Specificaties Tower, 10 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Graphite Graphite 730T Review

stin00 21 december 2014, laatste update op 7 januari 2017, 5.977 views

Corsair Graphite Graphite 730T

De Corsair Graphite 730T is een uitstekende keuze voor high-end gaming PC's. Deze behuizing biedt veel waar voor zijn geld met sublieme cable management, eenvoudige inbouw en ruimte voor verschillende radiatoren voor waterkoeling. Daarnaast oogt deze grote Corsair 730T zeer fraai en stevig. Veelzijdig en luxe design - Highly recommended!

Pluspunten

• Groot, open en gelikt design
  • Drie meegeleverde Corsair AF-140 fans
  • Sublieme kabelmanagement
  • Makkelijk verwijderbare stoffilters
  • Eenvoudige en toolloze installatie
  • Veel ruimte voor SSD's en HDD's
  • Zeer veel ruimte/opties voor lucht- en waterkoeling voor ultra high-end gamesystemen
  • Betrouwbare bouwkwaliteit (en fijne Corsair aftersales)

Minpunten

• Eerlijke, maar vrij hoge aanschafprijs
  • Ontbrekend stoffilter aan de boven- en onderzijde
  • De 3,5" HDD trays konden beter uitgewerkt worden
  • Het motherboard tray is te flexibel
  • Antislip pootjes laten snel los

Review: Corsair Graphite 730T (Zwart)

<Inhoudsopgave>
- Conclusie

Actuele prijzen en levertijden
Productinformatie fabrikant Corsair
Youtube review door Corsair

Graag wil ik vooraf Foritain bedanken, een groot review voorbeeld (voor iedereen). Met behulp van zijn reviews, tips en kopjes is deze review tot stand gekomen. Bekijk vooral eens zijn prachtige reviews!

Verder zijn enkele afbeeldingen helaas niet heel erg scherp omdat ik foto's moet maken met een iPhone 5.

Onlangs heb ik afscheid genomen van mijn vijf jaar oude Thermaltake Armor tower-case. Deze kast was me altijd erg goed bevallen door de toolless installatie, veel koelingsopties en zeeën aan ruimte. Maar na dik vijf jaar tegen dezelfde kast aan te kijken wil je graag wel eens wat anders. Mijn grootste ergernis was het niet kunnen wegwerken van de kabels (cable management) omdat dat 5 á 6 jaar geleden nog niet eens bestond. Ik kwam erachter dat erinmiddels véél is veranderd op het gebied van computer cases; meer dan ik aanvankelijk dacht.

Ik zal daarom voor de grap eens laten zien hoe deze horror eruit zag:

Dure, nieuwe hardware in een dergelijk 'oude' kast inbouwen voelt aan als marteling. Een window is leuk, maar zonder cable management mogelijkheden is het vrij zinloos..

Ik ben gaan zoeken naar een kast van rond de ¤100,- en kwam al snel uit bij de "Fractal Design Define R4 Pearl Black", een behuizing die zeer frequent langskomt bij de verschillende builds op het forum. Ik kwam echter door puur toeval op een aanbiedingssite ineens een zeer leuke aanbieding tegen van de Corsair Graphite 730T kast voor rond de ¤70,-. Na wat andere reviews te hebben gelezen was ik direct enthousiast en heb de aankoop gedaan. Weg 1/4e studiefinanciering, dan maar een weekje op brood, pasta en de ouders teren.

De Corsair Graphite 730T kost op moment van schrijven ¤ 111,95 en is alleen in het zwart verkrijgbaar. Het 'grote' broertje van deze kast, de 760T, is in zowel zwart als wit verkrijgbaar en kost ¤ 159,99. Er zijn twee verschillen: de 760T heeft een ingebouwde fancontroller en een doorzichtig sidepanel. De 760T wordt in deze review echter buiten beschouwing gehouden. Wat overigens wel leuk is om te vermelden is dat de windowed sidepanel van de 760T backwards compatible is met de 730T; helaas is een los paneel met window alleen nog niet verkrijgbaar in de Corsair parts store.

