Gigabyte BRIX GB-BXA8-5545 Review

MarkApeldoorn 22 december 2014, laatste update op 23 december 2014, 1.036 views

Gigabyte BRIX GB-BXA8-5545

Fijn klein computertje.

Pluspunten

• Vlot computertje voor een lage prijs
  • Oude games prima te spelen
  • Stil
  • Laag energieverbruik
  • Klein

Minpunten

• Nieuwere games onspeelbaar
  • Ingebouwde wifi-kaart is waardeloos

Om series te kunnen kijken had ik een oude laptop (IBM Thinkpad T60) op mijn slaapkamer staan. Omdat deze langzaam aan het sterven was en ik zin had in iets nieuws, ben ik op zoek gegaan naar vervanging. Eisen waren dat hij geschikt is voor:
  • het afspelen van video;
  • af en toe wat internetten;
  • een beetje gamen.
Na lang zoeken kwam ik uit bij de Gigabyte Brix A8-5545. Enerzijds vanwege de ingebouwde Radeon 8510G en anderzijds vanwege een aanbieding van 4launch, waar hij tijdelijk voor § 199 beschikbaar was.

Tijdens mijn zoektocht heb ik weinig relevante informatie kunnen vinden. Ik heb weliswaar enkele reviews gevonden, maar die laten vooral zien wat dit apparaat niet kan. Met deze review wil ik daarom vooral laten zien waartoe dit apparaat wel in staat is. Ik ben technisch niet erg onderlegd en dit is mijn eerste review, dus verwacht geen diepgaand technisch verhaal. Ik wil vooral mijn ervaring als simpele gebruiker delen.

Uiterlijk en innerlijk

De Brix komt in een kleine zwarte doos met daarin naast het systeem zelf een voedingsadapter, quick start guide, driver-cd en een vesa bracket om hem achter een monitor te kunnen monteren. De Brix zelf is een piepklein blokje van circa 10,5 x 11,5 x 3 cm en komt zonder geheugen of opslag. Het is een stevig metalen kastje met een lekker gewicht en prima afwerking, waardoor de bouwkwaliteit een goede indruk maakt. Hij is eenvoudig open te schroeven zodat je toegang hebt tot de twee SODIMM-aansluitingen en een mSATA-aansluiting. Binnenin is daarnaast een half size mini-PCIe slot, dat in gebruik wordt genomen door een meegeleverd WiFi/Bluetooth-kaartje. Van buiten heeft de Brix 4 USB 3.0 aansluitingen, een HDMI en mini-display port, een uitgang voor 3.5mm audio en een aansluiting voor een netwerkkabel.

Opbouw

Ik heb gekozen voor 8 GB geheugen van Crucial en een 128 GB SSD van Plextor. Omdat de videoprocessor deelt in het geheugen schijnt het verstandig te zijn zo snel mogelijk geheugen te kiezen. Helaas ondersteunt de Brix slechts geheugen met een snelheid tot 1.333 MHz. Installatie is een fluitje van een cent. De meegeleverde wifi-kaart stelt teleur. Ik maak daarom gebruik van een USB-adapter van Linksys en heb de interne wifi-kaart uitgeschakeld. Ik heb gelezen dat ik niet de enige ben die dit doet.

Dagelijks gebruik

Ik heb Windows 8.1 64x geÔnstalleerd. De hardware wordt bij installatie volledig herkend. Ik heb slechts de drivers van de GPU geŁpdatet. In ongeveer 10 seconden boot hij naar de desktop, wat ik indrukwekkend snel vind! Het systeem voelt sowieso vlot aan. Tijdens aanklooien met Windows of internetten via Firefox had ik zelden het gevoel te werken op een systeem dat in de kontzak van mijn broek past. Bij het afspelen van een 1080p bestand via XBMC 13.2 blijft het CPU-gebruik veelal ruim onder de 10%. Hij speelt alles dan ook zonder te haperen af.

