Specificaties 1.200 toeren wasmachine met 6kg laadvermogen - Bekijk alle specificaties

Zanussi ZWY61205WA Review

trabant 28 december 2014, laatste update op 16 december 2015, 1.777 views

Zanussi ZWY61205WA

Solide eerste indruk. heb het idee dat je meer waar voor je geld krijgt dan bij bovenladers van de grote Duitse merken.

Pluspunten

• overzichtelijk bedieningspaneel
  • bovenlader dus niet bukken
  • duidelijkheid over hoe lang het nog duurt
  • tot 20 uur vooruit te programmeren (Klaar Over)

Minpunten

• lopend programma niet zomaar te onderbreken
  • geen lifthendeltje voor het transportgemak.
  • niet de snelste
  • afvoerfilter moeilijk bereikbaar
  • scherpe randjes trommel

Droogresultaat Score: 4
Wasresultaat Score: 4
A.k.a. Zanussi Lindo 100, maar onder die naam is er ook een voorlader. Deze ZWY61205WA is op het moment (dec 2014) de enige boevenlader die Zanussi in het assortiment heeft.

Mijn voorgeschiedenis
Onze vorige wasmasjien, ook een Zanussi bovenlader; een 4,5 kg Topazio uit 2001, begon in de loop van het afgelopen jaar met wat kuren (eerst soms niet pompen, maar dan legden we de afvoerslang direct in het putje) en besloot in november niet meer te draaien en alleen nog maar te pompen. Een simpele schatting (voorrijkosten, onderzoek, bestellen regelunit of motor, wachten op dat onderdeel en tot slot het inbouwen) bracht ons tot de conclusie dat het gedoe van een reparatie qua tijd en kosten akelig dicht in de buurt zou komen van een nieuw apparaat met garantie.
We hadden voor dit geval al eerder een opvolger uitgezocht, de Zanussi ZWY2220, maar die bleek inmiddels EoL. Dan toch maar een apparaat met een display.
De Miele of Bosch bovenladers die we in witgoedwinkels aantrofffen hadden -zeker voor dat geld- zulke gammele deksels dan we snel verder liepen.

Leveringsperikelen
Aanvankelijk werd besteld bij een Gelderse witgoedzaak, die uit zichzelf de aankoopsom al weer snel terugstortte omdat de Nederlandse importeur het toestel op zijn vroegst de 24e december zou kunnen hebben, en dan moest het nog via hem naar ons. Dat zou in de praktijk wel eens januari kunnen worden.
Over de grens gekeken en ontdekt dat Art en Craft met 410,- maar liefst 170,- goedkoper was. Van dat verschil kun je nog wel een paar ritjes naar een wasserette doen. Wel contact gehad met die winkel om zoveel mogelijk zekerheid te hebben wanneer ze vanuit de Belgische Importeur en in de decemberdrukte konden leveren. Het was zeker geen straf om die Vlaamse dames aan de telefoon te hebben; ze namen snel op, zijn bijzonder vriendelijk en zetten mijn informatieverzoeken meteen door naar fabrikant en koerier.

Lang verhaal kort; besteld op 8 dec 2014 en geleverd op 24 dec. Bij dergelijke grote of incourante artikelen moet je niet afgaan op de door de webwinkel voorgespiegelde levertijden en het 'externe magazijn' is al snel de montageband van de fabrikant.

De machine zelf
wordt -Made in EU en 59kg zwaar- compleet geleverd met een uitpakstripverhaal op het deksel en alle benodigde snoeren en slangen (inclusief een los bochtje voor de afvoerslang) zitten eraan. De boekjes zitten mee ingeseald. Voor het eruit draaien van de transportbeveiliging is een ratel met dop 10 handig.
De achterpoten zijn dezelfde rolwieltjes als onze Topazio had (dus die zullen over dertien jaar ook wel ingedeukt zijn), aan de voorkant zitten twee in hoogte verstelbare vaste poten. Ik heb niets hoeven verstellen, het was zo al waterpas.

Je begint het in gebruik nemen met een lege kookwas om eventuele vuiltjes uit het systeem te verwijderen. Daarbij werdt de buitenkant van de machine best wel warm. De display geeft tijdens het wassen de nog te verstrijken tijd aan, wat met een amusant "Klaar Over" wordt aangegeven. Bij een katoenwas met 60 of 90 kan dat met een volle trommel toch wel 200 minuten duren; de vorige machine deed een 60-90 met voorwas in 155 minuten, en een referentieprogramma (wit op 60C zonder voorwas) in 130 minuten, maar die had een trommel voor 4,5kg en deze ZWY61205WA kan 6kg verstouwen. De display geeft daar bij het uitkiezen van het programma 3.45 voor aan: 3 uur en drie kwartier? Gelukkig meldt de manual: ~Bij start van het programma toont het display de programmaduur voor de maximale laadcapaciteit. Tijdens de wasfase wordt de programmaduur automatisch berekend en deze kan flink worden verlaagd als de wasgoedlading lager is dan de maximale laadcapaciteit (bijv. katoen 60C, maximale laadcapaciteit 6 kg, de programmaduur is langer dan 2 uur, lading 1 kg, de programmaduur is nog geen uur). Als het apparaat de echte programmaduur berekent, knippert er een punt in het display.~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ik zal het bij de volgende was wel merken, als het echt storend wordt, moet ik hem overclocken. :+

Er is een brede waaier aan programma's mogelijk, van korte opfriswasjes van 20 minuten (max 1 kg) voor bijv je joggingkleren tot genoemde volle trommel katoen die zich de tijd neemt. Wel kun je de avond tevoren de machine met die KlaarOver zo instellen dat die net klaar is met wassen wanneer je zelf wakker wordt, zodat het natte goed niet in de trommel gaat stinken. Deze mogelijkheid zal ik zeker gaan gebruiken, je hebt dan immers maximaal zonlicht om de was te drogen.

