Specificaties Rad. HD4850 (625MHz), 1GB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 4850 1GB GDDR3 PCI-E Review

Herr Flicker 18 maart 2009, laatste update op 18 maart 2009, 2.790 views

Sapphire HD 4850 1GB GDDR3 PCI-E

Pluspunten

• Redelijke layout
  • Zeer acceptabele temps
  • Geluidsproductie
  • Prestatie / prijs verhouding

Minpunten

• Modbaarheid (word uitgelegd in de review)

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Eerste keer
Dit is mijn eerste review die ik schrijf, commentaar is altijd welkom :)

Ik ben altijd al een fan van spelletjes spelen geweest, om met de tijd mee te gaan wou ik daarvoor toch besteden voor een goede videokaart.
Ik had op een aantal fora gelezen dat dit een leuke videokaart moest zijn.
Hieruit heb ik besloten om de kaart te gaan kopen

Waarom de 1gb versie?
Ik heb de 1gb geheugen gekozen omdat ik op Dual screen werk, er werd aangeraden als je met een hoge resolutie werkt je eigenlijk toch meer baat hebt bij meer geheugen.
Voor het beetje prijsverschil vond ik het opzich geen probleem

Inhoud
De inhoud is eigenlijk wat je kan verwachten bij alle high-end kaarten.

-De kaart verpakt in luchtzak
-DVI -> HDMI adapter
-DVG -> VGA adapter
-Tvout met RGB aansluiting (voor je TV)
-Composit verloop (Voor een wat oudere TV)
-Crossfire bridge
-Handleiding/boekje
-Driver CD

Installatie hardware matig
De installatie liep redelijk soepel.
Door de wat grote koeler van Sapphire kunnen je SATA poorten wat moeilijk bereikbaar worden.
Ik heb dit opgelost door een 90graden SATA kabel te gebruiken (*zie foto)

De kaart heeft een goed A-Merk voeding nodig.
Ik maak gebruik van een Coolermaster 520watt (600watt peak) voeding
De kaart heeft 1 6pins aansluiting nodig, je kan hiervoor die van je voeding gebruiken of het verloopje van molex gebruiken (*zie foto)

Installatie software matig
Toen ik deze kaart kocht maakte ik nog gebruik van XP Professional 32bit (met een Geforce 8600GT).
Ik had gelezen dat sommige mensen toch problemen hadden met het overschakelen van Nvidia naar Ati.
Wat ik heb gedaan is de drivers van Nvidia er handmatig afhalen, kaart insteken en weer opnieuw opstarten.
Ik had met het omschakelen geen software matige problemen.

Drivers
Elke maand komt er wel een nieuwe driver uit van ATI.
Ik ben begonnen bij 8.12 en zit nu op 9.2.
Met al deze versies heb ik geen problemen ondervonden

Temperaturen
Met deze kaart en CCC (catalyst control center) kun je de fanspeed regelen.
Idle laat ik de kaart op 25% draaien, hier zit ik gemiddeld op een 42graden.

Met het spelen van spellen zet ik de kaart op 50% fanspeed.
Onder een load van 60% of meer komt de kaart niet boven een 60 graden uit.
Aangezien de chips tegen een dikke 90 graden moeten kunnen lijkt mij 60graden een uitstekende temperatuur.

Verbruik
Op mijn stopcontact heb ik een Wattage meter, hier kan ik dus goed zien wat het verschil is van idle en load.
Systeem idle : 125watt
Systeem load : 220watt

Prestaties
Omdat ik niet bekend ben met het benchmarken post ik toch even een plaatje.
Image is van : legitreviews.com

Modbaarheid
Omdat met overclocken de kaart toch warmer gaat worden zetten vele OC'ers een andere cooler erop.
Het nadeel van dit design van Sapphire is dat de chiplocatie verder naar achteren is geplaatst.
Coolers zoals de Scythe Musashi gaan dan niet passen.
Opzich is dit niet een heel groot nadeel omdat de stock cooler prima zijn werk doet.

Ik ben erg tevreden met deze kaart.
De kwaliteit en prijsverhouding is hartstikke goed.
De HD4850 1gb is nu bij elke webshop voor een 160euro te koop.

