Specificaties 5,1" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S5 Zwart Review

Soulaiman 9 december 2014, laatste update op 9 december 2014, 1.121 views

Samsung Galaxy S5 Zwart

Had mijn twijfels bij het kopen van de S5 door eerdere ervaringen met Samsung die niet zo positief waren (S2,S3 en S4). Uiteindelijk ben ik zeker en vast niet teleurgesteld en doet toestel niet onder voor andere toestellen in deze prijsklasse. Een goede allround smartphone met goede ondersteuning op XDA.

Pluspunten

• Scherp, mooi scherm met goed contrast en goede kleurweergave
  • Goede accuduur
  • Waterbestendig
  • Redelijk licht toestel
  • Tactile feedback van de knoppen is echt goed
  • Snel en vloeiend na een aantal dagen
  • Goede camera
  • Vervangbare accu + optie voor microSDXC tot 128GB

Minpunten

• Bouwkwaliteit MOET gewoonweg beter bij de S6
  • Klepje voor usb kabel
  • Design
  • Glimmend faux metal look doet het toestel goedkoop aanvoelen

Introductie/voorwoord

Ik heb het toestel nu ongeveer 3 weken in mijn bezit. Ik draai sinds vorige week op de Poolse Lolipop Firmware en gebruik geen hoesjes, screenprotector e.d.

Mijn vorige (Samsung) toestellen van de voorbije twee jaar waren:
Galaxy S3,S4,Galaxy Nexus, Xperia Z2, iPhone 5,5S, HTC One M7, Motorola Moto G, HTC One S.

Design

Zoals we gewend zijn gewend waren van Samsung gaat het hier om een toestel dat grotendeels bestaat uit goedkoop aanvoelend, glimmend plastic. Alhoewel de Galaxy S5 van een gelijkaardig plastic is gemaakt voelt het middenframe bij S5 echt goedkoop aan. Dit komt vooral doordat de bezel veel te glimmend is en hij niet mooi vlak is. Er zit een soort van patroon in dat je het beste kan vergelijke met van die ribbelchips.

De achterkant daarentegen is wel een hele vooruitgang. Alhoewel die van de S4 mooier was in sommige uitvoeringen, moet ik wel toegeven dat die van de S5 zo goed als niet kraakt en veel minder snel vuil wordt. Ook vingerafdrukken zie je niet gemakkelijk op de zwarte uitvoering die ik heb.

De voorkant is sedert de Galaxy S3 grotendeels gelijk gebleven. De Menu knop is nu vervangen door een multitaskingknop wat een vooruitgang is aangezien de eerstgenoemde redelijk waardeloos is vanaf Android 4.x als je het mij vraagt.

Ik moet zeggen dat het toestel in het echt veel mooier is dan op de foto's. Ik vond het altijd een afschuwelijk toestel doordat de bezels er gewoonweg enorm uitzagen op het net, maar in het echt valt het goed mee, althans bij de zwarte uitvoering dan.

Specificaties

Vroeger was de keuze bij het kopen van een Android vlaggenschip heel gemakkelijk gemaakt, je had maar twee of drie toestellen met echt goede specs en je koos die van de fabrikant die je het meeste vertrouwde. Tegenwoordig zeggen specs eigenlijk bijna niks. Mijn moto G van nog geen ¤200 werkt echt super vloeiend met Android Lolipop bij dagdagelijks gebruik. Tegenwoordig is die keuze dus veel moeilijker, aangezien bijna alle toestellen over een snelle quadcore beschikken en 2+GB ramgeheugen.

Dit daargelaten mogen de specificaties van de Galaxy S5 zeker genoemd worden:
  • Snapdragon 801 SoC @2.5Ghz
  • 2GB DDR3 ram
  • 5.1" Full HD AMOLED scherm
  • 2800 mAh batterij
  • 16 MP camera met ondersteuning voor het opnemen in 4K
Alhoewel er nu wel betere toestellen op de markt zijn, zijn dezen niet aanzienelijk sneller en is dit nog steeds een high-end toestel dat alles aan zou moeten kunnen.

Software

Allereerst zou ik willen zeggen dat ik tot vorig jaar Touchwizz steeds een kans heb gegeven maar dat ik het echt HAATTE. Ik kocht meestal Samsung toestellen omdat de ondersteuning vanuit de XDA-community meestal echt goed was en je veel tools beschikbaar had waardoor het bricken van een toestel zo goed als onmogelijk was/is.

Ik kan met genoegen zeggen dat Touchwizz op de S5 echt drastish anders is dan bij voorgaande toestellen. Alles is wat opgepoest en vlakker. Ja het is nog steeds als een kleurboek, maar dan mooier. Het doet me enigzins echt denken aan iOS 7. Alles werkt soepel en je hoeft je toestel niet een uur na aanschaf te rooten om er een AOSP ROM op te zetten.

Maar zoals altijd is niet alles aan Samsung software positie... Het instellingen menu kan soms echt frustrerend zijn, zeker in het begin. Naast het feit dat er gewoonweg te veel instellingen zijn staan ze soms ook niet waar je ze zou verwachten. Ik moet wel bekennen dat het went en dat je met de zoekfunctie een stuk rapper kan vinden wat je zoekt.

De camera-app kan ook een facelift gebruiken. Hij doet series onder voor die van HTC, Sony en anderen. Het grote voordeel is wel dat bijna alles manueel kan instellen.

Ook moet ik zeggen dat touchwizz enorm veel RAM gebruikt. Heb je een 6-tal apps open staan kan het toestel al beginnen vertragen bij het openen en sluiten van zware applicaties of wanneer je terug wil naar het startscherm. Standaard is er ongeveer 1.6GB ram beschikbaar voor het besturingssyteem en zonder ook maar iets open te hebben staan (cold boot) zit je al aan 980-1,1 GB gebruikt RAM-geheugen.

