Specificaties 42" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony KDL-42W705B Zwart Review

HugoBoss1985 13 december 2014, laatste update op 18 december 2014, 1.638 views

Sony KDL-42W705B Zwart

Zie de plus- en minpunten.

Pluspunten

• Mooie kleuren op het beeld
  • Geen ghosting waargenomen
  • Snel voor gaming door lage input lag
  • Kan opnemen naar een externe HDD
  • Goede zwartweergave
  • De voet is tevens bruikbaar om te tv op te hangen

Minpunten

• Verticale banding, waarschijnlijk door slechte backlight uniformiteit
  • Heeft moeite met snelle beelden, verliest dan scherpte en detail.
  • Led motionflow optie is onbruikbaar door flikkeren/te lage helderheid

-De afbeeldingen zijn niet van mij zelf, maar van internet-

Alle plus en minpunten van deze tv zijn te vinden in professionele reviews op het internet.
In deze review wil ik alleen uitgebreid ingaan op iets waar ik mij aan stoorde.

Na 7 dagen van gebruiik heb ik deze tv retour gedaan.

Door de aard van de backlighting zijn een aantal verticale balken (banding) aanwezig.
De balk links van het Sony logo is het meest aanwezig.
Dit is zichtbaar tijdens voetbalwedstrijden en games, vooral bij een beweging die heen-en-weer gaat.
De balken zijn dan zichtbaar als strepen die een ander (donker) contrast hebben.
Je kunt dit ook reproduceren door een donkergrijze achtergrond heen en weer te bewegen. (Als je een computer aansluit.)
De balken kun je ook waarnemen door een bron te selecteren die je niet aagesloten hebt.
Dan krijg je een een zwart beeld en in een donkere kamer kan je dan onder een grote kijkhoek zien hoe de backlighting is (Zie ook het thermal image bij de afbeeldingen.)
Met statisch beeld of beeld met veel verschillende kleuren zal je het niet opmerken.

Nadat mij dit opgevallen was heb ik besloten om de tv terug te brengen.
Ik vond het onacceptabel en ik kon niet meer ontspannen gebruik maken van de tv.
Vergelijk het maar met een dode pixel, als die er eenmaal zit ga je daar op focussen.

Schijnbaar hebben meer Sony tv's met hetzelfde type backlight (edge lit, onderin) hier last van.

Als de banding je niet stoort dan is dit een mooie tv, maar voor mij was dit een teleurstellende ervaring.

Heb jij ook een Sony KDL-42W705B Zwart?

Heb deze tv ook en totaal geen last van ..

Misschien dat er per exemplaar verschil in zit maar ik heb iig een mooi egaal zwart beeld ;)
Of het valt je helemaal niet op.
Als dat zo is zou ik me er niet mee bezig houden, straks valt het je op en ga jij je er ook aan ergeren. :P
Het is ook iets wat niet iedereen ziet en/of iedereen stoort.
Na 5 dagen gebruik viel het mij ineens op en toen ben ik veel research naar banding gaan doen.
Het fenomeen en de term waren mij -tot dan toe- onbekend.
Hoe heb jij getest of jij het kon waarnemen?
Met een zwart beeld zonder input zal je er geen last van hebben, en ook dan moet je goed kijken om het te zien. (ook afhankelijk van je belichting thuis.)
Probeer eens een donker grijs beeld, wat heen een weer gaat, op het beeld te krijgen.
Of een voetbalwedstrijd.

Na het lezen van een review (Waar dat plaatje met de thermal image vandaan komt) ben ik er zeker van dat het niet per exemplaar verschilt, maar dat de backlighting uniformiteit van de 705's slecht is.
De backlight is namelijk in alle 705's hetzelfde.
Die backlight uniformiteit kan de banding veroorzaken.
Het kan goed zijn dat deze ook in hogere series modellen gebruikt wordt.
Ik ben op internet meerdere mensen met deze tv tegen gekomen, die allemaal banding hebben op precies dezelfde plek.

Banding komt trouwens bij alle merken tv's en alle typen backlights voor. (ccfl, led edge lit, full led.)
De balken kunnen in dikte verschillen en verizontaal en/of verticaal zijn. (afhankelijk van de backlight positie)
Het kan zelfs een rastervorm zijn als je een full led tv hebt.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 14 december 2014 00:23]

Net zoals Ravager73, geen last van de backlight. Wel stoor ik mij aan de motion blur. Die is pakweg te veel. Dit is zowel merkbaar bij games als bij televisiezenders wanneer het beeld snel naar links of naar rechts gedraaid wordt. Superzonde.

Ik had het ook niet verwacht doordat er 200Hz op de specificaties stond. Maar dit blijkt een valse marketingtruc. Want je kan de motion (HZ) niet zelf aanpassen, ja door alleen de LED-modus. Maar dat is zo slecht dat het onkijkbaar is.

Nee, ik ben het met Hugo eens, twee sterren.