Asus Republic Of Gamers G751JY-T7037H Review

RHF 22 december 2014, laatste update op 11 januari 2015, 658 views

Asus Republic Of Gamers G751JY-T7037H

Een echte desktop vervanger met geweldige prestaties voor dagelijks gebruik en gamen. Groot, zwaar en relatief korte accuduur. Voor mobiel gebruik zijn er betere alternatieven. Een aanrader voor gamers die een game laptop zoeken en EUR 2000+ te besteden hebben.

Pluspunten

• Zwaar en degelijk gebouwd
  • Goede en voor laptop stille koeling onder volle belasting
  • Standaard met snelle SSD en vlotte HDD (7200rpm)
  • Snelle laptop, zowel algemeen gebruik en met games

Minpunten

• Lomp groot, sleeve of laptoptas vinden kan lastig zijn.
  • Toetsenbord minder goed af te lezen als back light uit staat
  • minder geschikt voor mobiel gebruik

Dit is een laptop die de prestatie aan boord heeft van een (full HD) game PC, m.a.w. een desktop replacement waardige game laptop. Ja, het is met ca EUR 2300,- in deze uitvoering geen koopje. Je krijgt voor dit geld een stille, snelle game laptop die alles goed doet. Heb qua prestaties nog geen minpunt kunnen ontdekken.

Het scherm (IPS, mat) geeft een heel natuurlijk beeld. De resolutie is met 1920X1080 met een schermdiagonaal van 17,3" mooi in balans. Handige tool (Splendid) beschikbaar om scherm manual of met 3 presets in te stellen naar wens.

CPU, de i7 4860HQ (2,4Ghz) haalt een CPU Mark score van 9821. Dat is 25% sneller dan een desktop i7 920 (2,6Ghz) en 53% langzamer dan een i7 5820k (3,3Ghz). Voor mijn gevoel kan de laptop CPU goed meekomen met de prestaties in mijn huidige game PC (i5 3570k @4Ghz).

GPU, deze uitvoering G751JY-T7037H is uitgerust met een GTX980m met 4GB VRAM. Deze kan BF4 op full HD op ultra setting weergeven met gem 80fps (min 67fps en max 92fps). BF4 is grafisch zwaarste game die ik speel.

RAM, is 2X 8GB in deze uitvoering. Dit zijn Samsung modules (PC3-12800 800Mhz DDR3). 16GB is leuk maar voor mijn gebruik was 8GB waarschijnlijk al meer dan voldoende.

Geluid, de chip is een Realtek HD audio met ALC668 codec. Ik game vaak met een (stereo) headset Kingston HyperX Cloud en dan klinkt het geluid goed. Geen surround maar wel goede stereo kanaalscheiding en zuiver geluid. Veel details hoorbaar. Mijn Roccat 5.1 headset is voor positie bepaling net wat beter maar legt het af t.o.v. geluidskwaliteit. Geluid via laptopspeakers is net boven gemiddeld wat ik van een laptop gewend ben. Het kan luid genoeg maar het maakt geen indruk. Wellicht dat een externe geluidskaart voor kwaliteitsverbetering gebruikt kan worden. De verschillende settings die je kan instellen met de audio wizard vind ik al snel te bombastisch klinken.

Opslag, de SSD is een Samsung PCIEG2 512GB SSD en de HDD is een 1TB 7200rpm hard disk. Opstarttijd van laptop is ca 5s vanuit uitstand....sneller heb ik nog nooit meegemaakt. Systeem werkt vlot en combinatie van snelle SSD en 7200rpm HD zorgt voor voldoende opslag voor dagelijks gebruik.

Toetsenbord, voelt degelijk aan en toetsen geven fijne feedback. Rode back light is noodzakelijk anders zijn toetsen moeilijk af te lezen. De WSAD toetsen zijn aan de zijkanten rood gemarkeerd waardoor ze goed zichtbaar zijn. Prima mee te gamen en te typen. Muis pad en knoppen werken prima, voor gamen wordt muis gebruikt.

