DJI Phantom 2 Vision+ inclusief 3-assige Gimbal en Camera Review

jantijtgat 9 december 2014, laatste update op 10 december 2014, 584 views

DJI Phantom 2 Vision+ inclusief 3-assige Gimbal en Camera

Deze drone is volgens mij prijs-kwaliteit een schitterend product. Het gebruikgemak is enorm groot. Na enkele minuten kan eigenlijk iedereen ermee overweg. Hij vliegt erg stabiel en de foto's zijn goed te noemen.

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk
  • Zeer stabiel
  • Vrij goeie beeldkwaliteit
  • Lange vliegtijd (makkelijk 20 minuten)
  • Mooie iPhone-app
  • Live beelden bekijken
  • Komt vanzelf terug bij slechte ontvangst

Minpunten

• Niet zo robuust (door laag gewicht)
  • Foto's zijn zeer bol (makkelijk recht te zetten met Lightroom)
  • Camera niet te besturen via afstandsbediening, maar via iPhone
  • Live beelden vallen soms weg
  • 1 van de 4 motors werkte even niet (ondertussen gratis in herstelling)

De aankoop

Ik kocht deze drone in juli bij Aerobertics in Brugge (Vlaanderen). In deze winkel kreeg ik de nodige uitleg. Onder andere propguards werden afgeraden. Hoewel ik eerst van plan was om deze wel te kopen. Het nadeel is dat het toestel er zeker niet stabieler door wordt. Doordat er langere vijzen nodig zijn om de propguards te installeren, zijn er blijkbaar reeds veel schadegevallen bekend van mensen die dit vergeten zijn als ze de propguards weghalen en dan de motortjes beschadigen met de te lange vijzen.

Bij thuiskomst moest ik het toestel kalibreren. Dit is een eenvoudig proces. Alles staat mooi uitgelegd op de website van DJI. Voor elke vlucht wordt het aangeraden om het kompas te resetten door de drone in je handen een paar rondjes te doen draaien. Dit is zeer eenvoudig en duurt slechts enkele seconden. Ook hiervan staan er filmpjes op de website van DJI.

Enkele weken na mijn aankoop, heb ik enkele batterijen bijgekocht, zodat ik er nu 4 heb in totaal. Alsook een extra lader, nieuwe props, een 32GB-geheugenkaart en een stevige draagkoffer. De extra batterijen zou ik iedereen aanraden. Het is zeer aangenaam om meer dan 1 uur in de lucht te kunnen zijn, zonder te moeten bijladen. De eerste weken heb ik ook mijn extra lader veel gebruikt, zodat ik enkele uren nadien een tweede reeks vluchten kon doen. Gezien het nu reeds snel donker is, gebruik ik de extra lader niet veel meer.

De eerste vlucht

Nadien volgt er een spannend moment: de eerste vlucht. Ook deze is vlekkeloos verlopen. De besturing is eigenlijk kinderlijk eenvoudig. Met de linkerstick ga je: omhoog, omlaag, draaien naar links en draaien naar rechts. Met de rechterstick ga je: links, rechts, vooruit en achteruit. Veel eenvoudiger kan het niet. Bij de controller is er een klem geleverd om jouw smartphone te bevestigen. Voor de eerste weken zou ik dit afraden. Het is namelijk moeilijk om zowel naar de drone te kijken om nergens tegen te vliegen en naar het scherm voor de perfecte foto. Anderzijds: het is ook moeilijk om de perfecte foto te maken, als je het scherm niet ziet en iemand anders de camera bestuurt.

Verdere vluchten

Ondertussen heb ik tientallen vluchten achter de rug. Eigenlijk zonder noemenswaardige incidenten. Het ergste was een landing waarbij de drone in iets te hoog gras landde en daardoor omviel. Gevolg was dat de props serieus afgesleten waren. Waarschijnlijk kan je er nog mee vliegen, maar dit doe ik niet. Eigenlijk heb ik zeer veel vertrouwen in het toestel. Bij zeer goed weer kan ik opstijgen en landen vanaf het balkon van mijn appartement. Het grootste voordeel aan het toestel vind ik: als je enkele seconden wil pauzeren laat je gewoon alles los en het toestel blijft mooi ter plaatse hangen dankzij de gps.

Problemen

Als je de drone te ver weg laat vliegen, krijg je de melding "coming home" en zeer traag komt de drone dan terug. Als hij iets dichterbij is, kan je dan opnieuw de controle overnemen. Dit werkt eigenlijk geruststellend. Ik heb het toestel nog nooit zelfstandig volledig laten terugkeren. In principe zou de drone opnieuw moeten landen in de directe omgeving van de opstijgplaats. Vervelender is het wegvallen van de verbinding met iphone. Dit gebeurd ook vrij regelmatig. Dan wordt het beeld grijs en beweegt het uiteraard niet meer. De oplossing is simpel: minder ver weg vliegen. Soms is het echter zeer verleidelijk om toch nog dat beetje verder te gaan om de perfecte foto te maken.

Drie weken geleden had ik mijn grootste probleem sinds mijn aankoop. En van de vier rotors werkte plots niet meer. Hij maakte ook een raar geluid dat hij nooit eerder maakte. Na een herstart werkte hij plots terug wel. Enkele dagen nadien had ik hetzelfde probleem. Het gaat om de rotor rechtsvoor. Via google kwam ik te weten dat dit de rotor is die bij iedereen het meeste problemen veroorzaakt. Ik heb contact opgenomen met de Aerobertics. Het was een gekend probleem en ondertussen is hij in herstelling. Dit zou iets meer dan een week duren.

Leuk toestel voor correcte prijs. Ik was nogal kritisch omdat het een Chinees bedrijf is, maar eigenlijk was dit onterecht. Het gebruiksgemak is groot en als er verstandig mee omgesprongen wordt, zijn vele ongevallen gemakkelijk te vermijden. Ik zou het toestel zeker aanraden. Het lijkt me ook een betere keuze dan de combinatie met GoPro omdat er nu maar 1 app nodig is.

Heb jij ook een DJI Phantom 2 Vision+ inclusief 3-assige Gimbal en Camera?