Specificaties Socket 1150 met Intel Z97 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Z97 Extreme6 Review

Irrynthius 3 februari 2015, laatste update op 2 mei 2015, 555 views

ASRock Z97 Extreme6

Moederbord met gigantisch veel mogelijkheden, die zeker niet ten koste gaan van een duurzaam design. Al met al een product dat de concurrentie niet uit de weg gaat en zijn prijs meer dan waard is. ( Misschien de reden dat de prijs wat omhoog is gegaan! )

Pluspunten

• Kwaliteit / Degelijkheid
  • Veel goede Recencies / Reviews
  • 10x Sata, 10x Usb 3.0, 2x Lan, 2x Bios,
  • Sata express, M2 & Ulra M2
  • Mooi, strak, Kleur (persoonlijk)
  • A-tuning software / X Fast Ram
  • Goede ondersteuning
  • Prijs / Mogelijkheden

Minpunten

• Userguide; pover
  • Geen wifi
  • bediening eufi/bios

Layout Score: 4
Voorwoord

Een aanpassing van deze review is nodig, ik kan mezelf niet voor eeuwig een "leek" blijven noemen. Inmiddels ben ik wijzer geworden. Daarom is het tijd voor een kleine promotie, tot Dokter Anders Leek. :P

Dit moederbord heb ik in oktober 2014 aangeschaft, samen met een geheel nieuw systeem. Inmiddels heb ik een nieuwe koeler heb geplaatst, een fan controller en kick ass verlichting. Hierbij heb ik mijn gehele systeem opnieuw ingebouwd. Een tweede keer iets doen, maakt dat ik het met meer rust doe. Door die rust heb ik meer oog gehad voor andere dingen. Daarom dat ik nu in staat ben iets meer te vertellen, over dit moederbord. Na overal foto's van gemaakt te hebben, ben ik nogmaals, zo opgegaan in het plaatsen van de koeler, dat ik weer ben vergeten het moederbord te fotograferen. Maar, ik ben creatief geweest, dus ditmaal zijn er wel plaatjes bij.

Site Fabrikant:
AsRock

Nuttige reviews

Perspectief

Ik zou graag vol overgave vertellen over dit fantastische product. Ik vind het leuk om een positieve review te schrijven, natuurlijk omdat dit betekent dat ik een goed product in handen heb. Eerlijk is eerlijk, dat is niet altijd het geval. Ik plaats dus een kleine kanttekening. Ik vind de levensduur van een product erg belangrijk. Daarom zou ik u het liefst, mededelen dat dit bord na vijf jaar, nog steeds de moeder is van mijn componenten. Voor mij persoonlijk zou dat bepalend zijn. Dat gezegd hebbende, kan ik nu ongegeneerd dit product op een voetstuk zetten.

Schoon & Duurzaam

Deze Z97 ziet er extreem fantastisch uit. Haar steel-blauwe uiterlijk komt volledig tot zijn recht door het zijdeglanze zwart, van de PCB. Componenten van blinkende legeringen, zoals aluminium en platinum tot zelfs 15 karaats goud, geven het geheel een gefortuneerde aanblik. Deze protserigheid is niet alleen voor de show. Duurzaamheid, koeling en schoonheid zijn hier verenigd. De overvloedige extra opties, zijn tactisch juist geplaatst waarmee het een strak en kalm geheel blijft.
Een speciaal design zorgt voor een hogere dichtheid tussen Pcb lagen, dit moet voorkomen dat klamme lucht het bord beschadigd. In mijn geval is juist dit, zeer welkom. Het enkele glas in mijn huis zorgt voor een overmaat aan vocht. Mijn vorige moederbord uit 2008, bleek bij demontage, tamelijk verroest.

Uit dit soort uitvindingen en de keus voor bepaalde materialen, blijkt een oog voor detail. Buiten het enorme arsenaal aan opties, heeft deze duurzaamheid, bijgedragen aan het maken van mijn keuze.

Mogelijkheden

Dit is waar dit bord, de meeste anderen overtreft. Dat is mijn ervaring en blijkt tevens uit de benamingen, van de gewonnen prijzen. Uit deze enorme waslijst van opties, benoem ik degene die er naar mijn idee, uitspringen. Op het 1/0 paneel zijn er de volgende opvallende poorten:
  • Dubbele LAN - Realtek RTL8111 / Intel1218V
  • Clear Cmos switch
  • eSATA connector // Bij gebruik vervalt één van SATA connectors op het bord.
  • Usb 3.0 // 4x Chipset & 2x AsMedia
  • DVI-I, Display port 1.2 en een Hdmi poort // Alleen i.c.m Gpu
Op het bord is er een Power switch en een Reset knop te vinden. Verder valt het Debug Display op. Deze zal in geval van een probleem een code laten zien, die u de juiste richting op duwt.
Ook het bios is tweemaal aanwezig, zoals te zien is op de foto. Door al deze extra´s word het probleem oplossen een stuk makkelijker gemaakt. Zo zijn er altijd meerdere wegen die naar Rome leiden.

