Specificaties Socket 1155 met Intel H61 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus H61M-F Review

kornelisjann 17 december 2014, laatste update op 17 december 2014, 233 views

Asus H61M-F

Goedkoop moederbord, doet wat het moet doen.

Pluspunten

• UEFI bios
  • Audio werkt prima
  • Heeft basisvoorzieningen die je zal treffen op een micro-ITX variant

Minpunten

• SATA poorten zeer lastig te bereiken
  • Max 77W CPU ondersteund
  • Geen 5.1 audio
  • Geen USB 3.0 beschikbaar op achterzijde
  • Maar één extra fan aansluitbaar

Layout Score: 2
Hier een korte review.
Ik heb dit moederbord aangeschaft omdat ik een kleinere pc nodig had i.v.m. het regelmatig verplaatsen van de kast (LAN-parties), en omdat ik toch geen full-size ATX nodig heb.
Dit moederbord leek me daarbij prima aangezien het één PCI slot had voor mijn videokaart (ik heb er ook maar één), audio en vier SATA poorten.

Ik heb de on-board grafische voorzieningen niet getest, daar mijn videokaart deze zaak overneemt. Verder functioneert het prima.

(klik voor groter plaatje)

Hier een paar minpunten:
  • De SATA-poorten zitten op een ongelooflijk onhandige plek, namelijk onder het PCI-slot. Er is overduidelijk iets misgegaan bij ASUS, want er is blijkbaar bij niemand een belletje gaan rinkelen van "Wacht eens, zo kunnen mensen er niet bij als hun videokaart erop zit!". Een manier om dit probleem te omzeilen is een kortere videokaart aanschaffen, of een extra-lowprofile L-hoekige SATA kabel aan te schaffen. Je krijgt maar één zo'n kabel mee in de doos, maar ook een kabel zonder L-hoek, waar je dus nooit iets aan zal hebben.
  • CPU's >77W zullen beperkt worden ondersteund. Tot mijn verbazing kreeg ik in de POST een melding dat mijn CPU niet is ondersteund, terwijl ik prima in de OS kon booten. Na het boekje van het moederbord erbij te pakken blijkt hij enkel CPUs "ondersteunt" totaan 77W. Ook eigenaardig, want dit stond nergens op hun site vermeld, evenals elke andere specificatievoorziening die ik online kon vinden. Een totale verrassing.

• Geen USB 3.0 op achterzijde beschikbaar. Er is wel een header waaraan men een USB 3.0 frontpanel-aansluiting op kan aansluiten. Dit beperkt de aantal beschikbare USB 3.0 aansluitingen tot één.
  • Er is enkel plek voor een CPU fan en een andere willekeurige fan. Jammer, maar het kan opgelost worden door een eigen omloopje te maken naar een Molex-floppy plug.
Conclusie: Een goedkoop moederbord die doet wat het moet doen, al is de layout niet de beste. Maar je mag er niet over klagen daar hij immers 36 euro kost.

Heb jij ook een Asus H61M-F?