Apple iPod Touch V5 32GB Zwart Review

Lothiriel 12 december 2014, 642 views

Apple iPod Touch V5 32GB Zwart

Deze iPod Touch V5 is een aardig product, werkt prima en heeft een goede bouwkwaliteit. De prijs ligt zelfs na een flinke prijsverlaging nog steeds hoog, maar is naar mijn mening nu wel goed betaalbaar, en je krijgt er ook heel wat voor terug.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Camera
  • Scherm
  • iOS 8.1.1 en 8.2.1 draaien zeer goed
  • App-store is heel uitgebreid
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Redelijk hoge prijs
  • Alweer 2 jaar oud (belangrijk)
  • Geen keuze voor iOS 6 (meer) voor tegenstanders iOS 7 en 8
  • Plaatsing speakers

Geluidskwaliteit Score: 4
Hallo allemaal en dankjewel voor het lezen van mijn 2de review hier op Tweakers! Ditmaal betreft het mijn nieuw aangeschafte iPod touch V5 met een opslaggeheugen van 32 GB in een zwart en space grey zoals Apple het noemt - jasje.

Hieronder al eventjes een overzicht van wat ik allemaal ga bespreken:
  • Specslijstje

- 4 inch display IPS LCD
- 640 x 1136 pixels = 326 ppi
- 5 megapixels camera
- LED Flash
- Video: 1920x1080 (1080p HD) (30 fps)
- Selfiecamera: 1,2 MP

- Batterij: 1030 mAh
- Bluetooth 4.0
- WiFi: 802.11 a, b, g, n, n 5GHz

Aanleiding voor mijn aankoop:

Aangezien zowel m'n iPod Nano van de 4de generatie als mijn iPod Mini (die was al heel oud) het begaven kort na elkaar, en ik geen zin had om een hoge prijs voor reparatie te betalen, heb ik een nieuwe iPod gekocht. Ik vond de laatste nieuwe Nano van de 7de generatie absoluut geen optie, aangezien deze iPod geen clickwheel meer had, en een te klein scherm als touch (mijn mening) + wel duur was voor de mogelijkheden van het apparaatje. Dat je tegenwoordig voor 20 euro meer een iPod Touch kunt kopen met dezelfde opslagcapaciteit zegt wellicht genoeg :+

Ik heb er eentje gekocht voor -.249 euro bij Apple zelf, met een capaciteit van 32 GB. Deze keuze heb ik gemaakt omdat als ik een Touch koop, ik niet enkel muziek erop wil zetten maar ook het OS echt kunnen gebruiken, dmv apps. Ik heb goede ervaringen met zaken bestellen bij Apple, zoals een zelfgemaakt fotoboek. Ook nu ging het zeer vlot en smooth. Ik heb de optie om een kleine gravering te maken ook gebruikt, aangezien ik niet van plan ben om deze ooit nog door te verkopen. Ik heb simpelweg m'n naam erin laten zetten. Dat maakt het ook al iets minder aantrekkelijk voor dieven (lastiger om door te verkopen).

In de doos

De iPod Touch V5 komt in het kenmerkende Apple-doosje. Hij ligt op een plastic plaatje, met een sticker op het scherm geplakt. Als je deze eraf trekt kun je de iPod ook makkelijk van het plaatje lichten. Daaronder zitten de kenmerkende EarPods, en ook een zogenaamde 'loop' welke je kan bevestigen aan de achterkant links. Ik kan daar al kort over zijn: een totaal nutteloos accessoire en dat is dan ook meteen weggegooid. Gelukkig zit het knopje om het te bevestigen goed ingezonken dus daar heb je verder ook geen last van. Het werkte overigens wel, maar het bandje is van een heel onaangenaam soort plastic gemaakt en heeft simpelweg gewoon geen nut.

De EarPods zijn een stuk beter dan de oortjes die ik bij m'n oudere iPods gekregen had. Geen super geweldige geluidskwaliteit, maar ze voldoen prima voor denk ik bijna iedereen. Ze zijn alleszins een stuk beter dan oortjes van andere merken zoals Samsung of Nokia die ik bij mobieltjes kreeg (die zijn altijd meteen stuk). Wel belangrijk: om ze eruit te trekken, best niet aan de draad zelf trekken, ze lijken redelijk fragiel te zijn.

Tot slot zit er ook een Lightning-naar-USB-kabel in, voor het opladen.

Beeldkwaliteit:

Over het scherm kan ik kort zijn: heel erg goed! Het is een zogenaamd Retina-scherm met een resolutie van 1136 x 640 pixels, wat op een scherm van 4 inch neerkomt op een ppi van 326, wat volgens mij gewoon heel goed is. Ik hoor soms van andere mensen dat ze een scherm nodig hebben van 400 ppi of meer, maar die noodzaak voel ik absoluut niet. Ik zie dan ook geen verschil, behalve als ik er met m'n neus vlak boven ga hangen, wat simpelweg niet de bedoeling is en dus wat mij betreft ook niet nodig.

