Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-AC68U Zwart Review

connos 22 december 2014, laatste update op 22 december 2014, 631 views

Asus RT-AC68U Zwart

Prima wifi prestaties en goede tweakability voor een pittige prijs.

Pluspunten

• Wifibereik
  • Veel te tweaken (o.a. custom firmwire van Merlin)

Minpunten

• USB3 snelheid valt tegen.
  • Prijzig

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Was altijd in de veronderstelling dat er niet zoveel verschil zat in het wifi-bereik tussen routers. Die veronderstelling blijkt niet juist. Was op zoek naar vervanging voor mijn oude Apple Airport Extreme (3rd generation) en het werd de RT-AC68U.
Router staat op dezelfde plaats in de meterkast op de parterre. Wifi bereik nu tot in de auto op straat en ook in de tuin en op zolder geen problemen meer. 5GHz bereik blijft beperkt tot binnenshuis. Met 2.4GHz op de parterre en 1e verdieping haal ik 70 tot 80 MBit up en down (100/100 Telfort Glas WAN) Op zolder kom ik op 40-70MBit. En dat terwijl de 2.4GHz band hier gezellig vol zit (>10 netwerken) Met 5GHz op de parterre en 1e verdieping nog iets sneller (80 tot 95 MBit) dan met 2.4GHz. Op zolder en buiten blijft er niet veel over van 5GHz, maar dit is inherent aan de frequentiekenmerken.

Overigens loont het zeker te experimenteren met de richting van de antennes.Alledrie in een andere richting, waarvan eentje rechtop bleek het beste te werken voor mij.

Met USB3 haal ik niet meer dan ca. 40MByte read/write (bedraad) Schijnt een issue met de shielding te zijn. USB2 30MByte read/write.

Router draait nu al zo'n 40 dagen stabiel op Merlin FW 376.48_1. Kortom blij mee!

Heb jij ook een Asus RT-AC68U Zwart?