Specificaties 17,3" (1600x900), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung NP355E7C-S05NL Review

trm0001 12 december 2014, laatste update op 23 december 2014, 561 views

Samsung NP355E7C-S05NL

Voor een heel scherpe nieuwprijs (500 euro) uitstekende mid-range Gaming prestaties.

Pluspunten

• Zeer snelle video prestaties
  • Scherpe Prijs
  • Standaard 2 jaar garantie
  • Halve km WiFi range

Minpunten

• glanzend scherm
  • geen Full-HD
  • Opticals zijn zga overbodig

Waarschuwing vooraf: van deze Samsung bestaan 2 versies !

Versie 1 heeft alleen de standaard IGP HD7520G
Versie 2 heeft zowel de standaard IGP HD7520G maar daarnaast ook de veel snellere HD7670M.

Het is specifiek de HD7670M die deze Samsung zijn snelle videoprestaties geeft.
De versie met slechts de HD7520 is niet geschikt voor midrange Gaming.

Beide versies zijn zowel in zwart als zilver verkrijgbaar.

De Samsung NP355E7C in het kort:

17 inch groot model net even onder de 3KG
Resolutie 1600X900 Glanzend scherm.
AMD A6-4400 Dualcore 3,2 GHZ APU
Hybrid Graphics combinatie van HD7520G & HD7670M
4GB mem / DVD-RW / 500GB HD
Wifi / BT / HDMI+VGA / 2x USB 2.0 / 2x UB 3.0
Cardreader / Webcam / Windows 8
2 Jaar standaard garantie

Reden van aanschaf:

Betaalbaar een tijdelijke vervanging van mijn desktop & de gelegenheid om over mobiele mid-range AMD Gaming hardware een review te kunnen schrijven.

Wat voor soort notebook is dit ?

Dit 17 inch model betreft een zogenaamd DTR model oftewel desktop replacement met een sterke nadruk op videoprestaties. Dankzij de hybrid graphics geschikt voor mid-range Gaming.

Naar mijn bescheiden mening zijn alle 17 inch en groter notebooks in alle redelijkheid niet meer geschikt voor echt portable gebruik. Totaan 15 inch kun je met wat fantasie nog spreken van gekunstelde mobiliteit maar echt mobiel zijn naar mijn mening types van 13 inch of kleiner.

Het betreft dus een grote laptop met een fors scherm en snelle videohardware. Maar hoe zit het dan met de CPU, dat is toch ook een erg belangrijk onderdeel ? Ja dat is het zeker en de ingebouwde CPU is ook zeker snel genoeg met twee cores op maximaal 3,2 GHZ. Echter door het zwaartepunt te verplaatsen van bv een snellere cpu naar betere videoprestaties komt er nu (betaalbaar !) Gaming performance naar voren die anders niet haalbaar is. Het is zoals ik het vaak noem een scheef systeem, meer dan genoeg CPU kracht gecombineerd met een buitengewoon snel duo videokaarten.

Performance:

Ondanks de gewone HD ipv een SSD start hij zeer snel op. De prestaties onder windows 8 zijn lekker vlot en grafisch geweld vormt geen enkel obstakel voor browsing net als FULL-HD video via HDMI.

Windows 8 prestatie-index:

CPU 4,9
Mem 5,9
Grafisch desktop 6,7
Grafisch Games 6,7
HD 5,9

Fishtanktest:

Tot en met 500 visjes max Fps. 1000 visjes 40 fps.

Cinebench 11,5:

METRO last night
Farcry4

Draait dus Games voor een slechts 500 euro kostende laptop als een malle :9

Bouwkwaliteit:

Hier kan ik kort over zijn, standaard maar Chic ogend plastic, geen Alu of metalen onderdelen aan de buitenkant. Wel voelt de Samsung totaal niet kwetsbaar en het toetsenbord & touchpad voelen solide genoeg aan. Ben je op zoek naar Lenovo kwaliteit dan gaat dat een heleboel extra euro's kosten.

Accuduur:

Alhoewel niet echt relevant gezien het niet portable karakter van een 17 inch type: max. 5 uur.

