Specificaties 4,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 920 Zwart Review

rtmeijer 14 december 2014, laatste update op 15 december 2014, 776 views

Nokia Lumia 920 Zwart

In mei 2013 was ben ik de trotse eigenaar geworden van een Nokia Lumia 920. De zwarte wel te verstaan. Tot op heden heb ik met veel plezier deze telefoon gebruikt in combinatie met een sim-only abonnement.

Pluspunten

• Snelheid, browsing etc.
  • Camera, vooral low-light
  • Interne opslag
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Beeldscherm weigert soms
  • Vaak een sim-error
  • Weinig applicaties op Windows Phone

De telefoon kwam goed verpakt. Met de telefoon kwam de standaard inhoud: Oordopjes, Usb-kabel met wallplug, instructieboekjes en de sim-tool.

De oordopjes waren verbazend goed. Het zijn in-ear oordopjes. Ik heb recentelijk de Razer Hammerhead Pro aangeschaft maar tot dat moment heb ik de bijgeleverde oortelefoontjes gebruikt. De knoppen waren goed bedienbaar en de geluidskwaliteit was zeer goed voor de "gratis'' oortjes.

Ook bijgeleverd kwam de oplader, die ik tot op heden nog steeds gebruik voor alles wat een oplader nodig heeft.

Nu het belangrijkste: De telefoon zelf. Allereerst was ik erg onder de indruk van de telefoon. Mooi scherm en majestueus uiterlijk. Robuust gebouwd en de kwaliteit straalde er vanaf.

Het scherm was zeer goed (voorheen had ik een Xperia Play) en de helderheid is ook goed. Met name in fel zonlicht. De Windows interface past perfect bij deze telefoon, met zijn zwarte achtergrond.

De knoppen onderaan het beeld zijn gevoelig, met name de zoekknop. Soms opende ik ineens Bing Search zonder dat ik dit wilde, en tot mijn grote teleurstelling kon ik dit ook niet aanpassen in de instellingen.

De knoppen op de telefoon voor het volume, aan/uit en de cameraknop zijn erg goed. Klikken lekker en de cameraknop kan half ingedrukt worden, om zo te kunnen scherpstellen.

De hardware was ook goed. Ik heb persoonlijk wel problemen gehad met het scherm. Het weigerde soms, terwijl de touch-sensitive knoppen wel gewoon werkten evenals de knoppen aan de zijkant. Ik heb de telefoon wel een keer plat op de stenen laten vallen, met resultaat dat de telefoon total-loss werd verklaard. Gelukkig kreeg ik van de verzekering weer een nieuwe.

Het besturingssysteem beviel mij ook. Wat me alleen dwars zit, is dat er veel te weinig apps in de windows store te verkrijgen zijn. Voor de rest is het een prima besturingssysteem na de update van WP 8.1.

Al met al is het een goede, mooie, betrouwbare telefoon waar ik de afgelopen 1,5 jaar met plezier gebruik van heb gemaakt. Ook nooit een hoesje om heen gehad en dat bleek tot noch toe ook niet nodig te zijn.

Ik ga binnekort weer op zoek naar een nieuwe telefoon, dus wie interesse heeft in deze kan hem voor een leuk bedragje overnemen.

Heb jij ook een Nokia Lumia 920 Zwart?

Wat GerCor bedoeld is dat Win 8.1 op zich een prima besturingssysteem is dat echt super werkt na mijn ervaringen op mijn Lumia 620.
Dat er, voor sommige, wat weinig Apps zijn doet absoluut niet af aan het feit dat het systeem lekker soepel loopt.
Alle belangrijke Apps zijn er en de rest zijn vaak van die Apps die je maar een paar keer gebruikt en dan weer eraf gooit.
Mijn volgende Lumia gaat waarschijnlijk de 920 of de 925 worden.