Onderhoud
Ik heb 'm net, dus dat is nog niet van toepassing maar ik zat wel te zoeken naar het luikje voor het afvoerfilter. De manual vertelt dat op blz14: Je moet in de trommel een luikje openen (zie foto) en dan kun je er bij. Nou, het is een flink gepiel en met alleen een vinger red ik dat niet, er was gereedschap (sleutel, pen, stompe schroevendraaier) nodig. Qua gebruiksvriendelijkheid zeker geen vooruitgang.
Edit: Trommel dicht en een halve slag draaien en dan kun je er 'van onderen' bij en dat gaat een stuk makkelijker. :*)

Lampjes en piepjes
Wat ook prettig is, is dat er een lampje met een sleutel brandt zolang het kinderslot actief is. Als je weer bij de was mag, geeft de machine een piep die de vrouw wel hoort en ik niet. Je kunt met een toetscombinatie de geluidssignalen uit of weer aan zetten en met een andere het bedieningspaneel peuterproof maken.

Hoewel de bediening logisch en voor de hand liggend is, slaagt het boekje er niet in even duidelijk te zijn over de imho best wel vele gebruiks(on)mogelijkheden als de vorige machine. Maar die was met drie draaiknoppen (programma/temperatuur/centrifugeersnelheid) ook veel simpeler, dat had ik na dertien jaar wel door.

Zodra ik wat meer vermeldenswaardige gebruikservaringen heb, zal ik dat hier aanvullen.
29 dec 2014:
Wasresultaten
-We hadden een zwarte jeans met een hardnekkige witte vlek (mogelijk gesso, een soort verf). Die vlek kunnen we nu niet meer terugvinden.
-Het 30'@30 programma bleek erg effectief om de vers bezwete joggingkleren snel te doen. Voorheen deden we dat uit voorzorg voor het textiel op de hand. Zelfs de voorheen hardnekkige bospadvlekken verdwenen uit de sokken.

11 febr 2015:
De machine is over het algemeen wat sneller klaar dan je bij het aanzetten verwacht. Hij heeft even nodig om de exacte wastijd te bepalen en begint bij de maximale programmaduur en stelt die vervolgens naar beneden bij. Nog steeds erg content met de aanschaf.

13 febr. 2015
Wasmachine bijt man!
Zojuist wil ik de trommel wat draaien zodat het luik bovenaan zit en ik de was eruit kan halen, haal ik een vinger open aan de scherpe rand van een van de vele gaatjes. Het werkt echt als een rond mesje. Al eerder had ik het gevoel dat de randen van de kleppen van het vulluik wat scherper aanvoelen dan zou moeten, maar dit mag niet de bedoeling van de fabrikant zijn. Ik durf te stellen dat de trommel onvoldoende is afgewerkt.
minpuntje voor gebruiksgemak.

6 dec 2015
-Vanochtend voor de zoveelste keer ontdekt dat de wasmachine helemaal niet begonnen is. De startknop is ook zo'n wannabe tiptoets en wanneer je op de startknop drukt, moet je even wachten totdat er helemaal rechts naast een sleuteltje een geel ledje gaat branden. Desnoods nog een keer drukken. Dat wachten wil er bij mij nogal eens bij inschieten, het is tenslotte geen devotie-altaar.
-Een andere kleine ergernis is dat de machine, als die na het voltooien van een was uitgepiept is, helemaal geen teken van leven of "ik ben klaar" geeft.. Nu laat ik doorgaans ter herinnering de wasmand wel ergens in het zicht slingeren, maar een doe-de-klep-open-en-leeg-mij-lampje was welkom geweest.
-Je kunt de programma's niet onderbreken om een vergeten sok na te werpen. Dan moet je een programma helemaal opnieuw beginnen. Dat had de vorige machine toch beter voor elkaar.

productfiche van Zanussi.nl (pdf).
Nederlandstalige User Manual (pdf)

Heb jij ook een Zanussi ZWY61205WA?

Duidelijke review met in ieder geval de pijnpunten (programmaduur, afvoerfliter, bediengemak) beschreven.

lastiger te meten en reviewen is het wasresultaat. Zeker het wasresultaat van een al dan niet aanwezig snelprogramma. Misschien is dit nog toe te voegen in de loop der tijd :)
Het bedieningsgemak is geen pijnpunt: Het bedieningspaneel wijst zichzelf. Maar waar de vorige machine voor de wasmogelijkheden n grote overzichtelijke tabel in het boekje had, heeft deze dat over drie tabellen verdeeld, zodat je geregeld het idee hebt dat je op de verkeerde plaats aan het kijken bent. Maar uiteindelijk doe je de reguliere wasbeurten natuurlijk zonder boekje; dat pak je er alleen nog bij als er iets bijzonders aan de hand is.

De programmaduur staat in direct verband met de hoeveelheid wasgoed en deze zes kilo is anderhalve kilo meer dan die 4,5 van de vorige machine. Bovendien corrigeert de machine dat als je hem niet tot de rand vol gooit. Waar ik vroeger 'moest' wassen omdat de wasmand vol zat, kan ik nu wassen wanneer ik een bepaald stuk textiel weer schoon wil hebben. Dat is een gemak waar ik even aan moet wennen; het is wel een vooruitgang. De luddiet in mij zegt dat dat allemaal ook stuk kan, maar dan eindig je met een campingtoestel dat net niets kan.

[Reactie gewijzigd door trabant op 29 december 2014 13:39]