Sennheiser Momentum In-Ear i (Zwart) Review

Cwookie 16 december 2014, laatste update op 6 januari 2015, 22.087 views

Sennheiser Momentum In-Ear i (Zwart)

Zoals de MIE (Momentum In-Ear) er uit ziet, klinkt deze ook. De redelijke nadruk op de bas produceert een geluid dat vlot, diep, en modern uitgebalanceerd is. Qua geluidskwaliteit is de MIE geweldig. Toch laten de accessoires en de bouw hier en daar te wensen over.

Pluspunten

• Precieze en heldere hoge tonen
  • Afstandsbediening compatible voor zowel Android als Apple
  • Zeer ruimtelijke soundstage
  • Diepe, aangezette en gecontroleerde lage tonen

Minpunten

• Langere kabel lengte dan er geadverteerd wordt (146cm)
  • Vallen vrij snel uit bij beweging
  • Slechts vier verschillende siliconen dopjes

(onnodige) Intro
Daar sta ik dan. Voor ik hem probeer weet ik het zeker: "Dit gaat hem worden". In de Mediamarkt probeer ik de Sennheiser Momentum On-Ear uit. Hmm, hij zit niet lekker, van de geluidskwaliteit ben ik niet direct onder de indruk, en aan de meebewegende hoofden van de mensen naast me te zien kan iedereen meegenieten van de muziek die ik op heb staan. Gerriteerd loop ik verder, in wat lijkt, een oneindige gang aan mogelijke nieuwe koptelefoons. De Sennheiser Momentum Over-Ear staat me aan te gluren. Ondanks het prijskaartje van 200,- zet ik hem toch maar stiekem even op. Gadverdamme wat klinkt en zit deze lekker.. Teleurgesteld zet ik hem weer op de standaard omdat ik hem toch niet kan betalen. Ik kijk nog een keer met puppy oogjes over mijn schouder in de hoop dat de verkoper roept: "Je mag hem voor de helft van het geld wel hebben hoor!". Maar nee, het zit me niet mee.

Thuis gaat de research naar mijn volgende koptelefoon (die ondertussen al op meerdere tientallen uren staat) weer door. Terwijl ik op Youtube reviews van de Shure SE215 opzoek wordt hij ineens vergeleken met de Sennheiser Momentum In-Ear... In-Ear... In-Ear? Sinds wanneer heeft de Momentum lijn van Sennheiser een In-Ear? Blijkbaar net een dikke maand. Ik ben mijn research helemaal zat. De audiofielen die ik op meerdere internationale fora tegenkom zijn enthousiast over deze gloed nieuwe in-ears. Nog geen half uur sinds ik van het bestaan af weet is de bestelling al geplaatst en ben ik 89 lichter.

Unboxing
Wanneer ik de volgende ochtend wakker word blijkt de MIE (Momentum In-Ear) al voor de deur te liggen. Het is dan misschien wel 13 december, maar het voelt alsof het kerstmis is. Het uitpakken van de MIE die ik eindelijk in mijn handen krijg gedrukt blijkt een hoog matroesjka gehalte te hebben. Na meerdere overbodige doosjes uit doosjes te hebben getoverd heb ik een mooi hard case etuitje in mijn handen. Op het met rode stiksels afgewerkte stoffen etuitje staat het Sennheiser logo gedrukt. Buiten dit etuitje zitten er in het een na laatste laatste doosje ook nog extra siliconen dopjes.

Wanneer het etuitje met de rits wordt opengemaakt zien we voor het eerst de MIE's waar ik de hele nacht over heb zitten dromen. De In-Ears worden mooi gepresenteerd in combinatie met de multifunctionele afstandsbediening met gentegreerde microfoon. Na het snoer afgewikkeld te hebben van de plastieken houder en de kleine versie van de siliconen dopjes er uit gepeuterd te hebben, gooi ik de houder gelijk weg. Het is mooi voor de 'unboxing ervaring' maar ik zie het echt niet zitten om vier keer per dag het snoer hier op en af te wikkelen. Het etuitje op zich is wel prima te gebruiken als bescherming voor de MIE

Bouwkwaliteit en design
Om maar even bij het begin te binnen; de jack. Zoals zoveel plugs tegenwoordig, is ook deze gold-plated. Nog nooit eerder heb ik een 90 jack gezien die zo klein is als die van de MIE. In eerste instantie lijkt deze minimale jack geweldig. De jack van mijn vorige In-Ears (CX-400) bleef nog wel eens 'haken' in mijn broek omdat hij zo groot, lomp en stroef was. Wel is er n minpunt. En dit is ook gelijk het enige punt waar ik me zorgen maak over de bouwkwaliteit. Het rubber van de strain relief is zo hard dat deze nauwelijks mee buigt wanneer er spanning op het snoer komt te staan. Na veel gebruik lijkt me dit het eerste punt waar het snoer het zal begeven. Of dit ook werkelijk zo is, is natuurlijk alleen maar af te wachten.

