Asus PCE-AC68 Review

cyberboy3 7 december 2014, 2.105 views

Asus PCE-AC68

Ik ben sinds een week in het bezit van deze kaart en hij bevalt erg goed. Ik werkte tot verkort gewoon met een USB adapter, maar deze had op zolder toch wel moeite om het signaal van de router beneden in de meterkast op te pikken.

Pluspunten

• Zeer goed bereik
  • Zeer hoge Snelheid
  • Goede bouwkwaliteit
  • Mooie afwerking
  • Makkelijke te installeren
  • Bijgeleverde voet voor de antennes

Minpunten

• Misschien de prijs

Situatie:

Ik heb thuis een internet abonnement met 120mbit down en 12 mbit up. Wij hebben om en nabij de 10 apparaten draadloos verbonden met de router in de meterkast. De hoofdcomputer staat op zolder. Tot verkort gebruikte ik de door UPC geleverde modem/router, maar omdat ik in een straat woon waar bijna iedereen een draadloos netwerk heeft en die allemaal op 2.4ghz band zitten werd het bereik en de snelheid steeds slechter. Ik heb toen een Asus RT-AC66U router gekocht en de Asus PCE-AC68 netwerkkaart. In deze review de bevindingen over de netwerkkaart!

Installatie:

De kaart wordt geleverd in een doos met 3 externe antennes en een soort basisstation met een magnetische onderkant om de antennes op te kunnen zetten.

Het installeren van de kaart in de computer is heel simpel je plugt hem in een vrij pci slot en hij werkt. Daarna heb ik de drivers ge´nstalleerd en het werkte meteen.

Met het plaatsen van de antennes heb je 2 mogelijkheden. Je kan de antennes rechtstreeks achter op de pci kaart schroeven of je kan ze via de magnetische voet aansluiten. Het voordeel van het laatste is dat je de antennes op een plaats kan zetten waar je het beste bereik hebt. Zoals je op de foto kan zijn heb ik ze aan mijn ijzeren balk van mijn bureau geplakt.

Bereik en Snelheid:

Zoals hierboven beschreven staat mijn router in de meterkast op de begaande grond en mijn computer op zolder op de 2de verdieping. Ik gebruik eigenlijk voornamelijk alleen de 5ghz band, omdat je daarvoor deze kaart ook koopt.

Ik kan niet anders concluderen dan dat ik uitermate tevreden ben met deze netwerkkaart, de connectiesnelheid volgens Windows schommelt zo tussen de 230 en 350Mbps.

Vervolgens heb ik ook nog een speedtest gedaan van de internetverbinding, de laatste jaren lagen mijn beste scores altijd tussen de 20 en 30 Mbit. Maar met deze kaart en de asus router haal ik sinds jaren eindelijk de volledige snelheid van mijn abonnement.

Conclusie:

Als u wilt genieten van snel internet en een snel draadloos netwerk, ook op plaatsen waar er veel wifi netwerken zijn of er veel afstand zit tussen de router en de computer(2 plafonds van gewapend beton). Dan kan ik niet anders concluderen dan dat u deze kaart MOET hebben, het heeft mij jaren gekost om mijn complete internetsnelheid op zolder te kunnen gebruiken. Maar met deze kaart en de Asus router is het eindelijk gelukt.

Het enige nadeel wat ik kon vinden was mischien de prijs.

Heb jij ook een Asus PCE-AC68?

Ik zat met vrijwel dezelfde situatie. Mede door bovenstaande review deze Asus kaart gekocht.
Is flink prijzig, maar werkt inderdaad zoals cyberboy3 zegt.