Specificaties 7.2-kanaals met 160W versterker en 7x HDMI - Bekijk alle specificaties

Onkyo TX-NR636 Zwart Review

ikweethetbeter 10 december 2014, laatste update op 14 juli 2015, 4.226 views

Onkyo TX-NR636 Zwart

Mooie receiver, prima feature set, en een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding. Deze receiver zet analoge bronnen (component en composiet) om naar HDMI, waardoor er maar één kabel maar je tv hoeft. Deze kwalitatief zeer goede audio component is een prima AV hub!

Pluspunten

• Zeer goede kwaliteit, niet alleen voor surround (film), maar ook voor pure audio (CD, uncompressed en lossless muziek)
  • Zeer veel aansluitmogelijkheden voor audio (zelfs phono) en video
  • Conversie van analoge video naar HDMI
  • Upscaling naar 1080p of zelfs 4K
  • Wifi standaard aanwezig, plus TuneIn radio
  • Alle speaker aansluitingen zijn kwaliteitsaansluitingen, dus geen klipjes voor achter of zone 2

Minpunten

• Instellen is geen plug and play
  • Geen Airplay
  • Analoge radiozenders instellen gaat nog net zo als 20 jaar geleden
  • De receiver moet soms (elke 3 maanden) enkele minuten van de stroom af omdat het HDMI signaal niet meer goed wordt doorgegeven

Geluidskwaliteit Score: 5
Aanleiding
Ik had een 15 jaar oude Onkyo TX-DS575 receiver. Die klinkt nog steeds erg goed, maar heeft geen HDMI en kan geen HD audio formaten afspelen.

Er lopen zeer veel kabels tussen mijn audio- en videobronnen, mijn receiver en mijn tv. De audio / video synchronisatie laat wel eens wat te wensen over. Dat komt omdat het beeld via HDMI of SCART naar de tv gaat, en het geluid via toslink of coax naar de receiver.

Eisen en wensen
Het moet een moderne receiver zijn, voorzien van alle gemakken:
* HDMI
* netwerk (inclusief wifi) met internet radio
* video conversie, zodat de kabelbrij wat ingedamd wordt
* kwalitatief beter dan mijn huidige receiver
* HDMI passthrough in stand-by
* BT voor streamen van muziek vanaf mijn telefoon

Wensen had ik ook:
* Airplay
* Bedienbaar via een app
* USB voor muziek vanaf iPad of telefoon

Behalve Airplay zit alles erop. Ik heb een Apple TV, dus ik kan zonder.

Short list
Van Onkyo heb ik de 636 en de 535 bekeken. Daarnaast heb ik enkele Denon's en Pioneer's bekeken en beluisterd. Vooral bij muziek steekt de klassieke klasse AB Onkyo boven de moderne (en compactere) klasse D Pioneer uit.

Waar bij Denon wifi een optie is, is het bij Onkyo standaard.

Onkyo is het enige merk dat in zijn "goedkope" reeks analoge video naar HDMI omzet.

Instellen
Het lijkt leuk, installatie middels een set-up microfoon. Het resultaat is echter een bassig geluid. Ik heb vooral de subwoofer daarna nog goed met de hand moeten tunen. Het volume heb ik op ongeveer 70% van het automatisch ingestelde volume gezet.

Het instellen van (zelfs HDMI) videobronnen is ook geen plug and play. Dat heeft me ook hoofdbrekens gekost.

Maar uiteindelijk, na een paar avonden tunen en luisteren, is het allemaal gelukt. Nu geniet ik dagelijks van het mooie geluid, en de kabelwirwar is drastisch gereduceerd.

Als je ervaring hebt met AV apparatuur, is deze kwaliteitsreceiver een echte aanrader!

Update 12-12-2014
Kleine aanpassingen. Lijst met apparatuur toegevoegd (poging 2).

Update 14-07-2015
Kleine aanpassing: Nadeel dat de receiver soms (elke 3 maanden) enkele minuten van de stroom moet omdat het HDMI signaal niet meer goed wordt doorgegeven. Daardoor gaat de bouwkwaliteit van "uitstekend" naar "goed".