Het draad tussen de jack en de y-splitter is ovaal. Dit zou moeten verhelpen dat het snoer in de war raakt. Na de eerste twee dagen testen lijkt dit inderdaad het geval te zijn. De y-splitter is simpel en gemaakt van plastic. Op de ene kant van het plastic staat 'momentum' en aan de andere kant staat 'M2 IEG' wat staat voor de Galaxy versie van de MIE. Vocht of stof zal er niet snel in de splitter komen aangezien deze goed afgesloten is. Links naast de splitter zien we opvallend genoeg een kin schuif. Ik zeg opvallend omdat deze er normaal niet bij zit wanneer er verder op het snoer nog een afstandsbediening zit. De schuif heeft vele functies zoals onder andere het ontlasten van de druk op de splitter, het verminderen van kabel ruis en het voorkomen van knopen wanneer je het snoer oprolt. Ook zien we hier dat het de kabels vanaf de splitter zwart zijn aan de ene kant en dof rood aan de andere kant. Ook hier zijn beide kabels nog steeds ovaal.

Aan het snoer van het rechter oortje komen we vervolgens de afstandsbediening tegen met ingebouwde microfoon. Sennheiser is zo aardig geweest om verschillende versies van de MIE uit te brengen zodat de knoppen op deze afstandsbediening zowel voor Android als Apple producten werken. Toch werkt de Galaxy versie niet op alle Android toestellen heb ik gelezen op meerdere fora. Via deze site zou je er achter moeten kunnen komen of jouw toestel wel compatible is.

Op de afstandsbediening zitten drie knoppen. Twee om het volume harder en zachter te zetten en een multifunctionele in het midden. Door n keer te drukken op deze knop kan de muziek gestart of gestopt worden. Door twee keer te klikken wordt er geskipt naar het volgende nummer. Druk je drie maal op deze knop, dan wordt het vorige nummer nog een keer afgespeeld. De microfoon is niet van geweldige kwaliteit maar doet wel waarvoor hij er zit. De overkant van de lijn kon me bij meerdere gesprekken gewoon horen. Ook tijdens tegenwind op de fiets.

Je zou het haast vergeten maar er zitten ook nog dopjes aan het einde van dit snoer. Dit snoer dat overal wordt vermeld als 130cm. Dit snoer dat in werkelijkheid 146cm is. Juist ja, ik hoor je al denken: "Cwookie, gast, dat kan toch helemaal niet?". Dat was inderdaad ook mijn eerste reactie. Na hem 5 keer gemeten te hebben met (voor de zekerheid zelfs met twee verschillend rolmaten) blijkt hij toch echt 146cm te zijn. Op fora lees ik ook dat anderen dit is opgevallen. Anderhalf meter aan snoer is lang, en dat heb ik ook gemerkt ook de afgelopen twee dagen. Als ik het snoer niet achter mijn jas langs haal blijft het achter elk OV paaltje, bus stoeltje en bureau haken.

Maar goed, de doppen zelf. Deze zijn van roestvrij staal gemaakt dat gewikkeld is in een dun laagje donker rood glimmend plastic. Het snoer dat uit de behuizing komt gaat door een gat dat vast zit aan het uiteinde van de behuizing. Op zich een inventieve manier van strain relief. Wel heeft dit heeft dit helaas ook een minpunt wat te lezen valt onder het kopje comfort. Op het uiteinde van de behuizing zien we op een groot glimmend rondje het Sennheiser logo. De geluidstunnel staat 15 op de behuizing zelf wat het geheeld erg opvallend en groot maakt

Comfort
Comfort is over het algemeen toch iets persoonlijks. Hierdoor wil ik er niet te veel aandacht aan besteden. De grootte van de siliconen dopjes helpt behoorlijk bij het verhogen van het comfort. Er komen welgeteld het magere aantal van 4 verschillende maten meegeleverd met de MIE. XS, SM, M, en L. XS en SM zijn zo klein dat ik ze alleen geschikt zie voor kinderen. Oftewel voor de volwassen mens blijven alleen M en L over. Ik heb het geluk dat de medium dopjes mij goed passen. Ik heb velen horen zeggen dat ze extra dopjes bij hebben moeten bestellen omdat M te klein was en L te groot.

