Acer Aspire E5-771-59VD Review

DeerDitch 26 januari 2015, laatste update op 26 januari 2015, 2.827 views

Acer Aspire E5-771-59VD

Zeer snelle laptop voor normaal gebruik. Lichte spelletjes zijn ook te spelen. Geen extreme warmteproductie.

Pluspunten

• SSD
  • Full-HD scherm
  • Afwerking
  • Windows 8.1

Minpunten

• Geen aparte knoppen op touchpad
  • Veel bloatware
  • Kleine pijltjes toetsen
  • Erg kort netsnoer

16-Dec-14 Revisie 0: Nieuwe review. Product besteld en inleiding geschreven.
02-Jan-15 Revisie 1: Begonnen met schrijven. 24-Jan-15 Conclusie geschreven en geplaatst.
26-Jan-15 Revisie 2: Bureaublad screenshots aangepast naar 16:9.

Acer Aspire E5-771-59VD

10. In de praktijk
  11. Upgraden
  12. Conclusie

Samenvatting

Deze midrange laptop met 128 GB SSD is zeer snel voor het dagelijkse gebruik. Surfen, email, Office toepassingen, video's kijken, etc werkt allemaal erg vlot. Ook een (nieuwe) indie game of (oude) Dos game (met Dosbox) kunnen zonder problemen gespeeld worden. De beeldkwaliteit van deze 17.3" Full-HD vind ik zeer goed. De afwerking van de laptop is prima. Met name de geborsteld aluminium look die op het deksel en binnenkant wordt gebruikt is mijns inziens uitstekend gelukt.
Helaas is het een must (wat mij betreft) om een schone installatie te doen van Windows 8.1, zoveel bloatware wordt er met deze laptop meegeleverd. De touchpad heeft geen aparte muisknoppen en de pijltjestoetsen zijn naar mijn smaak te klein. Tot slot had ik graag een netsnoer van een meter langer gehad.

Specificaties
NetwerkEthernet 1 Gbps
IEEE 802.11b/g/n
BesturingssysteemWindows 8.1
64 bit

In een huis waar inmiddels 3 pc's en 2 zakelijke laptops verblijven, lijkt de aanschaf van een nieuwe laptop totaal overbodig. Voor het (tegenwoordig bijna) dagelijkse financiėle verkeer, bijhouden van email, vrijwilligerswerk voor verenigingen en noem alles maar op waarvoor je een pc nodig hebt, vonden wij het lastig om de trap op te lopen naar het kantoortje om daar achter de pc te gaan zitten. Zeker als je allebei 40-50 uur in de week werkt, is het toch lekker om gewoon 's avonds bij elkaar te zijn, i.p.v. iemand boven en iemand beneden. Het gebruik van de zakelijke laptops zou uitkomst kunnen bieden, ware het niet dat we met allebei niets kunnen doen wat we zelf willen, i.v.m. de ingestelde user rights :( ;) (uiteraard compleet begrijpelijk vanuit IT perspectief)

Dus een laptop om thuis op de bank/aan de keukentafel te kunnen gebruiken. Wat willen we er allemaal mee doen:
  • Surfen
  • Office
  • Video's kijken
  • Lichte games spelen (Candy crush meuk, Dos games via DosBox, Indie games via steam misschien)
  • Vakantiefoto's opslaan t.b.v. fotoboeken maken
Mijns inziens bezigheden die de volgende wensen voor de laptop rechtvaardigen:
  • 17.3" scherm voor surfen en office toepassingen
  • Full HD resolutie voor afspelen van video's
  • Voor lichte games lijkt een Intel igpu voldoende (HD4000?)
  • Flinke harde schijf voor allerlei foto's
De enige harde eis die mijn vriendin had, was dat er een Numpad op moest zitten. De maximale kostprijs wilden we op ±¤850 houden.

Motivering keuze

Op basis van de bovenstaande wensen heb ik een voorselectie gemaakt door bij alle "grote" merken uit de Pricewatch een laptop te kiezen die in de prijsklasse viel.

Selectie
Resolutie1920x10801600x9001920x10801600x9001920x10801920x1080
Scherm15.6"17.3"15.6"17.3"17.3"15.6"
Wifib/g/nb/g/nb/g/nb/g/nb/g/nb/g/n/a/c
Prijs¤799¤689¤803¤650¤769¤889

Alle laptops beschikken over Windows 8.1 als besturingssysteem, SD card readers en hebben uiteraard een Numpad. Op basis van de resolutie vielen de ASUS en HP al af. Uiteindelijk besloten om toch maar voor lekker vlot en snel te gaan, oftewel een combi van SSD + HDD. Hierdoor bleven er 2 gegadigden over: Acer en MSI.

