Specificaties 240mm diameter - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Nepton 240M Review

Palmachius 6 december 2014, laatste update op 6 december 2014, 1.064 views

Cooler Master Nepton 240M

De Nepton 240M is absoluut een aanrader, deze koelt goed en zowel de pomp als ventilatoren zijn ook onder zwaardere belasting erg stil. De uitgebreide compatibiliteit, goede afwerking en scherpe prijs vallen ook positief op. Het grootste minpunt zijn wat mij betreft de enigszins korte slangen.

Pluspunten

• Relatief lage en stabiele temperaturen
  • Erg stil, ook onder zware belasting
  • Compatibel met alle courante sockets
  • Goede/mooie afwerking
  • Scherpe prijs

Minpunten

• Slangen aan de korte kant
  • Alleen op 4-pin ventilator headers aan te sluiten
  • Geen materiaal meegeleverd om de radiator in een 5.25” bay te monteren

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
In deze review bespreek ik de Cooler Master Nepton 240M. Het betreft een kant-en-klaar waterkoeling oplossing waarbij waterblok en pomp geintegreerd zijn tot een compacte unit. Deze zit vanuit de fabriek al vast aan een radiator die middels flexibele slangen ergens in de behuizing dient te worden gemonteerd. Het hele systeem is ook al gevuld met koelvloeistof zodat je er gelijk mee aan de slag kunt.

Naast deze Nepton 240M heeft Cooler Master ook de Nepton 120XL aan het assortiment toegevoegd. Waar de voorlopers in de Nepton reeks, de 140XL en 280L voorzien waren van respectievelijk een 140mm en een 280mm radiator, maken de nieuwe koelers gebruik van een 120mm en 240mm radiator om zo een betere compatibiliteit te bieden met de meeste behuizingen.

De Cooler Master Nepton 240M is op het moment van schrijven voor gemiddeld net iets meer dan 90,- euro te koop en dit is in lijn met vergelijkbare waterkoelers van andere fabrikanten.

Hieronder volgt om te beginnen een overzicht van alle specificaties.
http://i.imgur.com/MWbJ9mr.pngDe specificaties liegen er niet om: alle courante CPU sockets worden ondersteund, zowel de radiator als ventilatoren produceren minder dan 30 dBA (dus zijn zeer stil, ik vraag me alleen af bij welke belasting dit is) en de verwachte levensduur van de pomp is 8 jaar bij continu gebruik.

Cooler Master heeft de Nepton 240M in een mooie verpakking gestoken waarop de belangrijkste voordelen van deze waterkoeler en specificaties duidelijk vermeld staan. Dit is tegenwoordig misschien wat minder belangrijk omdat (Cooler Master) producten ook online uitstekend verkrijgbaar zijn, maar het ziet er hoe dan ook goed verzorgd uit.

Niet in de specificaties vermeld, maar wel belangrijk: de Nepton 240M komt met maar liefst 5 jaar garantie. Er worden twee ventilatoren meegeleverd en deze zijn volgens de verpakking van het Silencio FP 120 PWM type. De PWM aansluiting maakt dat de ventilatoren met grotere nauwkeurigheid kunnen worden aangestuurd dan normale voltage-gestuurde ventilatoren. Het feit dat deze ventilators ook gebruikt worden in behuizingen uit de Silencio reeks schept hoge verwachtingen voor een stille werking.

"Ultrafine Micro Channel" geeft aan dat het waterblok een speciale opbouw heeft om efficientere warmte-afgifte te bewerkstelligen. De "Durable FEP Tubing" zorgt ervoor dat de slangen niet kunnen knikken en meer water kunnen vervoeren door een grotere interne diameter. Beide claims lijken me vooral marketing, benchmarks moeten uitwijzen of deze waterkoeler echt zo goed koelt.

Op de achterkant van de verpakking is een interessante grafiek opgenomen waarbij de temperatuur van Intel Core i7 4770K op 100\% load wordt vergeleken. De Nepton 240M zou de processor ruim 30 graden koeler houden dan de koeler die Intel standaard meeleverd.

Daarnaast worden alle relevante afmetingen van zowel de waterblok/pomp combinatie en de radiator vermeld. Hoe je het ook wendt of keert, een 240mm radiator is relatief groot en het is voor aanschaf altijd goed om te controleren of er wel genoeg ruimte is om deze in te kunnen bouwen.