Voor de shooters wat ik ermee speel (Call of duty 4, Left 4 dead en GTA IV) werkt de kaart prima.
Ik draai op een resolutie van 1440x900 en kan alles op High en 4x AA zetten (Left 4 dead met 8x AA)

Ik hoop dat mijn eerste review in de smaak valt, het is toch moeilijker dan verwacht.

Hier een aantal fotos :

Closeup
Kaart in crossfire 1
Kaart in crossfire 2
Kaart in crossfire 3

Heb jij ook een Sapphire HD 4850 1GB GDDR3 PCI-E?

Nette, kleine, maar goede review.

Een tipje (ja ik ben een pietlut, maar boeien, is opbouwend ;) ) : Fora's = Fora, anders is het meervoud van een meervoudig woord.
Verder werkt het plaatje "Kaart los" niet.

Voor de rest heel netjes, ik moet zeggen dat ik het grafiekje dat je hebt verwerkt ook al eens had zien voorbijkomen.
Erger vind ik nog dat een 8800GTX de HD3870X2 inmaakt, maar dat is een ander verhaal.
Moet zeggen dat ik het ook zeker een goede prijs/kwaliteit verhouden vind hebben, alhoewel ik de temps zelf niet zo heel lekker vond.
Zal voornamelijk aan de kast liggen.

Ik heb dan liever NVIDIA, maar ik moet toegeven dat door o.a. jouw review (en goede feedback, jij hebt echt plezier van de kaart zo te zien) een betere blik op ATi heb gekregen. Mijn laatste ATi zit in mijn laptop, is een Radeon 9700, dus heb niet zo heel veel vergelijkbaar materiaal :P

Bedankt voor de review en succes met de videokaart verder!

P.s. Je hebt nog niet geprobeerd te overclocken? Je hebt nog wat headroom, aangezien je fan nog niet eens op 100% staat naar je eigen zeggen.
Bedankt voor je reactie,
Ik heb mijn review even aangepast en even wat images erbij gedaan.

Het plaatje heb ik van internet afgehaald (Source staat erbij), heb geen ervaring met benchmarken vandaar.

De prijs/kwaliteits verhouding is echt perfect vind ik.

Ik heb nog niet geprobeerd te overclocken, dit kan wel met CCC maar durf het eigenlijk niet aan.
Temperaturen zijn prima dus heb wel wat speelruimte inderdaad.
Voor je eerste review doe je het prima en je kan hem altijd in de loop van de tijd nog wat verder uitdiepen.

Rome is ook niet in een dag gebouwd ;) Maar ga vooral zo door!

1 GB maakt bij een dualscreen setup geen verschil ten op zicht van een 512 of zelfs 256 MB kaart. Je merkt het verschil alleen in games (GTA4 bijvoorbeeld, die heeft echt baat bij 1 GB). Ik draai al jaren op een dualscreen setup en ben begonnen met 64 MB. De laatste paar jaren draai ik met twee schermen (15" & 20") die ik heb getest met 256 en 512 MB. In Windows merk je geen enkel verschil.

[Reactie gewijzigd door Chiel340 op 18 maart 2009 22:44]

Catalyst 9.3 is trouwens uit, dus je kunt weer een upgrade verder w.b. drivers ;)

Linkje: http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx

Redelijke review, voornamelijk het verbruiksdeel vind ik interessant. Kan je nog wat eigen benchmarks en ervaringen posten? 2.5 ster nu hier. Foto's wel goed gedaan trouwens.

[Reactie gewijzigd door Jejking op 18 maart 2009 23:13]

lol je hebt dus maar meteen voor Crossfire gekozen?

Ik heb de Asus versie, misschien dat ik over een tijdje als de prijzen flink zakken er een tweede bij ga kopen..

Maar ik moet zeggen dat de enkele kaart in het spel wat ik speel UT3 prima voldoet
Ik heb de 512MB non ref 4850 van Sapphire. En ik vind die cooler wel erg luidruchtig.

Een tip: De Zalman VF900 past er precies op, en het VRM koelblok kun je laten zitten. Het koelt beter dan deze stock koeler en veel stiller!