Specificaties 2" display, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia 6500 Classic Zwart Review

PolarBear 21 maart 2009, 1.433 views

Nokia 6500 Classic Zwart

Pluspunten

• De telefoon is licht en compact
  • Standaard design

Minpunten

• Relatief korte batterijduur bij gebruik van alle features.

Reden aanschaf
Vorig jaar mocht ik een nieuwe telefoon uitkiezen nav een abonnementsverlenging. Ik had een aantal eisen aan de telefoon. Een van de belangrijkste eisen was dat, omdat ik ook een zakelijke GSM heb, het toestel compact moet zijn. Daarnaast is een redelijke featureset van belang, dus bluetooth, een redelijke camera en UMTS. De Nokia 6500c voldeed hier aan.

Featureset
De featureset is gezien de omvang en de kosten van de telefoon in orde. Alle standaard zaken zijn aanwezig op de telefoon. De Nokia 6500c ondersteund UMTS (maar verwacht er geen hoge snelheden mee te behalen), heeft bluetooth, een 2 MP camera (verwacht er geen hoge kwaliteitfoto's van, maar het voldoet voor een snapshot) en beschikt over 1 GB ingebouwd geheugen. Dat laatste zorgt er voor dat er veel SMS'jes, contactgegevens en andere zaken kunnen worden opgeslagen. Nadeel is echter dat het geheugen niet uitbreidbaar is door een geheugenkaart. Het beeldscherm is over het algemeen goed te lezen.

De Nokia 6500c beschikt over een micro USB aansluiting als oplader. Hoewel dit de toekomst is betekende dit wel dat al mijn oude Nokia laders waardeloos zijn geworden voor mij.

Een korte samenvatting van de features (zie ook de website van Nokia):
  • View your images in excellent clarity on an impressive 2” display with up to 16 million colors
  • Talk worldwide with quadband GSM and dual band WCDMA
  • Resolution of images: 1600 x 1200 pixels
  • WCDMA: max download 128 kbits; upload 356 kbits
  • 1 GB internal memory with up to 920 MB user free memory
  • Volume: 47 cc
  • Weight: 94 g with battery
  • Dimensions: 109.8 x 45 x 9.5 mm
Bereik
Zoals eerder gezegd heb ik 2 telefoons, deze en een Samsung i780. Op de Nokia gebruik ik T-Mobile en op de Samsung Vodafone. Ik kan niet zeggen dat het bereik bij de een veel beter is dan bij de ander. Met beide telefoons op beide netwerken zijn er plekken waar er je niet of nauwelijks bereik hebt. Over het algemeen is het bereik in orde, maar het zou beter kunnen.

Accuduur
Ik heb mijzelf aangeleerd om elke avond mijn telefoons (en andere mobiele apparaten) aan de oplader te hangen. De batterij houd het, met alle features aan (mail sync, bluetooth, UMTS), het een dag vol. Met minimale features aan dan is batterijduur beduidend langer en komt het in de buurt van de door Nokia geclaimde 9 dagen standby.

Gebruiksgemak
Deze telefoon is vergelijkbaar met andere Nokias die gebruik maken van Symbian (in dit geval S40). De navigatie op de telefoon werkt simpel, mede door het standaard ontwerp van de toetsen (2 softkeys, een 4-way d-pad en een opnemen/ophangen knop). De telefoon reageert over het algemeen redelijk snel, de mail en smsbox wil wel eens traag openen als er veel in staat. De software is ook stabiel, ik heb vrijwel geen vastlopers gehad in het afgelopen jaar.

Design
Het enige wat tegenvalt aan het design van de telefoon is de plastic batterycover, dit doet af aan de metalen behuizing. Voor de rest is de telefoon simpel ontworpen, klein en licht.

Bouwkwaliteit en afwerking
De telefoon is vrij degelijk en krasvast.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Zoals eerder in deze review genoemd is dat stabiliteit dik in orde. Amper vastlopers gehad met deze telefoon.

De prijs/kwaliteitverhouding van deze telefoon is goed, de telefoon is compact en biedt alle standaard features voor een lage prijs

Heb jij ook een Nokia 6500 Classic Zwart?