Dell Inspiron 15 (3542-1213) Review

ZombieRofl 27 december 2014, laatste update op 5 februari 2015, 1.658 views

Dell Inspiron 15 (3542-1213)

De Dell Inspiron 15 (3521, mid 2014) is de goedkoopste 15 inch laptop op de markt. Hij is geschikt voor licht tot normaal gebruik. Het is een degelijk gebouwde laptop, die in omgang prettig werkt. De accuduur en het gewicht zorgen samen voor een erg mobiele laptop.

Pluspunten

• Veel bang voor érg weinig bucks
  • Dual Core van Intel werkt verassend goed tijdens ‘normaal’ gebruik
  • Kant en klaar met windows 8.1 en Office (doelgroep van deze laptop is daarmee ruim voorzien)
  • Toetsenbord op volledige grootte, met numeriek toetsenblok
  • Scherm heeft redelijk goede kleuren en inkijk hoeken
  • Bouwkwaliteit laptop (degelijkheid gevoel)
  • Makkelijk te vervangen hardware zoals HDD en geheugen (Apple; take notes!)
  • Negen van de tien minpunten zijn voor het aanschafbedrag te vergeven en te vergeten

Minpunten

• Scherm heeft last van veel reflectie
  • Maximale resolutie van 1366x768 wat toch gedateerd aanvoelt
  • Locatie en prestatie speakers
  • Misschien net wat te weinig aansluitingen waaronder een missende VGA poort (te snel over op HDMI?)
  • Materiaal ziet er verzorgd uit, maar zorgt bij gebruik voor goed zichtbare vingerafdrukken en daardoor een vies uiterlijk

Review: Dell Inspiron 15, Dual Core (3521, mid 2014)

De Dell Inspiron 15 (3521, mid 2014) is zeer goedkope laptop die geschikt is voor basis applicaties. Het is een degelijk gebouwde laptop, die in omgang prettig werkt. De accuduur en gewicht zorgen voor een mobiele laptop. Om de prijs laag te houden is er wel op alle gebieden bezuinigd.

Laat ik met de deur in huis vallen. Dit is mijn eerste review. Voor mijn Inspiron 15 aankoop kon ik i3 en i5 reviews kon vinden, maar geen Dual Core versie. Ik ben van menig dat naast het verschillende uiterlijk de rest, vanwege de erg lage prijs, ook wel enigszins verschilt.

Onthoud tijdens het lezen dat ik een beetje verstand van hard- en software heb, maar kennis mis als het dieper moet gaan. Ik probeer daarom simpel te beschrijven voor een doorsnee consument. Enjoy!

First things first
Voorgerecht: een stukje basisinformatie. Voor complete informatie ga je naar de Dell website

-Intel® Celeron® Dual Core N2830 processor (2.16 Ghz)
-4 GB Single Channel DDR3-geheugen (1.600 MHz, 1 x 4 GB)
-Intel HD Graphics
-500 GB SATA-harde schijf (5.400 rpm) (vervangen door een ‘Sandisk Ultra Plus 128GB’)
-1 jaar Collect & Return Hardware Support

Reden aanschaf
De reden dat ik bij deze laptop terecht ben gekomen is door mijn vrouw. Ze heeft tot verkort veel gebruik gemaakt van een Nexus 7 (2013). Ze is erg content met haar tablet en gebruikt hem voor e-mailen, interneten, Skype, video en series/films kijken, ga zo maar door. Toch merk ik dat het kleine 7 inch scherm en missend toetsenbord voor haar gebruik ergens wel een gemis is. In de eerste instantie was ik dus op zoek naar een toetsenbord extensie voor haar tablet. Dat uitgangspunt veranderde toen ik toevallig op de Dell website aan het kijken was. Mijn ogen vielen gelijk op het ¤199,- prijskaartje van de Dell Inspiron 15. Als echte Nederlander dacht ik:’ Dit is toch te mooi om waard te zijn?’. Zelf ben ik bekent met Dell en erg te spreken over hun producten. Voor mijn studie heb ik bijna vier jaar geleden een Dell XPS 17 gekocht, die los van zijn logheid (stoeptegel), tot heden erg goed bevalt. Maar toen ik deze, zes keer zo goedkope laptop tegenkwam, moest ik even op mijn achterhoofd krabben van ongeloofwaardigheid.