De specificaties van de Corsair 730T:

Als je de specificaties bekijkt dan vallen er een aantal dingen op. Ten eerste worden zowel EATX als XL-ATX ondersteunt, maar ook de kleinere varianten zoals Mini-ITX en Micro ATX. Het is een zeer grote kast (Tower model) en dan valt ook terug te zien aan de mogelijkheden. Zo kunnen er 6 3.5" hardeschijven worden geplaatst, 4 2.5" SSD's, is er mogelijkheid om een radiator te plaatsen en zijn er 9 expansion slots voor gamers die 3-way of zelfs quad-SLI / Crossfire willen draaien.

De HDD cages zijn te verplaatsen naar vier verschillende plekken en dit biedt allerlei indeel keuzes voor de gebruiker. Een grafische kaart kan mét cage erachter 340mm lang zijn, zonder hdd-cage 440mm. Dit betekent dat elke videokaart in potentie in de Graphite 730T past. Samen met de vele lucht- en waterkoelingsopties, led verlichte fans en het gemakkelijk kunnen openen van het zijpaneel lijkt deze kast uit de Graphite series gericht op high-end gamers.

Andere features zijn een frontpanel met 2x USB 2.0 , 2x USB 3.0 naast de gebruikelijke audio en mic aansluiting, tool-less en andere handige installatiefeatures, drie Corsair AF-140 ventilatoren, en uiteraard ontbreken (verwijderbare) stoffilters ook niet. De 2 intake fans voorin de kast hebben rode leds, terwijl de outtake fan aan de achterzijde een normale, non-led editie is. Ondanks dat het een gesloten kast is had ik toch graag drie rood verlichte led fans gezien.

Verder lijken de mogelijkheden voor waterkoeling eindeloos. De volgende radiator mounts zijn aanwezig:

240mm/280mm front, 280mm/360mm roof, 120mm/140mm rear, 120mm bottom.

De Corsair 730T biedt dus de mogelijkheid om zowel gangbare als minder gangbare radiatoren te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de all in one waterkoeling setjes zoals de NZXT Kraken X61 die met zijn 280mm zeker niet in elke case past!

De Corsair behuizing wordt stevig verpakt aangeleverd in een gigantische doos. De behuizing zit strak geklemd tussen twee grote piepschuimen houders en is volledig gewikkeld in een zeer zachte zwarte zak om stof en vuil uit de kast te houden. Daarnaast is de voorkant deels afgeplakt om te voorkomen dat het stoffilter mogelijk van de behuizing losschiet tijdens transport. Zeer degelijk en goed verpakt, zoals het hoort!

De doos is imposant en wat direct opvalt is de hoeveelheid bedrukking op de doos. Grote afbeeldingen. een exploded view, de specificaties en vooraal veel tekst in zowel Duits, Frans als Engels. Het pakket is groot maar toch verbazend licht; je zou verwachten direct door je rug te gaan zodra PostNL het pakket voor je deur heeft neergezet. Dit viel mee gelukkig. Corsair heeft overigens goed nagedacht over de doos en alleen relevante informatie hierop gedrukt.

Leuk om te vermelden is dat alle schroefjes en dergelijken in een doosje zitten die in een 3,5 inch bay gestopt zijn binnenin de verhuizing. Dit zit goed stevig vast waardoor het schudden of beschadigen van de kast van binnenuit onmogelijk is tijdens het vervoeren.

Voorzijde

Twee pre-installed 140mm Corsair AF140 Red Led fans zorgen voor een imposante maar strakke voorkant. De drie drive bays zijn eenvoudig vanuit de binnenkant los te klikken.

