Nokia E51 Zwart Review

loeberce 3 maart 2010, 1.576 views

Nokia E51 Zwart

Pluspunten

• Betrouwbaar
  • Degelijk
  • Compleet
  • Batterijduur (ook bij langere levensduur)

Minpunten

• Geen ingebouwde GPS
  • Camera niet van goede kwaliteit
  • 2.5 mm aansluiting voor hoofdtelefoon
  • Nokia software neemt veel ruimte in en start automatisch van alles op
  • Mediaplayer niet gebruiksvriendelijk

Sinds april 2008 ben ik de gelukkige eigenaar van een zwarte Nokia E51. Als vaste klant bij Nokia heb ik niet verder gezocht naar een opvolger voor mijn aloude Nokia 2600.

Hieronder vind je per onderdeel mijn bevindingen.

Algemene beoordeling
Voor mij is dit een ideale telefoon. Klein formaat, veel functies, degelijke constructie en betrouwbaar.

Featureset
De E51 is een zeer complete telefoon, toegespitst op zakelijk gebruik (zoals de hele E-serie). Zo bevat hij een agenda, e-mail (imap/pop3), internet, mediaspeler, takenlijst en uitgebreide contactlijst. Hardwarematig is er ruimte voor een microsd (tot 16 Gb mogelijk (SDHC)) en zit er een camera (2 MP, zonder autofocus, zoom en flits), wifi en 3G, mini-usb aansluiting, 2,5 mm hoofdtelefoon aansluiting en Bluetooth 2.0.
De camera is niet de moeite waard, maar ik gebruik hem eigenlijk zelden. Bij een zakelijke telefoon is een camera toch een van de minst gebruikte onderdelen.
Ik gebruik de E51 in combinatie met een externe GPS (via bluetooth) en Route66. Prima als routeplanner, maar je moet dit niet zien als vervanging van een normaal navigatiesysteem; daarvoor is het scherm veel te klein. Als noodoplossing of bediening als bijrijder voldoet het echter prima. Jammer dat de E51 zelf geen ingebouwde GPS heeft.
Van de ingebouwde speaker moet je niet veel verwachten, maar dat spreekt voor zich. Ik kan me sowieso geen speaker van dat formaat voorstellen die wel goed geluid produceert. Ook de bijgeleverde headset is niet erg goed van kwaliteit. Op de fiets (waar ik hem gebruik) ruist de wind toch, dus de mindere kwaliteit is voor mij geen bezwaar. Door de 2.5 mm aansluiting kun je niet zonder verloopstuk een normale koptelefoon aansluiten.

Bereik
Zelf ondervind ik geen problemen met bereik. Af en toe is er geen 3G ontvangst, maar dit staat internet of bellen niet in de weg. Bovendien ben ik van mening dat het 3G bereik sterk afhankelijk is van de provider (in mijn geval T-Mobile).

Accuduur
Accuduur is goed te noemen. Gemiddeld doe ik vier dagen zonder op te laden, met gebruik van de mp3 functie en af en toe wifi. Bluetooth staat standaard bij mij uit.

Gebruiksgemak
In het begin moest ik erg wennen aan de layout van de toetsen. De E51 heeft een aparte backspace toets, terwijl veel andere Nokia's de rechter functietoets hiervoor gebruiken bij tekstinvoer. Ik drukte vaak per ongeluk op de functietoets om te wissen, en sloot dan zo mijn bericht af. Nu denk ik er niet meer bijna en vind ik het ideaal.
Wat ik prettig vind is de manier waarop je de telefoon kan aanpassen aan je wensen, met name het thuis-scherm. Hier kun je zelf snelkoppelingen en meldingen instellen, ideaal voor veel gebruikte toepassingen zoals sms maken, e-mail opstellen, mediaspeler, gmail en routeplanner.
Het OS (Symbian S60 3rd edition) kun je makkelijk software voor vinden, alhoewel het installeren hiervan soms een drama is. Dit komt omdat de software geen (geldig) certificaat bevat, waarop de installatie afgebroken wordt. Hiervoor zijn oplossingen te vinden op internet, maar in combinatie met de laatste firmware van Nokia (300.34.56) heb ik dit nog niet werkend gekregen.
Via Nokia PC Suite kun je contacten, berichten en installaties bijwerken op de PC. Dit werkt prima, maar je moet er wel software voor installeren. Synchroniseren met Outlook werkt ook probleemloos. Ook voor Linux en Mac OSX is software beschikbaar voor synchronisatie met je pc.
Na het installeren van de laatste firmware is de opstarttijd verkort, alhoewel ik het nog steeds lang vind duren voordat ik mijn pincode moet invoeren.
De mediaplayer voldoet net, maar laat qua gebruiksgemak te wensen over. Zo kan ik de logica achter het sorteren van bepaalde nummers niet achterhalen en is het maken van playlists op je telefoon niet makkelijk. Ik ben nog zoekende naar een gebruiksvriendelijke mediaplayer.