Prijs vs verwachtingen
De laptop heeft een adviesprijs van ¤250,- , maar vanwege een tijdelijke korting verlaagd naar
¤199,-. Na het aanmelden op de VIP club, kreeg ik nog extra korting en kwam de uiteindelijke prijs uit op ¤ 179,11. Wat kan je nou verwachten voor deze prijs? Veel 11 inch laptops zijn duurder en hebben de helft of minder in huis, dus ik hield ik mijn hart vast toen ik overging op het bestellen. Had ik nu bijna 200 euro weggegooid? Had ik beter een tablet extensie kunnen kopen? Of verder sparen voor een sneller model?

Upgrade
Na de bestelling ging ik op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden, om toch het maximale uit mijn aankoop te halen. Een SSD hardeschijf is tegenwoordig een voor de hand liggende upgrade en dat heb ik dus ook gedaan. De 500GB heb ik vervangen door een Sandisk Ultra Plus 128GB (¤ 50,-). Ik heb ook gekeken naar een upgrade van het RAM geheugen naar 8GB. Op Amazon.com kwam dat neer op 85 euro inclusief verzending en importkosten. Aangezien de applicaties die mijn vrouw gebruikt niet veel vereisen, is deze besteding misschien wel overkill. Ook is RAM geheugen niet het propleem als hij tegen de grens van zijn capaciteit aanloopt, maar de processor en video chipset (afhankelijk van gebruik).

Boven: De hardeschijf en geheugen zijn gemakkelijk te vervangen.

Uiterlijk en indruk
En dag later werd het pakketje netjes bezorgd door de post en kon ik aan de slag. In de doos tref je alleen de hoognodige spullen aan. Laptop, oplader, wat papieren en that’s it. De laptop oogt degelijk en simpel, en deed mij denken aan de Satelite C serie van Toshiba. Dell claimt door de structuur aan de buitenkant een goede grip. Dit viel mij inderdaad ook op. Geen glad voorwerp wat je zomaar laat glippen. Het gewicht (2,12 kg) en formaat is goed te doen (2,5 cm dik), en vergeleken bij mijn XPS 17 een elegante verschijning. Het lage gewicht is in beide gevallen grotendeels te wijten aan de batterij. Voor een mid 2014 model laptop lijkt hij misschien wel wat sober, vergeleken met de nieuwere generatie laptops. Maar zeker geen model om voor te schamen. Persoonlijk ben ik ook meer weg van laptops met afgeronde hoeken. Mijn eerste overal indruk was dus positief.

Installatie
Zonder op te starten heb ik de achterkant gemakkelijk opengemaakt en de SSD hardeschijf erin gezet. In het begin had ik wat vraagtekens, want hij herkent de SSD niet automatisch. Na wat geklooi in een toch weer wat andere bios als ik gewend was (secure boot) was dat gelukkig opgelost en kon de schone windows 8.1 installatie beginnen. Ik heb nog even gedacht aan Windows 7, maar kon eigenlijk niet meer beargumenteren waarom ik het oudere besturingssysteem zou verkiezen boven 8.1. Ja oke, de missende startknop. Nu heb ik hiermee leren leven, en heb ook niet het idee dat mijn vrouw daar erg om maalt. Windows 8.1 heeft een goede reputatie betreft soepelheid op low-end apparaten, dus daarom de 8.1 keuze.

Gebruik
Na de Windows installatie kon ik beginnen met de installatie van alle overige software zoals Office 2013, wat altijd een vermakelijke bezigheid is. Ik merkte gelijk op hoe traag alles op mijn acties reageerde. Animaties tussen applicaties verliep stroef en tekst korrelig/lastig te lezen. Ligt dit aan de hardware? Dat is natuurlijk die Dual Core! dacht ik. Ik wist niet hoe snel in naar de Dell website moest surfen om daar drivers binnen te halen. Na het installeren van verschillende drivers kwam ook de display driver aan bod. Ik weet niet of jullie bekent zijn met de Topgear review van de BMW M5, wat in het begin een dramatische auto lijkt te zijn. Maar na het indrukken van de ‘M-power’ knop transformeerde de auto in een groot succes. Na het installeren van de displaydriver was er direct zichtbaar verschil. Animaties, programma e.c. verliepen als boter door een hete pan en kon ik toch even om mezelf lachen.