Voorzijde fans aan

Ik zag dit eerst zelf totaal niet, maar een aantal vrienden merkten ineens op dat de leds van de fans zeer veel weghebben van swastika's.. I cannot unsee anymore helaas.. Een wat ongelukkige keuze van Corsair :+

Zijpaneel

Zijpaneel (inbouw kant)

Knoppen paneel

De knoppen en externe aansluitingen zitten op de perfecte plek, vooraan bij de bovenzijde.
Microfoon & geluid uitgang, 2x USB 2.0, 2x USB 3.0 en natuurlijk de Reset en Power button.

De Power button bevat rode leds die constant branden en de reset button flikkert met rood licht:

Bovenzijde met paneel dicht

Bovenzijde met paneel verwijderd (Zit magnetisch vast)

Op de bovenzijde is de kap te verwijderen, deze zit met een magneet vast. Bij het verwijderen vallen meteen de drie fan slots op. Hier kunnen 2x 140mm fans of 3x 120mm fans worden gemonteerd, evenals een radiator van 240mm of 280mm. De fans voor bovenin worden overigens niet meegeleverd. Het is fijn om de keuze te hebben of je met of zonder bovenkap achter de PC zit. Tijdens lange game sessies waarbij grafisch zware games worden gespeeld kan je de kap verwijderen om de warme lucht uit de kast te laten vloeien. In de winter zal ik vaker de kap erop hebben, terwijl tijdens warme zomerdagen de bovenkant eraf gaat zodat warme lucht de kast uit geflowed kan worden.

Achterkant

Zoals bij de meeste nieuwe kasten wordt de voeding onderin de behuizing geplaatst. Met 9 uitsparingen voor PCI(-E) slots is er genoeg ruimte om je compleet uit te leven met de expansion slots van je moederbord. Verder wordt er een Corsair 140mm fan (standaard, zonder leds) preinstalled meegeleverd aan de achterzijde. Uiteraard mogen twee uitsparingen voor de optionele waterkoeling ook niet ontbreken.

Onderkant

De kast staat stevig op twee poten waarop antislip strips gemonteerd zijn. Links is een verwijderbaar stoffilter te zien dat precies onder de plek van de voeding is geplaatst. Deze is eenvoudig eruit te schuiven. Rechts daarvan is het mogelijk een 120mm fan te plaatsen. Deze fanmount begrijp ik niet helemaal omdat je ten eerste drie 140mm fans krijgt en ten tweede moet je verplicht een HDD cage verwijderen om deze fan te kunnen plaatsen. De 730T biedt veel alternatieve en betere koelingsopties, dus deze fan plaats is wat mij betreft een no-go.

Na een aantal keer de behuizing te hebben verplaatst en wat componenten te hebben toegevoegd, blijken de antislip strips van matige kwaliteit. Stof blijft plakken en er is al één strip gesneuveld door wegschuiven van de kast onder m'n bureau. De vastgelijmde strips zijn van matige kwaliteit; ik had hier graag een duurzamere, wellicht andere oplossing voor gezien.

Montage materiaal

Allerlei schroefjes, ti-wrips en een handleiding. Alles wat je nodig hebt om de kast van HDD's, SSD's en dergelijken te kunnen voorzien. Er worden zelfs een aantal schroefjes meegeleverd voor fans; één setje lange en een setje korte schroeven.

He zijpaneel geopend

Het zijpaneel openen is ongelofelijk goed uitgewerkt door Corsair. De beide zijpanelen worden met behulp van twee scharnieren vastgezet, inclusief een 'greep' in het zijpaneel waarmee hij vastklikt aan de behuizing. Het wordt echter wel lastig om onder gangbare bureau's beide zijpanelen open te doen; je moet dan wel érg veel ruimte onder je bureau hebben. Ik gebruik een standaard Ikea bureautje waaronder de inbouw zijde gelukkig volledig kan open draaien.

De scharnieren zijn traditionele deurscharnieren. Je kan het zijpaneel zo van de scharnieren af trekken, maar het terugplaatsen van een zijpaneel kost, net als bij huisdeuren, wel een goede oog-handcoördinatie.