De ondersteuning op XDA is ook goed. Een week nadat Android Lolipop uit was was er een zo goed als volledig werkende build van CM12 beschikbaar.

Software-updates

Je vraagt je waarschijnelijk af waarom ik hier een apparte sectie van maak ? Wel aangezien ik hierboven heb aangegeven dat praktish alle high-end toestellen tegenwoordig dezelfde specs hebben en de keuze dus wat persoonlijker is en meer is gericht op zaken als ondersteuning e.d.

Ik moet zeggen dat toen ik het toestel een maand geleden heb gekocht ik meteen drie OTA updates heb moeten installeren. Sedert vorige week is de Poolse Lolipop firmware beschikbaar en heb ik deze geflashed via Odin. Ik moet zeggen dat de eerste twee à drie dagen alles wat laggy aanvoelt en dat ik terug wou naar de Kitkat firmware, maar dit is ten eerste niet mogelijk door KNOX en ten tweede voelt KitKat na het gebruik van Lolipop echt gedateerd aan. Na een aantal dagen werkt het toestel weer vloeiend zoals het hoort. Alles opent snel en het RAM-gebruik is veel beter dan onder KitKat. Ik kan soms wel 16 apps in de ahctergrond draaien zonder enige merkbare vertraging op te lopen. Alles ziet er ook net wat mooier uit en apps als Berichten, E-mail, contacten en dialer hebben een serieze UI-overhaul gekregen. Ik geniet nu veel meer van het toestel en het voelt nier meer als Android 2.3 aan door Touchwizz.

Sidenote:
  • De Poolse firmware heeft ook gewoon ondersteuning voor Nederlands aangezien het een EU firmware is. Je hebt Odin 1.85 nodig en een account op sammobile.com.
  • Let wel: je kan mogelijk niet meer downgraden naar KitKat (officieël) en het kan zijn dat knox plots 0x1 aangeeft waardoor technish gezien je garantie vervallen is.
Beeldkwaliteit en camera

Ik had verwacht dat het scherm niet zo goed zou zijn. Ik ben geen fan van overgesatureerde kleuren en het valt me meteen op wanneer een scherm slecht gekalibreerd is doordat ik Grafische heb gestudeerd. Het scherm van de S4 viel goed mee maar het kon een beetje beter. Tekst was niet altijd even scherp als bij concurerende toestellen met IPS schermen en ook de witbalans was niet 100% in orde. Gelukkig heeft Samsung dit allemaal opgelost bij de S5 en het scherm is dan ook werkelijk prachtig. Doordat het scherm in de professionele foto of standaard stand niet overgestatureerd is en het feit dat het gaat om een AMOLED paneel zorgt dit echt voor kijkgenot. Het kijken van video's op Youtube of Netflix is echt aan te raden op dit toestel.

Camera zal ik vrij kort over zijn: het interesseert mij niet echt. Hij neemt redelijk goede foto's voor zover ik heb kunnen testen wanneer de lichtomstandigheden gunstig zijn, en wanneer het donker is kan je vrijwel niks met de foto's. Video net hetzelfde maar ik moet zeggen dat ik de camera op de iphone 5S nog steeds superieur vind op vlak van snelheid en bediening. Ook neem je met de iPhone veel vaker een scherpe en goede foto dan bij andere toestellen die ik heb gehad.

Accu

Hier kan ik ook kort over zijn. Met intensief gebruik(geen gaming) haal ik ongeveer 13-16h standby met 6h+ screen-on-time. Met Lolipop heb ik het gevoel dat dit iets langer is maar dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. Al bij al haal je de volledig werkdag zeker en vast als je niet gaat gamen. Het streamen van video of gewoon lokaal bekijken is minder zwaar voor de accu door het AMOLED scherm en bijgevolg gaat de accu dan echt enorm lang mee.

Hij doet net wat onder voor mijn Xperia Z2. Daar haalde ik praktisch nooit minder dan 7h20m screen-on-time hoe hard ik ook probeerde. De accu is dan wel een pak groter en de CPU iets zuiniger. Ook is het scherm zuiniger bij witte achtergronden.

Het toestel laadt ook veel sneller op dan de Z2. Het duurt net iets langer dan bij de iPhone 5S om de batterij volledig op te laden wat een hele prestatie is aangezien de accu letterlijk dubbel zo groot is.

Een kennis van me heeft me overhaalt om het toestel te kopen nadat ik twijfelde tussen dit en een iPhone 6. Ik was bang voor de accuduur bij de iPhone aangezien mijn 5S het geen 10 uur uithield met licht gebruik. Aangezien de iPhone overval uitverkocht was in de 16 en 64 GB varianten en mijn Moto G in herstelling moest, heb ik besloten om de S5 te nemen aangezien ik een serieuze korting kreeg van mijn provider en daarbij nog eens cashback van Samsung.

Het is de eerste keer dat Samsung mij aangenaam verrast en ik niet echt problemen heb ondervonden met één van hun toestellen. Hopelijk zal de Galaxy S6 wat compacter worden ipv groter, en zullen ze de bouwkwaliteit verbeteren (gezien de positieve reviews van de Alpha en Note 4 op dat vlak zullen ze dit zo goed als zeker doen). De accuduur mag ook net iets beter, het niveau van de HTC One M8 of Xperia Z2 zou echt super zijn.

Zeker een aan te raden toestel als je niet kan wachten tot de S6 uit en beschikbaar is. Koop het toestel wel voor 15 januari want dan krijg je ¤100 terug van Samsung.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S5 Zwart?