[Reactie gewijzigd door frieslandforce op 15 december 2014 19:38]

Ik ben ook van mening dat 8.1 een prima besturingssysteem is, staat ook in de review vermeld. De beschikbaarheid aan apps doet het besturingssysteem alleen geen goed om op te kunnen boxen tegen de twee andere giganten in de smartphonewereld.
Ik heb eerder het idee dat GerCor bedoelde dat het "weinig apps fenomeen" van WP niets te maken heeft met de Lumia 920 an sich, en dus geen negatief punt van de 920 maar van het WP OS is.
Wanneer je dus de 920 en de 930 zou vergelijken, zouden deze allebei dat minpunt niet horen te krijgen. Wanneer je een ander merk zou hebben met WP, zou deze dat minpunt ook niet moeten krijgen. Het hoort niet per se thuis in een review over de telefoon, maar meer over het OS.
Ik zou het zelf niet als minpunt aan hebben gestipt (ik vind het aanbod prima, maar dan nog) maar los hebben vermeld. Het is namelijk het vermelden waard voor sommige gebruikers en toekomstige gebruikers, maar heeft niets met de telefoon zelf te maken.

Los van al dit bovenstaande snap ik al de argumenten van rtmeijer ook. Een telefoon wordt nu eenmaal geleverd met een OS, en voor de standaard gebruiker is deze niet te veranderen. Daardoor zijn het OS en telefoon onlosmakelijk met elkaar verbonden, en is de gebruikservaring van het OS tevens de gebruikservaring van de telefoon.
Beeldscherm weigert soms & vaak een sim-error? Ik heb het toestel nu bijna 2 jaar (heb hem vanaf februari 2013) en heb daar serieus nog nooit last van gehad. Wel heb ik een keer gehad dat m'n scherm een beetje op hol sloeg tijdens het opladen en het spelen van een game, maar dat duurde maar even.

Dat er weinig applicaties zijn kan ik me ook niet echt in vinden. Het is wel dat support voor WP vaak pas later komt maar steeds sneller zie je apps op WP verschijnen. Het enige dat echt nog dramatisch achterloopt qua apps zijn de lokale instellingen zoals scholen, winkels, dat soort zaken.

Mijn volgende toestel wordt weer een Lumia, maar als de geruchten kloppen komt het volgende flagship-toestel pas in september 2015 uit, mogelijk tegelijk met de release van Windows 10. Dus da's wat zuur, maar m'n 920 kan nog wel even mee :) Binnenkort gaat ie wel gerepareerd worden want de audio-connector is kapot waardoor het toestel denkt dat er constant een hoofdtelefoon in zit terwijl dit niet zo is.
Ben helemaal mee eens dat het een zeer goede telefoon is. WP loopt inderdaad achter met het uitbrengen van grote apps zoals instagram, snapchat, clash of clans en dergelijke. Ook worden de meeste nieuwe (vaak ook interessante apps) alleen uitgebracht voor ios en android.

Ik heb inderdaad redelijk wat hardware problemen gehad over de afgelopen 1,5 jaar, dus vandaar dat ik de betrouwbaarheid iets minder hoog heb beoordeeld. Mijn volgende telefoon gaat geen Windows Phone worden, simpelweg omdat ik de appstore minder vind dan de andere twee.
Je geeft aan dat je de telefoon in Mei 2014 gekocht hebt, maar nu heb je hem al 1,5 jaar in gebruik? Leen mij even die tijdmachine ;)
Dat moet mei 2013 zijn! Scherp ;)
Ik snap zelf niet wat het gebrek aan Windows Phone apps te maken heeft met de Nokia Lumia 920. Dus, waarom voer je dat op als negatief voor de 920?
Het besturingssysteem heeft wel degelijk te maken met het gebruiksgemak van de telefoon. Aangezien er bij WP weinig applicaties beschikbaar zijn heeft dat ook invloed op wat voor manier je de telefoon kan gebruiken. Zeg nou zelf, als er geen applicaties beschikbaar zijn die je toch wilt gebruiken maar die zijn er niet, vind je dat toch ook hinderlijk?
Maar wat heeft dat besturingssysteem zoals jij dat noemt (volgens mij haal je alles door elkaar want het besturingssysteem heeft ook niks met het aantal beschikbare apps te maken) met de Nokia Lumia 920 te maken? Dat vroeg ik. Ik heb zelf de 930 en het aantal apps in de store wordt daar echt niet meer of minder van.
Het besturingssysteem heeft wel degelijk met het aantal apps te maken. Neem android en iOs, daar zijn veel meer applicaties beschikbaar. Op het besturingssysteem WP zijn dus minder applicaties beschikbaar, en persoonlijk vind ik dat hinderlijk.