Een klein nadeel is dat de zijpanelen wel wat speling hebben omdat ze slechts met één scharnier vastzitten. Ze blijven uiteraard wel goed afgesloten tegen stof, maar ik kan met één vinger, en wel wat kracht zetten, een kier creëren.

Goed, terug naar het interieur van de kast

Het interieur is gigantisch, wauw! Ontelbare uitsparingen voor elke mogelijke moederbordindeling: XL-ATX, ATX, Micro-ATX, Mini-ITX.

En verder zien we de volgende zaken:

Buiten/binnenkant: 3 x 5.25″ drive bays..

Het heerlijke aan deze drie 5.25" bays is dat er een hard 'klik' geluid komt als je bijv. een Dvd-speler erin schuift. Hierdoor weet je altijd zeker dat hij goed vast zit!

Twee verwijderbare HDD cages: 6x 3.5/2.5″ bays.

Deze cages werken goed, een hardeschijf klikt eenvoudig vast en de vier mini schroeven zijn verleden tijd. Deze cages zitten wel wat discutabel gemonteerd; je kan ze loshalen door aan de onderkant van de kast schroeven los te draaien. Dit is niet echt handig omdat de kast daarvoor op z'n zij moet liggen. Dit is toch een design fout wat mij betreft en had niet gehoeven.

Ik maakte eerste gebruik van een relatief kleine Corsair HX520 voeding, waardoor beide HDD cages konden blijven zitten in de kast. Nu ik echter ben overgestapt op een Corsair AX760 heb ik één HDD cage verwijderd, zodat ik beter de kabels kan managen en de kooi niet in de weg kan zitten.

Ik raad daarom eigenlijk aan om direct één van de HDD cages te verwijderen, tenzij je natuurlijk 4 of meer hardeschijven bezit.

Overigens passen SSD's met bracket ook prima in de HDD cage

Achter het andere zijpaneel: 4x 2.5” bays (Voornamelijk voor SSD's)

Meegeleverde fans: 2x 140mm rode led front intake, 1x 140mm rear exhaust, geen led.

Verder biedt de behuizing ruimte aan elk formaat voeding, waarbij de voeding zowel naar boven als naar onderen kan worden gemonteerd. Er is een enorme uitsparing voor het moederbord om aan de achterzijde elke mogelijke CPU fanmount te kunnen installeren; wel zo prettig. Wat daarnaast opvalt zijn de 'gaten' aan de bovenzijde van de moederbord uitsparing. Hier kunnen kabels van bijvoorbeeld de 8-pin CPU of radiator/case fans handig mee worden weggewerkt.

Het inbouwen van, met name nieuwe, hardware is altijd leuk om te doen vind ik zelf. Tenminste, mits de behuizing genoeg handige gimmicks heeft voor het inbouwen. Ik wil zo min mogelijk tools gebruiken omdat dit het inbouw- en gebruiksgemak toch wel ten goede komt.

Maar hoe weet je nou of een behuizing zichzelf intuïtief laat inbouwen met hardware? Wat mij betreft hoort een handleiding triviaal te zijn; ik heb daarom tijdens het inbouwen de handleiding van de 730T niet gebruikt of ingekeken.

Deze blijft in z'n seal

Wat nieuwe hardware aangeschaft, let's go!

Ik kan hier eigenlijk vrij kort over zijn.. Inbouwen ging echt hemels!

Het moederbord inbouwen is zeer eenvoudig, de schroefgaten voor ATX zijn zeer duidelijk aangegeven. Verder heb ik direct twee Corsair AF-140's met rode leds aangeschaft die als out-take dienen aan de bovenzijde. Ook deze waren eenvoudig in te bouwen met de meegeleverde schroeven.

