Nest Learning Thermostat Review

keesie113 11 december 2014, laatste update op 28 januari 2015, 3.416 views

Nest Learning Thermostat

Zelf geinstalleerde Nest en een paar dagen in gebruik.

Pluspunten

• makkelijke installatie
  • eenvoudige bediening
  • ziet er mooi en robust uit
  • afwezigheids sensor

Minpunten

• Geeft een te hoge temp. aan.
  • Temp niet of nauwelijks afleesbaar
  • Geen eigen web interface
  • regeld slecht door eigen opwarming
  • is regelmatig "offline", waardoor deze niet via de app is te bedienen

Kwaliteit Score: 1
De Nest is aangeschaft bij verlenging van het energiecontract van Essent.
Hier begon het eerste probleem, ik moest er ook een installatie van ¤79 bij kopen, dit was verplicht omdat het installeren van de Nest uitzonderlijk moeilijk zou zijn, niets is echter minder waar, de installatie duurde nog geen 10 minuten en we waren"up and running".
Het aansluiten ging als gezegt probleemloos:
1- 230V snoer aansluiten
2- link tussen de thermostaat en het schakel kastje aanstuiten, dat zijn 2 draadjes (dit kan ook draadloos).
3- contact naar de ketel aansluiten (in mijn geval naar een PLC voor de 3 zone regeling)
4- Spanning er op
5- even door het menu met instellingen, dat wijst zich vanzelf. :)
En klaar.

Echter de temperatuur van de nest zelf leek eerst niet te kloppen, hij gat 2,5 graden Celcius te veel aan, er is ook geen mogelijkheid om dit in te stellen. Na een dag klopte de temperatuur wel.
Vermoedelijk was door het laden van de accu de thermostaat te veel opgewarmd, voor zo'n dure thermostaat mag zoiets eigelijk niet.

ps. doordat ik Essent er van kon overtuigen dat de thermostaat niet op een ketel maar op een plc aan moest sluiten, hoefde er geen monteur bij te komen.

Na 2 dagen gebruik:
De temperatuur is na 2 dagen gezakt naar bijna de juiste temperatuur.
De temperatuur is echter niet goed af te lezen op het display, deze staat soms in kleine lettertjes in het display, de temperatuur die midden in het display staat is de ingestelde temperatuur, dit ervaar ik zelf als wat verwarrend.
De Nest heeft ook geen eigen Web interface, Na installatie maakt de Nest zelf contact met de Nest website en steld daar de gegevens beschikbaar zodat je met b.v. de telefoon App deze ook daar weer kan lezen of aanpassen. (via een login natuurlijk)
Dit maakt de installatie natuurlijk wel erg makkelijk omdat je geen poorten in je router hoeft te forwarden.
Maar je bent hiermee wel afhankelijk van de grillen van Nest, het zou zomaar kunnen dat men hier een betaalde dienst van maakt (net zoals Toon en E-manager). Daar naast heb ik liever mijn geegevens niet op het internet (security)
Wil je de geofencing gebruiken dan moet je op je telefoon een app installeren, die niet van Nest is maar van een derde.
Hoe de thermostaat zelf leert is onduidelijk, er is geen beschrijving van, welke algoritmes er gebruikt worden is gewoon niet bekend.
b.v. de bewegingssensor, hoelang na de gedetecteerde beweging blijft de verwarming aan, 1min, 10min of mischien 1 uur of is dit variabel ?????
Wordt bij beweging de temp ook omhoogbijgesteld, het is allemaal volslagen onduidelijk.
Zodra ik dit beter begrijp kom ik hier op terug.

Na ca een week of 6 gebruik,
Ik blijf helaas niet positief, de thermostaat blijft te veel aangeven, de reden daar voor is nu wel duidelijk, de thermostaat gebruikt zelf nog al wat energie (0,7Watt), waar door de thermostaat zelf nogal opwarmt.
Doordat de sensor in de thermostaat zit geeft deze steeds te warm aan, en verwarmd daardoor niet voldoende en nog al onregelmatig.
De thermostaat regeling werkt op zich wel goed, wij zien een hysteresus van ca 0,3grC, maar door het opwarmen zien we dat in de loop van de dag de gemiddelde temperatuur wel een .05 grC daalt, hierdoor moeten wij hem steeds bijstellen.
Het automatische programma werkt bij ons niet goed, we zien de meest vreemde instellingen, dat zal wel zijn door dat wij erg wisselend thuis zijn. Het automatische programma staat nu uit, waarbij wij met de hand de temp omhoog zetten en de thermostaat op gezette tijden de temp. weer naar beneden aanpast.
Dat geeft wat ons betreft een zuinig stook gedrag.
Wat wel goed werkt is de afwezigheidssensor, naar een 2 uur niet aanwezig te zijn geweest wordt de verwarming uit gezet.
Verder is de thermostaat zo nu en dan "offline", hierdoor kan je hem niet via de app bedienen, alleen op de thermostaat zelf, dit probleem schijnt zich vaker voor te doen sinds de laatste software update.
Door een reset is hij er dan weer.