Scherm
Dit was het deel van de aankoop waar ik tegenaan schopte. 1366x768 is anno 2014/2015 is dit misschien een beetje achterhaald. Dit is niet alleen bij mijn dual core model het geval, maar ook de i3 en i5 modellen moeten het doen met deze resolutie. Er valt bij het dual core model wel wat voor te zeggen, want het is een spotgoedkope laptop, en gaat een hogere resolutie ook ten koste van de al weinige rekenkracht. Het is jammer, maar zoals met veel dingen van deze laptop, je kunt ermee leren leven. De inkijk hoeken zijn redelijk en zeker niet zo slecht als waar ik me op voorbereid had. Het scherm heeft last van Backlight Bleeding, maar goed wat verwacht je. De kleuren zijn daartegenover best wel goed en dit is dan ook wel een pluspunt van het scherm. Houd ook rekening mee dat hij, zoals veel goedkope schermen, last heeft van flink wat reflectie. De bouwkwaliteit heeft Dell onder controle. De scharnieren zijn stevig en verwacht niet dat het scherm zo maar open of dicht waait. Tot mijn verbazing merk ik ook een webcam (1,3 mp) en microfoon op.

Toetsenbord
Het toetsenbord deed mij erg veel denken aan mijn XPS 17. Toetsen van ‘normaal’ formaat is zeker niet standaard op veel kleinere laptops, wat ik een misser vind. Dit is niet van toepassing op de Inspiron die beschikt over een royaal formaat toetsen, met genoeg ruimte er tussen. De vering in de toetsen is genoeg en zorgt voor een rustige ervaring. Toch lees ik ook op internet dat dit gedeelte erg persoonlijk is, en het is dus goed mogelijk is dat sommige gebruikers het juist helemaal ‘niets’ vinden. Er is ook gedacht aan een numeriek gedeelte. Gaaf, want een missend numeriek lijkt wat ‘afgezaagd’ ;).

Boven: De Inspiron heeft een royaal toetsenbord, ook vergeleken bij dure laptops.

TouchPad
De touchpad heeft een royaal formaat, en loopt zonder randjes mooi over. Het werkt prima, maar ik verkies een glad oppervlak boven het mat oppervlak van deze Inspiron. Later merkte ik ook dat de touchpad en eigenlijk alle oppervlaktes erg gevoelig zijn voor vingerafdrukken. Jammer, want dan ziet hij er een beetje vies uit, terwijl dit niet zo is.

Speakers
Deze laptop is goedkoop voor een reden. Om de kosten te drukken is er op vrijwel elk stukje hardware bespaard, en ook de speakers komen daar niet onderuit. Zie het zo: Er komt geluid uit. Verwacht niet meer, verwacht niet minder. Luister je regelmatig muziek of kijk je films, dan moet je echt denken aan een extra setje speakers. De speakers zijn geplaatst onderaan de voorkant wat een beetje ‘gedrukt’ geluid produceert. Ik denk dat de beste locatie voor speakers bovenop zou moeten zijn.

Boven: Tegenvallende positie van de speakers.

Accuduur
Voor elke laptop zondermeer een belangrijk onderdeel. De 40WHr batterij is voor dit formaat redelijk standaard en ik weet dat de aanwezige hardware daar goed op afgestemd is. Met een ruime 4 uur op volle helderheid browsen, video’s kijken valt het zeker niet tegen. Natuurlijk is er ook geen hardware die veel vereist en hangt het meer af van het gebruik. Overall doet de Dell dit erg goed.

Gamen
Door de missende grafische kracht moest ik er even over nadenken of het nuttig was onderzoek te doen. Aangezien ik toch regelmatig game, was ik ergens wel benieuwd naar wat wel en niet mogelijk was op dit stuk hardware. Voor het testen heb ik drie games gespeeld. Portal, Orcs must die 2 en League of Legends. Op de laagste instellingen zijn deze beide games eigenlijk net niet goed te spelen. De resultaten van de Intel HD herinneren mij aan het feit dat het gaat om een systeem slechts gemaakt voor lichte toepassingen. Als je op zoek bent naar een laptop om af en toe een spel te spelen, zou ik kijken naar een sneller i3 of i5 model. Toch ben ik met mijn Dell XPS 17 ervaring tot de conclusie gekomen, dat laptops eigenlijk niet zijn om op te gamen. Ook al heb je op dat moment een betere video chipset, dan loop je al snel achter bij nieuwere games.

