Specificaties 8" (1280x800), Android 4.2, WiFi - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaTab Yoga 8 16GB Zilver Review

Trabant19 11 december 2014, 411 views

Lenovo IdeaTab Yoga 8 16GB Zilver

Geweldige introductie tot een tablet!

Pluspunten

• Hoge bouwkwaliteit
  • Uniek ontwerp met grote batterijcapaciteit
  • Uniek met 3 verschillende standen

Minpunten

• Geluid is mooi maar mag soms wel harder.
  • De camera is erg matig, maar ik heb twee 'echte'camera's en een Lumia 520

Ik heb de Yoga 8 na het uitpuzzelen op internet van prijzen en concurrenten bij Wehkamp gekocht voor het bespottelijke bedrag van 105 euro. Ik zit al sinds de Commodore achter de computer, maar dit moest mijn eerste tablet worden onder aandrang van de kleinkinderen. Dus eerst maar eens een niet te dure uit proberen. Wel ik was gelijk om. En mijn kleinkinderen -die echte tabletvreters zijn- waren jaloers op mijn machientje. Mooier beeld dan bij hen (i-Pads), sneller en mooier geluid.

De Yoga is uitermate geschikt als eReader. Ik heb al jaren een veel gebruikte e-ink(t) reader, maar die ligt nu vrijwel werkloos in mijn nachtkastje. Verschillende apps zijn er om een mooi leesresultaat uit de Yoga te toveren.

Youtube en andere videoprogramma's draaien er snel op, mede dankzij een snelle WIFI verbinding. Het toestel biedt geen HD maar op een 8 inch scherm mis je dat eigenlijk nauwelijks. En films kijken doe ik op mijn tv en soms de pc met een HD scherm van 24 inch.

De Yoga wordt regelmatig van updates voorzien, ook nu het uit de verkoop gaat en veravngen wordt door versies die wl HD zijn, snellere processors hebben, en wellicht betere camera's. De camera en video van de Yoga 8 kunnen niet tippen aan bvb die van mijn Lumia 520 smartphone. Dat is wel vreemd.

Laatst had ik plots geen internetverbinding. Na veel gepuzzele en gelees bedacht ik mij dat ik had zitten experimenteren met een LAN-USB stick van een Humax 5300. Toen ik die weer uitgeschakeld had bleek mijn UPC modem de Lenovo weer te kunnen voeden.

Heb jij ook een Lenovo IdeaTab Yoga 8 16GB Zilver?

Lekker he, bijna nooit laden. En hij houdt zo goed vast, ergonomisch echt top! Die standaard gebruik ik ook echt vaak, nog nuttiger dan gedacht.

Over het geluid: afhankelijk van de ingestelde energiemodus wordt soms dat Dolby systeem uitgeschakeld, ooit ontdekt na lang zoeken, nadat ik me erover verbaasd had waarom ie zo stil was ondanks maximaal volume. En juist het volgens de reviews goede en harde geluid was een van m'n koopargumenten.

In het snelmenu (van boven naar beneden trekken boven de klok) vind je een knop Dolby. Die moet aan zijn :).