Voordelen MSIVoordelen Acer
GT840M17.3"
Wifi acPrijs

Omdat de Wifi ac voor mij geen nut heeft, omdat mijn router dat niet uitzendt, bleven er meer voordelen over voor de Acer (die heeft ook nog 250 GB meer aan HDD). Aldus besteld bij Bol.com (daar kan ik KLM Flying Blue miles sparen) voor ¤786. Een week later stond onderstaande doos in de kamer.

Bij de kerst kado's

Inhoud doos

In de doos van Bol.com zat de doos van Acer. Hierin bevond zich de laptop met ernaast het netsnoer, een instructieboekje en instructiefolder. Er zit een katoenen zak om de laptop ter bescherming en hij wordt op zijn plek gehouden door houders van karton. Het scherm wordt beschermd door een zacht stuk plastic.

Acer doosDoos geopendInhoudBescherming

Om een idee te krijgen van het formaat van de laptop heb ik wat foto's gemaakt met onze 2 zakelijke laptops erboven. Het betreft een Dell Latitude (15.6") en een HP Elitebook (14"). Op de foto's zijn ook de aansluitmogelijkheden te zien die de Acer Aspire biedt. Voor degene die liever lezen dan plaatjes kijken, hierbij een tabel met de mogelijkheden.

RechterkantAchterkantLinkerkantVoorkant
--VGA out-
--Netstroom-

RechterkantAchterkantLinkerkantVoorkant

Bouwkwaliteit

De laptop is zwaar vergeleken met mijn HP zakelijke laptop (HP Elitebook 840 14"). Maar dat is niet raar gezien de fors grotere afmeting. De behuizing van de laptop is geheel gemaakt van plastic. De bodem is met maar liefst 28 schroefjes aan de bovenkant vastgemaakt. Misschien wat overkill, maar het zorgt wel voor stevigheid. Er trilt niets en er zit ook niets los.
Het deksel en de binnenkant heeft een geborsteld aluminium look wat eerlijk gezegd erg goed lijkt op echt aluminium. Uiteraard voelt het daar totaal niet naar, maar voor het gezicht is het prima. Het deksel is niet superstijf. Wanneer ik de laptop open, doe ik dat meestal met 1 hand aan de zijkant van het deksel. Door de kracht die ik moet gebruiken buigt het deksel licht. De scharnieren zijn sterk, zodat het scherm met redelijk wat kracht geopend/gesloten moet worden. Uiteraard niet echt vreemde zaken voor een laptop met een 17.3" beeldscherm.

Laptop look
Laptop look

Oordeel: Voldoende

Mobiliteit & accuduur

Over de mobiliteit heb ik niet veel te melden. Het is een grote laptop, dus hij komt het best tot z'n recht op tafel. Op schoot is het toch een iets te zware laptop. Dan gebruik ik liever mijn HP Elitebook.
De accuduur is 5 uur bij normaal gebruik. In die 5 uur heb ik: gesurft met Google Chrome, in Excel een spreadsheet bijgewerkt, Youtube video's gekeken (ca. 1 uur) en een spelletje gespeeld (via Dosbox ook ca. 1 uur).

De 15 minuten Prime95 stresstest die ik heb uitgevoerd trok 20% van de batterij leeg. Dus na een uurtje stresstesten begint je laptop weer om stroom te zeuren.

Oordeel: Voldoende

Warmte & geluidsproductie

Bij normaal gebruik produceert de laptop niet veel warmte. Tijdens een stresstest met Prime95 liep de temperatuur binnenin de laptop op tot 64 °C. De maximale temperatuur die werd bereikt tijdens een PCMark 8 Home benchmark was 55 °C.

De geluidsproductie valt me ook ontzettend mee. Alleen tijdens de Prime95 stresstest begon de fan (cpu) op volle toeren te draaien. Dit levert het bekende stofzuiggeluid op (niet zo hard als een echte stofzuiger natuurlijk), maar verschrikkelijk storend vond ik dat niet. Wellicht wordt het wel storend als dat ook al gebeurt tijdens het surfen, of wanneer je het te lang moet aanhoren. Tijdens de PCMark 8 benchmark wordt er ook warmte afgevoerd en draait de fan ook, maar dan op een lager toerental. Dit is totaal niet storend.