Heb jij ook een Onkyo TX-NR636 Zwart?

Mag ik vragen waarom je voorkeur niet naar de Pioneer VSX-924 ging?
Wat ik belangrijk vond was onder andere dit:
* conversie van analoge signalen naar HDMI;
* wifi standaard aanwezig.

En dit is gewenst, voor het geval deze receiver weer 15 jaar mee zou gaan:
* 4K / UHD ondersteuning, en daardoor HDMI 2 compatibel aansluitingen.

De Pioneer kan geen analoge video converteren / upscalen naar HDMI / 1080p, de Onkyo wel. Dit was voor mij de show stopper voor Pioneer.

De Pioneer heeft een dongel nodig voor wifi; ik heb daar met Humax slechte ervaringen mee, dus ben ik op safe voor Onkyo gegaan.

Op internetfora had ik gelezen dat Pioneer veel problemen met 4K had (plus nog een hele serie andere problemen, zoals de wifi; zie onder andere Kieskeurig).

Specificaties zijn leuk, maar het gaat natuurlijk om hoe het klinkt. Daarom had ik de receivers van m'n short list beluisterd met een film op BD, een muziek DVD (met DTS geluid), en een CD. Bij beide multi channel bronnen hoorde ik geen belangrijke kwaliteitsverschillen tussen de Onkyo en de Pioneer, maar met de CD had ik toch een lichte voorkeur voor de Onkyo.

Om deze redenen heb ik gekozen voor Onkyo. En ik ben nog steeds blij met mijn keuze.

Maar geloof mij niet op m'n woord, overtuig jezelf door te gaan luisteren.

Lees overigens ook het forum hier over Onkyo receivers. Heel veel mensen zijn er erg tevreden over, maar sommige mensen hebben pech en hebben HDMI board problemen.

Succes met je keuze!
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ben ook al langere tijd op zoek naar een receiver, ik had de 636 al langere tijd op het oog. :) Elk stukje motivatie helpt!
Graag gedaan!

Als ik het even simpel samenvat, dan heb je met de Pioneer Apple Airplay ondersteuning, en met de Onkyo conversie en upscaling van analoge signalen naar HDMI.

Airplay had ik al middels een Apple TV, en conversie van analoge bronnen was voor mij erg belangrijk.

Problemen komen bij beide merken voor (maar ook bij bv Denon), dan blijft alleen de mindere wifi ondersteuning van de Pioneer over. Maar dat is geen probleem als je ethernet gebruikt.

De 646 is aangekondigd, de 636 wordt nu wellicht goedkoper...
Airplay is voor mij ook geen noodzaak, zelf maak ik geen gebruik van Apple producten. De 646 heeft mooie opties, waaronder DTS: X.
Ik vraag me af of deze update ook voor de 636 komt..
Nee, ik denk het niet. Volgens mij is de 646 gelijk aan de 636 plus DTS:X en Airplay. Als je de 636 uitbreidt met DTS:X, dan blijft er weinig over wat de hogere prijs rechtvaardigt.
Inderdaad, ik heb net beide datasheets vergeleken.

Tevens heeft de 646 heeft 1x HDMI en Optical In extra, de 636 heeft wel 2x S/PDIF, de 646 1x. Dat verschil is minimaal.

Alleen, buiten het DTS: x verhaal om.. ¤ 399 vs ¤ 629, wel erg veel... USB aansluiting zit bij de 646 aan de achterkant? Niet praktisch. :P
Inderdaad, niet praktisch, tenzij je er bv standaard een iPhone dock op hebt aangesloten, dan staat het netter dat de USB achterop zit.

Je kunt overigens een USB verlengkabeltje achter aansluiten, die je dan voor naast je receiver legt...
Ik heb trouwens net antwoord gehad van Onkyo;

Hi,

Unfortunately it is not possible to update to DTS:X. It's not only a software problem, it's also hardware (chipset) related.

Kind Regards

Joachim

Lastige keuze.
De indrukwekkende set specificaties van de 636 is met de 646 alleen maar indrukwekkender geworden!

