Sony Xperia Z3 16GB Zwart Review

ratio 13 december 2014, laatste update op 2 januari 2015, 1.395 views

Sony Xperia Z3 16GB Zwart

Xperia z3, een fantastisch huwelijk van elegantie en kracht!

Pluspunten

• prachtscherm
  • snel
  • batterijperformance
  • camera, zeker in manuele modus
  • minder bloat en overzichtelijker tov bij samsung

Minpunten

• gladde glazen achterkant!!!! schuift overal af! bovendien ook zeer krasgevoelig! indien actief persoon enkel adviseerbaar met cover.
  • positie jack headset belemmert vlot landscape gebruik

update 01/01/2015
ik heb het toestel nu 3tal weken in gebruik.

THE GOOD

* Batterij:
is werkelijk fenomenaal! mn gebruik gedurende de dag is toch "relatief" intensief
ik maak gemiddeld een 5 tal telefoongesprekken, check men mail eens per uur, luister minstens 1 tot 2 uur naar muziek, doe redelijk wat aan desktop remote met zowel thuispc als werk laptop, en surf toch tot een half uur alles bij elkaar.
eens terug thuis is mn gebruik minimaal. maar in die 14-16 uren
gaat de batterij zelden onder de 50%.

afgelopen wkend een mountainbiketocht gedaan van een 3 tal uur,gps continue aan, muziek ook, onderweg ook gebeld, fotos getrokken, fotos verstuurd en berichtenverstuurd en zaken op het net opgezocht. nog 80% over

dit was bij mn vorig tgoestel (samsung sII)niet denkbaar.
die knappe prestaties zijn ook mede dankzij goed management van de stamina modus

* Camera:
ik lees sommige reviews waarbij mensen behoorlijk kritiek hebben op de camera? vreemd, want die is mijn inziens gewoon fantastisch, vooral als je hem in manuele modus gebruikt. bij weinig licht presteert die gewoon fenemenaal .mss verwachten mensen prestaties van spiegelreflex cameras van enkele duizenden euro's? maar voor iets dat je continue op zak hebt en zomaar bovenhaalt om een leuk moment vast te leggen zijn de resultaten ronduit verbluffend.de lens neemt ook een veel breder beeld dan de meeste cameras bij andere merken

* prestatie
een beest is het werkelijk! alles gaat extreem vlot, sony heeft ook minder bloatware tov samsung.
en met mijn soort gebruik is die 3 ram niet teveel, ik heb behoorlijk wat apps tegelijk lopen. en ik ga vaak over de 2 gb toch wel. maar nooit dus problemen of haperingen.

* witbalans
veel negatiefs over gelezen hoe blauwig het scherm zou zijn, niet in mijn geval(update van sony mss?) wit balans is gewoon perfect, en vind het trouwens toch maar vreemd dat mensen erover klagen omdat dit gewoon aan te passen valt, een probleem dat te fixen valt kan mijn inziens nooit een issue zijn

* speakers
vooraan en in stereo,kunnen niet alle merken zeggen

* bouw
water en stofdicht, is zeer goed gebouwd robuust en stevig, voelt geweldig aan in de hand en ziet er bovendien nog eens verrukkelijk goed uit.

THE BAD

* plaatsing headset jack:
ik ben iemand die zeer veel het toestel gebruikt met de headset op.
ik gebruik ook doorgaans mn toestel zo veel mogelijk in landscape modus met beide handen,de headset jack is ongelukkiglijk aan de onderkant geplaatst waar je dus je dus het toestel op jouw hand laat rusten, dit was bij mn vorig toestel toch beter, dan was dit aan de bovenkant en zat de plug dus ook niet in de weg.een kort bericht typen valt nog mee, maar vanaf je even intensief je toestel gebruikt trek ik toch de kabel uit omdat het gewoon veel te oncomfortabel is. wat toch doodzonde is.ik draai hem ook soms om zodat de jack dan rechtsboven zit, maar dan zit je hand dan weer irritant over de camera.
dit zal mss niet voor iedereen een issue zijn, maar voor mensen die veel hun headset gebruiken, u bent gewaarschuwd!