Ik moest alleen veelvuldig vloeken bij het monteren van de fans op de Scythe Mugen 4 PCGH cpu fan. Dit is sowieso al een naar systeem, maar met een preinstalled casefan direct achter de mugen is het wel even priegelen.. Dit kan ik de 730T echter niet aanrekenen, de Mugen 4 is gewoon een hel om te installeren.

Componenten ingebouwd

De videokaart slots hebben thumbscrews, maar ik heb ze toch maar met kruiskop schroevendraaier los- en vast gemaakt.

Helaas hangt de videokaart wel wat naar beneden.. Een MSI 780 GTX Lightning is zeker niet licht of klein

De voeding gaat onderin de kast en is zowel met de fan naar boven als naar onder te monteren.

Alles zit erin, en dat zonder handleiding! Alles wijst zich vanzelf uit en inbouwen is echt een eitje

Alles werkt uitstekend! Toch wel jammer dat de meegeleverde, achterste fan geen leds heeft..

Lights off (Or on..? Not sure!)

De zelf aangeschafte fans

Waar was ik minder blij mee? De moederbord tray is wat 'flexibel'; deze had van mij wel wat dikker mogen zijn of in ieder geval wat steviger.

Mooie hardware dient ook mooi te worden ingebouwd; dat wil zeggen zo min mogelijk kabels zichtbaar. Dit ziet er niet alleen strakker uit maar het komt ook de airflow ten goede.

Heerlijk! Overal uitsparingen en gaten om kabels van de voeding of fans naar hartelust te laten verdwijnen achter het moederbord backboard.

De uitsparingen met rubber zijn groot genoeg en werken prettig

Cable management tip: houd de rubberen uitsparingen vast als je er een kabel doorheen trekt. Ik heb één van deze rubbers er per ongeluk uit gehaald; ze zitten namelijk los. Het is vrij tergend om deze weer terug te drukken op z'n plaats!

De CPU 8-pin power cable trekken we natuurlijk geheel áchter het moederbord langs; dat was bij zowel de HX520 als de AX760 van Corsair geen enkel probleem.

De kabels voor de HDD cage zijn helemaal niet zichtbaar, hier is goed over nagedacht.

Voila! Kabels zijn netjes weggewerkt. Ter illustratie heb ik overigens hier even beide HDD cages gemonteerd. Bij een grotere voeding raad ik ten zeerste aan de linker cage weg te halen.

Ziet er keurig uit al zeg ik het zelf!

Het kan een stuk netter achter het andere zijpaneel, maar aangezien deze zijde afgeschermd is laat ik het maar zo zitten. Het lijkt zeer warrig maar voor mij zit er een zeer goed uitgedacht kabelsysteem in.. Echt waar hoor! :/

De Corsair Graphite 730T is met zijn aanschafprijs van ongeveer ¤ 120,- op moment van schrijven zeker geen goedkope behuizing. Gelukkig krijg je wel drie góede fans meegeleverd. De Corsair AF-140 Quiet series zijn van zeer degelijke kwaliteit en verzetten behoorlijk wat lucht tegen zeer acceptabele geluidsproductie. Probeer uiteraard wel de fansnelheden zelf te regelen; het zijn immers 3-pins fans. Het Asus ROG VII Ranger moederbord dat ik gebruik heeft de mogelijkheid om via voltage de aangesloten fans te regelen; hierdoor hebben ze op basis van de stroomhoeveelheid een variabele RPM.

Twee red led fans voorzijde (zonder stoffilter)

Met stoffilter

Inclusief stoffilter en de PC aan

Fan achterzijde (Led-loos))

Twee zelf geplaatste Corsair AF-140 Red Led fans (Stoffilter eraf)

Maargoed, het blijft enigszins een high-end (gaming) desktop kast. Voor enthousiaste overclockers, waaronder ik zelf val, is waterkoeling natuurlijk een erg koele maar ook mooie oplossing. De Corsair 730T biedt ontzettend veel ruimte voor radiatoren!

