Specificaties Tower, 5 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Obsidian 450D Review

Irrynthius 23 december 2014, laatste update op 6 mei 2015, 1.056 views

Corsair Obsidian 450D

Ik ben voornamelijk tevreden over de uitstraling, ook het installatie gemak en de aanpasbaarheid zijn pro's. Daarbij had het wel iets robuuster mogen zijn. De afwerking is niet slecht maar had beter gekund

Pluspunten

• Strak design
  • Afneembare stof filters
  • Veel ruimte (videokaart, psu)
  • Modbaarheid
  • Installatie

Minpunten

• Zonder zijpanelen, fragiel
  • Weinig ruimte voor het kabelmanagement
  • belangrijkste stof filter ( voor ) is niet erg fijnmazig
  • afwerking = goed genoeg

Voorwoord

Inmiddels heb ik mijn systeem compleet uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. Daarbij heb ik deze case voorzien van wat modificaties. Waarover later meer. Bij deze tweede ronde zijn mij natuurlijk nieuwe dingen opgevallen. Vandaar een flinke aanpassing van deze review.

Vormgeving & Afwerking:

Het is een vlak en strak geheel. De lijnen zijn evenredig aan het model, geen ongepaste driehoeken of lelijke design psychoses. Geen vierkant raam dat is vernaggeld, door één van de hoeken schuin af te snijden. Overdreven spoilers, een iets te stoere grill, alles blijft achterwege. Geen gekleurde lijn die u dwingt om een bepaald moederbord te kiezen. Het is een keuze, voor diegenen die niet van kermis houden. Zeker niet saai, maar zeer esthetisch zonder onnodig uw ideeën in de weg te staan.

Een matte zwarte lak, met een plastic voorpaneel dat nog net iets matter is. Het filter aan de voorzijde pronkt met een bescheiden wit embleem van Corsair. Een witte hdd en power led aan beide zijden van de aan/uit schakelaar en verdere uitgangen zijn minimalistisch verwerkt. Het raam van plastic, had van mij smaller mogen zijn. Maar dit is bij de meeste cases het geval. Men vind blijkbaar dat er een klein stukje van die lelijke bay's en tray's, te zien moet zijn.

Qua afwerking zijn er zowel minnen als plussen. Hoewel de voorzijde er netjes uitziet, is het de doorlopende afwerking, die bij montage van hardware in de 5.25 bay, onderbroken wordt. De voorzijde van b.v. een dvd speler, ligt iets dieper in de behuizing en deze hebben niet dezelfde breedte.

Het geheel zit vrij strak in de lak, maar hier komt andermaal naar boven, dat men wel wat steekjes heeft laten vallen. Met name op plekken met schroeven, binnen in de case dus, zijn er staalsplinters te vinden. Resten van het draadtappen. Dit is hopelijk een eenmalige fout van de fabriek, aangezien deze splinters, schadelijk kunnen zijn voor de hardware. Ik zou een koper aanraden om de kast wat dit betreft goed te controleren.

Aan zowel de onderzijde, voor en bovenkant zijn er afneembare stoffilters. Een punt van kritiek, het voorste intake filter is het minst fijnmazig. Terwijl juist hier, het meeste stof naar binnen gaat. Daar is het bovenste filter ongeveer gelijk aan, het onderste filter is het meest fijnmazig. Alle filters zijn overigens, afneembaar.

Ook uit andere, kleine dingetjes komt naar boven dat dit geen top product is. Noem een optische drive die er iets scheef in zit (millimeter.) Een stukje lak weg bij een filter, de afdekplaatjes die niet aansluiten en licht scheef zitten, het bovenste filter waar een klein rafeltje aanzit en bijvoorbeeld de clips op de 5.25 drive bays, die totaal nutteloos zijn omdat ze niet werken. Ik vind het allemaal, totaal niet storend, maar voor diegenen die echt op zoek zijn naar zo'n top product, moet ik het wel melden.

Inbouwmogelijkheden

Deze kast is vrij groot waardoor er meer dan genoeg ruimte is om uw hardware in te bouwen. De maximale hoogte voor een Cpu koeler bedraagt 165 mm. De videokaart mag tot wel 430 mm lang zijn, voor een tweede videokaart zou u de drive cage moeten verwijderen om de 260 mm te vergroten tot de eerder genoemde lengte. Ook een grote Power supply zal passen wanneer de lengte niet meer dan 200mm bedraagt. Er zijn 7 expansie sloten, twee 5.25 bays en een drive cage met drie lades waar zowel 3.5 & 2.5 inch cases, in bevestigd kunnen worden. Dan zijn er nog die handige 2.5 cases aan de kabelmanagementzijde.

Kabelmanagement
Wat dit betreft is er tussen de zijwand en het zijpaneel, maar beperkt ruimte. De eerste keer ging ik daar de mist in. Na alles relatief netjes te hebben weggewerkt, bleek het zijpaneel er toch net niet op te passen. Een tweede keer ging het beter. Er zijn weinig bevestigingsmogelijkheden voor tie-rips, dus daar zult u creatief moeten zijn. Zelf heb ik de kabels deze keer één voor één geplaatst, waar ik begonnen met met de grootste. (mobo), Vandaar heb ik de kabels zoveel mogelijk naast elkaar geplaatst, door steeds de volgende aan de vorige te binden.

