Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 8.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Attitude One Rapira Elite Review

Foritain 17 december 2014, laatste update op 26 mei 2017, 1.442 views

Attitude One Rapira Elite

Een stevige muis met een strak "stealth" uiterlijk. Goede all-round prestaties, leuke LED feature, en een prettige maar sterk gevormde palm-grip maakt de Rapira Elite een leuk product. De software schiet hier en daar wel wat tekort, en voor kleine handen kunnen de duimknoppen iets te ver naar voren zitten.

Pluspunten

• Avago ADNS-9800 Sensor met keurige all-round prestaties
  • Strak uiterlijk met een matte rubberen coating maakt het een mooie muis om te zien
  • Prettige ergonomische vorm voor rechtshandigen met palm-grip
  • Prettig voor middel-grote tot grote handen
  • Maakt een solide indruk
  • Zwaar, ligt stevig op tafel, en glijdt wat zwaarder; een voordeel voor sommigen.
  • Leuke RGB LED feature: Naar wens kleuren instellen.
  • Prijs-prestatieverhouding klopt

Minpunten

• Software werkt aardig, maar is wat karig, Lift Off Distance instelling ontbreekt en is fabriek af vrij hoog
  • Voorste duimknop is wat reiken voor kleinere tot middelgrote handen
  • Het hogere gewicht en de wat zwaardere beweging is niet voor iedereen prettig.

Review: Attitude One Rapira Elite

- In de Praktijk
- Sensor / Prestaties
- Conclusie

Productpagina @ Attitudeone.com

Attitude one is een vrij onbekende naam in Nederland, al bestaat het bedrijf inmiddels al meer dan 3 jaar. Heel veel informatie over het merk valt er niet te vinden op de website zelf, een echte “about” pagina lijkt te ontbreken. Onlangs ging ik met een hoofdtelefoon van hun aan de slag, de Almaz, waarbij zij indruk maakten met mooi geluid, maar toch ook wel wat kritiek te verduren kregen. Vanaf hetzelfde moment ben ik ook met een muis uit hun assortiment aan de slag gegaan, welke het onderwerp is van vandaag.

Attitude One, of A1, heeft drie muizen in het assortiment. De Vintorez, de Rapira One, en de Rapira Elite. Het eerste model is een instapper die voor ca 36 euro te koop is. De Rapira One en Elite zijn in feite hetzelfde model aan de buitenkant, maar verschillen van sensor. De Rapira One is een optisch model, de Rapire Elite is een laser muis met de Avago ADNS-9800 sensor die in tal van eerdere reviews aan bod is gekomen. Vanwege die affiniteit met de ADNS-9800 leek het mij leuk de implementatie van een andere fabrikant te bekijken.

De Rapira Elite is te koop voor ca 60 euro. De optische variant is verkrijgbaar vanaf ca 45 euro.

De specificaties en features van de Attitude One website:

De Rapire Elite is een ergonomisch gevormde muis voor rechtshandigen. De afmetingen maken het tevens een aardig grote muis, en het gewicht van 150 gram is ook zeker niet gering. Een stevig beestje dus. De gehele muis is van een rubberized-coating voorzien. De basis van de muis is de Avago ADNS-9800 laser sensor waar we het straks uitvoeriger over gaan hebben.

Het is een muis met 7 programmeerbare knoppen. Veel fabrikanten tellen de scroll-up en scroll-down functie daar bij op, al zijn die hier niet meegeteld omdat ze ook niet programmeerbaar zijn. De 7 zijn in dit geval: Links, Rechts, Muiswiel indrukken, twee knoppen boven op de muis, en twee bij de duim.

De Rapira Elite is voorzien van een RGB LED verlichting, oftewel de kleur is naar wens in te stellen, optioneel uit te schakelen, of kan “pulsen”. Een aan/uit schakelaartje aan de onderzijde maakt het makkelijk om de verliching in de nacht uit te zetten, als je je pc aan laat staan als je slaapt. Hoef je in elk geval de software niet in.

De A1 Rapira Elite en de Saiga muismat komen in een lekker opvallende Oranje verpakking. Net als de Almaz klapt ook de Rapira Elite verpakking open.

In de verpakking zien we de muis, een handleiding, een driver-cd en een extra setje glijders. Vooral dat laatste mag van mij de standaard worden.

De kabel van de Rapira Elite is gevlochten, 2 meter lang, en de USB stekker is gold-plated wat hem beter bestand moet maken tegen veelvuldig in- en uitpluggen.

