WD Black (2010, SATA-600), 4TB Review

naaitsab 21 december 2014, laatste update op 22 december 2014, 5.651 views

WD Black (2010, SATA-600), 4TB

Een van de weinige snelle 7200RPM schijven met 4TB aan opslag. Doet zijn werk goed en met 5 jaar garantie een stevig product van Western Digital.

Pluspunten

• Ruime opslag
  • 5 jaar garantie
  • Voor een 4TB schijf erg snel
  • Weinig resonantie

Minpunten

• Vrij luid onder erg zware taken

Inhoudsopgave
6. Geluid en warmte
7. Prijs
8. Conclusie

1. Inleiding

Deze keuze voor deze schijf is gevallen omdat ik op zoek ben geweest naar een alternatief voor mijn 2 3TB Seagate Barracuda schijven (ST3000DM001) deze schijven zijn vrij rumoerig, resoneren vrij fors en de levensduur laat wat te wensen over. De prijs en prestaties daarentegen zijn subliem. Deze schijven samen zorgen voor een voor mij persoonlijk hinderlijke resonantie, ervaring met een Antec 900, Corsair 600T en huidige 750D. Een van de schijven geeft sector problemen en begint meer geluid dan normaal te produceren. Prima tijd om op zoek te gaan naar wat nieuws dus.

Mijn Samsung 840 Pro RAID-0 array heeft 476GB beschikbare ruimte maar met een aantal producten uit de Adobe lijn, Visual Studio en Windows blijft er niet heel veel ruimte over voor games. De nieuwe schijf moet dus ook een beetje kunnen presteren om zo overige games en data te kunnen bevatten. De bekende 5400RPM 'eco' schijven vielen dus al af. Om de klap van 2 maal 3TB wat op te vangen ben ik begonnen bij 6TB schijven, hier was niet veel te vinden buiten het opslag (NAS) segment. Een stap terug kwam ik bij 4TB terecht. Hierin leveren Hitachi en Western Digital 3 7200RPM consumenten modellen. De HGST Deskstar 4TB is 7200RPM maar wordt verkocht als NAS schijf. Ook al is dit helemaal geen slechte schijf ben ik toch verder gaan zoeken naar een desktop schijf. De Western Digital(WD) Black 4TB series bleef over.

In deze serie zijn er 2 modellen verkrijgbaar. De WD4001FAEX en de WD4003FZEX. De 4003 is te zien als de versie 2 van de 4001 en heeft volgens WD: "Improved dual-core processor and other controller and firmware improvements". Deze claims blijken inderdaad een positief effect op de prestaties te hebben.
~bron

De keuze is uiteindelijk gevallen op de WD4003FZEX vanwege de geringe meerprijs.

2. Het product

©www.wdc.com

De schijf kwam aan in een standaard OEM verpakking. Enkel een anti-statische verpakking en een vochtvreter erin. De schijf zelf ziet eruit als elke andere hardeschijf. De schijf is vrij zwaar maar dat is te verwachten van een 5-platter schijf, een aandachtspuntje voor custom cases of fragiele ophang systemen. Op de voorzijde is duidelijk de capaciteit, model, productgroep en algemene data te zien.

Het label is een aangename verandering van het standaard label, voornamelijk de serie en capaciteit is in 1 oogopslag af te lezen.
De series bij WD zijn als volgt gedefinieerd.
WD.com - Comparison chart

3. Opslag

De schijf wordt in Windows met 1 grote partitie met een clusterformaat van 4096 Bytes aangeduid met 4.000.434.700.288 bytes ofwel 3.725 gigabyte ofwel 3,638 terabyte. Dit is niet de 4,00 terabyte die je wellicht verwacht. Dit is bij alle hardeschijven zo en heeft te maken met byte en bit 'conversie'. Meer informatie over dit onderwerp is te vinden in dit artikel.

Om de volledige opslag aan te spreken zonder lapmiddeltjes is het nodig om onder Windows een GPT schijfindeling aan te maken. Controleer zelf of je moederbord en operating system dit ondersteund voordat je een schijf gaat aanschaffen die groter is dan 2,2 terabyte. Indien je een ander OS gebruikt dan Windows wees er dan zeker van dat je de juiste indeling kan toepassen.