Heb jij ook een Nest Learning Thermostat?

Zeer beperkte en weinig onderbouwde review.

Enige vragen:

- Hoe weet je dat de temp afwijkt?
- Wat is het verschil tussen PLC en ketel?
- Heb je überhaupt verder al gebruikservaringen?
Zeer beperkte en weinig onderbouwde review.

Enige vragen:

- Hoe weet je dat de temp afwijkt?
Dat kan je meten.
kijk 'ns op https://community.nest.com/ideas/1142
- Wat is het verschil tussen PLC en ketel?
Qua aansluiten voor mij niet, voor een CV monteur een onbegrijpelijke zwarte doos.
- Heb je überhaupt verder al gebruikservaringen?
Met de review heb ik vooral willen aangeven dat het monteren van de Nest een fluitje van een cent is in tegenstelling van wat de Energieleveranciers ons willen doen geloven.
Voor installatie worden ¤79,-- in rekening gebracht, die ik liever aan iets anders besteed.

[Reactie gewijzigd door keesie113 op 11 december 2014 09:24]

Beste Keesie113

Kun je, in plaats van vage antwoorden, misschien het e.e.a. iets meer onderbouwen? Waarmee heb je gemeten?

Ik heb zelf ook een Nest, het aansluiten vond ik zelf nog een behoorlijke uitdaging. Ik kan mij ook zeker vinden in mensen die een installatieservice gebruiken.
Om onduidelijk reden kan ik de review niet meer aanpassen, wel kan ik een reactie geven.

Na de thermostaat 4 weken te hebben gebruikt, kan ik niet anders zeggen dat ik bijzonder ben teleurgesteld, buiten alle "pros" en "cons" is het van het eerste belang dat de thermostaat ook daadwerkelijk doet waar hij in eerste instantie voor bedoeld is, namelijk het regelen van de temperatuur in de woonkamer.
De thermostaat warmt op door het eigen energie verbruik, wat een goede werking in de weg staat.
Ik heb vorige week een nauwkeurige thermometer gekocht, deze gaf aan dat de thermostaat steeds te hoog aangeeft (wat wij al voelden). De afwijking is ook niet constant maar varieert naar gelang waar de thermostaat mee bezig is.
Vandaag met een warmtebeeld camera (Dräger UCF 9000) geconstateerd dat de thermostaat ca 3 graden C warmer is dan de temperatuur in de kamer,
Je mag van zo'n duur app. toch verwachten dat deze perfect zou werken.
Het is een mooie maar slecht ontworpen thermostaat.
Helaas moet ik deze thermostaat dan ook afraden.

[Reactie gewijzigd door keesie113 op 8 januari 2015 19:45]

review aangepast aan de ervaring van 2 dagen.

Ik blijf wel van mening dat voor de gemiddelde tweaker de thermostaat zonder problemen aangesloten zo moeten kunnen worden. :)
Kom je er niet uit neem dan contact met me op.
ik heb het zelfde probleem! 3 graden afwijking op de nest!

Dit zegt nest zelf! "Thermostaatfabrikanten gebruiken verschillende sensoren en methoden om de gevoelstemperatuur in je huis te berekenen. Daardoor kunnen er soms verschillende metingen van de gevoelstemperatuur ontstaan. Wij begrijpen dat het vervelend kan zijn als de Nest Thermostat een hogere en/of lagere temperatuur weer geeft dan dat het werkelijk in huis kan zijn."

Ik vindt dit zacht uitgedrukt! en een hoop gelul! 19 graden is 19 graden en geen 21

Dit is zeer gunstig voor de energiemaatschappij. als ik nest op 21 graden zet wordt het maar 18 graden in huis! Ik heb drie verschillende tempratuur meters in huis + nest! en geven alle drie het zelfde aan! alleen nest wijkt 3 graden af! Aangezien nest weet hoe groot mijn huis is+ alle gegevens als tussenwoning, rijtjeshuis, soort ketel, ezv. Kan er gewoon een berekening gemaakt worden wat je verbruikt! bij een x aantal graden!

Wil ik het 19 graden hebben moet ik nest op 22 graden zetten! en registreert ook dit op mijn overzicht! een huis van 60m2 verwarmen naar 22 graden + alle gegevens die nest kent van mijn huis. Is een x aantal minuten gas verbranden! dan moet ik er maar op vertrouwen dat nest deze geven niet doorstuurt naar mijn energiemaatschappij! Want die berekening klopt niet! die wijkt 3 graden af! En ik heb een slimme gasmeter die gewoon op afstand kan aangepast worden! op het verbruik van de nest! de gasmeter wordt op afstand aangepast! en je betaald gewoon teveel gas! zonder dat je het kunt bewijzen! want nest zegt dat het 22 graden was!