Specificaties Videokaartkoeling (passief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM80D-HP Review

Klaas van der Heide 4 juli 2005, laatste update op 14 februari 2009, 2.722 views

Zalman ZM80D-HP

Pluspunten

• Stil
  • Mooi om te zien
  • Goed koelend vermogen
  • Fan met twee snelheden ( 12v en 5 v )
  • Ook geheugenkoeling meegeleverd

Minpunten

• Iets te weinig koelpaste in het kleine tubetje. Met een ronde tang tot de laatste druppel leeg gehaald .

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Ik heb nu 3 van deze mooie stille koelers in gebruik op 3 Gigabyte ATi kaarten, 9500pro 9700pro en 9800pro. Alle kaarten blijven nu voldoende koel. Reden van montage was in alle drie gevallen de matige standaardkoeler die na een half jaar stuk gaat. Fan staat stil ;) . De matige kwaliteit van de standaard koeler noopte mij op zoek te gaan naar een betere koeler. Nu kende ik Zalman koelers al van een eerdere ervaringen met de ZM80C-HP. Een passieve koeler met maar 1 heat pipe die een kapote koeler verving op een MSI Gforce 4 4200 TI. Wat dat betreft mogen de fabrikanten op hun dure kaarten wel eens betere koelers monteren. Na goed 1 jaar staat de fan stil!

De Zalman koelers zijn redelijk simpel te monteren. Wel zou er wat meer koelpasta bij geleverd mogen worden. Er wordt zowel een ATi montage stuk als een nVidia montage stuk bij geleverd. Met twee prachtig goud gekleurde heat pipes. Er worden 6 mooi afgewerkte koelblokjes voor het geheugen mee geleverd. Deze zijn simpel door een plastic beschermglaagje te verwijderen te monteren op het geheugen. Het monteren van het koelblok gaat redelijk simpel met twee boutjes die door een o-ring van de kaart gehouden wordt. De beugels zijn geheel instelbaar zodat de gaten van de oude koeler gebruikt kunnen worden. Deze beugels komen wel wat scheef te staan en onder een lichte voorspanning zit dan het koelblok op de gpu. Aan de achterzijde wordt met behulp van afstandbusjes een tweede blok gemonteerd. Hierop worden koelplaten gemonteerd met daartussen de twee goudkleurige heat pipes. Het geheel wordt met koelpasta ingesmeerd. Zalman doet dit met een stukje karton. Ik geef de voorkeur om het met het plastic van de verpakking te doen. Zo krijg je de rommel tenminste niet aan je vingers.

Alle schroefjes zijn net lang genoeg om alles te monteren. Let wel op dat je steeds de juiste schroeven neemt want aan het eind heb je de langste nodig voor het monteren van de back plate.

De koeler is zelf passief maar met de Zalman fan wordt het weer een semi aktief koeler. De koeler koelt goed in combinatie met de goed monteerbare Zalman fan die het geheel mooi afmaakt. De fan is zeker voor een ATI 9x00 kaart aan te raden. Ander is de luchtflow rond de kaart te weinig en wordt de kaart nog redelijk heet. De fan kan op twee snelheden draaien door de spanning te varieren tussen 5 volt of 12 volt. Met de fan mate kan je nog de spanning modden. Er zit al een weerstand in gesoldeert. Door een zwaardere weerstand te kiezen kan het fan toerental nog worden aangepast. Helaas is het toerental van de fan niet meetbaar. Maar gelukkig is de fan traditiegetrouw voor Zalman heerlijk stil. Overigens wordt de fan heel handig boven in de backplate geschoven waarna je de fan met een ronde gekartelde moer vast zet.

Het geheel is een genot om naar te kijken als je een venster in kast hebt. Het koelend vermogen neemt toe als je in dat venster dan een gat maakt t.p.v. de Zalman fan. Dit gat kan mooi afgewerkt worden met de Zalman beschermplaat die op de fan gemonteerd wordt (kun je van de koeler afhalen). Kortom in ben zeer te vreden met dit produkt. Stil, mooie en redelijk eenvoudig te monteren een aanrader!

Heb jij ook een Zalman ZM80D-HP?

Die 6 koelblokjes zijn niet echt een plus.
Gezien het feit veel kaarten tegenwoordig 8 BGA chips hebben, of nog 4 normale chips (Waar dan dus 2 BGA chipkoelers op moeten)

Verder heb ik het C model en ben ik er erg over te spreken.
Modellen die deze koeler ondesteunt hebben geen 8 BGA chips.
volgens mij gebruik jij echt superveel koelpasta :D1 druppel is wel genoeg joh
Heb je wel eens een dergelijke gemonteerd? Ik denk van niet. Je moet namelijk niet alleen bij het VPU-blokje koelpasta gebruiken, maar ook bij andere onderdelen zoals de heatpipes. En juist bij de heatpipes is 1 druppeltje echt niet voldoende, omdat ze over het hele contactgebied koelpasta nodig hebben...

Overigens vind ik wel dat er genoeg koelpasta bij zit....
Of het past hangt natuurlijk van je moederbord af. Welk bord is het? En wat is de afstand gemeten naar de koeler vanaf je vga kaart? Dan zal ik even meten hoeveel ruimte je hebt.
ik wou hem ook aanschaffen maar durf het nie aan want miss zit mn northbridge in de weg dus heb het maar nie gedaan
Ik wil deze eigenlijk ook kopen voor m'n GeforceFX5600.. gewoon helemaal passief en dus lekker stil..(hoeft geen extra fan bij een 5600)