Wat me wel opvalt is dat als je maar 1 programma opent (Excel, Chrome, etc), de fan al gelijk meer toeren begint te draaien. Dus bij de minste inspanning die de processor moet leveren, wordt er schijnbaar al zoveel warmte geproduceerd dat dit moet worden afgevoerd. Dat vind ik vreemd, maar ik ben geen processor ontwerper, dus misschien is het volkomen normaal om dat zo in te stellen...

Temp na PCMark 8Temp na Prime95
Batterij54 °C62 °C
Netstroom55 °C64 °C

Oordeel: Goed

Beeldkwaliteit

Over de beeldkwaliteit ben ik zeer te spreken. De Full-HD resolutie op zo'n groot scherm laat prachtige plaatjes zien waarbij de details (op bijvoorbeeld een foto) niet over het hoofd gezien worden. Ongetwijfeld zullen er betere schermen zijn met mooiere kleuren of whatever, maar ten opzichte van wat ik gewend ben (bij andere laptops), is het beeld perfect.
Een laptop gebruik je meestal alleen, waarbij je er recht voor zit. De kijkhoek is wat mij betreft dus niet belangrijk. Toch is de kijkhoek waarbij je nog normaal op het scherm kunt kijken prima.

Scherm van voren

Kleine kijkhoekGrote kijkhoek

Oordeel: Uitstekend

Prestaties

Benchmarks

De prestatie van de laptop heb ik getest door een benchmark uit te voeren met PCMark 8. De test die ik heb gebruikt is de Home Conventional 3.0. Deze test is geoptimaliseerd voor "normaal" gebruik en simuleert surfen, videochatten, tekstverwerken, foto's bewerken en een casual game. Hiernaast heb ik enkele tests gedraaid met HyperPi. Instellingen HyperPi: 19 iterations, 1 miljoen decimalen, CPU units = 4. Ik heb HyperPi 2 maal uitgevoerd.

HyperPi*PCMark 8
Batterij23.3 sec2086
Netstroom23.1 sec2225
* gemiddelde van 4 units, n = 2
Geen idee of de cijfers mee- of tegenvallen. Maar misschien helpen deze cijfers jou om tot een keuze te komen.

Omdat bovenstaande cijfers mij niks zeggen (niet zonder vergelijkingsmateriaal), kan ik alleen maar een beoordeling geven over de prestaties in de praktijk. Om te beginnen is het ding retesnel. Vanaf het aanzetten kun je met 10 sec op je bureaublad staan (als je snel kan typen bij het aanmelden). Het afsluiten gebeurt binnen 5 seconden. De combinatie SSD + Win 8.1 is hiervoor verantwoordelijk mijns inziens. Ik heb een desktop met een Samsung 840 EVO SSD + Win 7 die niet zo snel opstart en afsluit.

Games

Ik heb geen fps getallen van games bepaald. De igpu HD4400 van Intel is uiteraard geen echte game gpu. Ik kan echter wel een aantal indie games via Steam prima spelen. Games die goed werken zijn: Osmos, Botanicula, Crazy Machines 1, Eufloria HD, Machinarium, Trine 1.
Ook heb ik TrackMania 2 Stadium geļnstalleerd om te kijken hoe dat speelt. De minimum eisen voor deze game zijn: 1.5 Ghz CPU, 1 GB RAM, Intel HD2000. Maar helaas lijkt het aantal fps te laag om fatsoenlijk te kunnen racen. Het gaat een beetje met horten en stoten, waardoor je soms te laat corrigeert. Heb de optimale instellingen trouwens door de game zelf laten bepalen.
Met Dosbox zijn oude Dos games geen probleem, evenals de Candy Crush games die m'n vriendin af en toe speelt.

Video

Het afspelen van een HD film via wat voor platform dan ook, is geen enkel probleem. HD films via Chrome (youtube) of mkv's met VLC via het netwerk. Het geluid via de ingebouwde luidsprekers is hierbij voldoende. Ik ben niet van plan om HD films op de laptop te gaan kijken. Dus voor Youtube filmpjes is het prima. Het geluid via mijn Sennheiser Momentum is wel van prima kwaliteit.
Ik heb ook een DVD gekeken met VLC. Hierbij valt op dat de resolutie van een DVD toch parten speelt. Bij snellere scenes zie je een duidelijke blur. Weet niet of dat met tweaks of plugins nog verbeterd kan worden. Maar goed, ik was ook niet van plan om DVD's met de laptop te gaan kijken.