Geluid

Het systeem is gekoeld met een klein ventilatortje, dat niet heel veel kabaal maakt, maar wel snel aanslaat. Dit is merkbaar tijdens internetten als de processor eventjes zwaarder belast wordt. Bijvoorbeeld bij het openen van meerdere tabbladen, Tijdens gebruik van XBMC blijft hij echter onhoorbaar. Bij zwaarder gebruik, zoals games, maakt hij wat meer kabaal. Dit is echter niet voldoende om spelgeluid te overstemmen.

Verbruik

Stand-by verbruikt de Brix 1,6 watt. Idle is het verbruik circa 12 watt. Bij het afspelen van een 1080p bestand in XBMC fluctueert het verbruik tussen de 16 en 20 watt. Tijdens benchmarks piekt hij naar iets meer dan 40 watt om vervolgens te stabiliseren op ca 35 watt. Dit is gemeten met een Voltcraft Energy Check 3000.

CPU en Benchmarks

De Brix is voorzien van een AMD Richland Processor A8-5545m. Deze draait standaard op 1.7 GHz, maar middels een optie in de BIOS kan een 'Core Performance Boost' worden ontsloten, waardoor het maximum naar 2.7 GHz wordt verhoogd. Dit is merkbaar doordat de processor bij piekbelasting richting de 2.7 GHz gaat. Indien de belasting langer duurt (bijvoorbeeld bij benchmarks), dan zakt hij na een tijdje tot onder 2 GHz. De processor heeft in totaal 8 cores, waarvan er vier voor de GPU zijn en vier voor de CPU. Ik heb begrepen dat de CPU langzamer is dan die van een vergelijkbare intel, terwijl de GPU juist sneller is dan die van een vergelijkbare intel.

Bij het kiezen van onderstaande benchmarks heb ik een review van een Intel NUC Core i5-4250U van M2M als leidraad gebruikt productreview: Intel Next Unit of Computing (V3) Core i5-4250U review door M2M.

SuperPI:

Wprime:

PCmark7

Cinebench CPU & openGL

3DMark

3DMark11

Luxmark

Conclusie: De cijfertjes vallen best tegen in vergelijking met de Intel NUC Core i5-4250U. Deze is relatief gezien echter wel aanzienlijk duurder.

Games en Benchmarks

Ik ben blij verrast door de prestaties in games. De Brix heeft een onboard Radeon HD 8510G die voor 768 MB in het geheugen deelt. Voor zover ik heb kunnen nagaan is het niet mogelijk de hoeveelheid gedeeld geheugen te wijzigen. In de enkele reviews die van dit systeem te vinden zijn komt de GPU niet goed uit de gaming-benchmarks. Dat is niet verwonderlijk, omdat de instellingen veelal op hoog (of ultra, etc.) worden gezet bij een resolutie van 1920x1080, zodat de prestaties makkelijk te vergelijken zijn met moderne videokaarten. Ga er maar vanuit dat geen een modern spel speelbaar is op full HD.

Als je echter genoegen neemt met wat lagere instellingen en wat oudere games kun je prima gamen met de Brix. Bij onderstaande benchmarks heb ik mij daarom niet zozeer gericht op het creŽren van geschikt vergelijkingsmateriaal voor andere videokaarten. Het is mijns inziens interessanter om te laten zien welke spellen wel speelbaar zijn en welke instellingen daarvoor nodig zijn

Tomb Raider

Onderstaande resultaten zijn vastgesteld met behulp van de ingebouwde benchmark. Ik ben voorzichtig begonnen met lage instellingen.

Minimaal: 42,0
Maximaal: 62,0
Gemiddeld: 52,4

Vervolgens heb ik de instellingen wat opgeschroeft.

Minimaal: 26,4
Maximaal: 36,8
Gemiddeld: 31,6

Graag merk ik op op dat laag ook echt LAAG betekent. Er is visueel een wereld van verschil met de instellingen op normaal. Hieronder twee plaatjes van Lara om het verschil te laten zien.

Conclusie: Tijdens het spelen lijken de prestatieverschillen minder groot te zijn dan de cijfers doen vermoeden. Ik vond het spel (voor het stukje dat ik geprobeerd heb) prima speelbaar met de instellingen op normaal. Mocht het op bepaalde momenten te traag worden, dan kun je altijd nog (tijdelijk) terugschroeven naar lagere instellingen.