De doppen zitten comfortabel in mijn oren waardoor ik nauwelijks merk dat ik ze in heb. Wel moet je hopen dat ze blijven zitten. Bij beweging vallen de oordoppen vrij gemakkelijk uit. Het ligt naar mijn idee niet aan de siliconen dopjes maar aan het feit dat de doppen vrij ver uit je oor steken. Doordat het draad door het uiteinde van de behuizing gaat, komt er een (relatief) groot moment op het uiteinde. Buiten mezelf heb ik niemand deze theorie nog horen roepen. Alhoewel ik het vrij logisch vind klinken kan ik er naturlijk ook volledig naast zitten.

Geluidskwaliteit
Eindelijk is het dan tijd om te praten over het geluid. Het geluid dat er voor zorgt dat ik al het negatieve hier boven vergeet. Het geluid dat me muziek laat terug spoelen omdat ik ineens geluiden hoor in nummers die ik er nog nooit eerder heb gehoord. Het zogenoemde laten 'inbranden' van IE's heeft zo zijn voor- en tegenstanders. Om alle twijfel los te laten heb ik de doppen ~30 uur laten inbranden.

Laten we beginnen bij de lage tonen (bas). Een ding is zeker: de bas is zeker aangezet bij deze IE's. Hou je van een vlak en uitgebalanceerd geluid zoals dat het geval is bij de Hifiman RE-400, dan zal je je hier waarschijnlijk aan storen. Ben je iemand die van extra bas houdt, dan zul je het geluid geweldig vinden. Wel is het zo dat de bas niet overdreven wordt aangezet. De lage tonen blijven in de sub-bas en mid-bas gecontroleerd en rijk klinken.

Over de midden tonen valt eigenlijk niet verschrikkelijk veel te vertellen. Ze hebben een mooi balans tussen helder en warm. De stemmen, zowel mannelijk als vrouwelijk, klinken natuurlijk aan en hebben een goede diepte.

De treble is erg uitgebreid en lichtelijk aangezet. Vaak is aangezette treble verschrikkelijk om naar te luisteren waardoor je oren als snel vermoeid aanvoelen. Dit is bij de MIE zeker niet het geval. De kwaliteit van de treble in combinatie met een zeer brede, haast 3d-like, geluidsweergave zorgt voor een erg realistisch gevoel. Bij het luisteren naar het laatste Coldplay album viel me op dat er aan het begin van een nummer in mijn rechter oor een druppel viel in een riool. Dit klonk zo realistisch dat ik dat stuk meerdere keren terug heb gespoeld. Ok, het klinkt misschien wat overdreven. Maar dit gevoel qua realisme heb ik nog niet eerder gehad met eerdere IE's.

Ik was bang dat doordat de lage tonen redelijk zijn aangezet moderne/pop muziek er alleen goed op zou klinken. Gelukkig is dit alles behalve het geval. Van klassieke muziek tot EDM, alle genres klinken heerlijk door de de MIE.

Qua geluid is de Momentum In-Ear alles waar ik op gehoopt had. Een heerlijk vol en energiek geluid dat voor iedereen is weggelegd zolang je van een extra beetje bas houdt. Toch is het ontwerp van de doppen en de strain relief niet optimaal. Daarom zou ik de MIE eigenlijk een beoordeling willen geven van een 4,5. Omdat Tweakers mij forceert een 4 of een 5 te geven ronden we deze af naar een vijf. Het gaat tenslotte om het geluid. Op de vraag of de MIE de prijs van ~99,- waard is kan ik geen antwoord geven. Dit omdat ik geen In-ears van dezelfde prijsklasse heb waarmee ik ze kan vergelijken. Wel merk ik dat het geluid vele malen beter is dan dat van de ~45 Sennheiser CX-400. Dit maakt het de upgrade zeker waard.