Met het oog op de toekomst, is er de mogelijkheid tot plaatsen van SATA Express, M.2 & Ultra m.2. Deze laatste zou theoretisch, in staat moeten zijn, een snelheid te behalen van 32gb/sec. De gewone M.2 socket word gedeeld met die van de SATA Express. Dus men moet kiezen tussen M.2 of SATA Express. Het is dus de één of de ander. Wanneer men hier gebruik van maakt, vervallen er 2 poorten van de 10 SATA (6gb/s) aansluitingen. Overigens zijn deze ook weer verdeeld. Er zijn 6 poorten die bij de chipset (Intel) horen en 4 van AsMedia.

Ik heb er persoonlijk nog geen gebruik van gemaakt, wel heb ik me alvast ingelezen. Mocht ik de Ultra M.2 gaan gebruiken dan komt er een klein minpuntje bovendrijven. Deze Ultra M.2 maakt gebruik van de PCIe Lanes (4x), waardoor het enige 3.0 x 16 slot zou gaan draaien op 8 lanes. Hoewel ik uit tests heb begrepen dat dit weinig uitmaakt bij het spelen van games (fps), zal dat in de toekomst misschien meer uit gaan maken.

Er is ondersteuning voor SLI & Crossfire (8x8), maar in geval gebruik wordt gemaakt van de Ultra M.2, zou dat neerkomen op een 8 x 4 configuratie. Hoewel deze extra's erg tof zijn, moet er dus wel ingeleverd worden op een ander gebied. Als ik het goed begrepen heb is dat niet As Rock aan te rekenen, maar zijn dit de beperkingen (aantal PCIe lanes) van deze chipset.

Het aantal usb poorten is enigszins overdreven, in mijn opinie. Maar goed, je zult maar zonder komen zitten! Buiten de zes 3.0 aansluitingen op het 1/0 panel zitten er op het bord twee headers die per stuk 2 poorten ondersteunen. Ook zijn er twee headers voor usb 2.0, die eveneens twee poorten per header bijstaan. En de laatste; een verticale usb 2.0 op het bord zelf. In Totaal; 10 maal usb 3.0 & 5 maal usb 2.0.

Nog een ding dat ik wil toevoegen; het aantal coolingsfan's wat men aan kan sluiten. Er zijn twee aansluitigen voor Cpu coolers, 3 voor casefan's en 1 powerfan aansluiting. Waarbij ik moet opmerken dat de 3e casefan aansluiting zich op een stomme plaats bevind, namelijk midden op het mobo.

Software

Hieronder schaar ik het Bios, waarover ik niet te veel ga uitweiden. Het bevat een breed scala aan mogelijkheden, instellingen en tweaks. De bediening is schichtig te noemen, na één klik op een functie, is een muisbeweging genoeg om een instelling te veranderen. Nog één verkeerde klik en een leek kiest zonder het door te hebben een verkeerde instelling met alle gevolgen van dien. Bovendien is het gewoon onaangenaam en onrustig. Desalniettemin ben ik tevreden met dit Eufi.

Dan nu mijn Favoriet, namelijk het A-tuning Programma. Dit geeft u de mogelijkheid, opties die normaal alleen in haar bios zijn te vinden, te bedienen vanuit Windows.

Met bijvoorbeeld het onderdeel, Fan-tastic Tuning. Hier kunt u naar eigen inzicht, snelheden van de cooling fans, gekoppeld aan het moederbord, regelen. Met één uitzondering, de Power fan. Misschien logisch, maar ik had deze graag gebruikt om een 4e case fan op aan te sluiten.
Een grafiek maakt het mogelijk om bij oplopende temperaturen een bijpassende snelheid te kiezen voor iedere fan.

Een kritiek punt wat betreft Fantastic Tuning, het is het eerste programma dat ten onder gaat wanneer de Cpu volledig gebruikt word. Daar past hij de fan snelheid dus niet meer aan, juist wanneer dit het hardst nodig is. Ik heb hierover contact gehad met AsRock, zij melden mij dat de aanpassing van de snelheden, in geval van zo'n crash nog steeds geregeld word door het Eufi/Bios. Dit ga ik nog testen, waarover later meer. Ik heb hen gezegd dat juist dit programma, degene zou moeten zijn die als laatste overblijft.

