Garmin Forerunner 620 Zwart/Blauw Review

Ankona 19 december 2014, 667 views

Garmin Forerunner 620 Zwart/Blauw

Dit sport horloge is een high end model puur voor het hardlopen. De voordelen hiervan zijn dat veel bruikbare functies aanwezig zijn en de bediening relatief eenvoudig is. Nadeel is dat het beperkt is tot (normaal) hardlopen. Triatleten en ultrarunners kunnen beter iets anders zoeken.

Pluspunten

• Veel metingen (met HRM band)
  • Horloge meet goed, weinig storingen of onnauwkeurigheden
  • tril alarm
  • goed afleesbaar, ook in het donker met licht aan
  • wifi synchronizatie
  • waterdicht

Minpunten

• Garmin synchronisatie software onduidelijk
  • Garmin connect platform mooi maar beperkt in functionaliteit
  • Beeldscherm is vrij klein.

Time to first fix Score: 3
Ontvangstkwaliteit Score: 4
Er is veel keus in sport horloges dus bij een model in deze prijsklasse mag je kritisch zijn. De FR620 heeft een aantal mooie functies en een paar beperkingen.
Om positief te beginnen een voorsprong tov de andere merken is de wifi synchronisatie. Die werkt goed en makkelijk.
Wat in de praktijk ook fijn is is dat hij waarschuwingen geeft middels tril en geluid signaal.

Andere typisch Garmin features als loop dynamiek zijn leuk. Sommige metingen zijn zeker nuttig als feedback zoals het loop ritme, andere zaken zijn vooral leuk om te weten maar voegen aan je training weinig toe.

Kijken we puur naar hoe het toestel in de praktijk bevalt dan blijkt dat het over de hele linie prima werkt. Het beeldscherm is duidelijk afleesbaar, ook in het donker. Nadeel is wel dat het vrij klein is. De meerwaarde van het kleuren scherm zie ik echter totaal niet. De kleuren bevatten amper informatie en zijn te flets om op te vallen. Ook de meerwaarde van het touchscreen is m.i. zeer beperkt.
De hele bediening is even wennen, maar daarna werkt het wel goed. Er zitten aardig wat functies in het toestel die ergens onder de toetsen een plek moeten krijgen.

Een dergelijk toestel is tegenwoordig niet meer los te zien van het bijbehorende software platform. Bij Garmin is dat het Garmin Connect platform. Het is leuk opgezet maar niet erg uitgebreid als het gaat om analyses. Hiervoor gebruik ik nog altijd Endomondo ernaast dat net even wat meer overzichten biedt. Gelukkig werkt dat wel heel mooi samen de data is automatisch en onmiddelijk ook in Endomondo beschikbaar.
Het connect platform gebruik je vervolgens weer wel om workouts te definieren. Diverse vormen van (interval) trainingen kun je vrij makkelijk op je pc definiŽren om vervolgens naar het toestel te zenden.

Dat verzenden van data gaat via Garmin Express. Hier laat Garmin echt steken vallen. Dit is een stuk software dat als desktop applicatie op de pc draait om data tussen Connect en horloge te synchroniseren. Helaas gaat dit zonder enige interactie met de gebruiker. Het is dan ook volstrekt onduidelijk wat er verzonden is en welke data wel en niet op het toestel staat. Hier moet je maar een beetje op vertrouwen dat het goed gaat. (en dat lijkt ook meestal wel het geval te zijn)

Dan de hardware van het toestel zelf. Wat ik eerder al aangaf is het beeldscherm wat aan de kleine kant. Ook de accu is niet overdreven groot. Voor normale hardlopers zal dit geen enkel probleem zijn, maar ultra lopers of mensen die meerdere lange trainingen op een lading willen doen zouden wel eens te kort kunnen komen. Opladen gaat vrij vlot, maar moet wel met een speciale usb lader gebeuren.
Het horloge zelf is erg licht en draagt comfortabel. De band is niet overdreven lang, zeker niet als je deze (in de winter) over je jas wil dragen.
De hartslagband werkt bij mij probleemloos. Vaak lees je over oplossingen met nat maken of alternatieve banden. Persoonlijk kan ik hier kort over zijn. Bij mij werkt het out-of-the-box zonder storingen en zonder ergonomische issues.

Samenvattend kan ik dus zeggen dat het een prima toestel is voor veeleisende gebruikers. Echter met de recente komst van enkele nieuwe toestellen is er wel serieuze concurrentie. De nieuwe Garmin XT920 biedt bijvoorbeeld (bijna) alles wat de 620 heeft, maar dan met multi sport extra's en meer accu capaciteit. Voor de pure hardloper is er de Polar M400 bij gekomen. Misschien niet helemaal concurrerend wat betreft mogelijkheden, maar wel een heel stuk goedkoper.
Alles bij elkaar heb ik hem nu een aantal maanden in mijn bezit en ben er blij mee. Het helpt mij echt met feedback tijdens en na het lopen.

Heb jij ook een Garmin Forerunner 620 Zwart/Blauw?