Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony MDR-1R (Zilver) Review

jojobos 22 december 2014, laatste update op 22 december 2014, 769 views

Sony MDR-1R (Zilver)

De Sony MDR-1R is een van de betere koptelefoons in de categorie lifestyle. Het geluid is helder en zuiver en geschikt voor vrijwel alle muziekstijlen. Een ander groot pluspunt is het comfort.

Pluspunten

• Mooi design
  • Goed geluid
  • Comfortabel
  • Extra kabel
  • Licht gewicht

Minpunten

• uitstekende oren raken de driverbescherming

Tijdens een stunt aanbieding van een telecomaanbieder heb ik deze koptelefoon ver onder de adviesprijs in mijn bezit kunnen krijgen. Maar voor de huidige prijs in de pricewatch is het als nog een erg goede hoofdtelefoon.

Eerste indruk
Wat je als eerst ziet als je de koptelefoon binnenkrijgt is natuurlijk de doos. Natuurlijk is dit niet het aller belangrijkst maar het is altijd fijn als deze er goed verzorgd uitziet. In dit geval is dit zeker het geval. De hoofdtelefoon zit verpakt in een zwarte doos met daarop het sony logo. Daaromheen zit een stuk karton geschoven met darop een foto van de hoofdtelefoon, een uitleg bij de drivers en de features van de hoofdteleffon en wat er in de doos zit. Verder staat er op dat het geschikt is voor iPod, iPhone en iPad.

Als je de doos opendoet zie je de MDR-1r liggen in een zwart stoffen bedje. Het tasje, kabels en de gebruiksaanwijzing zitten aan de andere kant verborgen in een 'dubbele bodem' van de doos. Al met al erg netjes. Standaard zit er een kabel bij met een remote voor je Apple producten. Als extraatje zit er ook nog een gewone kabel in die volgens Sony er tijdelijk bijzit. Zelf heb ik nog nergens gelezen of gezien dat deze er niet meer bijzit dus ik denk dat deze kabel er bij alle tot nu toe gemaakte modellen er gewoon bijzit. De draden zijn dus afneembaar.

In de doos
*Hoofdteleffon
*Tasje
*Kabel met remote
*Handleiding
*Extra kabel zonder remote

Uiterlijk, bouwkwaliteit en comfort
Hier valt natuurlijk over te twisten maar naar mijn mening is dit een van de mooiste hoofdtelefoons op de markt. De grijs met bruine editie ziet er erg stijlvol uit en straalt een zekere mate van luxe uit. De zware versie met rode accenten ziet er wat stoerder uit. De hoofdtelefoon is erg licht, mede omdat er veel plastic is gebruikt. Ik zie het vele gebruik van plastic in dit geval niet als negatief punt want het doet geen afbreuk aan het uiterlijk en bovendien is de hoofdtelefoon hierdoor erg licht. Het plastic ziet er uit als metaal en je moet echt even voelen om er achter te komen dat het plastic is.

De band en earpads zijn gemaakt van kunstleer van erg hoge kwaliteit. Hierdoor ga je er niet meer van zweten dan van echt leer. De earpads vallen helemaal over je oren heen en sluiten geluid erg goed af. Als je muziek afspeelt op ruim het halve volume van de meeste telefoons is het voor mensen naast je amper te horen in een stille omgeving. Met een beetje gepraat in de trein of in het vliegtuig valt er dus bijna niks te horen. Omgekeerd geld het zelfde, als je muziek op hebt staan hoor je bijna niks van de omgeving. Dat zit dus allemaal goed naar mijn mening.
De band en de delen over je oren steken niet erg uit als je de hoofdtelefoon op hebt. Dit vind ik een groot voordeel omdat ik het altijd erg lelijk vind als dit niet het geval is. Nadeel hierbij is wel voor mensen met vrij uitstekende oren dat het kan dat je oren de driver-bescherming raakt. Dit kan iets afdoen aan het comfort met het dragen. Als je geen flaporen hebt heb je hier geen last van en zal dit een van de meest comfortabele hoofdtelefoons zijn die je kan vinden.

Het draad is uitgevoerd in een bruine kleur en heeft een L-vormige jack aan het eind. De draad is niet helemaal glad maar er zitten verticale groeven in voor meer wrijving om er voor te zorgen dat het draad niet snel in de knoop raakt. Het deel van de draad wat in de hoofdtelefoon zelf gaat verschilt bij de draden. Bij de kabel zonder remote is dit de matte aluminium look van de hoofdtelefoon en bij de kabel met remote is het bruin plastic.
De delen om de hoofdtelefoon van grootte te doen wisselen zijn gemaakt van geborsteld aluminium aan de buitenkant en plastic aan de binnenkant. Dit zit erg stevig in elkaar.

Er word ook een tasje meegeleverd om de hoofdtelefoon makkelijk in mee te nemen. Zit past erg goed en er zitten twee vakjes binnen in. Het tasje is stevig en degelijk. Verder valt er eigenlijk niet over te vertellen.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit zou voor 99% van de mensen ruim voldoende zijn. De hoge tonen en de midden tonen zijn zo ongeveer perfect. De bass is wat zachter maar dit is niet storend. Dit lijkt erger dan het is omdat er tegenwoordig erg veel headphones op de markt zijn die de muziek een extreme bass-boost geven. Dat heeft deze hoofdtelefoon niet, maar tenzij je echt kickt op de bass is dit zeker niet storend. Vrijwel alle muziek is af te spelen op deze hoofdtelefoon. Bij geen enkel genre is de MDR-1r slecht, al zou ik toch nog even verder kijken als je fan bent van drum&bass muziek. Het geluid heeft de neiging om iets helderder te klinken dan het origineel als is dat heel subtiel.

Al met al is de Sony MDR-1R een echte topper. Het design is erg mooi, het is erg comfortabel en de geluidskwaliteit is erg goed. Voor mij is dit de beste koptelefoon tot de 300,-. Als je wat aan de review hebt gehad vergeet dan niet je mening over deze review te geven :)

Heb jij ook een Sony MDR-1R (Zilver)?

Ik vind persoonlijk het geluid "ruimer" klinken, alsof de instrumenten een stukje bij je vandaan staan. Persoonlijk vind ik dat een naar effect geven, zeker vergeleken met mijn Kingston Hyperx cloud. Ik vind de koptelefoon dan ook persoonlijk niets voor mij. :)

Wel vind ik dat je een leuke review hebt geschreven. chapeau!
Allereerst bedankt voor het compliment :) Het wat ruimer klinken van de muziek herken ik wel een beetje. Ik vind dit zelf niet echt storend maar dat zal dus van persoon op persoon verschillen.