Radiator mounts
  • 240mm/280mm front
  • 280mm/360mm roof
  • 120mm/140mm rear
  • 120mm bottom.
Ik heb gekozen voor de NZXT Kraken X61 AIO waterkoeler. Dit model heeft een 280mm radiator die zeker niet in elke kast past; een goede test voor deze behuizing dus. Dit blijkt voor de Corsair 730T behuizing echter geen enkel probleem.

NZXT X61 met 2 fans in push configuratie.

De radiator is zelfs verder naar rechts te plaatsen door hem half in het 5,25" driver bay te plaatsen. Hierdoor zijn echter geen Dvd-spelers en dergelijken meer te plaatsen, al blijft de onderste van de drie wellicht nog wel beschikbaar.

Ik heb ook nog een poging gedaan om de radiator te voorzien van vier fans: een push-pull configuratie. Door de dikte van de radiator en de vier fans kon ik hem echter niet goed in m'n eentje monteren. Doordat de 8-pin CPU powerkabel achter het moederbord loopt en aan de bovenzijde is ingeplugd, paste dit niet goed helaas. Ik kan hier echter geen valide uitspraken over doen omdat ik het niet echt goed kon testen in m'n eentje.

Het is duidelijk dat Corsair de 730T segmenteert als een high-end gamers kast als je naar de koelmogelijkheden kijkt. Meerdere fans, meerdere radiatoren; het is allemaal zeer eenvoudig mogelijk dankzij de grootte van de kast.

Door de casefans te regelen via het moederbord is de kast IDLE echt onhoorbaar. Je hoort uiteraard wel wat luchtverplaatsing gezien de bouw van de kast, aangezien de voorste twee fans alleen achter een stoffilter zitten. Onder m'n bureau hoor ik de kast echter helemaal niet.

Het is een hele kunst om een desktop kast zo stofvrij mogelijk te houden. Gelukkig worden er enkele hoogwaardige stoffilters meegeleverd die zeer goed hun werk verrichten en ook nog eens makkelijk verwijderbaar zijn om periodiek schoon te maken wanneer nodig.

De stoffilter onder de voeding schuift zeer eenvoudig uit de kast.

Deze ongelofelijk perfect gevormde hand geeft met duim en wijsvinger aan waar de twee klik-scharnieren zitten om de voorste stoffilter los te maken

De bovenzijde van de kast heeft geen stoffilter, maar wel een magnetische plaat die naar hartenwens eenvoudig kan worden verwijderd.

De bovenzijde is wel een lastige keuze: met of zonder plaat? Warme lucht stijgt immers op, waardoor een open bovenzijde voor betere airflow zorgt. Een dichte bovenzijde houdt echter neerdalend stof en vuil tegen. Aangezien ik waterkoeling gebruik heb ik de bovenzijde altijd open om warme radiator lucht de behuizing uit te pushen.

De Corsair Graphite 730T is met een aanschafprijs van ¤ 120,- zeker niet goedkoop. Dit zijn de afmetingen, het volume en het gewicht van de kast:

Hoogte 564mm
Breedte 246mm
Diepte 564mm
Volume 78,25L
Gewicht 11,9kg

Verder worden er drie kwaliteitsfans meegeleverd. Is deze kast zijn relatief hoge aanschafprijs waard? In mijn ogen zeer zeker wel. De rechtvaardiging van de prijs zal echter vooral in de conclusie en bij de voor- en nadelen sectie duidelijk worden gemaakt.

Omdat dit mijn eerste behuizing van de 'nieuwe' cable mangement generatie is, kan ik moeilijk alternatieven vergelijken of voordragen. Ik laat dit daarom over aan de lezer om zelf een oordeel te vellen middels externe reviews van alle alternatieven. Ik zal echter wel een aantal gelijkwaardige behuizingen noemen die in een prijsrange van 90 - 140 euro zitten:

Kleiner maar binnen de pricerange
Fractal Design Define R5 Zwart
NZXT H440 Zwart
Corsair Obsidian 650D
Corsair Carbide Air 540 Zwart
Corsair Vengeance C70 (Gunmetal Black)
Be Quiet! Silent Base 800 Zwart

Ongeveer even groot (XL-ATX) en binnen de pricerange
Corsair Obsidian 750D
Cooler Master CM Storm Stryker
Fractal Design Define XL R2 Black Pearl
CM Storm Trooper (Closed)
Cooler Master HAF X
NZXT H630 Black

Dit zijn in mijn ogen een aantal van de populairste alternatieven.