Metro 2033

Onderstaande resultaten zijn wederom behaald met een ingebouwde benchmark.

Minimaal: 5,26
Maximaal: 69,69
Gemiddeld: 26,67

Conclusie: Wat mij betreft niet speelbaar. Helaas.

Just Cause 2

Ik heb wederom gebruik gemaakt van de ingebouwde benchmark. De resolutie is 1280x720.

Just Cause 2 heeft drie ingebouwde benchmarks. Deze spugen na afloop slechts het gemiddelde uit.
The Dark Tower: 38,22
Desert Sunrise: 52,01
Concrete Jungle: 28,35

Conclusie: Zoals je ziet zijn er onderling best grote verschillen. In Concrete Jungle zakte de framerate even dicht naar de 20. Desondanks vind ik het spel met deze instellingen prima speelbaar.

Resident Evil 5

Resident Evil 5 heeft twee ingebouwde benchmarks; een variabele een een vaste. Volgens Capcom geeft de variabele een betere indruk van de prestaties tijdens het spelen.

Variable Benchmark: 45,9

Fixed Benchmark: 38,6

Conclusie: Prachtige beelden en de framerate zakt nooit onder de 30. Uitstekend speelbaar.

Grid

Grid heeft helaas geen ingebouwde benchmark. Daarom is gebruik gemaakt van FRAPS. Ik heb drie races gedaan waarbij vanaf de start 1 minuut de framerate is bijgehouden. Okutama is een circuit met veel bomen en rotsen, Istanbul park is een saai circuit met wijde uitlopers en weinig naast de baan, San Fransisco is een race door de stad.

Resultaten framerate

San Fransisco
Minimaal: 26
Maximaal: 41
Gemiddeld: 31,567

Conclusie: Hoewel de minimale framerate laag is, vind ik het spel met deze instellingen prima te spelen. Er is echter nog voldoende ruimte om de instellingen naar beneden bij te stellen.

Burnout Paradise

Ook Burnout Paradise heeft geen ingebouwde Benchmark. Om toch iets te kunnen laten zien ben ik wat wezen rondrijden door de stad, terwijl Fraps af en toe een minuut lang de FPS bijhield. Tijdens de opnames zijn er geen bijzonderheden geweest die het spel onderbreken, zoals bijvoorbeeld superjumps.

Minimaal: 23,7
Maximaal: 51,33
Gemiddeld: 33,972

Bovenstaande cijfers zijn het gemiddelde van drie metingen. Laagste FPS overall is 22, hoogste FPS overall is 60.

Conclusie: Ook hier is de minimale framerate best laag. Desondanks vind ik het spel met deze instellingen uitstekend spelen. Het spel ziet er bovendien goed uit. Van de lage framerate heb ik geen moment last gehad.

Overall conclusie games: Spellen van een jaar of vijf oud zijn prima te spelen. Je moet dan wel genoegen nemen met een wat lagere resolutie, lagere beeldkwaliteit en lagere framerate. Bij het soort spellen dat ik graag speel vind ik dat geen probleem. Ik kan me daarentegen voorstellen dat je als hardcore gamer van shooters lacht om bovenstaande framerates. Als je geen genoegen neemt met bovenstaande framerates, dan zijn bij de meeste spellen de instellingen echter nog wel wat naar beneden bij te stellen.

Overall conclusie

Al met al ben ik blij verrast door de mogelijkheden van de Brix. Het ding is stil, heel klein, maar toch een volwaardige pc. Alle video's speelt hij stil en zonder haperingen af. Bij huis-, tuin- en keukengebruik is hij prettig vlot en wat oudere games zijn prima speelbaar. Nieuwere games kun je helaas wel vergeten, maar voor § 199 (inmiddels is de goedkoopste § 259,90) kun je dat ook niet verwachten. Uiteraard komen daar nog de kosten bij voor geheugen en opslag bij, alsmede overige noodzakelijke randapparatuur. Minpuntje is de ingebouwde wifi-kaart.

Heb jij ook een Gigabyte BRIX GB-BXA8-5545?