Minix Neo X8-H Plus 16GB Review

DJ-Jumbo 26 december 2014, laatste update op 10 april 2017, 9.421 views

Minix Neo X8-H Plus 16GB

**UPDATE 10-4-2017** Zie reactie Kwelvis, onderaan. -volledige review stond al bij de X8-H- Betreft een upgrade met betrekking tot de verbindingsnelheid. De Minix beschikt nu over een Gigabit verbinding en AC wifi. Minpunt bij de vorige review was dan ook geen Gb verbinding. De waardering is lager ivm de prijs.

Pluspunten

• Gigabit verbinding
  • Hoge funfactor
  • Snel
  • Eenvoudig (kan een nadeel zijn voor een Tweaker)
  • Draait soepel

Minpunten

• Prijs gaat richting een Intel NUC Celeron
  • Airplay allen via Wifi(kan aan persoonlijk netwerk liggen)
  • Nieuwe afstandbediening heeft minder bereik

Geluidskwaliteit Score: 4
Eerder een Minix Neo X5 gehad.
De techniek op deze kleine apparaten gaat erg snel, en hoe meer optie's erop kunnen, de meer snelheid er nodig is. Vandaar de upgrade.
Ik heb ook gekeken naar een HTPC en Rapberry Pi maar hier is mijn persoonlijke keuze niet op gevallen. Er zijn genoeg vergelijkingen te vinden op internet tussen Android mediaspelers, het blijft een persoonlijke keuze.
-update-
Qua prijs gaat hij richting een Intel NUC model, met 16Gb SSD en 2Gb geheugen, hirbij mis je dan wel nog de besturing. Hiervoor kun je bijvoorbeeld XBMCbuntu gebruiken(gratis) alleen kom je dan weer tegen beperkingen aan qua functionaliteit.

De Neo zat in een mooie stevige doos, die niet snel zal beschadigen.

Installatie:

Alle kabels zitten erbij, en voor wie ook WiFi wilt gebruiken een grote antenne erbij. Deze kun je er dus aflaten als je alleen ethernet gebruikt.
Het apparaat is verder plug-and-play, wellicht nog even toevoegen op de TV en gaan.
De aansluitingen staan omschreven in de specs, maar in het kort: HDMI, SD, 3x USB, opitisch en analoog geluid, een otg(update/onderhoud poort) en een stroomaansluiting.

Eerste gebruik/software
Het opstarten neemt ongeveer 30-40 seconden in beslag vanuit volledig uit.

Omdat dit een nieuw model is, was de laatste software al geļnstalleerd en hoefde ik niet direct een update te draaien, het is wel handig dit te controleren.
De huidige versie is Android KitKat, en voorzien van toegang tot de Google Play store.
MiniX heeft zijn eigen Metro interface toegevoegd, en dit werkt net even lekkerder met de meegeleverde afstandsbediening, al gebruik ik regelmatig een toetsenbord met touchpad.

Minix heeft haar eigen versie van XBMC erop gezet, welke goed werkt. De meeste bestanden die ik gebruik zijn 720p en dit werkt naar behoren, 1020p speelt hij ook af maar het kan zijn dat dit omgezet word naar 720p. (Hier duik ik nog een keer in) Aan XBMC heb ik SuperRepro toegevoegd zodat er toegang is tot een variatie aan handige add-on's http://tweakers.net/revie...de-beste-add-ons-1-2.html deze link zal je hier zeker bij helpen.

In de Playstore staat een Youtube app "TV", deze werkt makkelijker dan de reeds geļnstalleerde Youtube app.
Chromecast en airplay staan beide geinstalleerd, airplay werkt bij mij alleen op wifi, maar dit kan door gescheiden subnetten komen van wifi en ethernet.

Eerste conclusie na een week gebruik:
Snel, gewoon zoals je dat graag wilt, niet wachten maar gewoon gaan.
Veel van de mogelijkheden komen uit Android en de eindeloze Playstore rollen, maar ze hebben in de loop van het jaar (sinds mijn aankoop van de x5) er toch een eigen draai aan gegeven.
Grootste nadeel vind ik de snelle opvolging van modellen, de waarde van het "oude" model daalt hierdoor snel.

Tweede week gebruik:

Ik ben nog steeds erg blij met mijn keuze, alle optie's werken 'net' even wat sneller.
De menu's lopen veel sneller door, start sneller op, waardoor de gebruikservaring prettiger word.

Langere tijd:
Je kunt gebruik maken van Airplay(en de Android variant), maar als je hem aansluit op Ethernet en je router gebruikt hiervoor een ander subnetwerk, kan het dus niet en zul je van vast naar Wifi moeten switchen.
PopcornTime krijg ik niet soepel draaien, het hapert en stottert.

Android op je TV
Ik heb inmiddels enkele spellen, en extra app's geļnstalleerd, maar slecht een enkele geeft een gevoel van meerwaarde (tov mijn tablet gezien). Android is en blijft ontworpen voor multi-touch en hier loop je tegenaan, waardoor je blijft steken in een veredelde multimedia player. Met de app "YouTube TV" maakt Google een stapje in de goede richting om de Android ervaring naar je TV te brengen. Hopelijk volgen er meer. Aan de hardware zal het niet meer liggen in elk geval, deze is er klaar voor.

In de KitKat update zit nu ook standaard een functie voor een "remote keyboard" wat betekend dat ik geen half beeldscherm vullend keyboard meer te zien krijg.
De metro interface van MiniX is leuk, maar ben toch op zoek naar iets mooiers, maar het moet functioneel blijven.