4. Testsysteem

SysteemkastCorsair Obsidian 750D
VoedingCorsair AX860i
MoederbordGigabyte Z87X-UD5H
ProcessorIntel I7 4770K
Geheugen2x 8GB G.Skill TridentX DDR3-2400
Hard Disk2x Samsung 840 Pro 256GB in RAID0 (Intel RST)
VideokaartGigabyte GV-N780GHZ-3GD
CPU coolerThermalright True-Black Rev c. met Noctua NF-F12

De schijf zal samen met de 2 SSD's onder Intel Rapid Storage (RAID) draaien onder 1 van de 6 SATA-600 Intel chipset poorten.

5. Prestaties

De testen zijn opgevoerd op CrystalDiskMark 3.0.3B en HD Tune Pro 5.50, ten tijde van schrijven de nieuwste versies. De schijf heeft 1 partitie over de volledige grootte van de schijf met een standaard clustergrootte (4096). De schijf is leeg en heeft geen noemenswaardige draaiuren.
CrystalDiskMark

*500MB - 64MB*

*2000MB - 256MB*
HD Tune Pro - Extra Tests

6. Geluid en warmte

De schijf maakt bij zeer intensief gebruik zoals benchmarken en zware I/O taken vrij veel geluid met een open kast. Afhankelijk van de demping die de kast levert zal dit bij de een meer rumoer geven dan de andere kast. Bij mijn 750D is het te doen. Bij normale acties en ruststand is de schijf nagenoeg niet hoorbaar. De schijf resoneert op gevoel zeer minimaal. De parkeerstand en zoekacties zijn acceptabel. Geen super stille schijf maar beter dan de Seagate schijven.

Tijdens normaal gebruik en het benchmarken schommelt de schijf tussen de 40 en 53 graden. Dat is in vergelijking met de Seagate 3TB schijven die ongeveer 10 graden koeler blijven in dezelfde behuizing en locatie toch redelijk warm. Omdat ik geen 4TB vergelijkingsmateriaal heb kan ik dit niet als plus of als minpunt omschrijven maar vergeleken met de 3TB's wordt de schijf vrij warm.

7. Prijs

Goedkoop is hij niet maar met 5 jaar garantie, solide prestaties ruime opslag en acceptabele geluidsniveaus een goeie balans tussen prijs en product. De prijs op moment van schrijven was 203,- incl BTW.

8. Conclusie

De keuze voor een hardeschijf is voor vele van ons een persoonlijke voorkeur. De ervaringen in het verleden kunnen een bepaald merk of serie positief of juist negatief door de gebruiker worden gecategoriseerd. Mijn gevoelens voer Seagate heb ik in de inleiding al genoemd. Western Digital mag laten zien of ik deze Black series trouw ga blijven of dat ik ter zijne tijd weer naar een ander merk ga kijken.

De prestaties voor een 4TB schijf zijn prima, het is geen snelheidsmonster maar met deze type schijven is het altijd een compromis. Zo lang SSD's nog vrij prijzig zijn is dat voor opslag nog niet rendabel. Voor de opslag van projecten en het laden van games doet de schijf echter prima zijn werk. Als je om de vrij hoge aanschaf prijs kan kijken is dit een prima schijf voor de gebruiker met wat hogere eisen aan zijn of haar opslag. De vrij royale 5 jaar garantie wil ik nogmaals vermelden omdat dit toch wel aangeeft dat WD vertrouwen heeft in haar Black-series schijven.

Heb jij ook een WD Black (2010, SATA-600), 4TB?

Hele nette review.
Volgens StorageReview is dit een de beste 3.5" harddisk in de categorie "Enthusiast". Jouw read/write benchmarkresultaten onderstrepen dit.

Ik heb de schijf ook besteld, ik ben benieuwd :)
Het is inderdaad een prima schijfje. Ben benieuwd wat je van het geluidsniveau vind. Tot nu toe alleen in hele zwarte acties (Schijf A naar Schijf B zetten en benchmarks) vrij rumoerig.
Na hem een tijdje in mijn systeem te hebben zitten moet ik helaas ook concluderen dat hij behoorlijk rumoerig is. Bij schrijfacties is hij duidelijk hoorbaar, hij doet me weer denken aan de oude harde schijven van vroeger ;)

De snelheid daarentegen is wel heel fijn.
Het lijkt na wat langere tijd wel iets subtieler te worden. Hij is enkel te horen bij stevige dingen zoals grote bestanden over zetten of de hele schijf doorzoeken. Met normaal gebruik en idle hoor ik de schijf niet.
Ik kan dit bevestigen. Je hoort duidelijk dat deze schijf met zn hoger toerenaantal veel agresiever schrijft en dit hoor je op bepaalde momenten zeer goed. De green en blue hebben dit niet met een goed geisoleerde kist.