Heb je vragen? Stel ze gerust. Over het algemeen kan ik binnen enkele uren reageren.

Heb jij ook een Sennheiser Momentum In-Ear i (Zwart)?

Mooie review! Je hebt volgens mij alles wel verteld wat er over een in-earkoptelefoon te vertellen is.

Ik ben benieuwd welke koptelefoon je voorheen gebruikte. Je hebt uiteraard geen koptelefoon in dezelfde prijsklasse, meestal koop je iets beters om iets minders te vervangen :+

Ik ben de gelukkige bezitter van de Sennheiser IE 8, en herken het geluidsbeeld wat je schetst. Vrij veel bass, middentonen goed, alleen heeft de IE 8 de hoge tonen niet aangescherpt. Het scherper laten klinken van hoge tonen (of juist het verstoppen ervan) is een kenmerk van veel koptelefoons uit een niet al te dure klasse. De CX 300 verstopt hoge tonen een beetje, de AKG K321 die ik ooit had, die schreeuwde de hoge tonen eruit.
Bedankt!

Hiervoor heb ik een jaar kunnen genieten van de CX-400 II, en daarvoor drie setjes Apple oordopjes (puur omdat ze toch thuis lagen). Thuis heb ik de afgelopen drie jaar ook gebruik gemaakt van Chinese namaak van de Beats Studio O-). Ik ben verbazingwekkend genoeg nog geen 'echte' over-ear koptelefoon tegen gekomen die beter klinkt en even lekker zit als die van de 45,- kostende namaak.

Als je nog iets hebt wat ik toe zou kunnen voegen aan de review hoor ik het graag!
Grappig dat (zo te horen) iedereen die de Momentum In-Ear heeft een CX 400-II heeft gehad :P

Ik vind zelf de hoge tonen een beetje tegenvallen. Rond de 16 KHz> worden ze erg scherp. (Ik heb ze 50 uur laten inspelen.)

Ook de isolatie valt tegen. De oortjes zijn vrij groot, waardoor de wind ze graag uit je oren wil blazen. Vooral vanmorgen, toen ik bijna van mn fiets viel, moest het volume erg hard om nog wat te horen.
Ik heb nog geen problemen gemerkt wat betreft de scherpe hoge tonen. Wel wacht ik al een tijd tot mijn verkoudheid weg is. Mijn oren zijn hierdoor sowieso nog wat verstopt. Misschien merk ik het dan pas.

Wat de 'wind ruis' betreft hoor ik wel de problemen die je aangeeft! De wind die er tegen aan blaast is flink aanwezig door je muziek heen. Zelf zit ik maar enkele minuten per dag op de fiets waardoor ik er zelf niet echt mee zit.

Hoe vind jij ze in vergelijking met de CX-400 dan?

[Reactie gewijzigd door Cwookie op 22 december 2014 09:07]

De Momentum hebben in een minder luidruchtige omgeving een goede geluidsweergave. Details in muziek zijn goed te horen, jij noemde dit "3d sound". Hierdoor merk je bijvoorbeeld ook verschil in FLAC en MP3 196 Kbit.
Toch zijn er punten waarop deze oortjes een beetje tegenvallen: bij de Momentum M2 IEG zijn bepaalde tonen zijn erg duidelijk aanwezig, andere zou ik graag wat meer willen horen. Wat dat betreft waren de CX 400-II beter gebalanceerd. Ik merk dit vooral wanneer ik Trance luister, bij bijvoorbeeld Deep House merk je hier niet veel van. Ik moet wel opmerken dat de 400-II perfect in mij oren passen, wanneer dit niet het geval is klinken de CX 400-II heel beroerd.

Wat scherpe tonen betreft is dit nummer een goed voorbeeld: Ariana Grane - Break Your Heart Right Back.
Bij dat nummer is het duidelijk op welke tonen je doelt. Zelf vind ik het niet 'te' scherp (of ik ben er intussen al aan gewent). Maarja, iedereen heeft daarover natuurlijk weer een eigen mening :P. Wel zijn ze scherper dan dan bij de CX-400.
Probeer Avicii - Dear Boy. Bij dit nummer is duidelijk wat ik met scherp bedoel.
Beste Cwookie,

Ben al een tijdje op zoek naar goede koptelefoon (in ear) voor tijdens het fietsen.
Daarbij is windruis het belangrijkste probleem van slechte geluidskwaliteit, na aantal kopdopjes van
< E10,- te hebben gekocht ben ik overgestapt op Sennheiser in ear gekocht (koptelefoon met oordopjes), echter onbekend welk type.

