Specificaties 28" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite B2888UHSU-B1 Zwart Review

The_Fly 20 december 2014, laatste update op 24 februari 2015, 1.926 views

Iiyama ProLite B2888UHSU-B1 Zwart

Een prachtig scherm, maar helaas is Windows en diverse software hier nog niet helemaal klaar voor.

Pluspunten

• Groot scherm
  • Hoge resolutie
  • USB 3.0 hub

Minpunten

• Multi monitor met ouder scherm onprettig
  • Diverse software nog niet gereed voor aangepast DPI instellingen
  • USB hub gaat uit bij scherm in standby
  • In standby is het scherm onzichtbaar voor Windows

Achtergrond
Als liefhebber van grote beeldschermen met een hoge resolutie was ik al de bezitter van 2 24” Samsung LCD schermen met ieder een resolutie van 1920x1200. Bij het zien van de 28” 4K schermen binnen een betaalbare prijsklasse kon ik het niet laten om dit iiyama scherm te kopen.

Hoewel het op de meeste vlakken een prachtig scherm is, wil ik een ieder die een 4K scherm overweegt adviseren: bezint eer ge begint… waarom iets verderop.

Test PC: Core i7 2600K, Gefore GTX970

Uitpakken in instaleren
Bij het uitpakken en neerzetten lijkt het scherm eigenlijk niet veel groter dan mijn Samsung schermen. Oorzaak is dat de Samsungschermen 16:10 zijn en daardoor op 1cm na even hoog. In de breedte verdien ik wel 10cm.
Met alle bijgeleverde kabels kan je bijna geen missende kabel hebben, tenzij je nog met VGA wil gaan werken. In ieder geval goed te zien dat we deze er niet apart bij moesten kopen.
Het scherm is stevig, in hoogte verstelbaar, te kantelen en op de voet te draaien. Het scherm bied geen portrait stand, maar dat mis ik persoonlijk niet. De 2 poorts USB 3.0 is wel weer een handigere toegang tot mijn USB 3.0 poorten.

Instellen
Bij de eerste keer aanzetten schrok ik wel: waar de Samsung schermen zonder iets op beeld te tonen redelijk zwart zijn, was het Iiyama scherm bijna lichtgrijs. Blijkbaar staat het scherm af fabriek op standje gezichtsbruiner. Dus direct het menu maar ingedoken om de brightness naar 0 te zetten. En zelfs dan vind ik het nog licht zat.
Het instellen van diverse opties in het scherm bleek wel een uitdaging. De knopjes zijn touch en veel te gevoelig. Ik denk dat ik per ongeluk wel een keer of 10 het scherm per ongeluk uit heb gezet. Ook vind ik de bediening van het menu niet heel erg intu´tief.

30/60hz
Net als veel mensen ervaarde ik na aansluiten problemen met het eerst niet op 60hz krijgen van het scherm. De diverse artikelen op internet boden hierin weinig oplossing. Ik heb drivers vervangen, kabels gewisseld, en allerlei settings gewijzigd. Uiteindelijk werkte het opeens, waarbij ik van een aantal zaken het idee heb dat het er iets mee te maken heeft: scherm in de instellingen op displayport 1.2 zetten (vereist) en hierna het scherm uitzetten (incl van stroom), daarna PC uit en weer opstarten. Bij mij werkt het met de meegeleverde displayportkabel op poort 2. Op poort 1 heb ik het nog niet werkend gehad.

Gebruik
Al direct bij binnenkomst in Windows valt 1 ding op: wat is alles klein en scherp! Lettertjes, startbalk, alles. Eigenlijk, TE klein. Windows 8 heeft gelukkig wel een mogelijkheid om wat “slimme” trucen uit te halen om het werkbaar te maken.

Hierin zit naar mijn idee wel het grote nadeel van het 4K scherm.
Windows verhoogt nl. de DPI instelling van het 4K scherm en op de andere schermen resized het veel onderdelen zodat het een beetje even groot eruit ziet. Hoewel het voor zover ik tot nu toe heb gezien het de minst slechte oplossing is, is het verre van ideaal.
Twee problemen hiermee:
  • Niet ieder programma kan goed omgaan met een verhoogde DPI instelling en zijn alle lettertjes nog steeds zo klein dat het erg lastig werken is.
  • Waar programma’s die verplaatst zijn van het ene naar het andere scherm ongeveer er even groot uitzien, zie je tijdens het slepen het scherm van grootte wijzigen. Waar ik nu op mijn 4K scherm super scherp beeld heb, is het beeld op de Samsung scherm nu om te huilen. Door het resizen is het beeld nl. vaag. Zie de bijgevoegde screenshot.
Waar ik dus een 4K scherm koop voor een superscherp beeld, ga ik er op mijn oude schermen er form op achteruit. Oplossing is uiteraard om gewoon een 2e 4K scherm te komen, maar daar moet ik even voor sparen.