De Corsair Graphite 730T

De Corsair Graphite 730T Black was een erg interessante en leuke behuizing om mee aan de slag te gaan. Pas na het inbouwen van alle componenten was ik overtuigd van de gigantische vooruitgang die behuizingen over de afgelopen jaren hebben gemaakt. Desktop behuizingen worden niet alleen mooier maar ook aan inbouwmogelijkheden zijn de (brood)nodige zaken veranderd.

De Corsair Graphite 730T is een klassieke, tijdloze kast met zeeën aan ruimte, prima airflow en het design stelt je in staat om eenvoudig een zeer nette, opgeruimde desktop PC te bouwen zonder het gebruiksgemak te schaden; het inbouwen van alle componenten gaat kinderlijk eenvoudig.

De bouwkwaliteit is behoorlijk stevig en netjes afgewerkt, al mocht de moederbord tray wel iétsje steviger zijn en konden de panelen wel wat steviger dichtzitten naar mijn mening. Dit zijn echter twee kleine nadelen die niet zo zwaar wegen.

Bij het spenderen van 120 euro is het moeilijk een slechte behuizing aan te wijzen; in de prijssegment is het merendeel van de behuizingen high-end waardig. Het draait echter om het maken van de juiste keuze. Het moge duidelijk zijn dat de Corsair Graphite 730T de checklist grotendeels afvinkt; het is een geweldige keuze voor users die een high-end systeem willen bouwen.

Er is ruimte genoeg om hardeschijven (6 stuks), SSDs (4 stuks) en DvD-spelers (3 stuks) in te bouwen. Waar echter wel op bezuinigd lijkt, in zowel design als uiterlijk, zijn de twee 3,5 inch cages waar de hardeschijven in gemonteerd worden. Het is erg makkelijk hardeschijven hierin te klikken, maar de linker kooi zit in de weg van de voeding en om ze te verwijderen moet de kast gekanteld worden. Het is echter leuk om te vermelden dat je via de Corsair Part webshop hdd cages van de 600T range (zelfde design) kan aanschaffen, mocht je HDD plekken te kort komen. Deze zijn backwards compatible met de 730T.

Met drie goede kwaliteit meegeleverde fans, handige stoffilters en veel ruimte voor radiatoren en casefans is de 730T geschikt voor extreme koelprestaties. Er is genoeg ruimte voor verschillende waterkoelingsopties; een grote custom waterloop is dan ook geen enkel probleem. De fanmount onderin de case is helaas wat misplaatst: deze zit pal onder een HDD bay. Wanneer je deze bay verwijderd, ligt de mount open en bloot zonder stoffilter. Het plaatsen van een 120mm lijkt me echter zinloos, dus deze optie had van mij achterwege mogen blijven. Het magnetische panel bovenaan de kast is een zeer handige optie wanneer je graag lawaai en stof buiten de kast wilt houden. Helaas is het onmogelijk om stof en vuil tegen te houden wanneer je een radiator in de bovenzijde monteert, omdat er geen stoffilter voor zit. Dit is wat mij betreft een gemiste kans en een must-have voor de waterkoelers onder ons.

De zijpanelen zijn geweldig; hier is zeer goed over nagedacht en het scharnier systeem werkt verbluffend goed. Wanneer je iets moet vervangen, een HDD wil swappen of stof wilt verwijderen is het kinderlijk eenvoudig om het paneel met één hendel zo open te draaien. Geen geklooi meer met schroeven aan de achterkant van de kast.