De binnenverpakking is gemaakt van karton en moet er samen met de extra plastic zakken voor zorgen dat de koeler niet kan beschadigen tijdens transport.

Eenmaal uitgepakt komt het volgende tevoorschijn:
  • De waterkoeling-unit zelf
  • Twee ventilatoren
  • Een zakje met allerlei montage materiaal
  • Handleiding
  • Informatie over de garantie
Het montage materiaal omvat een backplate met twee sets brackets om het koelblok op verschillende sockets te kunnen monteren. Er zijn schroeven in twee lengtes meegeleverd om de combinatie van radiator en ventilatoren op verschillende manieren in een behuizing te kunnen plaatsen. Daarnaast is er ook aan koelpasta gedacht en wordt er in de handleiding goed uitgelegd welke onderdelen in welke situatie gebruikt moeten worden. Mooie extra's zijn een stuk rubber om trillingen van de ventilatoren tegen te gaan en een 2x4-pin naar 1x4-pin y-kabel om beide ventilatoren op een enkele header op het moederbord te kunnen aansluiten. Er wordt echter helaas geen 4-pin naar 3-pin of 4-pin naar molex adapter meegeleverd voor wie geen twee 4-pin aansluitingen beschikbaar heeft.

Met het uiterlijk van deze set zit het wel goed, de relatief dikke slangen en grote radiator maken dat de set er wat mij betreft imposant uit ziet. De gesleevde ventilator-kabel en subtiele logo's op de radiator zijn mooie details.

De pomp zelf is behoorlijk compact en voorzien van een Cooler Master logo. Zoals men van een kant-en-klare waterkoeling set kan verwachten zijn de slangen niet te verwijderen. Wat mij betreft zijn ze met zo'n 34 centimeter wel wat aan de korte kant. Montage voorin een grote behuizing zal waarschijnlijk eerder niet dan wel passen.

Met de handleiding, een kruis-kop schroevendraaier en wat geduld zal niemand waarschijnlijk problemen hebben om deze set in te bouwen. Het is een kwestie van goed opletten de juiste brackets en schroeven te gebruiken maar daarna is het inbouwen niet moeilijk te noemen.

Ik heb eerst de ventilatoren op de radiator gemonteerd.

Daarna de brackets aan de pomp vastgeschroefd.

De schroeven op de juiste afstand in de backplate vastgezet.

En tot slot het geheel ingebouwd. Omdat het koelblok veel kleiner is dan de meeste aftermarket lucht-koelers, is vastschroeven geen enkel probleem. Omdat de slangen aan de zijkant uit de pomp komen lopen deze wel vrij dicht langs het geheugen. Natuurlijk kun je de pomp een kwartslag draaien, maar dan staat het logo niet meer rechtop. Voor wie enorm dikke heatspreaders op het geheugen heeft of ook een geheugen-koeler wil gebruiken is dit eventueel wel iets om rekening mee te houden.

Bij mijn moederbord is er zowel een 4-pin PWM CPU_FAN als CPU_OPT header aanwezig waar ik respectievelijk de pomp en ventilatoren op de radiator heb aangesloten.

Eenmaal aangezet blijkt het Cooler Master logo op de pomp voorzien te zijn van fraaie witte led-verlichting. Wie dit niet wil heeft pech, het kan niet worden uitgezet (zonder ook gelijk de pomp uit te zetten).

Bovenin mijn behuizing zitten twee 14 cm ventilatoren en deze kunnen niet vervangen worden voor 12 cm exemplaren. Een 240 mm radiator past ook niet op de 12 cm ventilator positie achterop de behuizing. Un-designs heeft een set brackets in het assortiment dat ideaal zou zijn om de radiator in een 5.25" kooi te monteren. De prijs van 20,- is echter behoorlijk fors ten opzichte van de prijs van de Nepton 240M zelf dus wat mij betreft zouden vergelijkbare stukjes (merkloos) metaal een mooie toevoeging zijn aan het meegeleverde montage materiaal. Aangezien ik niet over dergelijke brackets beschik heb ik de radiator voor deze review bovenop de (op zijkant liggende) behuizing gelegd.

