Specificaties Hardeschijfkoeling (passief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-2HC2 Fanless HDD Cooler Review

SleutelMan 2 juli 2005, laatste update op 3 juli 2005, 984 views

Zalman ZM-2HC2 Fanless HDD Cooler

Pluspunten

• goede geluidsdemping
  • eenvoudige constructie

Minpunten

• slecht koelvermogen
  • installatiegemak

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 2
Algemeen

Ik had dit product aangeschaft vooral om de geluidsproductie en in mindere mate ook om de koeling. Toen ik het product bekeek stond ik (inmiddels) niet vreemd te kijken, dat angezien Zalman altijd wat creatieve oplossingen heeft met koeling en stilte.

Installatie

De installatie was eigenlijk een fluitje van een cent, het enige lastige onderdeel is het monteren van het aardedraadje (een beetje een gepriegel). De schroefdraad van de "rubbertjes" is trouwens niet veel soeps, na eenmaal de koeler evne te hebben verwijderd waren ze al kapot.

Koelvermogen

Qua koelvermogen heb je niets aan deze koeler als je m inbouwt in een ruimte zonder airflow. De kast waar hij inzat had weliswaar de bay erboven nog vrij, maar dat maakte in zijn totaliteit niet meer uit, de HD werd +- 43 graden ipv de 45 graden die hij ervoor was. Voor het koelvermogen hoef je het niet te doen IMHO. Nadat ik een nieuwe kast had besteld (CM-stacker) direct maar de HD (een DM9plus) gemonteerd zonder deze koeler, en dat was direct al een duidelijke verbetering (met 120mm fan @5V). Temperatuur was nu namelijk 28 gradne (idle).

Geluidsproductie

Omdat het product fanloos is zou ik zeggen: lekker stil :P. de Zalman ZM-2HC2 is beter in dempen dan keolen, gek genoeg doen die rubbertjes wel hun werk. In mijn nieuwe CM-stakcer (met 4-in-3 module en rubbertjes) hoor je de HD wel iets duidelijk.

Voor 18,89 euro is dit product eigenlijk te duur. Het is in mijn ogen niet de beste koeler voor de prijs, wel de beste demper.

Heb jij ook een Zalman ZM-2HC2 Fanless HDD Cooler?

Je waardering voor prijs is niet helemaal in overeenstemming met de algemen indruk die ik heb van jouw survey.

Je noemt de koelprestaties, die bijna nihil zijn, en de geluidsdemping is dan best wel duur voor 19 euro..

Maar dat kan ik als buitenstaander nooit precies weten natuurlijk. :>

Misschien is 3 dan een betere waardering voor prijs.. :)