Specificaties Socket 1150 met Intel Z97 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z97 MPOWER Review

markie95 22 december 2014, 276 views

MSI Z97 MPOWER

Msi levert met de Z97 MPOWER een mooi en goed overclock moederbord voor een betaalbare prijs. Het moederbord is prima ontworpen en heeft een goede layout met ontelbaar veel functies wat in het begin wat overweldigend kan zijn.

Pluspunten

• Veel functies
  • goede bios
  • nette 12fase spanningsregelaar
  • post screen
  • audio
  • gehoekte usb3.0 front
  • gehoekte sata
  • handleidingen

Minpunten

• overweldigend kwa functies
  • slow switch was ingeschakeld bij levering
  • geen extra 6pin gaf coldboot probleem

Layout Score: 5
Ik had pas een nieuw systeem gekocht met een i5 4690K en een msi Z97 sli plus.

dit moederbordwas de grootste teleurstelling die ik ooit heb gezien.
Veel functies in de bios miste zo als het menu voor de digital power waar je normaal gesproken Vdroop en pwm frequenties kan aanpassen. Voor dit moederbord stond op de msi site echter wel beschreven dat deze functie ondersteunt wordt en ook in de handleiding konden we deze functie vinden.
Na mailen met msi over dit probleem zou het opgelost worden.
Ook heb ik in deze mail geschreven dat de koelblokken los zaten, dat veel functies niet in de handleiding beschreven werden en dat sommige functies in het moederbord gewoon niks doen. Hier werd niet door msi op gereageerd.

Uit frustratie heb ik de Z97 sli plus terug gestuurd en heb hier voor een msi Z97 MPOWER besteld.
De rede dat ik alsnog voor msi heb gekozen is omdat ik naast dit voorval altijd goede ervaringen met hun producten heb gehad.

De MPOWER:
Wat eigenlijk al gelijk opviel is dat dit moederbord uit een totaal andere tak van msi lijkt te komen. Zelfs aan de doos kun je al zien dat hier veel tijd en moeite in is gestoken.

De MPOWER serie van msi is puur gericht op overclocken en dus qualiteit.
Op hun website beschrijven ze dan ook dat hun moederborden geoverclocked getest zijn voor 24uur met prime95. Ook worden de moederborden met fucties als voltage check points en military class 4 componenten uitgerust.

link: http://game.msi.com/product/motherboard/z97-mpower

Mijn ervaring met het moederbord was op het eerste gezicht een ramp. ik heb zeker 1uur lang moeten troubleshooten om eindelijk beeld te krijgen. Waarna ik over ging dat me cpu niet boven de 800mhz wou komen.
Het probleem dat ik geen beeld kreeg kwam door dat blijkbaar de 6pin PCI-E connector die de sloten van extra stroom voorziet benodigd is.
De cpu had een multiplier lock op x8 door de SLOW switch onderin het moederbord. deze is aanwezig om coldboot problemen te voorkomen als je met LN2 werkt.

Maar nu het moederbord dus eindelijk werkt bevalt hij erg goed. 4.6ghz was al vrij gemakkelijk te behalen met 1.3V en er is eigenlijk geen spraken van Vdroop zelfs als ik de V chek points gebruik schommelt de spanning tussen 1.301 en 1.310.

De bios is gek genoeg het zelfde als bij alle andere msi moederborden. dit betekent wel dat je dus een super goed fan controle hebt en dat er veel hulp te vinden is op internet mocht je er niet uit komen.

Verder valt er weinig te zeggen over het moederbord. de software werkt goed. Audio is prima door de reatek 1150 en gescheiden pcb. er is veel ruimte voor cpu koeling en je kan overal goed en gemakkelijk bij.

Conclusie:

Voor 150euro lijkt het in vergelijking met de gaming 5 en 7 misschien een wat kaal moederbord. je hebt geen fancy netwerk chip van qualcom en geen stoer draken thema over het pcb.
Maar dit is ook niet de bedoeling van de MPOWER serie. Je krijgt namelijk wel een serieus overclock moederbord die het maximale uit iedere lga1150 chip kan krijgen.

Heb jij ook een MSI Z97 MPOWER?