Enkele ander handige mogelijkheden van dit puike stukje software;
  • System Browser - Plaatje van moederbord met aangesloten hardware weergave
  • Hardware Monitor - Temperaturen,fan snelheden, Voltages, etc
  • Tech Service - Binnen de zachte waar, een mogelijkheid tot het aanvragen van Support.
  • Een Harde Schijf Monitor - Checken van de gezondheid van haar capaciteit.
  • Xfast Ram - Zet vluchtige files op Ram geheugen ter bescherming van ssd's.
  • Xfast Lan - mogelijkheid om zelf te bepalen wat er voorrang krijgt op je verbinding.
  • Een Dehumidifier - zet haar af en toe zelf aan om condens/corrosie schade te voorkomen.
  • Fast Boot / Ultra Fast Boot - Sneller opstarten/ de Ultra versie werkt alleen met Windows 8.1
Uit deze wil ik graag wat meer zeggen over Xfast Ram. Deze maakt het mogelijk een partitie te maken op je Ram geheugen, waar Temp files, internet cache en zelfs het swap file geplaatst kunnen worden. Dit om uw ssd's te sparen. Naar wat ik erover gelezen heb is dat al even niet meer nodig, aangezien het aantal reads en writes wat ssd's tegenwoordig kunnen hebben. De kans is groot dat u de ssd vervangt voor hij sterft. Buiten dit, blijft het een handig stukje software aangezien het Ram geheugen sneller is. Na plaatsing van de internetcache op het Ram geheugen, bemerkte ik meteen een overduidelijke verbetering.

In den beginne werd mij hier afgeraden om meer dan 8gb Ram te kopen, aangezien ik meer niet nodig zou hebben. Na ingebruikname van deze Ram partitie, heb ik spijt dat ik geluisterd heb. Zestien gigabyte was nu wel lekker geweest. Er word aangeraden ongeveer een partitie aan te maken van 1 a 2 gb, wat toch al een behoorlijke hap is uit mijn 8gb. Ik heb er nog niet mee geëxperimenteerd, maar ik zou eens willen kijken of het mogelijk is om meer cachefiles van programma's hier te plaatsen.

Prestaties/Betrouwbaarheid

Ik kan niets vertellen, over dat wat ik niet weet. Voor zover ik weet, is er geen test software om de prestaties van je moederbord te testen. Tell me if i'm wrong! Zodoende is er alleen een mogelijkheid om te kijken of alles werkt, alle poorten en aangesloten hardware. Daar kan ik bevredigend antwoorden, alles werkt. Met alle opties van dit bord, kan ik natuurlijk niks zeggen over diegenen waar ik geen gebruik van maak, bijvoorbeeld de Thunderbold of de Hdd Saver functie. In het half jaartje dat ik gebruik maak van dit mobo, hebben zich verscheidene kleine probleempjes voorgedaan. Maar deze waren geen van alle te wijten aan het moederbord. Zelfs wanneer ik dacht een probleem eraan te kunnen koppelen bleek ik de schuldige of een derde. Al doende blijkt steeds dat het moederbord, de stabiele factor is, zo als het een moeder toehoort. Tevens is het vaak zo dat het bord meewerkt aan het oplossen van problemen. Omdat het daar een ontwerp voor heeft. Dit allen samen zorgt ervoor dat ik vertrouw op dit bord. En vertrouwen is toch iets wat je moet verdienden. Bij een probleem, zal dit voortaan de laatste plek zijn waar ik kijk.

Op een schone Windows sprint zij van nul tot honderd in 7 tot 10 seconden. Finishen doet zij overigens in 4 sec. En dat doet zij allemaal met hoge hakken aan, dus zonder haar Fast boot upgrade. Met deze Sprint sloffen haalt ze er makkelijk nog een seconde of twee vanaf. Daarbij natuurlijk, dank aan haar hart; Intel i5 4690k, haar figuur, Asus Strix Gtx970, haar coördinatie; Windows 7 64bit en niet te vergeten haar capaciteit; Ssd

Wat betreft het overclocken, verwijs ik u voorlopig naar de reviews bovenaan. Ik ben er nog niet aan toe gekomen en heb dus geen positie om u daarover in te lichten. Wel kan ik zeggen dat het hele fundament er ligt, tevens is er een mogelijkheid tot een automatische overclock van de Cpu. Wat ik wel kan melden, is het volgende. Ik heb inmiddels een betere Cpu koeler geplaatst. Wat mij opvalt bij deze en de vorige koeler, is dat de temperaturen van het moederbord steeds zeer stabiel zijn. Dat betekent nauwelijks schommelingen en een bijna constante temperatuur van rond de 29 graden. Zelfs bij een compleet gestreste Cpu, stijgt de temperatuur van het moederbord nauwelijks, en zeer gestaag.