Aansluitingsmogelijkheden
Ik zei het al eerder: de kosten zijn gedrukt op vrijwel elk stukje hardware. Dat is bij de aansluitingen ook het geval. Zo is er een 2x USB 2.0, 3.5mm koptelefoon, kaartenlezer en een HDMI aansluiting. Jammer is voor sommige mensen de missende VGA aansluiting. Het model wat ik heb gekozen heeft geen DVD speler (zoals vrijwel elke tegenwoordige laptop), maar ik geloof ook niet dat dit gemist gaat worden. Voor wie wel een DVD speler in dit model wil, is dit voor ¤50,- euro meer een extra optie. Kortom, weinig aansluitmogelijkheden, maar voor wie meer wil, is dat een optie. De iets duurdere Inspiron 15 modellen hebben meer mogelijkheden en beschikken bijvoorbeeld over USB 3.0 poorten.

Doe voor de grap even een Google search op ‘Dell Inspiron 15 3521’ en je Dell verteld je gelijk dat het gaat om en ‘goedkope gezinslaptop’. Verwacht geen luxe, maar waarvoor hij gemaakt is, doet hij wat mij betreft uitstekend. Voor licht tot normaal gebruik is dit zeker een geslaagde aanschaf. Hoe Dell een laptop fabriceert die zo goedkoop is, en goed functioneert, is voor mij de reden waarom ik ook weer terug kom bij Dell.

Wel geschikt voor
-Windows 8.1 en het grootste deel van de apps
-Office 2013
-Browsen
-Skype
-Video’s bekijken HD
-Film/series kijken (aan te raden met externe geluidsbron)
-Het aansluiten op een tv doormiddel van HDMI aansluiting

Niet geschikt voor
-Gamen
-Bewerkingssoftware zoals het Adobe pakket

Als laatste wil ik de Tweaker ‘Foritain’ props geven voor zijn review van de i5 versie. Hij heeft een professioneel review geschreven en dit gaf mij leidraad. Ik vond het leuk om mijn indrukken met jullie te delen. Eerlijk is eerlijk, geen review is perfect en sta dus ook open voor tips en opbouwende kritiek.

Update (02-01-2015)

De laptop is nu een paar weken in gebruik, en we zijn beide erg tevreden over de aankoop. Haar Nexus 7 tablet krijgt nu stiekem toch steeds minder aandacht als hij gewent was.

Dell Sleeve

Aanschaf
Om haar uitrusting compleet te maken heb ik ook een Dell laptop sleeve gekocht. Ik heb nog getwijfeld vanwege de soms negatieve reacties over de maat van de sleeve. Hij blijkt bij een aantal mensen toch te klein te zijn, wat achteraf balen is. Ik heb zelf ook een Dell laptop tas bij mijn XPS 17 gekocht en ook ik had problemen om het massieve gevaarte erin te stoppen. Ik heb een stuk bodem foam uit de tas kunnen snijden zodat ik de rits normaal dicht kon krijgen. Na het lezen van zelfde ervaringen van mensen met de 15 inch sleeve vond ik het toch wel een risico om hem te kopen. Toch heb ik de knoop door gehakt en heb ik hem besteld voor 27,- euro inclusief verzending. Niet goedkoop, maar ook zeker niet de duurste.

Indruk
Het materiaal bestaat uit licht bruin sučde en voelt erg prettig aan. De binnenvoering heeft een erg zachte stof waar je met de hoofd op, in slaap zou kunnen vallen. De laptop past er gelukkig in en zit als een handschoen om de laptop heen. De stof is zo dik, dat hij de schade van een val voor een groot deel zou kunnen incasseren. Dat is natuurlijk afhankelijk van de hoogte waarvan hij valt, maar denk hierbij aan de hoogte van een tafel. Aan de voorkant is er nog een extra zak om kleine accessoires in te bewaren zoals je laptop oplader. Aan de achterkant heeft de sleeve ook een trolleyriem voor roltassen. De sleeve is dus ideaal voor mensen die vaak op reis zijn. Overal is het een zeer goede aanvulling geweest voor de Inspiron 15.

Voor de mensen die er over nadenken om hem aan te schaffen: Let op de maten die de sleeve aangeeft op de Dell website, en meet je laptop na om telleurstellingen te voorkomen.

Update (09-01-2015)

Ik heb geschreven dat Adobe software niet verstandig is op dit Inspiron model. Toch heb ik het CC pakket geinstalleerd, en merk dat kleinere bestanden prima te bewerken zijn in bijvoorbeeld Indesign. Grotere bestanden is een minder groot succes.

Als je regelmatig bewerkings software gaat gebruiken. Houd dan rekening met de maximale resolutie van 1366x768.

