Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (MVA, 8ms) - Bekijk alle specificaties

LG L245WP-BN Zwart Review

tygetjuh 19 maart 2009, laatste update op 19 maart 2009, 499 views

LG L245WP-BN Zwart

Pluspunten

• Goede kleurweergave
  • Uitstekende beeldkwaliteit
  • Zeer grote inkijkhoek (alle kanten)
  • Full HD resolutie

Minpunten

• Een irritant blauw lampje rechtsonderin
  • Scherm staat niet recht
  • Geen mogelijkheid om een niet 16:10 resolutie in de juiste verhouding zo groot mogelijk op het scherm weer te geven
  • Blurring bij snel bewegende beelden

Omdat ik op een oude tweedehands 15" TFT werkte en ik voor m'n fotografie hobby (en bijbehorende fotobewerkingen) een beter scherm wou, ben ik op zoek gegaan naar een beter scherm.

De eisen waren voor mij duidelijk: Een P-MVA (of S-IPS, in ieder geval geen TN) paneel, resolutie minimaal 1920x1200, HDMI aansluiting en zo goedkoop mogelijk. Uiteindelijk waren er twee kandidaten: De LG 245WP en een Samsung 24" P-MVA scherm. Omdat de LG toch enkele tientjes goedkoper was, heb ik deze genomen.

Featureset
Het scherm heeft 2 USB 2.0 aansluitingen aan de linkerkant van het scherm, naast een 3,5 mm jackplug voor een koptelefoon. Helaas liggen deze aansluitingen vrij diep verborgen, waardoor ze minder makkelijk bereikbaar zijn dan je eigenlijk zou willen (en dus vrij weinig gebruikt).

Aan de onderkant van het scherm zitten met de kabels naar beneden (van links naar rechts) USB input, VGA, component RGB, DC-out (?), DVI/HDMI en AC-in.

De USB input spreekt voor zich, die wordt gelinkt aan de USB poorten aan de zijkant. Er wordt een gewone USB kabel voor gebruikt met een USB B-stekker aan de kant van het scherm.

De VGA is een DE15F D-subminiature (D-SUB) aansluiting. Met de meegeleverde kabel is de beeldkwaliteit op 1920x1200 pixels zeer laag. Of dit door de kabel of door de (onboard) videokaart komt is niet duidelijk. Het enige wat me wel duidelijk was, was dat ik héél snel de geplande videokaart met DVI moest gaan kopen. Daarmee was de beeldkwaliteit perfect.

De component aansluitingen heb ik nooit gebruikt en zal ik waarschijnlijk ook nooit gebruiken, dus daar kan ik geen uitspraak over doen. Ze zitten erop omdat ze erop zitten, niet omdat ik ze gekozen heb.

De DC-out aansluiting heb ik ook nog nooit gebruikt. Ik weet niet waar het voor dient.

De DVI/HDMI is een standaard HDMI Type A aansluiting, die ik altijd op de DVI aansluiting van m'n videokaart aangesloten heb gehad. De meegeleverde kabel geeft zoals eerder gezegd uitstekend beeld.

De AC-in aansluiting valt weinig over te zeggen. Het is voor de stroomvoorziening van het scherm en dient met de meegeleverde kabel aan het lichtnet aangesloten te worden. De meegeleverde kabel is ca. 1 meter lang.

De pivot werkt uitstekend, hoewel ik het zelden gebruik. De schermhoogte is dan zeer groot, terwijl de breedte (1200 pixels) ook uitstekend mee te werken is. De enige reden waar ik het voor gebruik is de opmaak van portretformaat documenten. Het is dan makkelijk om het gehele document op hoge kwaliteit te kunnen bekijken.

De pixelmapping functie in het menu ondersteunt helaas alleen maar 1:1. Dat betekent dat een resolutie van bijvoorbeeld 1024x768 als 1:1 wordt weergegeven met zwarte randen rondom. Als je in plaats van '1:1' de menuoptie 'Full' kiest, wordt de resolutie compleet over het scherm uitgesmeerd (en wordt het voorbeeld van de 1024x768 dus in de breedte uitgerekt). Graag had ik hier nog een functie gezien waarmee de verhouding van de resolutie in tact blijft.

Een handige feature is de splitscreen optie. Hierbij kunnen er 2 inputs gekozen worden die op het scherm weergegeven worden (picture in picture of side by side). Vooral de side by side optie is handig als je met meerdere pc's werkt. Als je een PC aan het installeren bent, maar tegelijkertijd wil doorwerken op een andere PC, kan je ze allebei aansluiten op het scherm en tegelijkertijd beide beelden bekijken.

Het scherm kan flink omhoog en omlaag gezet worden, naar schatting zo'n 15 cm. Daarnaast kan het ca. 30 graden gekanteld worden (waarvan ook iets naar beneden). En het scherm kan draaien op z'n voet.