Design
Persoonlijk vind ik het een mooie telefoon, zeker voor een klassiek model. Achteraf gezien is het zwart misschien erg saai, maar het schijnt dat de zilveren erg opzichtig is.
De RVS achterkant trekt veel vette vingers aan, maar het blijft een gebruiksvoorwerp, dus vette vingers horen erbij wat mij betreft.
De afmetingen zijn voor mij ideaal, aangezien ik de telefoon normaliter in mijn broekzak heb.

Bouwkwaliteit en afwerking
Het is voor mij een openbaring geweest om zo'n solide telefoon in handen te hebben. De stalen behuizing is erg stevig en kan tegen een stootje. Twee opmerkingen: de naden sluiten niet altijd even mooi aan en rondom de aansluitingen aan de onderkant zit erg veel ruimte. Misschien was een klepje op de mini-usb geen overbodige luxe geweest. Aan de andere kant, ik gebruik die aansluiting vaak, dus zonder klepje is ook wel weer prettig....

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Over stabiliteit en betrouwbaarheid niets te klagen. Mijn E51 heeft al een voetenbad overleefd en met zorgvuldig drogen zonder batterij geen enkel probleem. Ik heb nog nooit vastlopers of andere ellende met het OS gehad, dus een tevreden gebruiker. Enige puntje van kritiek, soms knippert mijn scherm, alsof het beeld handmatig wordt ververst. Het zit mijn gebruik niet in de weg, maar staat wel slordig.

Via gsmweb heb ik hem besteld met 1 jarig abonnement en Route 66. De prijs was erg goed te noemen, met een compleet aanbod.

Update 3 maart 2010:
Inmiddels 7 maanden in gebruik als 2e telefoon naast mijn iPhone en hij voldoet nog steeds. Door de zakelijkheid van het ontwerp past hij goed bij het gebruik als werktelefoon. iPhone wordt gebruikt voor internet en muziek dus die functionaliteit van de E51 wordt niet meer gebruikt.
Ik gebruik hem met Route66 navigatiesoftware en een bluetooth GPS muis, wat veel nauwkeuriger werkt dan de navigatie van de iPhone. Bovendien loopt de batterij niet zo snel leeg bij het gebruik van een externe GPS.

Edit 1: Commentaar verwerkt.

Heb jij ook een Nokia E51 Zwart?

Misschien interessant voor potentiele kopers die in het bezit zijn van een Mac:
Via iSync kan je met behulp van een plugin van de Nokia website de E51 ook synchroniseren met iCal en je Adresboek. Dit werkt uitstekend via Bluetooth.

[Reactie gewijzigd door JottemJ op 19 maart 2009 12:04]

Je bedoelt iAdresboek? ;)

/edit @ reviewschrijver
Er kunnen met de nieuwste firmware sd kaartjes tot 16GB in.
Onder linux wordt er wel wat geprutst om te syncen, maar dat blijft jamer genoeg nog bij gepruts...

Het is mogelijk je telefoon te modificeren zodat je alle, dus ook ongesignde software kunt installeren. Ik heb dat gedaan en het werkt perfect. Edit: je hebt helemaal gelijk dat dat niet werkt met de allernieuwste firmware.

[Reactie gewijzigd door bas-r op 19 maart 2009 14:28]

Hoe goed is route66 op je phone?
ik gebruik nu garmin, maar die is de weg kwijt op de A12(utrecht ikea) bij de traject controle.
Dan moet de telefoon herstart worden, voor de rest handige telefoon.

[Reactie gewijzigd door Jewest op 19 maart 2009 13:57]

Ik heb nooit problemen er mee gehad. Bij wijze van test heb ik ook Tomtom gebruikt en ook die werkt prima. Maar navigatie valt of staat met de nauwkeurigheid en actualiteit van de kaarten. Op de door jouw genoemde plek zal ik eens kijken of Route 66 de weg kwijt raakt.
Ik snap alleen je positieve eigenschap "compleet" niet. Ok, er zit veel op maar veel is volgens je review niet bruikbaar:

Camera, mediaplayer, en speaker bijvoorbeeld. Ook de extra route66 is alleen bruikbaar als backup?

Voor de rest een nette review :D En schiet op met die foto's in het wild ;)