JBL Charge 2 Zwart Review

Ryjuhn 26 december 2014, 1.170 views

JBL Charge 2 Zwart

goed product. compact maar kraakt op extreem laag luisterniveau.

Pluspunten

• volume als je het vergelijkt met het formaat
  • accu 12u haalt ie zeker
  • je kan hem overal in de wereld opladen, beste laadset ooit bij een product meegeleverd
  • nummers skippen en pauzeren

Minpunten

• kraakt op laag luisterniveau
  • geen meegeleverde beschermhoes

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
ik wou al langere tijd een bleutooth speaker. ik ben gaan kijken of ik er een zelf kan maken en heb hierbij verschillende hifi en pro audio woofers en tweeters bij gesimuleerd maar kreeg hem wel netjes in een kist van tenminste 5 liter. dit werd bovendien vrij prijzig want een 12volt oplaadbare li-ion accu is al tenminste 30 euro met 2.6ah hierbij moest nog een ta2024 en een lader en dat werd al zon 70 euro met connectoren dus zelfbouwen werd hem niet tenzij je er zon 300 euro tegenaan wil gooien en veel verstand hebt van audio engineering. woofers,tweeters een paar condensatoren en spoelen zijn ook niet goedkoop. ik was gaan kijken op internet en had de paginas en videos van oluvsen ofzo gelezen en gehoord en kwam er toch wel achter dat hij iets sceptischere reviews geeft als alleen goeie bas en gaat hard wat beide niet eens kan uit een formaatje bidon. ze laten horen dat de bass een beetje distortion heeft omdat er met dsp(digital signal processing)gewerkt is, dit word vaak alleen gebruikt bij high end audio. de bass klinkt vooral een beetje distorted onder de 70 hz en er boven maar dat is alleen te horen als je een echte audiofiel bent. dit maakt hem zeer goed voor de hardstyle want die bass is rond de 80 hz, hiervoor klinkt hij heel goed. trap enzo klinkt niet goed op elke speaker met formaatje melkpak. deephouse klinkt wel goed maar de echte lage bass hoor en voel je niet. het geluid is vergelijkbaar met een "home cinema set in 1 doos" rond de 200 euro. ik heb hem nou al zon 4uur aanstaan en er is 1 van de 5 streepjes batterij weg. dit was ook de reden waarom ik voor de jbl charge 2 was gegaan ipv alle andere speakers met name de bose soundlink mini die ik er met mijn luistertijd de accu er al doorheen zou hebben. mijn jbl charge 2 heb ik nog helemaal vol zitten met fabriekselektricitcit ik heb hem zelf nog niet 1 keer aan het lichtnet gehad. de speaker klinkt zelf een beetje zwaar en dus lijkt het geluid ook niet heel erg hoog te liggen hij raakt de echt hogentonen niet maar de hoge tonen wel met uitstekende "off axis" frequentie response. dit komt waarschijnlijk doordat er 2 kleiner als 3 inch full range drivers in zitten met 2 passive radiators ipv die mogool van de bcc die dacht dat het subwoofers waren net als bijna iedereen die denkt dat het subwoofers zijn. de toon klinkt voor de rest erg goed in elke muziekstijl misschien klassiek iets minder omdat het geluid iets zwaar klinkt. voor "radiomuziek" dus pop en veel stem heb je niet veel bass nodig om het goed te laten klinken maar de tekst komt goed uitgesproken uit uit de delen van mijn attack- ,progressive- en attackhouse muziek. zelf heb ik ook even snel wat "oude" paar jaar terug hardstyle muziek geluisterd hier lijkt de speaker wel voor gemaakt vind ik zelf. volume is een personal preference maar je moet wel nagaan dat als je een beetje hlmeer volume wil dat de accu dubbel zo zwaar word of dat de accutijd door 2 gedeeld word. ik heb er bij de bcc wel lekker herrie geschopt altans. hij gaat wel wat harder als luid spreken als indicatie. hier wouden ze mij ook iets van een harman kardon tevens zelfde fabrikant voor degene die het niet weten maar jbl maakt ook "high end" studio monitoren van boven de 10k per stuk en harman kardon niet. maar ze wouden mij zon harman kardon esquire aansmeren met een diameter geschat van zon 50cm wat lijkt op een ufo. wat totaal niet handig is voor de scholier en totaal niet was gemaakt voor de accu. volgens de verkoper was de klank erg goed maar heb hem niet eens geprobeerd. omdat het de bedoeling ervan was om hem juist mee te nemen. voor de rest geen opdringerige verkopers bij bcc en uitstekende service. omdat ik al eerder problemen had met mn telefoon en had gewoon een nieuwe gekregen. daarom werd t bij de bcc gekocht. mijn charge 2 heeft trouwens ook last van distortion dit is alleen te horen op minimum volume en je koopt hem toch meer voor luider volume waarbij de distortion niet meer te horen is. hij connect trouwens automatisch met mijn samsung galaxy s4. dit kan te maken hebben dat alleen samsung hem automatisch koppelt omdat samsung zowat de enige is die er echt te veel features en software overheen gooid. ik heb het nog niet geprobeerd om hem met andere telefoons te koppelen. een punt wat heel goed is tegenover het niet meeleveren van een hoes is dat je hem overal kan opladen. je kan op het transformatorblok verschillende meegeleverde koppelstukjes plaatsen en hij heeft een hoge uitgangsstroom van 2.1 ampere op 5v. in een samenvatting een goed klinkende speaker met een geweldige batterijduur die ook andere apparaten kan opladen. ik zou hem zo adviseren aan andere omdat hij beter is als de concurentie onder de 200 euro alleen heb je een beetje last van distortion wat niet te horen is op luider volume. als je wilt weten hoe groot hij ongeveer is het heeft het formaat van een bidon en weegt lichter als een kilo pak suiker. zelf heb ik deze review gegeven omdat er zeer weinig reviews te lezen zijn op het internet over de jbl charge 2 zeker geen meer audiotechnische/gebruikers review en ben erg tevreden over de klank. ik geef hem geen 10 omdat ik nog niet weet hoe lang hij meegaat. goed voorbeeld hiervoor is de sennheiser cx 300 2 die bij mij en n vriend van mij niet langer is meegegaan dan een half jaar. de speaker kun je alleen niet zo stabiel plaatsen vanwege de vorm en ik ben wel erg bang voor het zand tussen het surround van de passive radiators waardoor de passive radiators een andere afstemming krijgen vanwege het gewicht.