VLC snapshot: Fox Mulder blurredVLC snapshot: Dana ScullyVLC snapshot: Mulder & ScullyVLC snapshot: Scully
Foto van X-filesFoto van X-files

Oordeel: Goed

In de praktijk

Eerste gebruik

Nadat je de Acer Aspire E5-771 uit zijn doos hebt gehaald, moet je hem volgens Acer eerst aan de netstroom hangen om de gehele Windows 8.1 gebruikers set-up af te handelen. Het meegeleverde netsnoer + adapter vind ik aan de korte kant. De aansluiting aan de laptop kant is een haakse variant. Echt super stevig vind ik het niet zitten. Zeker niet als de adapter (zoals bij ons) in de lucht komt te hangen tussen laptop en stopcontact. Dan komt er toch wat spanning op die stekker te staan. Een langer snoer is dus geen overbodige luxe (verplaatsen van stopcontact of tafel gaat niet gebeuren).
Netstroom aansluiting

Na de Win8.1 set-up kom je keurig op het bureaublad terecht. Hier zie je een mooie foto van Acer met een meisje dat over een landweggetje de ondergaande zon tegemoet loopt.... en een bureaublad vol crapware!!
Crapware (BelArc heb ik er zelf opgezet)

En na een klik op de startknop:
Nog meer crapware

Jammer dat je zoveel onzin bij je laptop krijgt. Ik heb een Windows 8.1 installatie schijf gemaakt via de Microsoft website. Ik moest eerst het Boot menu enablen in de UEFI (die staat standaard disabled). Daarna de laptop opgestart met de Win 8.1 installatie schijf. De SSD en HDD partities compleet verwijderd en daarna de SSD geselecteerd voor de schone installatie van Windows 8.1. En zie hieronder het eindresultaat!

Schoon bureaublad
Opgeruimd staat netjes (Chrome al zelf geļnstalleerd)

Schoon startmenu
Opgeruimd staat netjes

Deze schone install scheelde me toch een kleine 10 GB op de SSD!

Zoals al eerder gezegd is de combinatie SSD + Win8.1 een uitstekende. Erg snel en ik moet zeggen dat mijn eerste ervaringen met Windows 8.1 ook niet verkeerd zijn. Misschien omdat ik begin met Win8.1 i.p.v. Win8!?

Toetsen

Het toetsenbord is prima. De toetsaanslag is niet al te soft. Je hoort hem ook nog duidelijk. Omdat de laptop wat breder is, is er ook meer plaats voor de toetsen. Ik vind het wel prettig dat ze niet al te dicht op elkaar zitten. Enige minpunt vind ik de kleine pijltjes toetsen. In Excel gebruik ik deze toetsen vaak, maar als ze zo klein zijn is dat toch lastig werken. Ook ben ik 1 van de weinige gamers die alleen met de pijltjes toetsen kan gamen, maar goed, das geen minpunt van de laptop. Het is sowieso geen game laptop natuurlijk en anders is het een goede manier om met WASD te oefenen.
Onscherpe kleine pijltjes toetsen

Touchpad

Het touchpad vind ik niet goed. Niet zozeer qua aanraakgevoeligheid, want die is prima. De linker- en rechtermuisknop zijn echter in de touchpad geļntegreerd. Je moet dus links- of rechtsonder de touchpad indrukken om een muisklik te maken. Dat vind ik niet makkelijk en had daar liever aparte muisknoppen gezien.