De muis zelf valt direct op als ‘anders dan anders’, want hoewel de foto’s van de fabrikant zelden echt een correct beeld geven van het product pakt het in het geval van de Rapira Elite wel erg goed uit. De Muis lijkt wel een soort stealth bomber, of een soort batman-muis. De matte rubberized coating ziet er lekker strak uit, en hoewel rubber coatings vaak wat gevoelig zijn voor vingerafdrukken valt het goed mee, en zie je de afdruk vrij vlot wegtrekken. Lange termijn is uiteraard voorlopig niet te beoordelen, maar de eerste indruk is positief. De coating is overigens niet zo stroef als bijvoorbeeld de
‘echte rubber’ coating van de Sharkoon Fireglider, maar ligt meer in de buurt van bijvoorbeeld Zowie muizen, die soms ook een dergelijk rubberized coating hebben, maar waar je je hand toch nog redelijk over kan laten bewegen; het gript, maar niet overdreven veel. De A1 is echter wel duidelijk een stukje matter om te zien, wat in de foto’s ook duidelijk naar voren komt. Wat positief op valt is dat de coating overal gelijkmatig is toegepast, waar de meeste muizen meerdere materialen combineren. Het resultaat is in elk geval opvallend strak. Uiteraard gaat de verlichting aan wanneer je hem aan sluit, al kan je dit naar wens uitschakelen om de donkere look te behouden.

Ook de vorm is duidelijk anders. De muis is sowieso al groot, maar de vleugel bij de ringvinger maakt hem nog flink breder en tevens een echte palm-grip muis.

Aan de onderkant zien we vier grote stukken teflon, en de schakelaar om vlot de verlichting uit te zetten wanneer je dat wilt.

De Software kan je vanaf de CD installeren, of downloaden van de website. Het is een relatief licht pakketje, wat op zich geen schande is, maar wel duidelijk minder uitgebreid is dan de pakketten van sommige andere merken. Ook het design is wat eenvoudig, er valt prima mee te werken, maar het mist toch een beetje flair.

In het eerste scherm kunnen we de knoppen andere functies toebedelen, en zien we tevens dat we totaal 3 profielen kunnen maken met opgeslagen instellingen.

Een macro-functie ontbreekt niet, en deze lijkt ook keurig te functioneren. Geen opmerkingen daar over.

Onder Advanced kunnen we wat instellingen aanpassen die ook in windows zitten, maar ook de X en Y gevoeligheid onafhankelijk van elkaar aanpassen, en de polling rate aanpassen. Erg handig is de optie om 4 DPI instellingen (per profiel) naar wens in te stellen, optioneel uit kan schakelen als je er geen 4 wilt, en daar tevens je eigen kleurtje aan kan geven. Uiteraard kunnen we hier kiezen uit alle kleuren van de regenboog.

Onder light options vinden we de handige optie om de intensiteit van de verlichting aan te passen, en de LEDs eventueel te laten pulseren. Geen overdosis aan hippe licht-opties zoals we anno 2014 (bijna 2015) regelmatig zien, maar ik ervaar het niet als een gemis want in de praktijk zie ik vooral muizen met een constante verlichting in 1 kleur.

En nog een gifje van wat kleurtjes:

Deze muis combineerde ik met de Attitude One Saiga muismat, een muismat die in tal van maten leverbaar is, en ook (in sommige maten althans) in een oranje kleurstelling te koop is. Deze large variant is 38 cm bij 30 cm, en voor mij een praktisch maatje, de XXL is echter bijna een meter breed! Handig voor supermegalowsense gamers misschien?

Uit de verpakking is het een keurig stoffen muismatje. Zwart (althans in dit geval) en met een wit A1 logo aan de rechter onderzijde. Hij doet mij aardig denken aan muismatten van Sharkoon en SteelSeries (om maar twee bekendere te noemen), al heeft hij wat minder afgeronde hoeken. Hij is redelijk glad en glijdt prima, vergelijkbaar met de twee genoemde merken.

Er valt vrij weinig op aan te merken aan de Saiga in gebruik. Het enige wat wel op valt is dat de randen van de mat wat scherper zijn, dit had beter afgerond moeten zijn want onder bepaalde hoeken kan je dat wel voelen op je arm, al is dit iets wat bij veel goedkope matten wel een puntje is natuurlijk. Uiteindelijk is het gewoon een gemiddelde muismat die doet wat je voor de prijs zou verwachten. Het grote nadeel is echter dat de beschikbaarheid in Nederland beperkt is, waardoor de werkelijke prijs hoger uit valt dan je zou verwachten gezien de adviesprijs (adviesprijzen staan tevens op de website). Die 1-2 euro maakt nu ook weer niet zo veel uit, maar is genoeg dat wanneer je een losse muismat zoekt dat de Saiga vermoedelijk niet bovenaan je lijstje komt te staan.