Ik heb deze koeler getest in combinatie met een pc die idle en onder normale load erg stil is, deze bevat de volgende onderdelen:
  • Intel Core i7 4770
  • Asus Maximus VI Hero
  • Lian Li PC-P50 (2x12CM + 2x14CM)
  • Cooler Master Hyper 412S
Alle ventilatoren worden hierbij volledig door het moederbord geregeld. De Cooler Master Hyper 412S (+/- 35,-) is een populaire luchtkoeler en wordt veelal aanbevolen vanwege de gunstige prijs/prestatie en prestatie/geluidsproductie verhoudingen. De i7 4770 werkt op standaard clockfrequentie met turbomodus ingeschakeld. Haswell processoren staan erom bekend van slechte interne koelpasta voorzien te zijn, waardoor ze relatief warm worden en goede koeling noodzakelijk is om de turbo modus maximaal te benutten of om met een K-model goed te kunnen overclocken.

Alle bencmarks worden uitgevoerd onder Linux met behulp van een bash script dat volledig automatisch diverse belastingen simuleert en daarbij de temperatuur en het stroomverbruik van de processor en de snelheid van de ventilators en waterpomp bijhoud. Hiervoor worden programma's uit de `lm\_sensors' en `likwid' pakketten gebruikt. Met behulp van het programma `stress' simuleer ik een lichte workload waarbij de processor zo'n 65 watt verbruikt. `mprime' weet de processor aanzienlijk zwaarder te belasten, de `in-place large FFTs' en `small FFTs' modus komen respectievelijk op zo'n 90 watt en 125 watt.

Ik schat in dat de lichtste workload vergelijkbaar is met stevig multi-tasken, de middelste test met gamen of videobewerken en de zwaartste workload is representatief voor een overclockte processor die flink aan het werk gezet wordt. Met deze workloads moet het mogelijk zijn om een goed inzicht te krijgen in de daadwerkelijke koelprestaties van de Nepton 240M.

Deze benchmarks worden uitgevoerd in drie scenario's:
  • Pomp en ventilatoren volledig door moederbord geregeld (auto)
  • Pomp en ventilatoren maximaal vermogen (max)
  • Pomp automatisch, geen ventilatoren (passive)
Hierbij let ik vooral op de processor temperatuur. Aangezien ik niet over apparatuur beschik om op objectieve manier geluidsproductie te meten zal ik het bij subjectieve inschattingen houden op een schaal van 5 (geen geluid) tot 0 (erg luidruchtig).

De tests hebben veel data opgeleverd waar ik in onderstaande grafieken een selectie van heb gemaakt. Op de x-as wordt de tijd in seconden getoond. De linker y-as wordt zowel voor processor temperatuur als stroomverbruik gebruikt omdat voor beide eenheden de waarden ongeveer in dezelfde range liggen. De rechter y-as toont de ventilator snelheid. Aangezien de waterpomp door het moederbord ook als ventilator wordt uitgelezen wordt deze ook als zodanig getoond. Daarnaast laat voor de drie workloads telkens zien hoeveel de temperatuur gemiddeld bedroeg. Deze waarden volgens later nogmaals in de samenvatting.

Hyper 412S
We beginnen met de referentie koeler in deze test, de Hyper 412S. Met lichte en middelmatige belastingen zijn de temperaturen prima te noemen. Bij high load wordt de processor wel erg warm en de temperatuur zou nog verder oplopen bij aanhoudende belasting. Qua geluidsproductie scoort de 412S wat mij betreft idle 4 en gedurende de test vorderd een 2 a 3.

Nepton 240M
In de volgende grafieken is de Nepton 240M aan de beurt. Bij automatische aansturing van de pomp en ventilatoren is er duidelijk een correlatie te zien tussen het stroomverbruik van de processor enerzijds en de processor temperatuur en snelheid van de pomp en ventilatoren anderzijds. De processor temperatuur is onder alle omstandigheden constant en relatief laag te noemen. Zelfs voor de zwaarste workload blijft de temperatuur binnen de perken. Tijdens deze test was de pomp van dichtbij net te horen (4), de ventilatoren op de radiator waren ook erg stil (4) en alleen bij de zwaarste belasting aanwezig maar niet storend (3).

Met de pomp en ventilatoren continu op de hoogste stand valt op dat de temperaturen idle en onder lichte load iets lager zijn. Voor de andere workloads is er eigenlijk geen verschil. Ik zou aanraden het daarom bij automatisch te houden indien mogelijk, dan blijft de koeler tijdens normaal gebruik erg stil.