Nu is het de vraag of DTS:X populair gaat worden. Het is de tegenhanger van Dolby Atmos, en dat zie je nog bijna niet op schijfjes terug.

Qua processing zou je verwachten dat een receiver die Dolby Atmos aankan, ook in staat is om DTS:X te decoderen. Maar DTS heeft meestal een hogere bitrate dan z'n Dolby tegenhanger, dus dat zal hier ook wel zo zijn.

Lastige keuze, vooral als je bedenkt dat je jaren met een receiver doet...
Ja, dat is zo. Alleen schat ik in dat Dolby TrueHD en DTS-HD voorlopig wel de standaards zijn, vooral laatstgenoemde. Ik ga toch voor de 636, ik vind het prijsverschil toch te groot. :)
Ik denk dat je gelijk hebt. De HD formaten van Dolby en DTS beginnen net ingeburgerd te raken op de nieuwste films, en televisieseries en -films zitten nog op DD5.1.

Voordat DTS;X ingeburgerd is, zijn we jaren verder, en dan staat er vast ook wel een Dolby Atmos track op de BD.

Voor die 250 euro die je bespaart met de 636, kun je leuke dingen doen...
Mag ik vragen welke speakers je trouwens hebt aangesloten?
Een paar oude, die het nog steeds goed doen.

Het is een 5.1 opstelling, met een Mirage AVS-500 set (4 maal een AVS-200 speaker en 1 maal een AVS-100 center speaker) en een REL Quake sub. De Mirage set is compact, maar toch erg goed. Deze worden overigens al lang niet meer verkocht.
Om je nog even te informeren. Afgelopen zaterdag wilde ik de 636 gaan halen, echter was deze bij de betreffende winkel niet meer verkrijgbaar. De website gaf aan 'Op voorraad.'

Verkoper deed een voorstel, 130 euro korting. Ik heb nu 499 betaald voor de 646, met een gratis setje Atmos speakers. :)
Mooi! Veel plezier met je receiver!

En nu maar hopen dat je veel Dolby Atmos en DTS:X films mag kijken en luisteren.
Als ik vragen mag waar heb je de 646 kunnen kopen voor 499 euro? De scherpste prijs die ik heb gezien is 592 euro.
Dat was bij PlatteTV.nl :)
Eens kijken of ze mij die ook voor deze mooie prijs willen verkopen:-)
Met welke receivers heb je deze Onkyo vergeleken?
De Denon X1100, X2000 en X2100, en de Pioneer VSX-924.

Ik heb ze allemaal op specificaties vergeleken, en ik heb de Onkyo 636, de Denon X2100 en de Pioneer 924 beluisterd met mijn eigen muziek op CD en iPhone, allemaal op dezelfde (KEF) speakers.
Waf gaf de doorslag? Geluidskwaliteit? Mogelijkheden?
Ongeveer dit, in deze volgorde:
* alle videosignalen kunnen doorzetten naar HDMI
* geluidskwaliteit met muziek
* geluidskwaliteit met film
* wifi standaard, zonder dongel
* indrukwekkende lijst mogelijkheden

De Denons en de Pioneer zijn niet slecht, de Onkyo is gewoon wat beter.
ik heb een half jaar geleden ook dezelfde receiver gehaald (alleen de zilveren uitvoering) en je hebt volstrekt gelijk dat het geen plug en play apparaat is, maar het voordeel is wel dat wanneer alles goed ingesteld is, alles ook goed ingesteld blijft.

Voor mij gaven de mogelijkheden gecombineerd met de prijs de doorslag, ik ben niet audiofiel genoeg om de verschillen tussen de verschillende versterkers eruit te halen of op te zoeken.
Inderdaad, daarom heb ik deze Onkyo ook gekocht. Ik wil weer jaren genieten van een probleemloos apparaat, dat het instellen wat stroef gaat merk je niet meer als alles ingesteld is.

Ik ben ook geen audiofiel, maar muziek moet wel goed klinken. En dat is bij deze Onkyo zeker het geval.
Update geplaatst: de stekker van de receiver moet er soms even uit...