Heb jij ook een JBL Charge 2 Zwart?

Distortion vanwege DSP? Zand tussen een surround?

De review is erg onoverzichtelijk, maar in ieder geval bedankt voor het schrijven :)
Ja, als je een bass test doet hoor je de distortion, als je de speaker meeneemt naar het strand komt er waarschijnlijk snel zand tussen de plek van de surround van de passive radiators(de rubbers van de woofer) hier zit namelijk een holte tussen en kun je moeilijk bij om schoon te maken. Je hoort ook een vreemd geluid als er geen geluid word gespeeld, en de speaker staat op vol volume , wel heel zachtjes. Mijn ouders hebben een hoesje erbij gekocht van de action het is zon etui die gewoven is met plasticachtig draad ipv stof(voelt plasticachtig aan net zoals alles van de action) zodat ie meer water tegenhoud, met een beetje forceren past ie erin. ik had de review op mijn mobiel geschreven daarom is het mischien een beetje door mekaar. Voor de audiofielen heeft de versterker een dynamisch bereik van 80db(volgens jbl maar dat weet ik niet meer zeker) maar de speakers die erin zitten geven wel redelijk wat distortion, dit betekent dat ie niet loepzuiver speelt. maar hij klinkt wel erg goed. voor de mensen die dit lezen en niet precies weten wat ik hiermee bedoel, hij klinkt goed maar speelt niet zo zuiver als een "reference monitor".
Maar waarom zou de distortion door de DSP komen?

Bedoel je dan een ruimte tussen de driver en de behuizing ofzo? Heb nog nooit een PR gezien waar er zand 'tussen' de surround kan komen. Voor tuningsverschil door extra massa hoef je je echt niet druk te maken.

Dynamisch bereik maakt erg weinig uit voor een draagbare speaker. Wel knap dat je de review op je mobiel hebt geschreven, dat is behoorlijk wat typewerk :p
trouwens gister heb ik mijn telefoon geprobeerd op te laden met de charge, een s4. hij laad 1procent per kwartier bij toen ik youtube en dus ook scherm aan had staan. het grote nadeel was dus dat er na 1 uur al 1 batterij indicatoren van de 5 af gingen. toen ik stopte mijn telefoon opladen kwam er weer na 1 uur 1 streepje bij. ik heb hem nog steeds niet opgeladen en na dik 6-10 uur geen idee nog steeds 3 streepjes over.
De versterker springt veel zuiniger met stroom om dan het laadcircuit van je mobiel. Vgm zijn de indicatoren gebaseerd op real time verbruik. Zodra je dus stopt met laden en het verbruik enorm daalt kan er dus inderdaad een streepje bij komen.
kan best maar geloofik word het accupercentage altijd met spanning gemeten, ipv stroomsterkte. en opladen zou sws niet goed gaan werken in theorie al niet. er staat op dat ding of in de handleiding geloofik: "output: 3,7v 1,0 ampere" dus 3,7watt tegenover mijn telefoonlader van 10watt.
alles wat met usb of microusb werkt is geloofik altijd 5 volt en je kunt nagaan hoe traag het laad als mijn mobiellader 2 ampere is en er al zon 3uur over doet om mijn mobiel op te laden, deze functie is dus echt voor nood als niemand van je vrienden muziek op zn telefoon heeft staan en of ook geen accu meer heeft. je scherm aan laten staan tijdens het opladen werkt al bijna niet meer want dan laad je telefoon al bijna niet meer op