Specificaties MP3 speler met 4GB opslag - Bekijk alle specificaties

Apple iPod Shuffle V3 4GB Zwart Review

Daniel 20 maart 2009, 1.744 views

Apple iPod Shuffle V3 4GB Zwart

Pluspunten

• Portabiliteit
  • Design
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Andere headsets niet altijd te gebruiken
  • Duur voor een 4GB speler

Geluidskwaliteit Score: 4
Omdat ik graag een lichte en kleine MP3-speler wilde voor bij het sporten heb ik maar besloten voor het kleinst verkrijgbare model iPod te gaan: de nieuwe Shuffle. Met een gewicht van slechts 10,7 gram (exclusief hoofdtelefoon) en een volume van slechts 60 cc is de Shuffle daadwerkelijk extreem klein en licht. Desondanks is er 4 GB opslagruimte aan boord, goed voor zo'n 1000 nummers (afhankelijk van de bitrate).

Het apparaatje is in mijn geval in een antracietkleur uitgevoerd en heeft aan de achterzijde een glimmende zilverkleurige clip waarmee het aan kleding bevestigd kan worden. Het geheel voelt buitengewoon stevig en strak aan en lijkt in ieder geval wel tegen een stootje te kunnen.
Zoals elke Shuffle heeft de speler geen scherm. Het aantal knoppen op de Shuffle zelf is teruggebracht tot slechts één: een schuifknopje aan de bovenkant wordt gebruikt om de speler aan te zetten en te switchen tussen het afspelen van de muzieknummer op volgorde of juist random. Naast deze knop zit een klein ledje en daar weer naast de 3,5 mm ingang voor de hoofdtelefoon.

Omdat er op het apparaat geen plek is voor de gebruikelijke dock-connector moet de Shuffle met PC of Mac verbonden worden door middel van een USB-kabel die in de hoofdtelefoonaansluiting wordt gestoken. Deze hoofdtelefoon is meteen een cruciaal onderdeel van de speler: bediening is namelijk alleen mogelijk met de knopjes die in het snoertje zijn verwerkt. De twee buitenste knoppen worden gebruikt om het volume in te stellen, door op de middelste knop te drukken wordt het afspelen gepauzeerd of gestart. Consequentie van de snoerbediening is dat dit het gebruik van je eigen headset een stuk lastiger maakt. Dat is nogal een nadeel omdat de standaard dopjes die Apple meelevert nu niet direct van de beste kwaliteit zijn. Het geluid is nog best aanvaardbaar maar het draagcomfort kan absoluut beter. Wil je de Shuffle met andere doppen gebruiken dan ben je gebonden aan modellen met snoerbediening die door Apple goedgekeurd zijn, als je de Shuffle tenminste wilt kunnen blijven bedienen. Met een willekeurige andere headset werkt de Shuffle op zich ook wel, maar zonder knoppen kun je alleen muziek luisteren en niet pauzeren, skippen of bijvoorbeeld een ander nummer selecteren.

De 'gimmick' van de Shuffle is de wijze waarop wordt aangegeven naar welk nummer je op dat moment aan het luisteren bent. Blijkbaar beschouwde Apple het toch nog als een nadeel dat dat met de vorige schermloze iPods niet mogelijk was, dus met deze versie spreekt de speler de titel en de artiestnaam uit uit als er een nummer wordt geselecteerd. Door middel van aan iTunes gekoppelde VoiceOver-software worden uit de titel en artiestnaam de voice-bestanden gegenereerd en naar de speler gezet. De kwaliteit van de stem hangt af van of je met een PC of Mac synced, de Mac-stem klinkt wat beter en helderder, en daarbij wat minder mechanisch. De Shuffle spreekt ook Nederlands, waarbij aan de hand van de naamgeving van songs en mappen wordt bepaald in welke taal ze uitgesproken moeten worden. Ik heb nog niet kunnen testen of dit feilloos werkt. Op het eerste gezicht werkt het echter behoorlijk goed, de speler leest keurig de songtitels voor en de stem is goed verstaanbaar.

Door te dubbelklikken op de knop schakel je door naar het volgende nummer, door drie keer te klikken ga je naar het vorige document. Door de menuknop langer ingedrukt te houden switched de Shuffle naar het voorlezen van de mapnamen (zoals Podcasts, Muziek etc) en playlists die op de speler voorkomen. Als de map die je wil langskomt kun je knop loslaten en door meteen weer in te drukken die map selecteren. Dit luistert echter nogal nauw, als je net te lang wacht met de tweede keer indrukken of de knop juist te laat loslaat is de speler al weer verder gegaan en kun je hele proces opnieuw starten.

Het synchroniseren met de computer gaat niet zo snel als ik gewend ben van bijvoorbeeld de iPhone of andere recente types iPods: het overzetten van een album duurde ongeveer 2 minuten.

Al met al ben ik wel te spreken over de Shuffle. Apple heeft een creatieve oplossing gevonden voor de beperkingen die het extreem kleine formaat met zich meebrengt. Het geval is nog lichter dan een pen en je merkt dus echt nauwelijks dat je hem bij je draagt. De grootste drempel is eigenlijk nog de prijs: met een winkelprijs van 75 euro is de Shuffle niet goedkoop. Andere eenvoudige MP3-spelers zoals de Creative MuVo T100 4GB zijn er al vanaf ongeveer 35 euro dus de speciale eigenschappen van de Shuffle worden duur betaald.

Heb jij ook een Apple iPod Shuffle V3 4GB Zwart?

Eigenlijk is dit ding ook geen match voor de Sansa Clip, of wel? Niet als je kijkt naar value-for-dollar, omdat de Sansa wel een klein schermpje heeft, en knoppen, plus een FM-radio, Voice-recording, en betere geluidskwalitiet (Natuurlijk IMO, maar de Clip wordt gezien als de best klinkende MP3-speler ooit), plus dat de Clip op mp3shop maar 55 euro kost...

Natuurlijk is dit een iPod, maar dat vind ik geen reden omte zeggen dat de iTunes integratie zo bijzonder is, met dit soort spelers vind ik het effect daarvan maar gelimiteerd. Ook vind ik het niet kunnen gebruiken van je eigen oorodpjes weer een deal-breaker, kom zeg, ik heb oordopjes van meer dan 1000 euro...