HTC Desire 816 Grijs Review

mvansluis 24 december 2014, laatste update op 2 januari 2015, 758 views

HTC Desire 816 Grijs

Ik gebruik de HTC Desire 816 nu al zo’n 3 weken en op het moment van het schrijven van deze review is de grijze variant bij diverse online shops voor minder dan E 260,- te koop. Dat is een meer dan schappelijke prijs voor dit mooie en grote toestel.

Pluspunten

• Mooi groot scherm
  • Voelt stevig aan
  • Werkt vlot
  • Lage prijs

Minpunten

• Gladde achterzijde
  • Te weinig intern geheugen
  • Camera had centraler geplaatst moeten worden op achterzijde

Scherm en behuizing:
Het eerste wat opvalt aan dit toestel is de grote ervan. Dit is niet iedereens cup of tea, maar ik ben dik tevreden over het 5.5 inch scherm. Het scherm heeft een resolutie van 1280x720 pixels. Hiervoor gebruikte ik een toestel met een resolutie van 1920 x 1080 pixels, welke ook nog eens 0.8 inch kleiner was en een grotere pixel per inch had. Maar daar merk ik bij het gebruik van het toestel weinig van. Het scherm van de HTC Desire 816 is mooi, helder en scherp. Het is heerlijk om ermee op het internet te surfen of youtube filmpjes en video’s te kijken. Ik gebruikte eerst daarvoor mijn 7 inch HTC Flyer, maar de HTC Desire 816 is een prima vervanging daarvoor.
Het toestel ziet er mooi en strak uit. Voelt stevig aan en ligt ondanks zijn forse formaat goed in de hand. Puntje van kritiek wat ik op dit vlak heb is dat de achterkant erg glad is. De zijkanten hebben een andere textuur en bieden wat meer grip, maar ik ben bang dat ik hem dankzij de gladde achterzijde nog eens uit mijn handen gaat glippen. Dit kan natuurlijk gemakkelijk verholpen worden door een case aan te schaffen die meer grip biedt. De Boomsound speakers zijn zeer zeker het vermelden waard. Ideaal voor bij het bekijken/laten zien van filmpjes. Het geluid wat er uit komt is goed en kan behoorlijk luid. Ik heb het gebruikt om via Youtube sing-a-long songs aan mijn kinderen te laten zien waarop zij uit volle borst konden meezingen. Nog een puntje van aandacht is de locatie van de camera. Deze zit op de achterzijde links boven in de hoek. Bij het nemen van foto’s gebeurt het nog wel eens dat ik mijn vingers voor de lens houd. Van mij had de camera een centralere plek op de achterzijde mogen krijgen.
Voor de rest hebben de aan/uit en volume knop een prima plek linksboven aan de zijkant. Aan de andere zijde is de sleuf voor de micro sd-kaart en nano simkaart gemakkelijk bereikbaar en netjes weggewerkt met een kunststof klepje.

Camera:
Over de camera vind ik het moeilijk om nu een oordeel te vormen. De 13 megapixel camera heeft mij tot nu toe nog niet kunnen overtuigen. Dat kan liggen aan de donkere jaargetijde op dit moment waardoor ik ook minder foto´s maak. Ik gebruikte hiervoor de 4 Megapixel/Utrapixel camera van de HTC One M7. Deze maakte in ieder geval betere foto’s onder slechtere licht conditie (zoals binnenshuis bij kunstlicht) dan de camera van de HTC Desire 816. Ik heb het idee dat de HTC Desire 816 wat minder kleurrijke foto’s maak. Het is op zich een prima camera voor een telefoon van deze prijs. Het is overigens door de Sense 6 interface van HTC een gemakkelijk te bedienen camera en bied voldoende opties om naar eigen smaak in te stellen en dit ook op te slaan waardoor je het niet elke keer opnieuw hoeft in te stellen.

Software:
Ik ben fan van de Sense interface van HTC. Op dit moment heeft de HTC Desire 816 versie Sense 6. Het werkt gemakkelijk, ziet er mooi uit, biedt meer opties dan standaard Android, maar is niet overdadig/druk zoals bijvoorbeeld Touchwiz van Samsung of de schil van LG. Het toestel heeft geen fysieke knoppen aan de onderkant, maar onscreen knoppen. Ik vond het even raar in het begin, maar het went snel. De knoppen zijn een onderdeel van de interface en verdwijnen bijvoorbeeld bij het kijken van films waardoor de grote van het scherm ten volle wordt benut en dat vind ik wel zo fijn.

Batterij:
De batterij heeft mij aangenaam verrast. Ik had verwacht dat ik moeilijk de dag door zou komen. De HTC One M7 had ik standaard op de batterijbesparingsmodus staan en dan was de batterij tegen bedtijd wel bijna leeg en bij heel intensief gebruik was bijladen gedurende de dag wel nodig. Vanwege het grote scherm van de HTC Desire 816 had ik hetzelfde bij dit toestel, maar de batterij heeft ’s avonds voldoende over terwijl ik de batterijbesparingsmodus niet gebruik. Het is wel nodig om het toestel ’s nachts op te laden voor de volgende dag, maar het moet wel heel raar lopen wil ik met dit toestel onbereikbaar zijn vanwege een lege batterij.

Snelheid en geheugen
Het toestel heeft niet de snelste processor die er op dit moment te krijgen is, maar dat mag je ook niet verwachten van een toestel in het midden segment. Maar dat betekent niet dat het een trage toestel is. Ja, ik heb snellere toestellen gehad, maar de HTC Desire 816 werkt en reageert vlot. Het 8 Gb interne geheugen zal voor veel mensen ruim voldoende zijn, maar ik had toch wel graag gezien dat het toestel meer intern geheugen had. Hoewel het geheugen middels een micro sd-kaart uit te breiden is, kunnen helaas niet alle apps verplaatst worden naar de micro sd-kaart. Daardoor kan ik niet zomaar alle apps downloaden en laten staan. Ik ga dan ook regelmatig langs de apps om ze te verplaatsen naar de micro sd-kaart of om ze te verwijderen zodat het intern geheugen niet vol raakt.

Conclusie:
Al om al ben ik meer dan tevreden met dit toestel. Het grote scherm is een genot, hij ziet er goed uit, werkt vlot en dat allemaal voor een klein prijskaartje. Een aanrader!

Heb jij ook een HTC Desire 816 Grijs?