Lenovo ThinkPad S440 20AY001DMH Review

itsalex 22 december 2014, 681 views

Lenovo ThinkPad S440 20AY001DMH

De Lenovo S440 voelt als een degelijk product voor de komende jaren. Dit is wordt mijn dagelijkse werkpaard en zeker met de I7, 8Gb, 256 GB voelt het systeem aan dat het komende jaren geen probleem zal zijn. De touchscreen werkt perfect. Het toetsenbord en het scherm zijn erg fijn.

Pluspunten

• Touchscren en matte beeldscherm
  • Verlichte toetsenbord
  • Snelheid qua opstarten en werken
  • Bouwkwaliteit
  • Stil
  • Snel genoeg voor de komende jaren

Minpunten

• Draadloze netwerkkaart performance is zwak
  • Geluid is niet top (S540 heeft JBL en deze niet, erg jammer)

Geschiedenis
Voordat ik deze kocht had ik nog even een paar laptops mogen testen en meegewerkt. De eerste was een Toshiba U940, prima laptop maar het scherm 1366x768 en glanzend was gewoon soms niet mee te werken. Wel fijn was de backlit keyboard en ik heb er nog een Intel 6235 draadloze adapter ingeplaatst met Msata SSD zonder problemen. De batterij was constant leeg en de bouwkwaliteit was zo erg plastic. Na 1,5 jaar intensief te hebben meegewerkt had ik gewoon een nieuwer laptop nodig voor dagelijks gebruik.

Ik heb net nog even een Lenovo Flex 14 geprobeerd zonder SSD maar wat een ramp. Langzaam, traag, slecht scherm, touch reageerde slecht en ga zo maar door.

Eisen
Ik had als eisen gesteld, backlight keyboard, SSD, touchscreen, fijn toetsenbord (dus sowieso Lenovo), hogere resolutie 1366x768, lange batterijduur, Core I5 of I7 en geen plastic meer. Liefst 14 inch maar als het 13.3 inch werd was het ook prima. Ik moest er wel dagelijks op werken. Ik wilde wel iets van de laatste generatie, puur voor de toekomst.

Aankoop
Ik kreeg eerst een aanbieding voor een Lenovo T420s. Er was geen backlit keyboard aanwezig en oude CPU I7-2xxx, zwaar dus die viel al gauw af.

En deze S440 laptop kwam net op mijn pad terecht. Ik had net een Lenovo S540 in mijn handen gehad maar die vond ik net te groot maar wel erg fijn qua laptop. Alternatief was wel een Carbon X1 maar vond ik net te fragiel maar die is zo mooi en tikt ook zo fijn. Dat is ook een fijne laptop.

De start
het eerste moment opstarten, wow, snel en werkte perfect. Even mijn programma's binnen half uurtje geinstalleerd en nu op Tweakers review achterlaten. Het toetsenbord tikt zo lekker en met mijn redelijke snelle blindtypen maak ik minder fouten dan op mijn andere toetsenborden. Je voelt gewoon de bouwkwaliteit als je zo'n laptop op je schoot hebt. De laptop wordt ook niet warm en heb nog prik voor de komende 5 uur op mijn batterij als ik zo door ga. Het beeldscherm is erg prettig kijken als je laptop op je schoot ligt. Dan is eigenlijk full HD net te klein en HD-ready weer te groot dus dan is 1600x900 op 100% top.

Alle updates schoten letterlijk binnen minuten in en waren ook zo ge´nstalleerd. Zelfs met de programma's van Lenovo nog erop, merk je niets van.

Enige minpunt vind ik het backlit keyboard niet bij een aanslag aangaat maar ik heb ook touch en de FN+spatie is ook zo gevonden dus dat is ook het punt niet.

Het is een dure laptop maar zeker voor dagelijks gebruik in vergelijking met de Flex merk je gewoon aan de S440 bijvoorbeeld de scharnieren voor het scherm dat ze heel stevig zijn (gaan ook veel zwaarder), je voelt geen warmte qua CPU bij het toetsenbord, geen fan hoorbaar op de batterij, had wel iets meer aansluitingen willen zien maar dat doet afbreuk aan de fijne randen aan de voorkant, dockaansluiting is ook een groot pluspunt (hoef geen adapter meer naar huis mee te nemen en/of te vergeten) en het is een hele fijne laptop om de komende jaren mee te werken en ligt erg fijn op mijn schoot.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad S440 20AY001DMH?