Aanvulling na 2 maanden gebruik
Na twee maanden gebruik is mijn teleurstelling over dit beeldscherm nog niet afgenomen. Ook heb ik een paar nieuwe minpunten gevonden en heb besloten mijn totaalscore te verlagen.
De nieuwe minpunten:
  • De USB hub welke ik eerder nog als pluspunt had opgenomen is eigenlijk onbruikbaar. Wanneer het scherm op standby gaat, zet het ook de USB hub uit. Het kopieren van bestanden naar een USB schijf wordt geannuleerd en een aangesloten toetsenbord/muis kan de boel niet meer wakker schudden
  • Wanneer hte scherm in stanby gaat, zie Windows het alsof het scherm ontkoppeld is. Dus gaan alle schermen e.d. naar mijn andere beeldscherm. Wanneer ik Windows weer wakker schud staan meestal dus alle schermen op mijn hoofdscherm. Erg onpraktisch
  • Het scherm heeft behoorlijk lang nodig om het signaal te herkennen en beeld te geven
  • Af en toe blijft het scherm zwart bij resolutie wijzigingen. Doordat 4K in sommige spellen niet lekker werkt speel ik sommige spellen op 2560x1440. Wanneer ik een spel start of sluit blijft soms (1 op de 10 keer ofzo) het scherm zwart. Een keer Alt-Tab helpt dan wanneer je een spel hebt opgestart. Maar wanneer je net je spel hebt afgesloten zit er niets anders op dan de stekker uit het scherm te halen.
Al met al vind ik het een prachtig scherm, maar is helaas Windows en diverse software hier nog niet helemaal klaar voor. Ook vertoont het scherm vervelende kuren wanneer het in standby gaat of er resolutiewijzigingen plaats vinden.

Heb jij ook een Iiyama ProLite B2888UHSU-B1 Zwart?

Ga je in de toekomst een AMD kaart hierbij halen ? Want dit schijnt 1 van de eerste monitoren te zijn met adaptieve Freesync. En dat is wel een gave techniek ( als je het mij vraagt)

heb je ook al met de instellingen van blue light reductie gespeeld ?
Adaptive sync kende ik niet, en na het lezen van verhalen hierover begrijp ik ook waarom. Ik ben geen speler van snellere actiespellen. Het snelste is Guild wars 2 en ik het zelf eigenlijk nooit screen tearing (hinderlijk) ervaren.

Ik heb wel m'n videokaart vervangen voor een GTX970 (de geheugenproblemen hiervan waren toen noge niet bekend en heb ik ook nog niet ervaren), vooral om in de toekomst een 2e 4K scherm naast deze te zetten. Want de combi van mijn 2 schermen blijft irriteren. AMD videokaarten komen er na slechte ervaringen in het verleden niet meer in (al kan dat na een slechte ervaring met nvidia zo weer veranderen)

Blue light reduction had ik nog niet geprobeerd. Net even aangezet, ik heb hier nog mijn twijfels bij. Op een site als tweakers is het wel prettig dat het wit niet zo blauw is. Tegelijk vraag ik me af hoe het effect op kleur van bijvoorbeeld mijn foto's gaat zijn. Want simpelweg de kleur van je beeldscherm iets roder zetten (waar het me nu in eerste instantie op lijkt) kan ik ook handmatig wel doen.
Bedankt voor je reactie.

De blue light reduction is dus meer een soort nep fearure als ik het zo lees ? zou wel jammer zijn. Tijdens foto bewerken of zo zou ik het zeker uitzetten, want het veranderd inderdaad de kleur weergave.

Ik ben juist van Nvidia naar AMD gestapt van wegen problemen ;) ( ieder zo zijn ervaring )

[Reactie gewijzigd door holhuizen op 24 februari 2015 11:57]

Om heel eerlijk te zijn, de minpunten die je aanhaalt zijn niet het probleem van je nieuwe monitor.
Die zijn van je oude monitor / software.
Natuurlijk ga je een enorm verschil zien tussen je FullHD en je UHD scherm als je ze naast elkaar hebt staan. Ik zie dat verschil al enorm tussen mijn ene 1440p en 2 1080p schermen. Wil je dat niet, moet je geen schermen met verschillende resolutie naast elkaar plaatsen.

