsopname maken en hopen dat dit correct wordt opgenomen zodat je dit kan beoordelen. Uit enkele ingame gesprekken, Skype gesprekken, Teamspeak gesprekken en beluisterde opnames kan ik wel aangeven dat er totaal geen ruis of gekraak wordt meegenomen en er is vrijwel geen omgevingsgeluid hoorbaar tenzij dit erg luid in de achtergrond aanwezig was. Het opgenomen geluid is erg natuurlijk, klinkt helder en duidelijk.

Ik hou ervan om een complete set te hebben en wees eerlijk het ziet er toch geweldig uit om bijpassende randapparatuur te gebruiken.

Conclusie:

Kort maar krachtig kan ik eigenlijk alleen zeggen dat de ROCCAT Kave XTD Stereo een fantastische headset is. Niet alleen ziet de headset er geweldig uit, is deze licht, stevig en zit deze erg lekker, maar het geluid is fenomenaal voor een headset uit deze prijsklasse. ROCCAT heeft naar mijn idee goed nagedacht over de gebruikte materialen en de uitvoering hiervan en ik verwacht dat ik nog een hele tijd kan genieten van deze headset.

Voor een gemiddelde prijs van 75,- Euro heb je een headset waar de concurrentie nog wat van kan leren. ROCCAT maakt letterlijk hun slagzin "HEAR THEM FALL" waar aangezien je duidelijk je tegenstanders kunt horen vallen.

Top

Kijk gerust ook bij mijn andere reviews, ik vind het namelijk erg leuk om deze te schijven maar reacties lezen vind ik net zo leuk.

User reviews Melek-Taus

Heb jij ook een Roccat Kave XTD Stereo?

Weer mooi werk man :D En ik vind deze headset ook echt een topper!

Nu nog een foto van de hond met die pet, dat zal wel een uitdaging zijn? ;)
Ja echt hoor, ben niet snel onder de indruk van een headset, maar dit is een fijn staaltje werk van ROCCAT.

Met een pet is me al eens gelukt, maar met ern headset zal een uitdaging zijn die ik wel aanga haha.
Nog een hele nette geschreven review van een leuke headset. Ik heb snel last van mijn oren bij het gebruik van een hoofdtelefoon, maar ik denk dat deze wel erg interessant is vooral als ik zo lees hoe goed deze zit.
Bedankt. Ik draag zoals gezegd veelal een bril, maar deze headset zit ook dan nog na uren heerlijk en dat maak ik niet vaak mee bij een headset.
Bedankt voor je reactie, ik heb mijn best gedaan mezelf te verdiepen in de audio specificates.

In 1 woord, doen en dan ook nog eens een ROCCAT muis als je die nog niet had.
Ik gebruik momenteel een draadloze en zou in eerste instantie ook weer een draadloze willen. Afwachten of ROCCAT dit jaar een draadloze op de markt brengt om een compleet set te maken, zal wel gaaf eruit zien.
Misschien toch maar eens een nieuw koptelefoon kopen als ik dit zo lees. Koptelefoon zou goed bij mijn ROCCAT toetsenbord passen.
Leuk geschreven review, je doet duidelijk je best om deze goed in beeld te brengen. Vooral de simpele uitleg over de specificaties is erg interessant.
goede uitleg, ik hoop dat deze ook lang meegaat bij gamer gebruik, ik doe hem wel gewoon af en op, maar vooral de kabels die moeten een beetje kunnen meegaan als je je hoofd beweegt.

ik heb al 3 headsets gehad namelijk: G35, Serius storm, Stealseries 5Hv2.
al 1 is binnen garantie stuk gegaan, de andere 2 buiten de garantie, de 1ne deed de mic het opeens niet meer, de andere knapte de oorschelp gewoon af van de hoofdband.

dus ik hoop dit keer een goede te treven, ik ben nog niet zeker of dit hem wordt, meestal heb ik headsets die seround als optie hebben.
Mijn vorige headset had 3d surround maar persoonlijk vind ik dit geen toegevoegde waarde. alsnog komt het geluid uit dezelfde schelpen. Goed stereo geluid is beter dan matig surround geluid.

De gebruik duur is inderdaad iets wat pas na een hele tijd kan worden beoordeeld. Ik heb de headset nu meer dan een maand en doe deze ook inderdaad op en af en neem deze overal mee naar toe. Nog steeds zien de kabels en de headset er zelf als nieuw uit.