Als je bij de aanschaf van een A1 Muis een leuke, betaalbare, muismat zoekt die wel klopt voor de prijs (10-15 euro voor de Large versie), dan is de Saiga een leuke overweging. Het staat tenslotte wel leuker als je muis en muismat overeenkomen, en het feit dat je hem in elke wenselijke maat kan vinden is ook een aardige plus.

Ga je met de Rapira Elite aan de slag dan is de eerste indruk “Fors!”, vrij vlot gevolg door “lekker stevig”. De bouwkwaliteit lijkt in elk geval goed in orde. Zowel de constructie als de knoppen voelen prima aan. De klikjes zelf zijn niet bijzonder stil of luid, het muiswiel is wel iets lichter (en zonder overduidelijk aanwezige stappen) dan ik gewend ben van recente game-muizen, en ligt wat dichter bij de bekende mainstream Microsoft en Logitech modellen. De Rapira Elite forceert je wel om een palm grip te gebruiken, zelfs als niet-palm-gripper ontkwam ik er niet aan, want de muis is te groot voor enkel de vingertoppen, en de vleugel bij de ringvinger maakt hem ook voor een semi-claw grip, waarbij je de muis tussen ringvinger en duim vast pakt niet ideaal. Nu zijn ergonomisch gevormde muizen praktisch altijd palm grippers, dus dit is geen echt punt.

Als echte palm-grip muis moet wel worden gezegd dat hij nog altijd erg stevig is. De dame kon er echter ook goed mee overweg, dus het is niet zo zeer een muis voor grote handen, maar hij is zeker een handje vol. Wel valt op dat de voorste duim knop eigenlijk iets te ver naar voren zit wanneer iemand met kleinere handen de muis gebruikt. Voor mijn iets bovengemiddelde mannenhand (ik ben 1m96) geen punt, maar voor een dame van 1m77 is het net even reiken.

Wat vooral op valt naast dat de muis wat zwaarder is, is dat hij ook flink meer weerstand biedt in het glijden. Zeker als je van een ROCCAT af stapt, die juist extreem licht glijden, is het echt even wennen. Maar ook vergeleken met bijvoorbeeld de CM Storm Mizar, de Sharkoon FireGlider, en zo’n beetje elke Logitech muis van de laatste 10 jaar is duidelijk verschil te voelen; de Rapira Elite ligt als een blok op tafel. Ook hier is er eigenlijk geen goed of fout, want het is niet zo dat hij ergens aan loopt of dat het niet soepel voelt, het materiaal van de voetjes geeft gewoon meer weerstand. Dit maakt hem wat minder ideaal voor het snellere gooi en smijtwerk, maar voor andere taken juist weer erg prettig en helpt zeker met een stukje nauwkeurigheid bij het fijnere werk. Het is iets waar je zelf rekening mee moet houden, en zelf over moet beslissen of dit bij jouw stijl past of niet. Overigens gaat dit op voor alle oppervlaktes, zowel tafels, als muismatten, het komt echt door de muis zelf.

In mijn voorgaande reviews is de Avago ADNS-9800 sensor meerdere keren naar voren gekomen. Deze sensor is gewoon “goed”, is niet gevoelig in de zin dat het uit maakt of je een muismat gebruikt of een willekeurig tafel oppervlak gebruikt, en vertoont ook geen hinderlijke afwijkingen zoals jitter of prediction. Sterker nog, als het op laser sensoren aan komt is het één van de betere, en tevens heel erg aanpasbaar.

Dat laatste is echter waar de wat beperkte software van A1 echt gevolgen heeft. Zo kan de Lift Off Distance niet worden aangepast, terwijl deze fabriek af toch best hoog is. Veel mensen zullen er niets van merken, maar voor mensen die hun muis naar wens hopen af te stellen is het toch een gemis. Vermoedelijk is voor een wat hogere setting gekozen om te zorgen dat de Rapira Elite met alle oppervlaktes goed werkt, wat ook het geval is (enkel een glazen tafel heb ik niet om te testen), maar het is jammer dat die optie ons is ontnomen.