Netwerk, maakt gebruik van een dualband wireless-AC 7260. Gebruik kan ik weinig over vertellen omdat ik de laptop bijna altijd bedraad aansluit en nog geen dualband router gebruik. Downloaden via kabel gaat met ca 12,5MB/s dat komt overeen met 120Mb/s verbinding wat we hebben.

IO, is voldoende aanwezig. 2X USB3, BR disc en SD-kaart aan linkerzijde. Power, VGA, netwerk, HDMI, Thunderbolt (mini), 2X USB2 en 3X audio 3,5mm jacket aan rechterzijde.

Afmetingen zijn 41,5cm breed, 31cm diep, 5cm hoog (dicht) en 31cm hoog (open). Gewicht is met met ruim 4kg zwaar.

Upgraden is mogelijk voor RAM en SSD/HD. Ik heb de laptop nog niet open gehad, weet niet welke sloten nog vrij of compleet bezet zijn.

Windows wat meegeleverd wordt is WIN8.1. Werkt heel vlot al is het even wennen als je WIN7 gewend bent. Kan er nog weinig over zeggen omdat de laptop pas 4 dagen in gebruik is.

Heb jij ook een Asus Republic Of Gamers G751JY-T7037H?

Dank voor de goede review!. Blij dat ik deze gevonden heb! Je foto's kon ik niet zo goed zien, dus die mogen wel wat beter. Ik heb er gisteren eentje besteld, dus ben erg benieuwd. Gelijk maar de backpack(Asus ROG NOMAD) van Asus bijbesteld, aangezien de laptop nogal groot is. Ik zal mijn eerste review hier op Tweakers plaatsen. Als je tips hebt, hoor ik het graag!

[Reactie gewijzigd door Payne op 11 januari 2015 12:15]

Die tas had ik ook op het oog, heb nu een "oude" zakelijke koffer van zolder gehaald en daar past die samen met adapter en muis net in. Speel (game) elke dag met deze laptop en dat ding is echt heel fijn om mee te werken. Wat ik nog niet weet is of je er een hdd/ssd bij kunt plaatsen met behoud van de M2 samsung SSD, maar met 1,5TB aan opslag nog niet nodig.
Ik heb inmiddels de Asus ROG Nomad tas ook maar besteld; ik heb talloze websites doorgenomen, maar andere tassen vinden de laptop toch niet zo prettig ivm dunne voorkant en dikkere achterkant. De Nomad heeft ook ruimte voor een toetsenbord of een 15" laptop. Het lijkt mij top om zowel mijn zakelijke laptop (15" en toekomstig 13") en mijn Asus tegelijkertijd mee te kunnen nemen (bijv. op zakenreis).

@M2.SSD; het is wel mogelijk een tweede hdd of ssd te plaatsen, maar dan past de M2 SSD niet meer > gezien dat dit de snelste PCI-Express SSD is op dit moment zie ik geen reden om te downgraden naar een normale SSD. Je kan dan beter de huidige 1 TB HDD vervangen door een SSD of een grotere HDD installeren (een 3TB 2.5" hdd is net gelanceerd door diverse fabrikanten).
Veel plezier met de laptop en Nomad tas. Ik hoor graag van je wat je er van vindt, wil uiteindelijk toch ook een rugtas waar die goed in past en goed beschermd is. En de 2,5"hdd vervangen voor grotere hdd of snelle grote SSD is een optie maar tot nu toe helemaal niet noodzakelijk.
Hoi RHF. Tas heb ik nu een paar weken in gebruik, en wat mij betreft de beste keus voor de ROG!. Erg prettig in het gebruik, moet ik zeggen. Hij is waterdicht(heb m inmiddels ook in een flinke regenbui kunnen testen) stevig materiaal wat, als nodig, goed schoon te maken is. Bij vragen hoor ik het graag!