Thermaltake BigWater 760i Review

LlamaWereldOver 19 maart 2009, laatste update op 10 mei 2009, 1.351 views

Thermaltake BigWater 760i

Pluspunten

• frontje
  • omvang levering
  • bouwkwaliteit
  • snelkoppel systeem
  • koelvermogen(ook bij laag toerental)

Minpunten

• geluidsproductie bij half tot vol vermogen
  • pompje is goedkoop
  • slangensysteem is op deze manier niet mooi om te zien
  • de behuizing is erg lang waardoor je in de knel kan komen met de rest van je componenten
  • relatief duur

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 4
Ik heb sinds ongeveer een Thermaltake Bigwater in mn systeem hangen, het is ook een echte Thermaltake laat ik maar zo beginnen. Het is voor een eerste waterkoelsetje best aardig hoor, je hebt weinig ruimte nodig(2 X 5.25") en je krijgt er prima koelprestaties voor terug: alles op zn laagst houdt mn quadcore koel. Het is verder ook een leuk ding om naar te kijken.

Geluidsoverlast
het probleem ligt hem een beetje in de maximale geluidsoverlast van het ding, de ventilator is gewoon een monster! word ik bijna bang van :P hij klinkt(voor zover een ventilator zo kan klinken) agressief. Hij raakt echt een heel andere toonhoogte dan bijvoorbeeld een ACRYAN ventilator(ook niet bepaald stil) ik heb ze laatst eens vergeleken. De ACryan maakt redelijk wat geluid en blaast best wel hard. Zet je de Thermaltake ventilator ernaast(zonder radiator) dan valt de ACryan compleet weg, sterker nog als de ryan op 40 % staat draait hij de verkeerde kant op als je ze elkaar laat tegenwerken. andersom lukt dit niet :P

Er wordt dan ook een potmetertje bij geleverd die via een extra draadje aan de fan zit, deze is bedoelt om in de zijkant van je kast te modden(neem ik aan) want hij zit los in de behuizing. Als je dan de fan op een acceptabel volume zet(geeft hij voor een niet overgeklokte CPU nog genoeg lukt hoor) dan is de ventilator geen probleem meer. Echter maakt de pomp ook een zoem, die net weer een andere frequentie heeft als de ventilatoren in mn systeem(waardoor ik de eerste nacht downloaden gen oog dicht deedt) deze is echter weer te dempen door de molex aansluiting achter een fancontroller te plaatsen(in mijn geval nog steeds voldoende koeling)

het probleem is daar wel weer bij dat in tegenstelling tot mijn Apevia Xcruiser er niet veel fancontrollers te koop zijn die via molexen werken(dus weer knutselen met verschillende stekkers ook geen probleem)

Instalatie:

De instalatie valt opzich best mee, het moederboard moet eruit zodat de cpu koeler met een meegeleverde bracket vastgemaakt kan worden(bij mij zat er geen bracket bij maar gaat met de meegeleverde overige schroefjes ook prima). De koelbehuizing gaat makkelijk door de 5.25" schachten alleen komt het achtereind van de behuizing met de slangen een beetje in de knel met eventueele geheugen koelers en bekabeling. Wat ikzelf een groot pluspunt vind van de instalatie is dat er 2 quick release koppelingen meegeleverd worden die ervoor zorgen dat je makkelijk los kan koppelen met maar een paar druppels lekkage. deze kosten los iets van 10 euro het stuk (plastic fantastic) en zijn heel handig.

Koeling

ik heb hier niet zo gek veel over te vertellen omdat ik eigenlijk te weinig tijd aan een voor en na situatie besteedt heb. Everest zegt dat mn quadcore idle ongeveer 23 graden wordt en de cores iets kouder, Dit is op een relatief frisse slaapkamer(15 graden) stressed loopt dit op naar de 40 graden ongeveer. Maar de luchtsituatie weet ik niet precies meer :P Dit is wel met alles op zn laagste stand.

Uiterlijk

Wat uiterlijk betreft is het wel echt een setje die in het standaard casemod genre valt. De fan verlichting is bijvoorbeeld blauw en de meegeleverde appelsap en rietjes zijn UVgroen. De koeler is van zichzelf van koper maar niet goed meer te zien vanwege de H vormige bracket. Verder vind ik het jammer dat de snelkoppel aansluitingen eigenlijk verplicht in het zicht zitten: uit het setje komen 2 zwarte slangen met witte koppelstukken eraan vast waarna je eigenlijk nog maar 20 cm slang nodig hebt. Dus alles komt precies voor je window te hangen.