Kleurweergave en Contrast en helderheid
Ik heb het scherm speciaal voor de kleurweergave gekocht; het is een P-MVA scherm met 3x 8 bit kleurdiepte (TN panelen hebben 3x 6 bit kleurdiepte; dat betekent dat ze slechts 1,5% van de kleuren van een P-MVA scherm kunnen weergeven.)

Bij het eerste gebruik van het scherm, vond ik dat het scherm erg licht was en zeer weinig contrast had. Als voorbeeld: Op GoT worden de reacties in een grijze box weergegeven met een donkerder grijze balk boven elke reactie. Het kleurverschil daartussen was vrijwel niet zichtbaar.

Omdat de juiste kleurweergave voor mij een pré is, heb ik het scherm met een Color Spyder 2 Express gekalibreerd. Het verschil tussen de standaard en het gekalibreerde kleurprofiel is zéér groot. Behalve dat na het kalibreren het contrast wel goed was, bleek dat het scherm standaard ook nog eens veel te blauw stond afgesteld (het menu stond al op 6500K, 9300K gebruik ik niet eens; wat ziet dat er vies blauw uit).

Na kalibratie ben ik zeer tevreden over de kleurweergave van het scherm, maar ben ik er ook van overtuigd dat eigenlijk elk scherm gekalibreerd zou moeten worden, ook als je geen fotobewerking doet. Websites en afbeeldingen zien er veel beter, duidelijker en contrastrijker uit.

Helderheid en contrast stonden trouwens beide op 100%, die heb ik zo laten staan tijdens de kalibratie, net als alle andere menuinstellingen.

De inkijkhoek is fenomenaal. Het maakt niet uit aan welke van de vier kanten je zit. Als je te schuin voor het scherm zit, is het beperkte zichtbare oppervlak een grotere issue dan de beeldkwaliteit door de inkijkhoek.

Ghosting
Ghosting is niet aanwezig bij dit scherm, maar enige vorm van blurring bij snel bewegende beelden in films en games wel, vooral als het kleurverschil heel groot is. Om echt goed snelle games te kunnen spelen, is dit scherm eigenlijk te traag. Voor de mensen die af en toe een spelletje doen (zoals ik), is het goed genoeg. Een inputlag heb ik niet opgemerkt.

Pixeldefecten
Ik heb geen defecte pixels of subpixels in ruim een jaar tijd. De meningen zijn hier over verdeeld, maar ik accepteer geen enkele defecte pixel. Schermen die binnen de garantie ook maar één dode (sub)pixel hebben, gaan direct terug.

Bouwkwaliteit en afwerking
Een zeer groot nadeel van de pivotfunctie is dat het scherm in landscape-modus niet recht genoeg kan. Het scherm helt dus altijd een beetje naar rechts. Daarom heb ik aan de rechterkant altijd wat dubbelgevouwen papiertjes onder de voet liggen. Hoewel dit eenvoudig op te lossen is, vind ik het toch een minpunt. Daarom heb ik 'slecht' aan de bouwkwaliteit toegekend.

Behalve dat is het scherm degelijk gebouwd en de scharnieren lopen erg soepel (maar niet te licht).

Vormgeving
De omlijsting van het scherm is mat zwart. Zelf heeft dat mijn voorkeur omdat een donkere kleur wegvalt en omdat een glanzende omlijsting vervelend kan spiegelen. Hetzelfde geldt voor het scherm zelf. Het is een mat scherm dat in principe niet spiegelt.

Ik vind het jammer dat er zo'n fel blauw lampje rechtsonderin zit. Dit is zeer irritant. Als het scherm open te schroeven was, had ik het er zelfs uitgehaald. Het heeft overigens ook geen nut. Ik zie zo toch ook wel of het scherm aan staat of niet?

De drukknoppen voor het menu zitten aan de onderrand van het scherm en zelfs na een jaar 'oefenen' heb ik nog moeite om de juiste knoppen in te drukken.

Veel mensen vinden het scherm er lelijk of oud uitzien. Zelf houd ik van strakke lijnen, kleur mat zwart, een clean uiterlijk zonder al te veel poespas. Daarom spreekt het design spreekt me erg aan.

Met een prijs van ongeveer 550 euro (februari 2008), is dit een van de goedkoopste 24" P-MVA schermen. Ondanks het feit dat dit een goedkoop scherm uit deze klasse is, doet de beeldkwaliteit er niet voor onder, en dat is wat ik het belangrijkste vind.

Heb jij ook een LG L245WP-BN Zwart?

Jammer dat de functie er niet opzit, maar voor het geval dat je het niet weet, je kan dit ook met de instellingen van de grafische kaart instellen ;) .
Bedoel je via deze optie? Die heb ik nog nooit aan de praat gekregen...
Het is echt bizar hoelang die optie al niet werkt in de nvidia drivers.
menu -> special -> power indicator -> off
En één keer je scherm uitzetten en weer aan en je kan wéér dat menu induiken. |:(
ow ok, ik heb zelf geen last van het blauwe lampje, dus gebruik de optie ook niet.