en helaas toch ook wel

THE UGLY

* design
1 ding waar ik werkelijk niet over te preken ben is hoe dit toestel dan wel prachtig ontworpen is, het mooie design doet veel aan zn functionaliteit inboeten, waar bij mij toch nog altijd de voorkeur naar uitgaat.
ik ben iemand die zeer actief in de weer steeds is, ik laat mn toestel zelden in mn zak zitten en leg die werkelijk overal neer. maar de glazen achterkant is zo glad, vanaf het oppervlak niet perfect egaal is dondert ie er gegerandeerd af! de hoes die ik had besteld kwam helaas 3 dagen na mn toestel aan.
die 3 dagen waren werkelijk al voldoende om krasjes over te houden op de glazen achterkant.wat ik toch niet kunnen vind van een toestel van deze prijscategorie, daar mag je toch al behoorlijk wat perfectie voor eisen toch?
dit toestel is ontworpen voor mensen volgens mij die er vooral mee willen paraderen of een hele dag braaf achter een bureau blijven zitten, voor de meer avontuurlijke types kan ik dit toestel enkel aanraden met een cover, want ik kan me niet inbeelden hoe die er na een jaar uit ziet als je daar geen hoes rond doet!

zonde want voor de rest is dit toestel gewoon verukkelijk en de perfectie nabij.
mijn vriendin heeft een iphone 6 gekocht voor zomaar liefst bijna 300 meer ( ik heb mijn toestel voor 499)
er is werkelijk niets wat die astronomische hogere meerprijs rechtvaardigt tov deze sony.
een absoluut prachttoestel,absolute aanrader! helaas niet perfect!

Heb jij ook een Sony Xperia Z3 16GB Zwart?

Hoe is het contrast op deze telefoon?
Hooi Ratio,

Super bedankt voor deze review! Ik ben van plan dit toestel maandag te bestellen. Wat een nadeel is waar ik dus nu dankzij jou over lees, is de oordopjes. Ik gebruik die ook enorm veel en bij mijn Sony Xperia P (mijn huidige telefoon) zit deze rechtsboven. Super plekje, alleen hoe het me bevalt als die links onder zit geen idee. Heb je een rechte plug of een die afbuigt? Misschien is dit ook iets om naar te kijken dat het voor jou makkelijker maakt?

Mijn hoesje heb ik besteld, maar door jou tips zal ik ook nog even een screenprotector voor voor en achter kopen samen met een rubberen case tot mijn hoesje binnen is (waarom moet ebay zo lang duren).

In ieder geval heel erg bedankt! En ik zie ernaar uit om ook eindelijk een volgende versie van Sony te gebruiken. Naar mijn ervaringen veel beter en goedkoper dan een Samsung of Apple. Ik zal nog even laten weten hoe de telefoon mij bevalt qua plek van de oordopjes.

Groetjes Saskia
Hello Saskia
ik heb een rechte plug van een Sennheiser setje. een die afbuigt kan mss idd wat verbetering blijven, maar blijft toch ongelukkig geplaatst, is echt vervelend hoor.

weet niet of screenpotector nodig is hoor, ik heb langs de voorkant geen en glas aan die kant is gewoon perfect en prima, en voor achterkant de hoes he.

dit is voor mij mn eerste sony, en als ik ooit een ander toestel nodig heb, hopelijk niet te spoedig, zal sony zeker wel het eerste merk zijn waar ik naar kijk,dat staat vast
Hooi Ratio,

Ik heb hem hoor! En waar ik meteen even naar keek, mijn oordopjes plug in zit aan de linker bovenhoek. En stoort me totaal niet eigenlijk. Bij jou zit die onderaan?

Groetjes Saskia
in landscape mode gebruik bedoel ik, als je hem dus horizontaal houdt, ik gebruik het toestel voornamelijk zo.dan komt de plug van jack links onder