Specificaties 2" display, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia 6500 Classic Zwart Review

tomtom137 21 maart 2009, 606 views

Nokia 6500 Classic Zwart

Pluspunten

• Mooi design
  • Stevige bouwkwaliteit dankzij aluminium behuizing
  • Intuïtief menu
  • Relatief goedkope 3G-telefoon

Minpunten

• Slechte camera
  • Accuduur
  • Accuklepje doet af aan het design van de rest van de telefoon

Ik heb sinds januari 2008 een Nokia 6500c in bezit.

Featureset
De 6500c is een 3G telefoon en is dus voorzien van UMTS-mogelijkheden. Het is een 2" 320x240 scherm. Hij bevat ook een 2MP-camera met een LED-flitser. Die camera is echt een tegenvaller, de foto's zijn overdag nog wel om aan te zien (zoals vaak met telefooncamera's) maar nachtfoto's met flitser zijn echt overgoten met ruis. De videomogelijkheden zijn ook aanwezig, maar ook hiervoor geldt een redelijk slechte kwaliteit. Of dat toe te schrijven is aan het feit dat de telefoon zo dun en compact is, maar toch een smartphone is, weet ik niet.
De telefoon kan heel veel smsjes opslaan, in principe tot het PIM geheugen vol zit. Denk dan aan een bericht of 4000 (ik raad het niet aan het tot zo ver te laten komen, de telefoon gaat dan heel traag reageren, smsjes van >160 tekens komen soms maar half door, inbox openen duurt lang, ook het opstarten van de telefoon gaat langer duren)

Bereik
Toen ik de telefoon net in m'n bezit had was het bereik niet altijd even goed. Bij een gesprek viel de stem af en toe weg en de gesprekskwaliteit was niet heel goed. Ik heb echter het idee gehad dat dat met firmwareupdates is verholpen. De gesprekskwaliteit is stukken hoger en de stemmen zijn goed verstaanbaar. Echter, het UMTS-bereik is niet altijd heel goed. Als ik bijvoorbeeld op school ben (dikke betonnen muren), is het internet net zo traag als WAP. Ook in kelders etc. is er zowel weinig GSM als UMTS bereik.

Accuduur
Tja, de 6500c is een 3G-telefoon dus bij intensief 3G-gebruik is de accu zo leeg, vooral omdat het zo'n smal accuutje is. Bij normaal gebruik gaat de accu zo'n 3 à 4 dagen mee. In 2 uur is ie weer opgeladen.

Gebruiksgemak
Ik ben al jaren fan van de menu's bij Nokia's en dat is bij deze telefoon niet anders. De telefoon draait op Symbian S40, een afgeslankte versie van S60. De software is reactief, en alles is gemakkelijk te vinden. Er zitten gewoon heel eenvoudige navigatieknoppen op de telefoon. Qua ergonomie is alles prima in orde.

Design
Design was één van de belangrijkste redenen voor de aanschaf van deze telefoon voor mij. Ik werd vooral gelokt door de 'platheid' (hij is echt heel dun) en ik vond het gebrushte aluminium ook echt heel erg mooi om te zien. Sowieso vind ik aluminium er strakker en eleganter uitzien, naast het feit dat het gewoon een stuk steviger is en in mijn geval een stuk minder veel krast. Wat ik wel erg jammer vind is dat het accuklepje van simpel plastic is gemaakt, dat is dan ook het meest bekraste deel van m'n telefoon (zelfs het schermpje blijft perfect krasvrij, hoewel het wel kwetsbaarder is omdat er geen plastic beschermlaagje overheen zit).

Bouwkwaliteit en afwerking
Zoals ik al opmerkte zorgt het aluminium voor een stevigere look en vind ik het plastic accuklepje een minpuntje. De telefoon is al een keer op het asfalt gevallen, maar heeft daar nauwelijks schade aan ondervonden. De 4-toets is helaas laatst losgeraken, het rubber onder de toets begon te scheuren en de toets schoof onder de 1-toets waardoor ook dat rubber is gaan scheuren. Heb de boel wel op kunnen lappen met secondelijn maar het blijft behelpen.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Sinds een aantal firmwareupdates loopt de telefoon niet meer vast af en toe (dat gebeurde voorheen nogal eens) dus wat dat betreft is er veel verbeterd. Verder niet echt problemen ondervonden wat dit betreft.

De telefoon was gratis bij een Hi 25 abonnement, en kostte bij de introductie 275 euro ongeveer. De telefoon kost nu 165 euro en ik denk dat je ook nu nog steeds een goeie deal te pakken hebt als je 'm gratis krijgt bij een 15 euro-abonnement.

Heb jij ook een Nokia 6500 Classic Zwart?