Ergonomie::

Aangezien het een grote 17 inch notebook betreft is er dus ruimte genoeg voor een groot scherm, toetsenbord en touchpad. Samsung heeft een net geheel afgeleverd wat erg prettig werkt. De beeldkwaliteit is heel erg goed te noemen en de interfaces verlopen vloeiend. Deze Samsung heeft een beeldscherm wat welliswaar glanzend is maar toch een anti-reflective coating heeft. Hoe dat in de praktijk uitpakt weet ik niet aangezien ik hem nooit buiten gebruik.

N.B. een glanzend scherm is normaal gesproken wel een afrader in direct zonlicht maar daarvoor heb ik hem iig niet aangeschaft. Ik verwacht ook niet dat veel mensen een 17 inch aanschaffen om er eens lekker mee op uit te gaan....

The Soft Goodies:

Samsung levert standaard software waarmee extra instellingen kunnen worden gewijzigd.
Denk aan de energie instellingen, Wifi, Bluetooth, Fanspeeds etc.

De AMD software heeft een functie waar standaard word gevraagt welke videokaart je wilt gebruiken voor welke toepassingen. Dat is vooral handig doordat je Games nu kan koppelen aan de snelle HD7670 en bv browsen aan de zuinige HD7520.

Conclusie:

The Good: Zeer snelle Game waardige hardware tegen een scherpe prijs inclusief 2 jaar garantie.
The very Good: Halve kilometer Wifi range. :9
The Bad: Onnodige Optical, glanzend scherm en geen Full-HD.

Samsung officiele pagina met Specs & ondersteuning:
Samsung officiele Handleiding:

Heb jij ook een Samsung NP355E7C-S05NL?

Eindelijk iemand zonder vooroordelen over AMD
Persoonlijk vind ik AMD laptop's
Beter aanvoelen als Intel's
Dank je voor de complimenten.

Over het algemeen doet Intel het beter qua rekenkracht & AMD is beter qua Grafisch geweld.
Echter word het grafische gebruik wel steeds belangrijker, zowel online als offline.
Wanneer je veel werkt met foto's / videos / games etc. kan het al lonen om voor AMD te kiezen omdat de Apu's daarvan bijna altijd grafisch krachtiger zijn. Geef je nog meer uit en zit er een discrete GPU extra bij dan maakt het niet veel meer uit of je voor AMD / Nvidia kiest.

trm0001 is welliswaar AMD fanboy maar probeert gewogen te reviewen & posten.
Helaas mis ik hier buiten de Cinebench toch echt wel cijfers. Zeker omdat je stelt dat het gamen zo goed gaat, vind ik toch ook wel dat je hier harde getallen achter moet zetten. Je haalt het namelijk naar voren als een goed koopargument voor deze laptop. Maar 'goed gamen' is nogal een breed begrip :)

Youtube filmpjes zijn geen maatstaf en vrij zinloos als je echt informatie zoekt.

Ik onthoud mij even van een beoordeling zodat je dat nog kan toevoegen. Als het erbij staat heb je een zeer complete en fijn geschreven review.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 december 2014 15:26]

In de Youtube Videos staan soms de FPS vermeld en die zijn best heel netjes voor een bedrag van 500 euro, denk aan tussen de 30 en 50 FPS voor BF4. Zelf heb deze moderne Games niet en zou dan moeten terugvallen op demos. trm0001 = old school (Q3 / quake live / Elite Dangerous)

Wel heb ik er Quake live op getest (15 jaar oud) en die deed netjes 125 FPS (max.) op de allerhoogste settings. Dat ligt op gelijk niveau met mijn A8-3870 met snel geheugen en OC

Ook de fishtanktest is best wel een goede indicatie naast Cinebench.
De fishtanktest was sneller op de Samsung dan op mijn A8-3870K desktop.
Maar een bench draaien kan toch wel? Bijvoorbeeld een Valley of een 3DMark score. Fishtank en Cinebench zeggen bijna niets over in-game prestaties.

In de Youtube videos komt ook nooit duidelijk en meetbaar iets naar voren. Naar een FPS counter kijken geeft namelijk ook geen goed beeld en we weten niets over gebruikte settings.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 december 2014 15:48]

Ja, das niet zo bijdehand van me, die had ik best wel ffe kunnen draaien........ :F
Ik heb nota bene een licentie van futuremark....... }:O :X
De samsung is helaas verkocht dus dat gaat nu niet meer lukken.
Achteraf gezien had ik die resultaten ook wel graag willen weten.
Leerpuntje :) Dan geef ik 'm een +2 want verder is het een compleet verhaal :)