De voorkant van de behuizing is wel wat subtieler gemaakt, je hebt een aluminium frontje met een mesh achtige gleuf waar blauw licht door komt en er staat het merk en typenummer op. Er zijn mensen die de gleuf liever groter hadden gezien, dit zou misschien ook wel mooi zijn maar mij stoort het niet. Ik heb er wel even een foto van gemaakt.

Bouw

Ik heb reviews gelezen die erop neer kwamen dat de behuizing dun en fragiel aanvoelt. ik ben het hier niet mee eens, mij komt de behuizing als degelijk over. Ik heb hier geen foto van omdat mn waterkoeling op het moment ingebouwt zit(komt nog wel) maar je hebt als het ware een U vorm van plaat aluminium waartussen de componenten zitten en een soort van steunbalken voor de stevigheid. en naar mijn mening is dit voldoende.

De ventilator is ondanks het lawaai wel van goede kwaliteit, hij is lawaaiig vanwege de luchtverplaatsing en niet vanwege slechte lagers o.i.d., hij oogt verder ook gewoon degelijk, er zit een robuste fingerguard voor wat dit effect versterkt. Verder is de radiator klein maar niets op aan te merken behalve het plastic schroefdraad voor de fittingen. Ik vind de pomp en reservoir minder indrukwekkend, de pomp is klein en lawaaiig bij een niet bijzondere waterverplaatsing en het reservoir is erg klein en oogt breekbaar(nog niet gescheurt).

Levering:

Alles komt binnen in een forse doos, er wordt geleverd: de behuizing met inhoudt, het CPU block met brackets en voldoende schroeven, 3m aan slang + benodigde bevestigingen en meer en een halve liter UV groene vloeistof(voorgemengd)

(dus niet de 2 flessen die er op de foto bij staan)

dit is ruim voldoende om alles aan de gang te krijgen en er zitten ook gelijk wat reserve onderdelen bij(klemmetjes en schroefjes) verder is de slang echt ruim voldoende.

Modbaarheid

In theorie kan je alles in de setup vervangen door andere onderdelen ongeacht de slanggroote vanwege het schroefdraad, echter zitten de pomp en reservoir en de radiator rechtstreeks aan elkaar vast waardoor het lastiger wordt. Het kan dus wel! Het is ook gewoon mogelijk om de luidruchtige fan te vervangen(en aan te raden) en de pomp valt via molex langzamer te zetten. Verder kan er nog een extra block in de setup gezet worden maar aangezien dat alles dan wat harder moet draaien dus luidruchtiger wordt is dat niet echt een lekkere oplossing

• Phenom X9500
  • Apevia X-cruiser
  • Windows XP

Heb jij ook een Thermaltake BigWater 760i?

Mooie review.

Ik hoor je praten over foto's. Ik zou ze graag willen zien maar ofwel het is niet helemaal gelukt of je moet het nog doen.
niet helemaal gelukt :P morge is even kijken waar mn foto bewerkings software gebleven is om ze wat kleiner te maken

[Reactie gewijzigd door LlamaWereldOver op 19 maart 2009 22:55]

Ik las ook in de review dat u een quadcore heeft, welke?

Want ik heb een q6600 die op 3,2GHz loopt en ik zit beetje rond te kijken voor waterkoeling omdat hij in de zomer anders iets te warm word heb ik zo'n vermoeden. En nu ben ik dus beetje nieuwschierig als dit setje goed koelt of als ik beter iets anders kan kopen met een grotere radiator.

Voor de rest hele nette review.
ik heb een AMD X9500 quadcore(was eigenlijk al genoemd) dit is dus niet echt een heethoofd, het is dus misschien wel aan te raden om naar een wat competenter setje te zoeken.

hij zal waarschijnlijk voor je huidige situatie wel voldoende zijn maar aangezien je een tweaker bent heb je waarschijnlijk binnen een paar maanden of een dikke overclock of een graka waterblokje erbij en dan wordt het wel tijd voor een upgrade(denk ik)

edit: doe mij maar oldskool of speedcore ;)

[Reactie gewijzigd door LlamaWereldOver op 7 april 2009 12:37]

Tnx voor deze review, ik wil ook graag beginnen met waterkoeling. Ik heb al veel info opgezocht op got en google, maar ik wil toch in het begin een 'aanloop' setje. En wat foto's plz ;)
nou uiteindelijk toch maar de beloofde foto's toegevoegd :P sorry voor de vertraging!!
de set is ondertussen nog steeds in gebruik(extern infuus modus) dus hij ligt op mijn casebuild met de slangen naar beneden lopend. Dit bevalt opzich wel aardig, de fan staat op de laagste stand en de pomp nu zonder dimmer, maar wel op kurken dopjes. Het geluid is zo net acceptabel. Over een niet al te lange tijd hoop ik op echte waterkoeling over te stappen(als de set compleet is)