Het enige wat deze sensor inherent zou moeten hebben is een beetje positieve acceleratie, oftewel je muis legt iets meer pixels af als je hem snel een haal geeft dan wanneer je hem rustig beweegt. Toch wisselt die ervaring wel tussen verschillende muizen met de ADNS-9800 sensor, want bij de Sensei Wireless was het direct goed te meten, bij de Mizar moest je er grotere moeite voor doen, en bij de Tyon merkte je het eigenlijk vooral op hogere DPI waardes. Dit komt door de firmware en de implementatie van de sensor door de fabrikant, waar ook weer verschillen in zitten.

De Rapira Elite lijkt ook slechts een beperkte inherente acceleratie te hebben, wederom lijkt het iets makkelijker waar te nemen op hogere DPI waardes, al is dat ook niet onlogisch gezien je dan makkelijker erg snelle bewegingen kan maken. Bij 800 / 1200 DPI (1200 is mijn CS:GO instelling) vind ik het praktisch te verwaardelozen.

Technisch gezien is de sensor keuze dan ook meer dan prima. De betere optische sensoren bieden in de regel een iets puurdere ervaring, maar als het op laser sensoren aan komt kan je met een 9800 zeker niet verkeerd. Vanuit een praktisch perspectief is er in elk geval weinig op aan te merken.

De Attitude One Rapira Elite was een positieve verrassing voor mij. Ik had vooral enkel de fabrieks foto’s gezien, en de muis is in het echt nog een stuk leuker dan de foto’s deden vermoeden. Zijn stealth uitstraling met een mooie matte en gelijkmatige rubberen coating, in combinatie met de sterke ergonomische vorm, aangevuld met de instelbare LED verlichting maakt de muis in elk geval een plaatje om te zien. Hij is wel aan de grote kant, wat een voordeel of een nadeel kan zijn, maar het maakt hem wel nog wat extra indrukwekkend.

Technisch gezien is er ook niet gek veel op aan te merken. De sensor is geen onbekende en doet het hier wederom erg goed, zonder echte gebreken en met slechts een minimale positieve acceleratie. Wel ontbreekt voor mij de optie om de Lift Off Distance naar wens aan te passen, waar deze sensor wel toe in staat is en dus een bewuste keuze van A1 is. Sowieso is de software iets waar Attitude One verder aan mag ontwikkelen; het werkt, maar een aantal extra opties en wat puntjes op de i hier en daar zouden geen kwaad kunnen. De knoppen en het muiswiel zijn ook gewoon in orde met een redelijke feedback en niet te luide click, al moeten mensen met kleine handen rekening houden dat de voorste duim knop voor hen iets te ver naar voren kan zitten.

De Rapira Elite is een forse muis, die je forceert een palm grip te gebruiken. Het lijkt de meest populaire grip te zijn, maar hou er rekening mee als jij een andere grip prefereert. Als rechts handige palm grip muis is de vorm echter absoluut prettig, en met zijn uitstraling en degelijke all-round prestaties is het ook zeker een goede muis te noemen. Prijstechnisch lijkt het plaatje ook wel te kloppen, want een stevige ergonomische muis met deze sensor kost normaliter wel een tientje of 6 (Momenteel zelfs bij 1 shop voor 51,60 inclusief bezorgen, dat is zeker niet verkeerd). Er zijn iets goedkopere alternatieven (althans, sensor technisch wel), maar ook flink duurdere, vooral van bekendere merken, die dat niet direct in betere prestaties of indrukken omzetten. Het zal voor de Attitude One Rapira Elite niet eenvoudig zijn om aandacht naar zich toe te trekken in dit segment waar de grote jongens flink wat muizen-geweld neer zetten, maar met het meer dan prima totaalplaatje kan hij best met de grote jongens mee, en is hij in elk geval een kijkje of het overwegen waard.

Net als bij de Almaz laat ook de Rapira Elite dus enkele veelbelovende elementen zien, het geeft wederom de hoop dat we nog meer mooie producten kunnen gaan zien van deze fabrikant.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Attitude One Rapira Elite?

Goede review, van een erg interessant muisje.

