Nokia Lumia 830 Zwart Review

Rosalie74 10 december 2014, laatste update op 18 februari 2015, 1.296 views

Nokia Lumia 830 Zwart

Verrassend uitgebreide telefoon met veel features voor een goede prijs. Een mooie combi tussen iOS en Android.

Pluspunten

• Scherm: Goed leesbaar scherm, 1080 is overrated
  • Camera: Een eigen camera knop en maakt goede foto's
  • Snelheid: Vloeiend
  • Lockscreen: Veel info op lockscreen en instelbaar
  • Battery: Ik kan er 2 dagen mee doen, als ik niet teveel games speel

Minpunten

• Formaat: Is groot en met kleinere handen niet altijd even handzaam.

Ik heb de Lumia 830 nu 2 weken. Ik ben een dagelijkse gebruiker. Ik heb de taal op Engels staan, zodat ik makkelijker info kan vinden op internet over een feature / setting op internet. Ik kom van een iPhone 4 af.

De eerste dagen
De eerste dagen, een nieuwe telefoon, wat kan dat ding allemaal en wat niet.

Update 18 februari 2015
Nog steeds tevreden met mijn telefoon.

Ondertussen een microSDHC gekocht voor extra opslag. Ik probeer het geheugen op de telefoon zo leeg mogelijk te houden. Alleen de apps die verplicht op de telefoon geïnstalleerd moeten worden zijn op de telefoon aanwezig.

Ben erg benieuwd naar de update naar Windows 10.

Wow
  • Ik was helemaal in mijn nopjes met het scherm! Ik ben niet meer de jongste en het lezen van een groter scherm is fantastisch!
  • Volledig gesynchroniseerd met mijn contacten en agenda op mijn vaste pc.
  • Mogelijkheid om gebruik te maken van torrents.
  • Veel mogelijkheden met Cortana.
  • Glare en lockscreen zijn mooi en zijn instelbaar.
  • Regelmatig updates en windows 10 komt eraan!
Auw
  • Nu ik een groter scherm heb kan ik niet meer met één hand de telefoon bedienen.
  • Scherm gaat flikkeren bij een lage brightness op automatisch. Dus als je in het donker op bed nog even aan het browsen bent is dat verveld. Verholpen door een volledige reset
  • Wondere wereld van de terug knop... ik heb het nog niet helemaal door.
  • Rare emoticons in het default keyboard in bijv. Whatsapp.. echter heeft Whatsapp ook zijn eigen emoticon button.
  • Spontane crashes met apps.. zal wel meer aan de apps liggen dan aan WP8.1
  • Internet Explorer werkt soms niet fijn, afhankelijk van de website
Oh.. zit dat zo..
  • Batterij percentage zie je door het notificatiescherm iets naar beneden te halen.
  • Sluiten van apps kan je doen door langer op de terug-knop te drukken en de apps kan je verwijderen door ze naar beneden te sliden.
  • In settings kan je ervoor zorgen dat de camera niet aan gaat als je 'm in je broekzak heb zitten.
Apps
Ja, dat is nogal een tegenvaller, de Store loopt wel achter op enkele apps. Voordeel ik ben direct van mijn Candy Crush verslaving af. De apps die als 'best' aangeduid zijn, zijn vaak vak bar slechte kwaliteit. En geen tot weinig Chromecast apps.
Wel voldoende gratis app van Microsoft zelf.

Lees meer over Windows Phone
Algemeen
SubReddit

Forum Lumia 830

Heb jij ook een Nokia Lumia 830 Zwart?

hoe bevalt hij tot nu toe, aangezien je hem al een aantal maanden in gebruik hebt?
Het bevalt mij nog steeds prima. Vooral met een 32GB SD-kaartje. De synchronisatie met mijn desktop en laptop gaan prima op mijn hotmail-account. Goede foto's. Weinig tot geen resume momenten bij het switchen (hangt vaak af van de wijze dat een app geprogrammeerd is). Draadloos opladen. Tot nu toe geen app die niet draait en 'zware' apps/games draaien prima. Dat maken de 830 wel een fijne telefoon.

Ik kom steeds achter leuke dingen, zoals het gebruik van office lens om documenten in te scannen in combinatie met OneNote. De living-images die je kan maken. Verschillende live-tiles die je inzicht geven zonder een app te hoeven openen. Je pint gewoon van alles op je start-scherm.

En ik ben gewoon benieuwd wat Windows 10 deze telefoon gaat brengen. Ik zou graag de preview erop zetten, maar ik wacht daar nog maar even op.
"Rare emoticons in de keyboard in bijv. Whatsapp"

Dat is ook verwarrend; In het standaard toetsenbord heb je universele smilies - die altijd beschikbaar zijn (dus in elke app die het toetsenbord kan aanroepen).

WhatsApp zelf heeft een eigen smiley-button (onder het normale toetsenbord) en daar zitten de "WhatsApp smilies". De buttons zijn bijna gelijk, dus je moet uitkijken op welke je klikt...

Crashes zijn wel zeldzaam, dus wellicht ligt het aan een bepaalde app?

Voor de rest ben ik het met je eens; gemis aan apps en als je een app hebt, is het lage school kwaliteit (uitzondering daargelaten).

"Wondere wereld van de terug knop... "

Dat is per app ook anders; je kan als app-maker zelf functies aan die button hangen... er zijn guidelines voor - maar MS controleert die nauwelijks.

In principe ga je met "back" altijd naar je vorige scherm (binnen dezelfde app). Als er geen schermen over zijn (begin van de app), sluit de app en ga je naar de app die daarvoor openstond...

In de praktijk vind ik het relaxed, maar omdat het niet altijd "terug" is, kan ik me voorstellen dat het onduidelijk is.

MS overweegt ook om de hele back-knop weg te laten in nieuwe versies van WP om die reden.

[Reactie gewijzigd door deathgrunt op 10 december 2014 10:57]

dat flikkerende scherm heb ik niet op de 930