Nou wil ik tijdens het fietsen, ook kunnen bellen, hand-free uiteraard i.c.m. quad lock van paradigit.

Vraag: Wat is de kwaliteit van het geluid tijdens het fietsen, kan je elkaar goed verstaan?
Ik heb meerdere keren gebeld met deze in-ears tijdens het lopen en fietsen. Bij beide was de persoon aan de andere kant prima te verstaan en voor zover was ik dat ook. Toch vangen deze in-ears een hele grote hoeveelheid windruis op wat het muziek luisteren niet prettig maakt tijdens het fietsen.
Allereerst compliment voor de duidelijk en leuk geschreven review!

Ik zit te twijfelen of ik deze of de Sony MDR-EX650 wil gaan kopen. Vooral het feit dat deze zo snel uitvallen baart me zorgen. Als je gewoon over straat loopt, vallen ze dan snel uit of valt dat nog wel mee en word hier vooral op bijvoorbeeld harlopen etc. gedoeld? En zou je de de MIE na ze een tijdje te hebben nog steeds aanraden?
Bedankt voor je compliment! Zelf heb ik de Sony MDR-EX650 nooit beluisterd, maar als ik de reviews zo lees neem ik aan dat de geluidskwaliteit op vrijwel hetzelfde niveau zit en dat de MIE iets meer meer nadruk legt op de (sub)bass.

Wat geluidskwaliteit betreft ben ik nog steeds extreem tevreden. Ik heb inmiddels voor thuis de Sennheiser Momentum Over-ear 2.0 maar dit zijn nog steeds mijn go-to oordoppen voor onderweg. Toevallig ben ik 2 maand geleden begonnen met hardlopen, en daar zijn deze echt niet geschikt voor.. Bij mijn hardloop rondje (van 3km) toen ik begon vielen ze toch zeker gemiddeld 8 10 keer uit. Dat is dan ook de reden dat ik de JBL Reflect Mini (aanrader mocht je willen gaan hardlopen) heb gekocht. Het enige contact dat de MIE met je oor heeft gaat via de siliconen dopjes.. Hebben deze dus geen goede seal, dan vallen ze snel uit bij beweging. Ik heb nog steeds regelmatig dat ik de doppen even opnieuw moet goedleggen/aandrukken om een goede seal te creren voor een goede bass weergave. De CX-300 die ik jaren geleden had kon ik bijvoorbeeld achter mijn oorschelp drukken waardoor deze niet uitvielen. Wel kan ik zeggen dat het mechanisme dat er voor zorgt dat ze 'snel' uitvallen wel degelijk zorgt voor een minimale cable noise. Vooral na het proberen van wat andere doppen in het laatste jaar is me opgevallen dat ik dit toch wel een erg belangrijk punt vind en me daardoor al snel erger aan andere doppen. Nu weet ik natuurlijk niet hoe het hierbij zit mer de Sony MDR-EX650.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!
Ik heb ze beide gehad.

De momentum is wat geluidskwaliteit betreft beter. Meer detail.

Bij mij passen de Momentum's veel beter in m'n oren: ze zitten echt "klem" in mn gehoorgang (wat klink dat eng :P

Maar de EX650 zijn ook zeker mooie dopjes, ze kosten minder maar klinken nog steeds goed.
Dankzij deze review de oordoppen aangeschaft en nog geen seconde spijt van gehad. Super bedankt voor deze uitgebreide en mooie review; heel veel dingen die je opnoemt herken ik gelijk in mijn eigen ervaringen.
Ga zo vooral door!
Goed om te horen dat zo bevallen Daniel! Ik geniet er na een jaar ook nog steeds dagelijks van en ook ik heb nog geen enkele spijt van de aankoop.
Weet iemand of deze dopjes per se aangedreven moeten worden door een smartphone? Ik heb namelijk nu de Sony MDR-EX650 en die zijn niet compatibel met mijn Cowon I9+ :/
Apart. Wat gebeurt er dan? Ik heb zelf een Cowon D2 en ben daarom benieuwd.
Top review, ik had ze gisteren besteld!