Vind het overigens behoorlijk tof/gaaf/cool/iets in die strekking dat je vaak de wat minder bekende dingen reviewed :)
Dank je! :D Andere / nieuwe / onbekende merken opzoeken is ook zeker iets wat ik zelf gewoon leuk vind om af en toe te doen. Niets onaardigs over de grote merken natuurlijk, maar het is ook wel een beetje de hobby om te kijken wat er nou nog meer op de markt is ipv enkel het Media Markt assortiment te doorlopen :D Het trekt wat minder publiek, maar een beetje afwisseling houdt het interessant nietwaar? :)
Zekers, en wellicht ook wel betere prijs/kwaliteit dan de gevestigde merken, of andere/betere tierelantijntjes.
Soms zitten er echte pareltjes tussen inderdaad. Veel merken zijn natuurlijk pas de laatsate jaren groot geworden, dus op zich komt het niet als een verrassing dat er meer zijn die het proberen, en waarvan er een aantal vast zullen slagen ook. Er zijn een paar voorbeelden van budget troep bouwers, maar er zijn ook een aantal leuke voorbeelden van bedrijven die mindere marges voor lief nemen om zo een voet tussen de deur te krijgen met leuke producten. Dat laatste is uiteraard goed voor ons :D
Maar hoe kan men nou het beste de muis vasthouden? Ow wacht, daar heeft die goede oude Foritain natuurlijk wat op bedacht: Foritain's Wall-of-Text: Muizen en Grip-stijlen

Top tip inderdaad. Die moet ik er morgen even in verwerken, is wel een nuttige toevoeging. Dank dank!
Mooie review weer,
Een goede (grote) muis voor relatief weinig geld, het is wel weer eens prettig als er een nieuwe speler op de markt verschijnt, altijd goed een beetje extra concurentie!
Ligt het aan mij of is dit een kloon (software en al) van de Mionix NAOS 7000 waarmee ik momenteel zit te muizen ??
Hij lijkt wel sprekend inderdaad! Nu wil ik die Mionix er eigenlijk wel eens naast leggen! Hoor veel goede dingen van Mionix, maar deze is wel een stukje goedkoper zo te zien. Interessant.
Enige verschil lijkt mij de onderkant waar jij een "schuifje" hebt en de NAOS niet.
Daarnaast is het echt exact hetzelfde :P

Dat verbaast me overigens niets, ik heb al een jaar een conflict met Mionix over de NAOS 7000. Met de muis is op zich niets mis, alleen werkt deze niet goed op de muismat van Mionix die ze mij erbij verkocht hebben 8)7 (Het muispijltje beweegt uit zichzelf). Hierover uitvoerig gecommuniceerd met Mionix en er werd meermaals een firmware-update beloofd "die uit China moest komen". Ook de sftware wordt blijkbaar door een Chinees ontwikkeld. Resultaat: op een jaar tijd zijn er 0 updates uitgekomen :|

Vreede situatie wel, als je Mionix wat volgt zie je daar wel regelmatig proptypes voorbijkomen wat de indruk geeft dat "deze" muis toch echt door hun ontworpen is en niet gewoon ingekocht...
Ik heb ze gezien inderdaad, met die hartslag monitor enzo. Geen inzicht in hoe het er werkelijk aan toe gaat, al is het uiteraard logisch dat er een chinees ergens alles bouwt. Tot hoe ver ze dingen zelf ontwikkelen wisselt inderdaad sterk per merk, en soms zelfs per product binnen een merk.

Ken de Mionix software ook niet overigens, maar als de A1 software iets is om van uit te gaan denk ik dat er nog wel wat te wensen is, zeker als je dan nog een paar tientjes meer uit geeft zou je wellicht meer verwachten?
Niet toevallig een metalen of plastic muismat?

Daar werken optische muizen ofer het algemeen slecht mee...
Was weer een heerlijke review om te lezen. De muis ziet er verder inderdaad uit als een van Mionix maar volgens mij is ook hun design overkocht van een nog oudere muis, kan alleen zo niet opkomen welke.
Verder erg nette review, je zet de muis is een heel mooie daglicht zo met de foto's. De stealth kleuren zien er geweldig uit. De originele foto's van A1 zien er vind ik niet uit maar op jouw foto's heeft deze muis toch wel wat. Ik ben zelf een palm gebruiker en weet vaak niet waar ik mijn pink moet laten, een dergelijk design zou dan ideaal zijn.
Dank je! Als ik de stock foto bekijk lijkt het wel een andere muis, raar, zeker gezien het m.i. niet in het voordeel van de stock foto's is :D

Mocht je achter de OEM van de Mionix komen (en mogelijk dus ook deze), ben ik wel heel benieuwd!
Na foto's van verschillende websites te hebben vergeleken lijkt deze muis niet helemaal op de Mionix, er zijn wat kleine verschillen in de afwerking en rondingen.
De Mionix lijkt echter wel sprekend op de Qpad 5K Pro.