Idle temps

Full load temps

De temperaturen zijn exact hetzelfde wanneer ik hen test met "speedfan". Overigens niet geheel onbelangrijk; gemeten bij een kamer temperatuur van 19 graden.

Ondersteuning:

Omdat ik een leek was en nogal wat kleine probleempjes op het moeten lossen, heb ik erg veel contact gehad met de ondersteuning / tech service. Deze reageert altijd snel, ongeveer binnen een of twee werkdagen. Ze blijven vriendelijk, misschien komt dat omdat ik altijd eerst een compliment geef, voordat ik losbarst met mijn kritiek. Wat mij vooral positief bevalt is dat deze tech service echt probeert om samen met mij een probleem op te lossen. Zij hebben anders dan velen, niet steeds de neiging om problemen af te schuiven op u of derden. Ook bleek laatst dat zij mijn systeem met dezelfde componenten hadden nagemaakt om het een en ander te testen, waarbij foto's het bewijs toonden. Ik krijg voornamelijk het idee, dat wanneer een probleem aan hun kant, zou liggen, ze dat ook echt willen weten.

Daarmee kom ik tot mijn conclusie, ik ben zeer gelukkig met mijn aankoop. Iets dat zeker niet vanzelfsprekend is. Ik ben blij dat ik mijn eigen pc heb gebouwd met dit moederbord als Haven. Dit is nu juist het leukste van het bouwen, dat je je eigen unieke samenstelling kan maken en dan trots kan zijn op jouw eigen Computer. Stiekem praat ik welleens met Haar, Welterusten schatje, zeg ik dan, terwijl ik zachtjes aai over de zijden grill van de Obsidian 450d. :9 .

Ik ga niemand aanraden om dit product te kopen, wat goed is voor mij hoeft nog niet goed te zijn voor een ander. Mocht u toch voor deze kiezen dan weet u het. Ik heb hem ook!

Bedankt voor het lezen! _/-\o_ Ik hoop dat u er wat aan heeft. Mocht u vragen hebben, geef ik graag antwoord mits dit in mijn vermogen ligt.

Zodat u zich niet aan dezelfde steen stoot

FastBoot: In eerste instantie werkte mijn FastBoot niet. Na heel wat mails met AsRock, is het mij uiteindelijk gelukt om deze werkend te krijgen. Waarom hij niet werkte? Na veel zoeken op de verkeerde plek, bleek dat Windows (op mijn eerste ssd / boot device) zijn Bootmanager op mijn tweede (data / software) ssd had gezet. Dus Windows op de ene schijf en de bootmanager daarvan op een totaal andere schijf. Deze tweede schijf werd als eerste boot optie geselecteerd, terwijl er helemaal geen Windows op stond. Voor ik dit door had, heb ik drie keer een schone installatie gedaan, drie van die drie keer is dit gebeurd. Op zich geen ramp, Windows werkte gewoon goed. (daarom had ik het ook niet door) Maar voor de FastBoot een bottleneck! Dus voor installatie van Windows, alle ander harde schijven loskoppelen.

Eufi: Haar Auto selectie functie had mijn 1866mhz Ram geheugen op 1333mhz gezet, hier kwan ik pas na een maand achter. Edit: inmiddels weet ik dat dit geheugen is overgeclocked, men moet zelf de Xmp instellingen veranderen. Misschien een stomme fout, maar ik meld het wel omdat mij duidelijk werd dat ik niet de enige ben, die deze fout maakt.

Bij het kijken naar de mogelijkheden in het EUFI gebeurt het nogal gemakkelijk, dat men iets veranderd zonder het in de gaten te hebben, dit zou voor een leek (ik dus) kunnen betekenen dat deze zomaar iets veranderd, dat schadelijk zou kunnen zijn voor haar componenten. Dit heb ik doorgegeven aan Asrock.

A-tuning: Klein weetje; het programma is bij eerste installatie erg instabiel en vol met bugs. Updaten dus!
Het programma bevat een updater voor drivers en software, waar ik natuurlijk op een update zat te wachten. Na veel mails met AsRock, gaven ze mij uiteindelijk een link met de vraag of ik de software- update wou installeren. Zo kwam ik er dus achter dat, heel onlogisch, je het programma up to date houdt via een ander programma, namelijk AsRock App Shop, dat ik niet geinstalleerd had. Dit Staat ook vermeld op de pagina van de fabrikant, ik heb daar overheen gelezen.

Heb jij ook een ASRock Z97 Extreme6?

Mooie review! Wel jammer dat de M.2 PCIE3.0 feature voor SSD hier wat onderbelicht blijft ,dat is namelijk de reden waarom ik overweeg deze moederbord aan te schaffen.