En dat alles zo klein is op 4k had je gewoon kunnen zien aankomen als je hetzelfde schermdiagonaal houd. UHD is 4x HD. Met als gevolg dat alles dus ook 4x zo klein word weergegeven. De pixelhoogte/breedte veranderd namelijk niet.

Ook het niet werken op een poort ligt waarschijnlijk niet aan de monitor, maar aan gebrekkige ondersteuning op je videokaart. Veel videokaarten geven alleen een volwaardig 4k signaal af op 1 specifiek punt. Kun je Iiyama ook niet aanrekenen.

Jou hele verhaal komt op mij over dat je een 4k monitor hebt gekocht zonder je er in te verdiepen.
Je hebt gelijk dat mijn "review" meer een waarschuwing is naar andere tweakers dan een review van het product zelf.
Ik ben de afgelopen 15 a 20 jaar vanaf een 17" Iiyama CRT scherm rustig aan uitgebreid naar mijn huidige opstelling.
En in alle overgangen heb ik ervaren dat er verschillen zijn tussen de schermen, resoluties niet helemaal matchen e.d. En ondanks dat ik een aantal reviews heb gelezen over 4k beeldschermen had ik niet aan zien komen dat het zo onhandig samenwerkt.
Juist daarom heb ik een review willen schrijven welke de medetweakers hierop wijst. Want ik vind dit echt een onderbelicht aspect.

Ik ga de komende tijd meer toevoegen aan mijn review om deze completer te maken (zoals info over traag uit standby komen, een USB hub die uitschakelt wanneer het scherm in standby gaat etc), maar vond dat ik dit alvast gezegd moest hebben.

Waarbij dit geld voor ieder 28" 4K scherm en inderdaad niet alleen voor dit Iiyama model.

Wat betreft het 30/60hz verhaal, kijk even naar de review van Boydh en kijk hierover ook eens verder op internet. Hier hebben veel mensen last van en niemand lijkt een duidelijke oplossing te hebben. Dus hopelijk heeft iemand iets aan mijn info. Wat betreft de poort: dit beelscherm heeft 2 displayport aansluitingen en op poort 2 van het beeldscherm werkt het wel. Heeft dus wel degelijk met het scherm te maken.
Een goed punt idd, vwb de differentatie tussen meerdere resoluties en de gewenning van het oog hieraan, iets waar je wellicht niet 1-2-3 bij stilstaat tijdens de aanschaf van een 4K-scherm. Beter is dus eigenlijk om 2-3 oude schermen te vervangen voor twee 4K-schermen, als ik het zo lees?

Ik ben benieuwd of 4K-schermen ook gewoon goed (op 60Hz ook) werken middels een Intel HD4000 (Mac Mini) of een HD3850 of HD4250 IGP (AMD X4-Athlon bak, zonder losse graka.)
Anders ben je naast een zuinig scherm (30-45 Watt gem.) haast gedwongen een slurper van een graka in je systeem te nemen. :S

Post maar zoveel mogelijk bijzonderheden over dit scherm, ook de mindere puntjes- helaas communiceren fabrikanten alleen de positieve specs uiteraard. BVD.
Ikzelf bezit een Benq BL 2710, 27" IPS Technology Panel 2560x1440 WQHD.

In de handleiding wordt duidelijk gemaakt dat een LCD scherm zich automatisch instelt op, in mijn geval 60Hz.

Dit zul je dus ook niet zelf handmatig te hoeven instellen.

Ben zelf heel tevreden met mijn nieuwe monitor en ook blij dat ik niet voor een 4K scherm gekozen heb, i.v.m. niet volledige optimalisatie.
Inderdaad, dit zou je niet handmatig in hoeven te stellen.
Maar, in het geval van deze 4K schermen zag je in de instellingen maximaal 30hz, terwijl (alleen via Displayport 1.2) 60hz wel mogelijk is.

Dus ga je van alles proberen om Windows te forceren toch het scherm als 60hz te herkennen. Daarom ook in de review hoe het nu bij mij (zonder bijzondere instellingen in Windows) wel werkt.

De resolutie 2560x1440 is trouwens exact de resolutie waarop ik nu de meeste spellen speel. Omdat anders veel zaken te klein zijn.