Ik sluit zelf mijn Dell XPS 17 laptop aan op een extern scherm, voor meer werkruimte. Ook voor de Inspiron 15 zou dat een optie zijn. Houd wel rekening dat er, afhankelijk van het extern scherm formaat, meer pixels moeten worden aangestuurd. Dit zou ik nog kunnen testen voor mensen die dit interessant vinden.

Update (05-02-2015)

We zijn nu twee volle maanden verder met de goedkoopste Inspiron 15 laptop. Nog tot heden geen spijt van gehad. Geen software problemen, geen hardware problemen en dus geen ontevreden gebruikers. Als ik hem zelf gebruik, vergeet ik ook steeds het bedrag waarvoor ik hem heb gekocht. Nu ik hem vaker gebruik, kom ik wel steeds meer over de laptop te weten. Ik merk dat de voorste rand onder de touchpad wat scherp is. Dat merk ik wanneer ik de palm van mijn hand op de rand laat rusten bij touchpad gebruik. Ook merk ik dat internet browsen soms wat minder soepel verloopt als ik graag wil. Jammer, want interneten is vaak toch wel een primaire bezigheid voor een laptop. Een kleine opmerking is de usb poorten die aan de linker kant zitten. Ik vraag me af waarom Dell ze niet aan de rechterkant heeft kunnen plaatsen. Dat is soms wat makkelijker, met in mijn geval een muis met kort snoer. Niet ergerlijk, maar voor mij meer een vraagteken. Op naar de volgende ervaringen, die hopelijk nog net zo veel plezier met zich mee brengen.

Heb jij ook een Dell Inspiron 15 (3542-1213)?

Leuk om een beetje inspirator te zijn af en toe :D

Je tekst is erg prettig om te lezen, aangevuld met een aantal duidelijk foto's maakt het een zeer waardevolle review. Uiteraard ken ik die laptop dus een beetje en kan ik mij goed vinden in je punten, maar als ik dit zo lees denk ik dat ook iemand die onbekend is met de laptop, of een halve leek, een goed idee krijgt van wat ze mogen verwachten.

Erg netjes, hoop zeker meer van je te zien! :D
Bedankt! Ik zal vaker een review doen.
Ik heb naar aanleiding van jouw review ook deze laptop gekocht. Tot nu toe heel erg tevreden mee.
Dus bedankt voor het schrijven van deze goede review!!! ;)
Bedankt! Het hangt af wat je verwachtingen van een laptop zijn. Mijn vrouw merkt de lage resolutie en speakers niet eens op. Ik heb andere verwachtingen van laptops, vanwege mijn XPS 17 :)

[Reactie gewijzigd door ZombieRofl op 9 januari 2015 16:11]

Ik heb deze laptop ook gehaald voor 179¤ bij Dell voor mijn vrouw gehaald. In de specificaties op tweakers staat iets veel beters dan een Celeron, die toch wel echt rete traag is.
Ik heb er overigens ook een 128 GB SSD ingezet, heel af en toe slaat de fan aan maar meeste tijd draaien er geen onderdelen in deze laptop :)
er zitten geen fans in deze laptop als je hier kijkt.
iemand had hem al opengemaakt omdat hij de bios moest resetten.
ik zelf heb 2 van deze laptops 1 met SSD en 1 zonder SSD.
ik moet zeggen dat de ene met SSD toch echt iets lekkerder aanvoelt.
de SSD die ik gebruikt had werd eigenlijk meteen herkend toen ik via USB een clean install van Win8.1 met Bing.
Verhip, er zit een lege fan houder in de laptop. _/-\o_ Ik heb hem getresstest en er kwam geen airflow en geluid. Wel uit mijn oude adapter... :o
(bijgeleverde is stil)

Ik had via de Dell recovery software een USB recovery disk gemaakt om zo Windows terug te zetten op de SSD. Clean install was geen succes omdat er geen licentie sleutel op de laptop zit, ik dacht dat Windows deze tegenwoordig uit de BIOS/UEFI kan uitlezen maar dat bleek niet het geval.
Wel als je Windows 8.1 met Bing installeert,
Want ik heb geen key ingevoerd.
Ik heb een echte clean install gedaan,
Zonder extra geďnstalleerde software.
Is de laptop nog ergens te vinden voor <250,- euro? Leuke review trouwens om te lezen ;)

EDIT: zie dat die is uitverkocht. Mooie deal geweest, helaas gemist.

[Reactie gewijzigd door balarina op 14 februari 2015 23:07]

Bedankt! Ik denk niet dat hij nog te koop is. Als het goed is hij vervangen door een nieuw en duurder model ;)