Upgraden

Om te weten wat ik in de toekomst eventueel aan hardware in de laptop kan toevoegen/vervangen, heb ik de laptop open gemaakt. Een tijdrovend werkje, want er moeten 28 schroefjes losgedraaid worden voordat de bodem geheel los is. De bodem zit vastgeklikt aan de rest van de behuizing. Deze klikpunten zijn niet moeilijk los te maken. De bodem heeft aan de zijkanten nog wel uitsparingen voor de aansluitingen van de laptop, dus hij kan maar vanaf 1 kant verwijderd worden. Til hem eerst aan de kant van de DVD-drive over de USB poorten. Hierna kan de bodem naar links worden geschoven, zodat deze loskomt van de poorten aan de linkerkant van de laptop.
Openen laptop

Binnenkant van de bodem
Binnenkant bodemClose up binnenkant bodem

De hardware
Binnenkant laptop
Wat zien we aan de binnenkant van de laptop?
  1. DVD-drive
  2. Accu
  3. HDD
  4. Wifi module
  5. RAM (1x Samsung 8GB DDR3L typenr: M471B1G73QH3)
  6. Heatsink op CPU
  7. CPU fan
  8. Aansluitingen (USB3.0, LAN, HDMI)
  9. Aansluitingen (USB2.0)
De HDD, accu DVD-drive en Wifi module zitten met schroefjes vast en kunnen dus vervangen worden. Er is nog 1 slot vrij om extra RAM te plaatsen. Ik heb niks losgemaakt om verder te zoeken. Ik kon dus ook niet ontdekken waar de SSD zich bevindt.
Diepgaand onderzoek naar capacitoren, chips, etc heb ik niet gedaan. Voor mij was het vooral interessant om te zien wat de mogelijkheden zijn en om voor de toekomst alvast wat meer informatie te hebben, mocht ik gaan upgraden.

Meer foto's binnenkant
Samsung 8GB DDR3LRAM slots
CPU fanAansluitingen

De Acer Aspire E5-771-59vd is een prima keuze wanneer je een desktop vervanger wilt hebben. Hij is snel, ziet er prima uit, heeft een groot scherm met Full-HD resolutie en wordt niet extreem warm. Je kan hem voor alle "basis" taken gebruiken en eventueel nog een licht spelletje spelen. Houdt in gedachten dat het geen laptop is om op schoot te gebruiken, maar vooral voor aan (de keuken) tafel. Het touchpad heeft geen aparte muisknoppen en de pijltjes toetsen zijn (wat mij betreft) te klein.
Heb je een hekel aan veel bloatware, dan zal je Windows opnieuw moeten installeren, maar volgens mij zal dat dan bij ieder ander merk ook moeten gebeuren.
Wij zijn er zeer tevreden mee en gebruiken hem inmiddels ook intensief.

Heb jij ook een Acer Aspire E5-771-59VD?

Mooi en uitgebreide review. Top :) Ik verwijder altid meteen al die crapware met Revo.
Dank je! Revo? Is dat 2nd party software? Krijg je daar alles er goed mee af?
Prima review, je hebt volgens mij goed gekeken naar andere reviewers en je hebt er een mooie eigen opzet van gemaakt.
De review is overzichtelijk en geschreven vanuit je eigen perspectief.

Het kan allemaal uitgebreider en met mooie plaatjes van je benchmarks, maar zoals het nu is lijkt me duidelijk genoeg voor veel mensen.
Thanks! Het is altijd een beetje zoeken naar een eigen stijl. Zeker als je (zoals ik) niet elke maand/week een review schrijft. En zonder echte, uitgebreide benchmarks wordt een review natuurlijk snel persoonlijk. Das uiteraard niet erg, zolang je maar kritisch bent (maar das vaak lastig met een product waar je je eigen geld aan hebt uitgegeven ;) ).
Ik neem mijn mening deels terug over de plaatjes van de benchmarks.
Dat zijn namelijk de links in je scores. Deze scores zouden niet misstaan in deze review hoor ;)

Het is inderdaad belangrijk om kritisch te zijn, je moet zowel de plus als minpunten kunnen benoemen. Naar mijn idee is dat iets wat je absoluut hebt gedaan.
Netjes, alleen de verhouding is een beetje uit je screenshots van je bureaublad. Hopelijk zou je dat willen fixen! :)
Hoi, heb ze aangepast. Ik had de foto's in dat hoofdstuk in 480x360 gezet en dat ook bij de screenshots van het bureaublad gedaan.
Ik denk dat de SSD er eentje in M2 formfactor is (klein printje) zie http://storage.toshiba.eu..._detail.jsp?productid=627
en dat ie zich verstopt heeft onder de accu. :+
Leest lekker weg. En Acer + Bloatware is geen nieuws. Mijn Acer had ook ruim 11 GB aan extra "software" meegeleverd, van Games tot trial van hier en trial van daar.. Linkje naar dit en dat... Even de boel opnieuw installeren is inderdaad een goede oplossing!