Startech.com 4 Bay eSATA USB 3.0 to SATA Zwart Review

nubro01 9 december 2014, laatste update op 19 januari 2015, 369 views

Startech.com 4 Bay eSATA USB 3.0 to SATA Zwart

Voor 165 een zeer slechte investering, beter af met meerdere USB 2 IDE/Sata adapter van 7,50

Pluspunten

• 4 extra sata schijven via USB.
  • regelbare ventilator per twee schijven.
  • USB 3 of eSata

Minpunten

• Slechts 1 schijf zichtbaar via eSata
  • zodra 1 schijf ontkoppeld wordt, dan resetten alle andere schijven
  • trillen van schijven klinkt door in kast.
  • eSata en USB3 niet gelijktijdig

Mobiliteit Score: 5
Altijd twee USB IDE/Sata adapter van 7,50 gebruikt, met externe stroom adapter.
Na een enthousiast YouTube filmpje hoopte ik op een bruikbare oplossing, maar nu ik e.a. geprobeerd heb, vind ik dit een desinvestering.
Mijn laptop heeft een eSata aansluiting en mijn Asus P6T WS professional heeft er twee.
Op mijn WS heb ik ook een extra 2x USB3 pci express kaart.
4 sata schijven aangesloten, maar via eSata wordt alleen HD1 gezien, zodra ik HD1 uitzet, dan pas wordt HD2 gezien. Op mijn laptop met Windows 7 gaat dit redelijk, maar mijn WS met Server 2008 R2 heeft problemen. Zodra HD1 uitgezet wordt, gaat mijn schijfbeheer helemaal op tilt en moet ik herstarten wil ik een andere schijf via eSata kunnen zien. Met 5 virtuele machines is dit geen pretje.
Laptop via Usb2 gaat net als WS via USB 3, de mist in zodra een schijf uitgeschakeld wordt. Alle overige schijven verdwijnen en komen even later weer terug, dus blijkbaar reset het interne bordje zich zodra een schijf uitgaat.
Als ik een WD myBook 4TB ook via USB 3 aansluit wordt hij niet herkend als de Startech ook via usb 3 aangesloten is. Na een herstart, zonder dit onding wordt hij wel weer herkend.
Zo lang alles blijft zitten, kan ik via USB3 4 schijven benaderen en een backup maken van mijn 8 interne schijven.

Op 19/01/2015 deze url gevonden http://nl.startech.com/Op...chijven~SATDOCK4U3E#dnlds met daarop de laatste Firmware. Lijkt ernu op dat via USB 3.0 nu e.a. veel beter gaat. Als ik met 4 schijven start dan gaan nog steeds Alle schijven weg als ik er een uitzet, maar bij het weer aanzetten van een schijf, dan wordt hij wer herkend. Alleen jammer dat je geen schijf kunt uitzetten als een andere aan het bacuppen of copieeren is, want die actie wordt afgebroken zodra een van de schijven uitgezet wordt..
Nu nog zien wat deze update met eSata gedaan heeft.

Heb jij ook een Startech.com 4 Bay eSATA USB 3.0 to SATA Zwart?

Dat eSata en USB niet tegelijk werken is logisch. Dit soort systemen kunnen niet tegelijk dezelfde schijf aanbieden over 2 verschillende interfaces.

Verder heb je voor meerdere schijven zichtbaar te maken via eSata een eSata poort nodig met "Port Multiplier". Als je die niet hebt zie je maar 1 schijf.
Als je een PCI-e kaartje voor je pc koopt met eSata die wel Port Multiplier ondersteuning heeft werkt het wel.
Staat overigens ook in een note bij de specs:
eSATA connections require the host computer to support Port Multiplier technology, otherwise only one of the hard drives will be detected.