Het bleek geen goed idee om de ventilatoren op de radiator helemaal uit te schakelen. Zelfs onder middelmatige load wordt de processor al ruim 70 graden. Bijna 100 graden voor de zwaarste belasting is al helemaal veel te hoog. Daarnaast blijven de temperaturen nog stijgen ook, waardoor de processor al snel zal gaan throttelen of de pc zich uit zelfbescherming zal afsluiten. De geluidsproductie is dan wel zeer laag (4), maar gezien de temperaturen is dit scenario in de praktijk niet te verantwoorden.

In onderstaande tabel zijn de belangrijkste temperaturen weergegeven. Hierbij geeft rood een onacceptabel hoge temperatuur aan en dik gedrukt het beste resultaat per benchmark.

Vergeleken met de Hyper 412S laat de Nepton 240M vanaf middelzware load meerwaarde zien op het gebied van koeling en weet de processor dan ruim 10 graden koeler te houden. Bij dergelijke belastingen is deze waterkoeling oplossing ook aanmerkelijk stiller dan de luchtkoeler. Wie een processor flink gaat overclocken en daarnaast ook nog eens zware workloads gaat toepassen loopt al snel tegen de thermische limieten van (een Haswell) processor aan bij gebruik van een normale luchtkoeler. In deze situaties blijkt een waterkoeler daadwerkelijk meerwaarde te kunnen bieden.

Gegeven dat de Hyper 412S aanzienlijk beter koelt dan de standaard Intel koeler, lijkt de claim die Cooler Master op de verpakking maakt niet onredelijk: de koelprestaties zullen enorm verbeteren met de overstap van standaard Intel koeler naar Nepton 240M.

Al met al kan ik niet anders concluderen dan dat de Cooler Master Nepton 240M een zeer geslaagd product is. Hij ziet er goed uit, koelt goed, is lekker stil en ook nog eens goed geprijsd. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik dit product niet aan iedereen zou aanraden. Neem bijvoorbeeld mijn systeem, als je daar vooral huis-tuin-en-keuken taken mee uitvoert en hem niet continu zwaar belast volstaat een goede luchtkoeler. Wil je echter gaan overclocken en loop je tegen thermische limieten aan? Met de Nepton 240M zou je zomaar een stuk verder kunnen komen. Oftewel, behoor je tot de doelgroep dan lijkt de Nepton 240M me een uitstekende keuze.

Heb jij ook een Cooler Master Nepton 240M?

Bedankt voor je review.
Ik heb nog 1 vraagje, ik zie op de foto dat er 2 stekkertjes aan de fans zitten en 1 aan de pomp dus 3 in totaal. Er staat echter geschreven dat je het hebt aangesloten op 2 pwm headers. Hoe zit dit precies?
Trouwens, schakelen de fans volledig uit in idle?
Zowel pomp als ventilator zijn voorzien van een enkele 4-pin stekker. Aangezien er twee ventilatoren op de radiator zitten zijn er inderdaad 3 in totaal. Er wordt een 2x 4-pin naar 1x 4-pin y-verloopkabel meegeleverd. Zodoende houd je 2x 4-pin stekkers over. Dit heeft als voordeel dat beide ventilatoren op dezelfde manier worden aangestuurd en je geen extra header nodig hebt.

Of de ventilatoren volledig uitgeschakeld worden in idle hangt van de aansturing af. Zoals je in de grafieken bij testresultaten kunt zien gebeurd dat in mijn geval niet. Dit is niet erg, want op de lage snelheid die ze draaien bij idle hoor je ze toch niet. :)
Ik las je intro... en ventilatoren erg stil... en vond dat gek... dacht namelijk dat ik dezelfde koeler had, tot ik even goed verder ging lezen, maar ik heb de 280L, niet de 240M :-) Blijkbaar is de Nepton familie wat vergroot.

Ik ben iig erg blij met de koeler, houdt mn AMD 8320 lekker koel, doet precies wat ie zou moeten dus, daar zal de 240M niet van af wijken.
Ik ben benieuwd of deze fans ooit los te krijgen zijn, kan ze zo niets los vinden. Verder erg nette review, was al enige tijd benieuwd naar deze AIO.