Zotac GeForce 8800GT - 512MB GDDR3 Review

MPeek 15 augustus 2009, laatste update op 15 augustus 2009, 861 views

Zotac GeForce 8800GT - 512MB GDDR3

Pluspunten

• Standaart overclocked
  • DVI met HDCP
  • Stil
  • Koel
  • Single Slot koeler

Minpunten

• Bovenste kaart in SLi wordt een stuk warmer

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Deze videokaart vorig jaar overgenomen van een mede-tweaker. Het waren er 2, om te draaien in SLi. Tot op heden heb ik nog niet de mogelijkheid gehad om ze in SLi te draaien, dat ga ik binnenkort wel doen.

Feature set
De features van deze videokaart liegen er in ieder geval niet om. 512MB geheugen, dual DVI met HDCP ondersteuning + S-Video en een standaart overclocked GPU. Buiten dat zit er ook genoeg spul bij de videokaart om beeldschermen aan te sluiten. Daarnaast zit er ook een duidelijke handleiding bij om de kaart te instaleren, maar die was voor mij niet echt nodig.

Prestaties
De kaart presteerd bij de meeste huidge games nog steeds goed en in SLi modus, als de game het ondersteund, zorgt het voor een heerlijke boost die het spelen een stuk fijner maakt. In GTA IV scoor ik met alle settings op high, behalve de textures, minstens 50 FPS buiten en haalt hij rond de 90 FPS binnen. Ook presteren de kaarten samen echt heerlijk in Crysis, waarin ultra high met de meeste settings toch wel soepel werkt. Op een resolutie van 1280x1024 is 512MB zat om goed te presteren.

Driver ondersteuning en compatibaliteit
De drivers werken vlekkeloos op mijn XP systeem, ik heb er eigenlijk geen problemen mee gehad. Wel krijg ik een melding van Rivatuner dat de drivers niet ondersteund worden, maar het programma werkt voor zover ik weet gewoon prima, dus daar hoef ik me niet druk om te maken. Na de installatie meteen gepdated naar de nieuwste drivers en ook dat verliep helemaal goed. De drivers werken ook goed op Vista 64Bit en leverden daar geen problemen op.

Warmte en geluidsproductie
Op de kaart zit een standaart nVidia koeler, maar dan wel met een eigen, en naar mijn mening smaakvolle, 'print'. De koeler houd de kaart in ieder geval prima koel, zowel idle als tijdens het gamen. Ook over de geluidsproductie heb ik weinig te klagen, als de koeler gewoon rond de 1600 TPM draait is hij lekker stil en als de koeler eens flink aan de slag moet, is het geluid nog steeds verre van hinderlijk.

Nu ik de 2 kaarten in SLi draai, wordt de bovenste kaart rond de 5 graden warmer dan de kaart die wel gewoon genoeg ruimte heeft om z'n warme lucht kwijt te raken. Dit is overigens verder geen probleem, aangezien de koeler de kaarten beide nog steeds koel zat houd.

Ik heb de kaarten 2e hands gekocht bij een mede-tweaker, ik heb ze toen op de kop getikt voor 160 euro. Relatief niet erg veel geld als je het afzet tegen de prestaties die deze kaarten, vooral gecombineerd, bieden.

2 Krachtige en prettige kaarten voor, in mijn geval, relatief niet veel geld.

Update:

Het is inmiddels weer een tijd geleden sinds ik de review geschreven heb en sindsdien is er weer het een en ander gebeurt. Ik heb een paar weken na de review mijn nieuwe hardware ontvangen en ook wat benchmarks gedraait. De prestaties met mijn vorige systeem waren een beetje misleidend, omdat de processor een bottleneck vormde en de videokaart dus schreeuwde om instructies. Nu ik een goed systeem heb, heb ik ze nog een keer goed getest en de resultaten waren indrukwekkend:

Stock CPU en 1 videokaart (XP):

Stock CPU en 2 videokaarten (Vista):

CPU overclocked naar 3,3Ghz en 2 videokaarten (XP):

Het verschil tussen de prestaties in Vista en XP kan ik eigenlijk moeilijk verklaren, maar SLi tilt de prestaties in XP toch wel naar een flink hoger niveau!

Heb jij ook een Zotac GeForce 8800GT - 512MB GDDR3?

Leuk om een review te lezen van mijn oude GTtjes :) Ik heb nog wel een suggestie bij positieve eigenschappen: single slot cooler (minder ruimtevretend), maar das in mijn ogen tevens weer een nadeel omdat de warmte die ze genereren niet de kast uit wordt geblazen. Hierdoor zal je zeker met 2 van deze kaartjes in SLI een goede airflow in je kast moeten hebben om niet te veel warmte ophoping te krijgen.

Je zou je review overigens nog wat completer kunnen maken door wat benchmarks erbij te plaatsen en b.v. een foto erbij. Dat maakt het in mijn ogen een meer aantrekkelijkere review.
Ik heb op het moment niet de beschikking over een SLi moederbord, die komt volgende week pas binnen.

Helaas ondersteund GTA IV geen SLi, maar ik denk dat het spel in combinatie met een i7 920 al een stuk beter zal presteren. Ik heb de kaart ook wel gebruikt in andere spellen (Test Drive Unlimited, Colin McRae DiRT en Racedriver GRiD) en daar presteerde de kaart al goed in, dus ik ben benieuwt hoe de spellen draaien met de nieuwe processor en belangrijker, in SLi.
Beter presteren maybe, maar wil je de draw distance omhoog zetten naar 100, dan heb je 2GB per kaart nodig.
onzin , heb hier een 9800gx2 , heeft ook effectief maar 512mb , draw distance staat hier op 100 , evenals de rest , behalve textures staan op medium , in game rond de 30 frames
Idd, je textures staan op medium, dus jij praat hier onzin. Ik heb het over alles op zijn aller hoogst.
Voor textures op high heb je sowieso al 1gb nodig als je wilt dat GTA IV soepel loopt. De SLi ondersteuning voor GTA IV is sowieso pas later met een patch erbij gekomen en dus heeft SLi ook wel degelijk effect op de FPS. Maar helaas heb je er qua geheugen niks aan...
dan moet je dat er maar bij zetten vriend
Ik ben je vriend niet, en dat lijkt me nog al logisch dat je met een dikke setup alles op allerhoogste wil zetten:

@hier onder:

Wel voor alles op zijn allerhoogst.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 15 augustus 2009 14:39]

ja, dus , je hebt evengoed geen 2gb nodig voor de draw distance

@hierboven:dan wel ja

[Reactie gewijzigd door Worran op 15 augustus 2009 14:40]

Waarom heb je ze nog niet in SLI gebruikt? Gewoon geen tijd of heb je geen SLI moederbord?

Dat GTA4 niet zo soepel loopt is niet zo vreemd, dat spel "vreet" video geheugen. Dus of je met een twee kaart meer FPS haalt?
Ik heb het van de single slot cooler erin gezet. Daarnaast heb ik er nog een foto bij gedaan van n van de kaarten en een recente bench in 3D Mark 06. Bedankt voor de reactie!