Het kabelmanagement is een van de beste oplossingen die ik ooit heb gezien. Er is ongelofelijk veel ruimte achter het moederbord waardoor voedingskabels makkelijk en strak weg te werken zijn. Je kan heel netjes deze kabels wegwerken en voor de 'luie' mensen is het geen probleem alle kabels wir-war door elkaar te laten lopen en weg te proppen in de hoekjes.

Ondanks de kleine nadelen wat betreft HDD cage, wiebelige moederbord tray, rare fan mount onderin en het ontbreken van een stoffilter aan de bovenzijde is de Corsair 730T een uitstekende keuze voor een ieder die een high-end gaming PC wenst te assembleren. Er is genoeg ruimte voor vier lange videokaarten (430mm), grote voedingen (240mm), gigantische tower CPU koelers (170mm) en meerdere radiatoren van verschillende afmetingen. De prijs van 120 euro is makkelijk te rechtvaardigen als je kijkt naar de vele mogelijkheden van deze gigantische kast.

Kijkend naar het design, de bouwkwaliteit en stijl dan verdient Corsair vier sterren met deze Corsair Graphite 730T. Sinds de prijs wat omhoog is geschoten krijgt de kast niet meer de volle score.

Vind je deze review leuk dan zou ik een beoordeling of leuke reactie hieronder natuurlijk erg waarderen, dit geeft de motivatie om door te gaan met reviewen. Uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom aangezien dit pas mijn tweede review is.

Gebruikte Inspiratie
- Tweaker Foritain
- Voorbeeld review Foritain
- Aantal foto's van Kit Guru
- Productinformatie Corsair

Heb jij ook een Corsair Graphite Graphite 730T?

Mooie review geworden! Meer! Meer! :D

en +3!
Thanks! Bedankt voor de inspiratie :D
Wellicht dat de volgende review de NZXT Kraken X41 gaat worden!
Nette review! Ben benieuwd naar meer. :D + Drei!
Thanks, leuk dat je m´n review hebt bekeken! Het smaakt wel naar meer moet ik zeggen :D
Tof! Waarschijnlijk zien we binnenkort meer dan. :D
Hoe zit het met geluid dicht heit , hoor je de ventilators en video kaart haast niet ?
De videokaart hoor ik nooit en de ventilatoren ook niet. Het is natuurlijk wel afhankelijk van hoe jouw casefans zijn afgesteld; de mijne worden via voltage controle door het Asus Ranger VII moederbord beheerd. Dit betekent dat de fans in Windows heel zacht draaien (25%) terwijl bij zwaardere belasting, games bijv., de fans harder zullen draaien (40-50%).

Ik ben zéér gesteld op een stil systeem en deze 730T is een stuk stiller dan ik had verwacht. Ik probeer hem regelmatig tevergeefs van standby te halen omdat de PC gewoon al aanstond; ik hoor hem echt nauwelijks :+
Hoe zit het met de ruimte voor een videokaart, is deze groot genoeg voor een GTX 970/980 aangezien dit redelijk grote en zware kaarten zijn?
Een grafische kaart mag mét HDD cage erachter 340mm lang zijn, zonder hdd-cage 440mm.
Dit betekent dat elke videokaart me gemak past in deze kast :)

Edit Ter illustratie.

Msi 780 GTX Lightning (295mm): http://i.imgur.com/1J4fWNB.jpg?1
Asus STRIX 970 GTX (280mm): http://i.imgur.com/lIedtMC.jpg

Méér dan genoeg ruimte dus.

[Reactie gewijzigd door stin00 op 7 januari 2015 11:37]

Mooi en duidelijk antwoord! Dit maakt mijn keus voor een goede kast al een stuk makkelijker ;)
Mooi om te horen :D Mocht je nog specifieke vragen hebben of bepaalde foto's willen dan ben ik altijd via hier of PM bereikbaar!