Heb jij ook een Minix Neo X8-H Plus 16GB?

Prijs gaat richting een Intel NUC Celeron
Hehe ze worden ook niet via een normale manier verkocht in Nederland, ze zijn door die winkels gekocht in een China webwinkel en daarna hier heen verstuurd en daarna hier verkocht, en daarom zijn ze zo duur, als je ze gewoon in een Chineese webwinkel koop zo als DealeXtreme is hij maar ¤133,61 en niet ¤169,99 wat gewoon achterlijk duur is.

En ja je hebt gewoon zo veel jaar garantie en erg goede costumer support, en geen verzend kosten.

Dus een min punt voor de prijs vind ik niet helemaal kloppen.

En ik lees niks over hoe goed de geluid klinkt, zo als Dolby Digital, Dolby HD, DTS, DTS HD Master.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 januari 2015 01:31]

Je standpunt klopt, maar heb je kans op een haheffing van import belasting en BTW.

Over het geluid doe ik geen uitspraken, ik maak gebruik van het geluid van de TV of 2 stereo speakers. Naar mijn mening goed, maar kan geen oordeel over de andere opties geven omdat ik hier geen vergelijking over kan doen.
Weet jij nog hoe jouw apparaat en de accessoires verpakt waren? Ik heb er een gekocht, maar ik heb het vermoeden dat ik een gebruikte heb gekregen.
Ja, deze zat in een "AppleTV" achtige doos.
De x8H was volledig in seal, de X8H Plus was geopend.

Wellicht heb je hem zelf uit Aziė geimporteerd, dan is hij waarschijnlijk door de Douane geopend.
Ik heb ook de X8H Plus in een Nederlandse webshop gekocht en die was inderdaad ook geopend. Er zit een erg kleine beschadiging op en op de rubber 'pootjes' zit wat witte stof. Daardoor kreeg ik het vermoeden dat ie gebruikt was, maar misschien zie ik spoken. In ieder geval bedankt voor je reactie en natuurlijk ook voor je review.
ik had er ook een van dx gekocht. Zelfde verhaal. Is open geweest en er zat zelfs een vlekje op de minix. De rest zat keurig nog verpakt.

Alles werkt goed. Wel loop ik tegen was issues aan:

- xbmc lijkt niet helemaal op mijn scherm te passen
- opstarten vanuit de minix omgeving is omslachtig. Als je xbmc start dan krijg je eerst een window waarin je de app kan starten (handeling teveel)
- Bedraad netwerk en toch heb ik wat lipsync issues. Het voelt gewoon aan alsof het niet in lijn is met het geluid.

Moet er nog aan wennen blijkbaar :)
Ok, het is dus niet helemaal vreemd dat de verpakking open was. Dan neem ik er ook maar genoegen mee en ga ik 'm aansluiten.

Wat je lipsync issues betreft, heb je de output van je minix naar een versterker of direct naar je tv lopen? Als je 'm eerst naar de versterker stuurt dan wordt de audio direct door je versterker door je speakers naar buiten gestuurd. Het beeld gaat dan eerst nog naar je tv, waar er waarschijnlijk eerst nog een paar miliseconden aan beeldbewerking overheen gaat, waardoor audio en video niet meer in sync zijn.
Er zitten een aantal sync optie's in XBMC hiermee ka dit je opheffen.
klopt..via hdmi naar pioneer receiver... en die naar mijn LG tv...
Je kan het inderdaad in xbmc instellen, zoals in het youtube filmpje te zien is.
Een alternatief is de audio-delay functie op je pioneer receiver (indien aanwezig natuurlijk). Wat voor receiver heb je? Ik heb zelf een vsx-923 waar ik het zo heb opgelost.
Ik heb ook de 923. Zal vanavond kijken maar met een mede8er had ik dat niet
Misschien hebben ze er een een nieuwe/eigen/updated besturing opgezet.

Wit stof zeker weten dat het geen coke is? (Grapje ;) )
Nee dat weet ik niet zeker en ik ga het ook niet proberen. Ik kan het wel in een zakje stoppen en naar je opsturen? ;)
In de makers' space in de Waag op de Nieuwmarkt hebben ze een mass spectrometer en een gas chromatograaf. Kan ik het zo even voor je testen.
Geen last van invoerrechten, inklaringskosten en btw heffing gehad?
ondersteund kodi op deze box 1080p en 5.1 dts? mits dit uiteraard ondersteund word door de stream!

heb namelijk de Ugoos UM2 maar die is 2.0 met max 720p met upscaling naar 1080p
1080p weet ik zeker, zelfs 4K.
Audio weet ik bijna zeker, maar ale specificaties staan bij de productspecs.

Over het importeren laat ik mij niet uit, dat is een persoonlijke keuze.
Als je importeerd van buiten de EU is dit wel een product waarbij je kans maakt op een naheffing.
Kijk hiervoor op Douane.nl
Dan staat er in het beeld bij Kodi ook daadwerkelijk 1080 en 5.1?
Mits de stream dit natuurlijk ondersteund....

[Reactie gewijzigd door BlueSS50 op 28 januari 2015 13:17]

Belangrijk: Wil je Kodi V17.x: Kodi Krypton will not install on your Android KitKat 4.x OS equipped MINIX device. It needs Android Lollipop 5.x as a minimum to be able to install. Er wordt geen update meer uitgebracht voor de X8-h plus.. Kijk dus uit met het kopen van dit apparaat!
Het zijn net mobieltjes hé.
Ik zet het erbij!