Specificaties 17,3" (1920x1080), 750GB (hdd) - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Acer Aspire V3-771G-736b8G75Maii Review

rtmeijer 17 december 2014, laatste update op 25 juli 2016, 183 views

Acer Aspire V3-771G-736b8G75Maii

Ik heb deze laptop gekocht voor mijn studie. Geen seconde spijt van gehad. Erg betrouwbare en mooie aankoop.

Pluspunten

• Scherm (resolutie, kleurenweergave, contrast etc.)
  • Grafische kracht
  • Toetsenbord
  • Veel poorten voor externe apparaten
  • Duurzaamheid, bouwkwaliteit

Minpunten

• Zwaar
  • Accuduur
  • Slecht touchpad

Toen ik deze laptop kocht voor mijn studie in september 2013 wist ik totaal niet wat ik moest verwachten. De laptop zat degelijk verpakt en was met alle toebehoren geleverd. Ik had deze laptop uitgekozen omdat ik voor mijn studie een laptop nodig had met veel grafisch vermogen. In vergelijking met andere laptops toen der tijd was dit een van de betere keuzes voor het geld.

Allereerst de bouwkwaliteit. Toen ik de laptop uit de verpakking haalde was ik meteen onder de indruk. De laptop voelt degelijk en stevig aan en gaf me een veilig gevoel om mee te nemen. Ik neem deze laptop dagelijks mee naar school om daar te werken. Het scherm is echter wel wat flexibel, maar dat is ook moeilijk te voorkomen bij een laptop met deze schermafmetingen. Over het algemeen ben ik zeer onder de indruk van de bouwkwaliteit en design.

Het scherm. Een van de belangrijkste componenten in een laptop. Het scherm is voor mij altijd een uitkomst geweest. De kleurenweergave is zoals je dat zou verwachten. De kleuren zijn natuurgetrouw en het contrast is ook degelijk. Ik persoonlijk vind het een heel goed scherm om mee te werken met programma's zoals Adobe Photoshop, Lightroom en soortgelijke programma's. Nog een groot voordeel is dat het een mat scherm is. Dit houd in dat het niet spiegelend is, wat ik persoonlijk zeer fijn vind.

De specificaties. Toen ik deze laptop kocht was de hardware allemaal relatief nieuw (minder dan een jaar oud). De i7 processor is zeer betrouwbaar. Gaandeweg merkte ik wel dat de laptop een boost nodig had, dus ik heb het werkgeheugen verhoogd van 8gb naar 16gb. Ook heb ik er een extra SSD ingebouwd van 250gb. De uitbreidingen waren allemaal zeer eenvoudig te doen omdat de RAM-sloten makkelijk toegankelijk zijn, en omdat er nog een extra plek leeg is voor een eventuele HDD of SSD. De grafische kaart is ook een vooruitgang op de standaard Intel Graphics 4000. Hieronder nog even een overzichtje van de specificaties:

i7 3630QM 2,4 ghz turboboost tot 3,4 ghz
Nvidia GT 650m 2gb
750gb HDD
250gb SSD
16gb DDR3 SODIMM ram geheugen op 1666 ghz
Schermresolutie 1920 x 1080 pixels
Windows 8.1 pro

De laptop blijft bij de normale bezigheden zoals deze review schrijven relatief koel. Naarmate ik meer grafische programma's opstart, zoals Archicad of Autocad wordt er aanzienlijk meer warmte geproduceerd. De warmte is niet hinderlijk, en de laptop raakt ook nooit oververhit.

Over het toetsenbord ben ik zeer te spreken. Al gebruik ik thuis ander toetsenbord en muis vind ik het geen probleem om op dit toetsenbord te typen als ik niet thuis ben. Het touchpad daarin tegen in een zware tegenvaller.

De laptop heeft veel aansluitmogelijkheden. Op het moment gebruik in het scherm van de laptop zelf niet, maar gebruik ik een externe monitor die is aangesloten op de VGA poort. Op de twee USB 3.0 poorten heb ik nog twee harde schijven van elk 1tb aangesloten. Op de USB 2.0 poorten heb ik een toetsenbord en een muis aangesloten en op de 3,5 mm audio aansluiting nog een setje speakers. Dit alles werkt vlekkeloos zoals je het zou verwachten. Hieronder een overzichtje van de poorten:

1x HDMI uit
1x Audio uit
1x Mic in
1x SD card reader
1x DVD disk drive en brander

Conclusie. Ik heb de laptop uiteindelijk gekocht voor zijn grafische mogelijkheden. Ik heb geen probleem om elk programma te draaien voor mijn opleiding wat nodig is. Het enige euvel is dat hij wat aan de zware kant is. Ook heeft hij een redelijk formaat. Hier kan ik de laptop zelf natuurlijk niet op afrekenen want het is mijn eigen fout geweest door een grote laptop te kopen.

Voor mijn studie wordt een Windows laptop geadviseerd. Mijn volgende laptop die ik ga kopen, rond begin volgend studiejaar, zal waarschijnlijk een 13,3 inch ultrabook of een Microsoft Surface Pro 4 zijn. Ik ben zeer tevreden over deze laptop en voor iedereen die een betrouwbare, snelle laptop nodig heeft maar niet veel op pad gaat, zou ik deze aanbevelen. In de beoordeling zijn mijn beoordelingen per onderdeel weergegeven, maar over het algemeen geef ik deze laptop een dikke vier sterren.

UPDATE 25-07-2016: Ik heb het RAM en de SSD verkocht omdat ik deze laptop ga verkopen.

Heb jij ook een Acer Aspire V3-771G-736b8G75Maii?