Het scherm ligt ook heel 'hoog', daarmee bedoel ik dat het voelt alsof je het scherm zelf aanraakt en het niet diep onder de glasplaat ligt. Hoe dat technisch precies in elkaar zit, weet ik niet, maar het is alleszins heel aangenaam om naar te kijken.

Camera:

Deze iPod is uitgerust met een 5-megapixel iSight-camera, en een 1,2-megapixel FaceTime-camera.

De camera heeft me aangenaam verrast. Ik kon de de iPod Touch V4 van m'n zus lenen om te vergelijken, en de foto's zijn zowel als je je hand mooi stil houdt als wanneer je beweegt veel beter. Als er een normale hoeveelheid licht is, zoals overdag buiten, dan zou je bijna niet zeggen dat het maar een 5-megapixel camera is. Ook met een beperkte hoeveelheid licht kun je nog mooie foto's trekken, vooral dankzij de flitser die naast de camera ingebouwd zit. In het pikdonker zijn de foto's nogal korrelig, wat ook niet zo heel gek is natuurlijk. Voor wat kiekjes te trekken op vakantie bijvoorbeeld voldoet deze camera dus volledig. Ik heb geen voorbeelden erop gezet omdat ik geen persoonlijke foto's wou plaatsen op Tweakers en ik vind dat foto's die ik speciaal trek voor deze test absoluut geen correcte weergave zijn van de werkelijkheid, foto's trek je namelijk zonder nadenken. Ik hoop dat jullie dat willen respecteren.

De FaceTime-camera, of selfiecamera is ook verbeterd. Ik ben niet zo'n selfiefan, dus ik maak er niet veel gebruik van, maar het voldoet om bij voldoende licht te kunnen praten via FaceTime of Skype en dergelijke programma's.

Het contrast bedraagt 800:1, wat zeker netjes is, en de helderheid 500 cd/m2.

In het kort is de camera dus zeker prima voor een apparaat als het deze, daar kan ik allesbehalve over klagen. Ik las veel over het uitstekende deel van de camera, maar dat is zo weinig dat je er niks van merkt, de iPod wiebelt ook niet als deze op een plat oppervlak ligt.

Geluidskwaliteit:

Een zeer belangrijk punt aangezien het toch om een mediaspeler gaat. Ik vind persoonlijk de geluidskwaliteit prima in orde. Het volume kan lekker hoog, wat ik handig vind, en dat leidt niet tot een enorme degradatie van de geluidskwaliteit, al wordt deze uiteraard wel minder. Er mocht van mij iets meer bass hoorbaar zijn, maar dat is slechts een kleine kanttekening. De geluidskwaliteit met de oortjes is ook heel goed, maar kan nog veel beter met een goede koptelefoon bijvoorbeeld. Dat heb ik ook al gezegd toen ik de EarPods te sprake bracht.

De plaats waar de speaker zit, aan de onderkant rechts vind ik dan weer onhandig. Ik hou hem meestal vast in de rechterhand, en ik leg m'n hand er wel heel makkelijk op. Vroeger zat deze speaker links, en dat was toch een stuk beter. De kwaliteit is goed, maar de plaatsing vind ik onlogisch.

Bouwkwaliteit, ergonomie, uiterlijk:

De iPod heeft een uitstekende bouwkwaliteit en afwerking. Het aluminium geeft een 'premium'-gevoel en is tegelijkertijd heel stevig. Aangezien het om één body gaat zijn er nergens kleine gaatjes of gleufjes, en hoewel ik dat nou niet heel belangrijk vind, is het natuurlijk mooi meegenomen. Hoe goed het hele apparaat bestand is tegen vallen weet ik niet, en ga ik ook niet testen. Ik denk dat een hoesje een goede keuze is als je je apparaat wel eens laat vallen ;). Het scherm heeft tot slot een vingerafdrukken afstotende laag, dit houdt het apparaat wel schoon, en ook vuil is heel makkelijk te verwijderen.

De achterkant bestaat zoals gezegd tegenwoordig uit geadoniseerd aluminium, en het grote voordeel hiervan is dat vingerafdrukken niet snel zichtbaar zijn en het ook niet snel bekrast raakt. Deze iPod durf ik met een gerust gemoed in m'n zak te schuiven, in tegenstelling tot de vorige generatie iPod touch.

