Seagate Barracuda 7200.10 ST3250620AS, 250GB Review

deWit 19 maart 2009, laatste update op 11 januari 2010, 531 views

Seagate Barracuda 7200.10 ST3250620AS, 250GB

Pluspunten

• Lage prijs per GB
  • Lage geluid van de HDD's

Minpunten

• Lage burst rate, vergeleken met andere schijven. Dit kan echter liggen aan de meetmethode.

De komende review zal gaan over een tweetal Seagate Barracude schijven. Deze worden getest op hun transfer-rate (max, min average), acces time en burst rate. De test zal gebeuren op een windows installatie van twee dagen oud, en onder gewoon gebruik. Deze omstandigheden komen het beste in de buurt van de realiteit.

Specificaties
  • Processor AMD Athlon 64 X2, 4600+, Socket AM2, Boxed
  • Geheugen: 2x Corsair ValueSelect, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz
  • Grafische kaart: Asus EN6600TOP Silent /TD, 256 MB, DDR2, PCI Express x16
Testmethode
Om de testresultaten te verkrijgen heb ik gebruik gemaakt van het programma HD Tune (V2.52). Als controle heb ik ook nog gebruik gemaakt van SiSoft Sandra 2003. De verschillen waren echter minimaal.

Helaas had ik niet de beschikking over een "oude" windows XP installatie. Daarom is de test gedaan met een nieuwe installatie van 2 dagen oud. Wel is de computer tijdens de tests gewoon in gebruik gebleven.

De twee schijven waren aangesloten op SATA1 en SATA2. Een van de schijven is de besturingsschijf, de andere is storage. Voor de koeling van de schijven blaast er een 120mm fan (2000 rpm) overheen.

Beide schijven waren gepartioneerd en in gebruik. De test is met HD Tune is gedraaid in de stand Accurate. Hierin worden de meest betrouwbare resultaten behaald. Ter controle is de test 3 maal uitgevoerd. Echter waren er geen noemenswaardige verschillen aanwezig.

Testresultaten

Acces Time: 13,3 ms
Burst Rate: 163,0 MB/Sec
CPU Usage: 7,4 %
Temperature: 28,0 C

Bij alle snelheidstesten geld: Hoe hoger hoe beter. Voor de accestime is het juist andersom, lager is daar beter.

Geluid
Tijdens de test heb ik met m'n hoofd zowat in de kast gezeten. Schijven maken absoluut geen herrie, en zijn heel erg stil. Komen niet boven het geluid van mijn casefans uit. In mijn ogen zijn de schijven dan ook prima geschikt voor een computer die stil moet zijn.

Conclusie:
Deze schijven zijn wat mij betreft wel een aanrader. Als ik ze vergelijk met m'n oude Western Digital schijf (WD Caviar, WD1200) zijn de retesnel, en stukken minder luidruchtig. Verder is de prijs per GB gewoon erg aantrekkelijk. Op het moment van schrijven van deze review varieren de prijzen tussen de 72 en 80 euro. Voor deze schijf is dat in mijn ogen zeker niet duur betaald.

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.10 ST3250620AS, 250GB?

Ik heb ook 2 van deze jongens. Maar stil zou ik ze niet noemen. Zeker als je ze vergelijkt met de WD's van die tijd.

Moet je maar eens het verschil horen als 1 schijft "slaapt" en dan wakker zoemt. Duidelijk hoorbaar dan het geluid van deze schijf.