Specificaties GF GTX 560 (810MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Gainward GeForce GTX 560 1024MB Review

Burnmatic 29 december 2014, 236 views

Gainward GeForce GTX 560 1024MB

Over de prestaties van de Gainward GeForce GTX 560 SE ben ik ruim tevreden. Echter zijn er inmiddels betere grafische kaarten op de markt en dus is de GTX 560 SE niet meer geschikt voor alle doeleinden. Desalniettemin doet de GTX 560 SE niet gemakkelijk onder voor een zwaargewicht.

Pluspunten

• Overklokcapaciteit
  • Prijs/prestatie
  • Verdraagzaamheid

Minpunten

• Geluidsproductie
  • Geheugen

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Van april 2012 tot en met december 2014 heb ik gebruik gemaakt van de Gainward GeForce GTX 560 SE. Over de prestaties ben ik tevreden en met name de overklokcapaciteit springt er voor mij uit. Wat een werkpaard! Ik ben er in geslaagd om middels Gainward's eigen EXPERTool de kaart stabiel 2300Mhz geheugensnelheid t.o.v. 1914Mhz en 950Mhz grafische kloksnelheid t.o.v. standaard 736Mhz te laten draaien en daarmee is de grens aan overklok potentieel nog niet bereikt. De temperaturen liepen uiteindelijk op tot gemiddeld 74C in-game en rond de 90C tijdens zware benchmarks.

Het GDDR5-geheugen in combinatie met de geheugen bandbreedte (92GB/s), de geheugen interface breedte (192-bits) en het aantal cuda-cores (288) is voor het spelen van de laatste en nieuwste games een duidelijke bottleneck wanneer er een snelle, krachtige i7-processor word gebruikt.

Wanneer ik zou kijken naar een betere high-end videokaart, dan vormt geluidsproductie n van de belangrijke punten waarop ik een kaart wel of niet zou willen aanschaffen. De GTX 560 SE van Gainward maakt naar mijn persoonlijke voorkeur teveel lawaai, al valt dit nauwelijks op wanneer er een computerspel word gespeeld met koptelefoon op. Hoe dan ook ben ik van mening dat er gezien de hedendaags beschikbare middelen geen helikopter van een ventilator nodig is om de boel naar behoren te koelen en dit is dan ook een punt waar de Gainward GTX 560 SE in mijn optiek tekort schiet. Gelukkig is de Arctic Accelero Twin Turbo III een welkome aanwinst, welke niet alleen zorgt voor minder geluidsproductie en betere koeling, maar ook voor een groter overklokpotentieel.

Al met al ben ik te spreken over de Gainward GeFroce GTX 560 SE. Anno 2014/2015 zijn er inmiddels betere, snellere, grotere grafische kaarten op de markt gekomen en dat maakt dat de GTX 560 SE niet meer geschikt is voor alle doeleinden. Desalniettemin doet de GTX 560 SE van Gainward wat ie moet doen en zelfs een beetje meer. Absoluut een kaart die niet zomaar onderdoet voor een zwaargewicht, ondanks zijn gebrek aan geheugen. Met de GTX 560 SE heb je meer dan waar voor je geld!

Heb jij ook een Gainward GeForce GTX 560 1024MB?

Anno 2014/15 is deze echt compleet niet meer relevant helaas ;)

Door wat is ie vervangen / waarom heb je zo kort gebruik gemaakt van deze kaart?
Ben mij er van bewust, dmvdberg, maar geloof niet dat ik mij daar iets van aantrek. ;)

Momenteel draait mijn dekstop op de iGPU van Intel, welke is ingebouwd in de i7-3770K. Het is vooralsnog onzeker of ik relatief snel een vervanger aanschaf voor de GTX 560 SE. Immers ben ik niet van plan om mijn hobby betreft het spelen van games voort te zetten.

De kaart heb ik verkocht, omdat ik niet meer overtuigd was van de meerwaarde van een high-end videokaart. Daarbij spelen zowel geluidsproductie als energieconsumptie een belangrijke rol.

[Reactie gewijzigd door Burnmatic op 30 december 2014 12:56]

De 3770K heeft best een leuke IGP. Oa Intel's Quicksync functie is met video encoding super nuttig. Wellicht is een GTX750Ti een mooie combinatie. Net wat meer oomph zonder overboord te gaan op kosten, stroom of geluidsoverlast.
Interessant voorstel. Wat maakt dat je bewust de GTX 750 Ti noemt en geen andere videokaart?
De 750Ti is op Maxwell gebaseerd (net zoals de GTX970 / 980). En heeft dus zeer lage energie eisen. De versie waar ik aan link heeft zelfs alleen maar PCIe stroom nodig (max 75watt dus). Ideaal als aanvulling op een systeem dat geen hoge eisen heeft maar wel evt wat moet 'kunnen'. Want dat kan ie zeker wel gezien alle benchmarks.
Aha! Daar had ik mooi nog geen weet van. Bedankt voor de info, dmvdberg. Ik neem het mee in eventueel verder te ondernemen stappen. :)