Ik vind het dus heel mooi, maar dat is natuurlijk volledig persoonlijk. Mijn ouders vinden het bijvoorbeeld maar een lelijk ding. Om het zaakje vast te houden is het toch wel eventjes wennen. Zo is het wel héél erg dun - 6 mm - en dat is wennen als je altijd een stevig apparaat in je handen hebt gehad. Ik ben een tijd heel veel ermee bezig geweest en dan is het toch schrikken als ik pakweg schrikken als ik m'n Nokia Lumia 520 terug in handen krijg. Niet alleen dikker, maar ook een heel stuk zwaarder (88 gram vs 124 gram), na de iPod voelde het bijna lomp. Dat gevoel is gelukkig meteen weer weg, ik ben namelijk nogal gehecht aan m'n Nokia!

Accuduur:

De iPod touch beschikt over een lithium-ion batterij en heeft volgens Apple een accu-duur van 40 uur bij het luisteren van muziek. Dit lijkt in de praktijk ook de kloppen. Ik heb het 3x getest (muziek op shuffle en laten spelen) en ik kwam aan 41, 40 en 42 uur uit. De scherm is duidelijk de grote energieslurper, want met scherm aan is die audioduur al snel herleid tot een 14-tal uur. Video's - zo belooft Apple - kun je 8 uur lang kijken. Dit heb ik eveneens getest en hier kwam ik uit op 7 uur en 40 minuten. Voldoende wat mij betreft, ook minder belangrijk aangezien ik geen fan ben van films kijken op een 4 inch scherm.

In stand-by modus heb ik nog niet getest, maar deze is volgens mij wel zeer lang aangezien de batterij zo goed als geen power verliest in tussentijd.

De batterij had van mij groter mogen zijn, maar dit vind ik voldoende en het is ook wat Apple beloofd had.

Overige:

De iPod V5 heeft een nieuwe connector, de Lightning-connector. Dat was voor mij een heikel puntje, aangezien ik vooral veel kabeltjes en apparatuur heb met een 30-pinsconnector. Ik heb voor m'n geluidsinstallatie van Pioneer, die nog uitstekend werkt een aparte connector van Apple zelf gekocht als tussenstukje tussen de iPod en het dockingstation. Dat werkt vooralsnog perfect maar er hing wel een kostprijsje aan vast: maar liefst 29 euro heb ik ervoor betaald, wat naar mijn mening gewoon te veel is. Een belangrijk voordeel van deze nieuwe connector is dat hij volledig symmetrisch is, en dat vind ik wel prima, bespaart me veel prutswerk, aangezien ik er vaak in slaagde om hem steeds er verkeerd in te willen duwen met de 30pins connector, vooral als het draadjes in bvb de auto betrof.

Het besturingssysteem iOS 8 draait naar mijn mening gewoon uitstekend op deze iPod. Werkt heel snel en soepel en dat vind ik niet slecht op een meer dan 2 jaar oud apparaat. Momenteel draait de nieuwste versie erop, 8.1.2. Aangezien de machinekamer van het apparaat gelijkaardig is aan deze van de iPhone 4S, zal iOS 9 wellicht niet meer worden uitgebracht voor deze iPod, wat op zich geen probleem hoeft te zijn.

Er zijn heel wat gratis apps meegeleverd, de gewoonlijke zoals de berichten-app (kun je mee communiceren naar andere Apple-producten), de foto-app, enzoverder enzovoort. Enkele andere leuke apps iMovie, Garageband, Pages/Keynote/Numbers, het equivalent van het Offcepakket en iTunes U, een app waarin je heel veel studiemateriaal, ook in het Nederlands, kan downloaden.

De processor, een A5 dualcore van Apple en werkgeheugen van 512 MB zijn tegenwoordig allesbehalve top meer maar draaien zoals gezegd prima. Ik heb voor de volledigheid Geekbench 3 maar eens gekocht in de Appstore en eventjes laten draaien. Ik kom uit op een score van 220 singlecore, 450 dualcore. Dat kan uiteraard niet tippen aan iPhones vanaf 5, maar is een ongeveer gelijkaardige score als de iPhone 4S.

Conclusie:

Ik kan het apparaat zeker aanraden en ben er vooralsnog heel tevreden over. Het is niet goedkoop maar naar mijn mening z'n geld wel waard. Als je echter enkel muziek wilt luisteren is het een beetje overdreven en dan kun je beter voor een andere iPod of een ander merk gaan, dan zul je veel goedkoper uitkomen :).

Alles wat mij aanbelangde heb ik het over gehad, ik zal zeker veel zaken vergeten zijn of niet uitgebreid genoeg besproken hebben, daar hoor ik graag feedback over, ook omtrent eventuele aanpassingen!

Heb jij ook een Apple iPod Touch V5 32GB Zwart?

Je hebt in mijn ogen een hele mooie overview gegeven van het apparaat. Ik mis alleen datgene waarvoor je het hebt gekocht: muziek afspelen. Beschrijf dat eens aan deze niet Apple adept :)