Lian Li PC-A77B Review

zetta 21 maart 2009, laatste update op 21 maart 2009, 1.357 views

Lian Li PC-A77B

Pluspunten

• Zeer degelijk en mooi afgewerkt
  • Ruim
  • Stil
  • Airflow goed geregeld
  • Waterkoeling klaar

Minpunten

• Fan-controller niet instelbaar
  • Drive cage niet te verwisselen naar onder
  • 5.25" bay niet standaard zonder drive cage te gebruiken

Mijn nieuwe behuizing moest aan vrij veel voldoen om mijn oude chieftec mesh tower behuizing te vervangen. Ook vanwege waterkoeling, die heb ik voornamelijk vanwege de stilte en wilde dus een degelijke nieuwe behuizing hebben.
Na veel onderzoek ben ik uit gekomen op een Lian-Li PC-A77B voor 249,95 bij Highflow.nl (prijs toen ook hoog maar had ook andere spullen van deze shop nodig) besteld met lekker veel 5.25" drive bays en veel ruimte.

Inhoud van de doos
Alle mogelijk benodigde schroefjes en montage middelen zijn in ruime mate aanwezig en is geleverd met een speciaal daarvoor bestemd in vakkjes ingedeeld plastic bakje, handig! Duidelijk Instructieboekje en wat reclameblaadjes van Lian-Li met uitbreidmogelijkheden en Noctua ventilatoren.
De behuizing komt standaard met 3 drive cages en zijn elke voorzien van een 120mm ventilator. Verder is aan de achterkant van de behuizing nog een case fan aangebracht. Alle Ventilatoren zijn van het merk Lian-Li. De originele fabrikant van de ventilator kan ik niet achterhalen, misschien maken ze deze zelf wel :) . Er zit een ook fan-controller bij waarvoor ook nog een knoopcel batterij aanwezig is. Ik vindt de knoopcel batterij een beetje vreemd aangezien de fan-controller aangesloten wordt op je PSU via een molex stekker. De fan-controller heeft ruimte voor 3 fans.

Eerste Indruk
De behuizing is voor mijn gevoel veel lichter dan ik had verwacht van zo'n grote toren. Het zwart geanodiseerde aluminium ziet er strak uit. Van binnen gaat het kwaliteits feestje door, alles is mooi rond afgewerkt en ben ook geen scherpe kantjes tegengekomen. Bijna overal is gebruik gemaakt van duimschroeven, zelfs voor de voeding. De hele voorkant is voorzien van zwarte verwijderbare brackets met ieder een luchtfilter, mooi!

Installatie
Over het algemeen was de installatie simpel te noemen, met zoveel ruimte hoef je je nergens druk om te maken, alles past en je hebt geen fantasie nodig om waterkoeling samen met veel HDD's te installeren. mijn opstelling zal niet naar ieders smaak zijn aangezien de slangen van mijn waterkoeling aardig in de weg zitten van mogelijk nog meer HDD's en/of andere 5.25" bay uitbreidingen. Echter in mijn huidige opstelling kan ik naast mijn huidige 5 HDD's nog eens 5 HDD's zonder enige problemen bij monteren. 1 belangrijk probleem is dat ik op dit moment mijn HDD niet kan monteren buiten de drive cage in een gewone 5.25" bay. Ik gebruik hiervoor een Nexus disktwin en na veiloze installatie in de drive bay kan vervolgens de zwarte bracket met stoffilter aan de voorkant van de kast niet meer teruggeplaatst worden. Ik kan dit oplossen door in de brackets te gaan knippen en/of zagen maar dit zou standaard natuurlijk moeten passen!

Installatie van het moederbord kan via een removeable tray. Ik zie hier echter het nut niet heel erg van in vanwege de grote werkruimte, en het feit dat het mij vrij moeilijk lijkt een eenmaal op de tray bevestigd moederbord goed de IO-shield gaatjes in te begeleiden. De tray heeft een groot gat waar de CPU zit, super handig wanneer je een andere bracket nodig hebt om een speciale fan voor je CPU te monteren, hiervoor je dus niet langer je hele moederbord te verwijderen. De HDD's plaatsen heb ik zelf nog nooit zo makkelijk en tegelijk degelijk meegemaakt. Je schroeft 4 speciale schroefjes met rubber ringetje de HDD in en duwt de schijf over de begeleidingsrails zijn plaats in. Je drukt het laatste stukje de schijf met iets meer weerstand naar beneden en de schijf zit als een huis. Je kan hierbij ook duidelijk aan de schijf voelen dat ie dankzij de rubber ringetjes amper nog trilling kan doorgeven aan de behuizing. De CD/DVD-drive installeer je op de klassieke manier met 4 schroefjes direct aan de behuizing, geen kliksysteem. De Voeding komt onderin de kast op een PSU-stand met luchtfilter te staan, zo kan mijn Corsair HX-620 zijn eigen koele lucht aanzuigen en zal de interne fan altijd op zijn laagste stand blijven draaien. Het gat daarvoor zit niet aan de onderkant van de kast maar de PSU krijgt zijn koele lucht via de achterkant via een sleuf van ongeveer 1 cm hoog. Het luchtfilter lijkt mij niet van het meeste effectieve soort maar zal het nodige stof kunnen tegenhouden.