Koeling
Er is een mogelijkheid om 7 tot zelfs 8 fans te plaatsen, afhankelijk van de diameter. Er zijn twee redelijk stille 140mm fans meegeleverd en een van 120mm. Aan de voorzijde kunnen er twee van 120 of 140 geplaatst worden. Boven is de keuze, twee fans van 140mm of drie stuks van 120mm. Dan is er natuurlijk de gebruikelijke fan aan de achterzijde, diameter 120mm en een mogelijkheid aan de onderzijde. Daar kunnen twee 120mm fans geplaatst worden mits u een korte power supply heeft en de drive cage verwijderd is.

klein minpuntje
Na eerst de 140mm fans aan de voorzijde geplaatst te hebben, is mij het volgende opgevallen. Deze stock fans leken nogal luid, ook na ze vervangen te hebben met de Gelid Wing Blue 140mm, veranderde er weinig. Nadat ik de fans los van de case liet draaien, waren deze veel minder luid. Totdat ik mijn vinger erachter hield. Wat blijkt? De beugels voor bevestiging van 120 mm fans steken uit waardoor zij achter de fans, de luchtweg versperren. Behalve dit, zit er bij de bovenste fan een onnodige beugel die nog verder uitsteekt (zie foto). Zelfs nu nog, zit deze de luchtweg van mijn 120 mm fan in de weg.

Ook aan de bovenzijde veroorzaken de dichte bevestigingspunten van de 120 mm fans onnodig geluid. Een grote tip dus, wanneer u van stilte houdt. Mocht u uw eigen fans willen plaatsen, kies voor alleen 120 mm fans. De 140mm fans zijn sowieso al luider, daarbij produceren ze met dit ontwerp nog meer irritatie.

Bouwkwaliteit

Hoewel de afwerking naar mijn mening goed is, is het geval niet erg stevig. Wanneer de zijpanelen er beide af zijn, is het zelfs fragiel te noemen. Zodoende is het ietwat lastig om de zijpanelen er weer op te krijgen, aangezien de behuizing niet helemaal haaks meer is. Deze zakt zonder zijn zijpanelen enigszins in elkaar. Overigens trekken de zijpanelen uiteindelijk de kast weer recht. Persoonlijk vind ik dat nalatig. Wanneer ik de zijpanelen plaats, is er duidelijk een hoekje open wat pas dicht gaat wanneer ik de schroef aandraai.

Het fragiele en wankele karakter, dat men duidelijk opmerkt wanneer men de case oppakt, heb ik zelf inmiddels verholpen. Door plaatsing van een verticale versteviging.

Modbaarheid:

Zoals u hierboven al kunt zien, is het vrij gemakkelijk modificaties toe te passen. Al moet men zelf natuurlijk ook oppassen met staal splinters. Bij de aanpassing hierboven heb ik niet in de kast hoeven boren, er waren immers al verscheiden gaten om mijn versteviging aan te brengen. Daarmee moet ik wel zeggen dat het een kast is die vraagt om aanpassingen, met als groot voordeel dat er ook ruimte voor is. Ik heb bijvoorbeeld een licht schakelaar, normaal gesitueerd op de achterkant, aan de voorzijde geplaatst onder de afneembare kap.

Daarmee wil ik uw er op attent maken, dat een aantal andere dingen op mijn foto´s ook niet origineel zijn. Als u dat niet heeft gemerkt, heb ik het aardig gedaan.

Horizontale zwarte plastic plaatjes, waar normaal de hdd cage zou zitten. Om kabels te beter te kunnen verbergen. De verticale versteviging, waar tevens een steun op zit die mijn videokaart ondersteunt. En boven een Plastic hoekprofiel om kabels achter te verwerken. Er zitten nog meer van die gootjes maar die zijn niet zichtbaar.

Installatie

Lekker ruim, dus gemakkelijk werken. De installatie wijst zichzelf. Er zijn meer dan genoeg schroefjes meegeleverd. De installatie gids is wat minder duidelijk! Maar dat zal geen nieuws zijn.

Conclusie/prijs

Ondanks redelijk veel aanmerkingen ben ik erg blij met deze kast. Misschien dat ik u iets te veel verveeld heb met mijn aanpassingen, toch is juist dat een grote reden voor mijn tevredenheid. Ik heb ermee kunnen doen wat ik wil, daar heeft het mij totaal niet in beperkt.
Het is duidelijk geen hoogwaardig kwaliteitsproduct, ik geloof dat ik daar ook niet voor betaald heb. Al had het wel een plus betekend wanneer het iets meer trots had uitgestraald. Wanneer u iets vind dat degelijker is en netter afgewerkt, voor eenzelfde prijs, zou ik deze passeren. Anderzijds is het zeker een goede keuze, een 7.3 waard.

Heb jij ook een Corsair Obsidian 450D?

Meer advertenties

Nice review!

Goed duidelijk, alleen de opmaak kan iets anders in mijn ogen.

Verder goede review!
Dank je,

Het is mijn eerste review hier, waar het reviewen overigens van een hoog niveau is en serieus wordt genomen.

Ik vind het leuk om te doen, mede omdat ik zelf graag reviews lees, alvorens ik beslis wat ik koop.

Nog Tips, wat betreft de Opmaak, ik zou zelf mijn foto's tussen de tekst willen plaatsen, mij is ontgaan hoe ik dat voor elkaar krijg.