De top van de kast is apart te verwijderen en hier heb ik zelf een stuk uitgezaagd voor een 2x120 mm radiator. Ik heb in een andere review ook al iemand gezien die met deze kast een 3x120 radiator geinstalleerd heeft, dit kan ook makkelijk echter verlies je hierbij de ruimte voor je drive cage boven in de behuizing of de ruimte aan de voorkant voor extra schijven.
De derde drive cage zou volgens de manual gewisseld kunnen worden met de PSU, dit kan echter niet. De drive cage past met geen enkele mogelijkheid onderin de kast (foto). Deze derde drive cage kan helaas ook niet in de voorkant van kast geplaatst worden boven de andere cages, de montage methode voor de voorkant is anders.

Testen
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, vergeet de fan-controller maar. Hij werkt strikt op temperatuur en a.h.v. temp. probes die je dus zelf dan nog een plaatsje moet geven. Aangezien je deze probes niet tussen je CPU en koelblok wilt stoppen of tussen je VGA en koelblok, monitor je dus alleen systeem temperaturen. De snelheid kan dus niet manueel ingesteld worden. De systeem temp. was 26 C en hierbij laat de controller de fans op 900 rpm draaien, dit vindt ik persoonlijk nog te veel geluid produceren dus heb ik alles aangesloten op Zalman fan mate 2 controllers. Een mooie centrale controller komt nog wel :) . Op Lian-Li fan-controller kan slechts 1 fan per aansluiting gerealiseerd worden, eentje meer en hij slaat alarm en dat alarm is best luid en irritant.
Afgezien van de controller doen de Lian-Li fans hun werk zeer stil. De kast vangt vibratie geluid van de HDD's en de fans zeer goed op. Mijn systeem is nu ruim, stil en koel en kan nog heel veel uitbreiding aan.

Heb jij ook een Lian Li PC-A77B?

Als je het lijstje bovenin even af wilt gaan wat betreft Slecht tot en met Zeer Goed, dan krijg je van mij drie sterren ;)
tjee, jij bent snel
had em 2 seconden gepost en zag dat die dingen zichzelf gereset hadden (moest halverwege mijn review weg) en meteen gecorrigeerd ;)
Mooie case hoor, heb hem zelf ook met alle tevredenheid in gebruik. :)

Het Front van de PC-A77B met de stoffilters is perfect uitgedacht door Lian Li. :Y)
Het lijkt erop dat de fabrikanten Lian-Li en Corsair eindelijk luisteren naar 'de tweaker'. Veel verbeteringen die de kasten precies de juiste wensen geven voor ons gebruikers.

Als mensen nog zo een soort case willen, kijk dan ook eens naar de nieuwe Lian Li PC-B70F. Deze heeft nog een betere interne layout tbv 10 HDD's tov de gereviewde PC-A77B. Alleen dan wel een ander Front met 2 blauwe stille 14cm fan's met filter.

[Reactie gewijzigd door bitshape op 21 maart 2009 22:28]

Heb net jou systeem bekeken bitshape, damn :) Gebruik jij alleen de drive cage in jou Lian-Li? Of heb je wellicht een oplossing voor gebruik van een disktwin of een ander soundproof drive ophanging?
Ik gebruik nu met totaal 7 HDD's alleen de 3,5inch drivecage's. Alleen de 2 HDD's in de top-back drivecage worden wat heter. Daarom ga ik deze HDD's binnenkort in 2 SilentMaxx 5,25inch cage's zetten. Dat zal ws. zo'n 8-10 graden verschil maken.
Ook zal ik dan wat juiste cablemanagement toepassen zodat er dan maximale airflow zal zijn. :)

Lian Li levert dacht ik ook losse drivecage's die in 3 '5,25inch' bay's kan worden geplaatst. ;)

Overigens mooie en nette review zetta!
thx 8-)
Ik ben eigenlijk zeer tevreden over het geluid van de HDD's, ik hoor alleen mijn 2 raptors ergens in de verte.
Laat je trouwens niet gek maken wat betreft de HDD temps, iedereen lijkt te denken dat dit van grote invloed is voor de leeftijd maar... tja lees dit maar. Zo te horen en te zien is je airflow prima. Voor het geluid moet je het natuurlijk altijd doen, hoe stiller hoe beter :z